|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
מדוע כאשר אדם מחליט לבחור לעצמו דרך חיים משלו? מטילים אחריות על האל לכך רק כאשר רע לו.
כאשר לאנשים טוב הרי שזה קשור בחכמתם או בחוזק ידם.
כאשר רע להם אזי ישנו אשם!
להלן קטע מהרמבם באשר ל "הכל צפוי והרשות נתונה"
וכך כותב הרמב"ם ז"ל בספרו "משנה תורה" – ספר המדע (הלכות תשובה פרק ה'): "רשות כל אדם נתונה לו: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו... אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי האומות ורוב גולמי בני ישראל, שהקדוש ברוך הוא גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן, אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירובעם... וכיון שכן הוא, נמצא זה החוטא הוא הפסיד על עצמו; ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על מה שעשה לנפשו, וגמלה רעה... ועיקר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצוה... שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה, אלא ליבם מסור להם. אילו היה האל גוזר על האדם להיות צדיק או רשע, או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים, או למדע מן המדעות, או לדעה מן הדעות, או למעשה מן המעשים, כמו שבודים מליבם הטיפשים הוברי שמיים, היאך היה מצווה לנו על ידי הנביאים עשה כך ואל תעשה כך, הטיבו דרכיכם ואל תלכו אחרי רשעכם, והוא מתחילת ברייתו כבר נגזר עליו, או תולדתו תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו. ומה מקום היה לכל התורה כולה, ובאיזה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק"השופט כל הארץ, לא יעשה משפט" (בראשית יח,כה)"...
בהה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלי דרומי |
|
|
|
|
|
לאיל דרומי שבוע טוב
תודה שהקדשת מזמנך לתגובה יפה ומפורטת. כל מה שכתבת בהחלט מעוגן בארון הספרים היהודי ועל כך אין עוררין.
איל, יש דבר יפה בתלמוד, והוא יחודי רק לו. שבצד ההלכה שנפסקה האוצר הזה מכיל גם את דעת המיעוט , תוך מתן כבוד לדעה, שלא התקבלה בהלכה.
מה שאתה כתבת הוא בהחלט ברוח הדעה והעולם הרעיוני , שעולה גם מתוך ההלכה ובמיוחד מנתיבי החיים היהודיים שסללו ענקי רוח כמו הרמב"ם.
מה שאני העליתי מתוך תחושת כאב על מותם של אנשים חפים מפשע - אנשים שביקשו רק לעשות טוב - יש לו אחיזה בהבעת הכאב שצוטטו למעשה מאיוב ומירמיהו. הזעם בשירי המופנה כלפי האל שאול מהפסוקים כמו "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו" או התפרצות כמו "תם ורשע הוא מכלה , ארץ ניתנה ביד רשע..". פסוקים אלו ואחרים - והם לא מעטים - היו ברקע הסערה עת שהשיר נכתב.
ושוב אני מודה לך על התגובה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
פסוק זה "מה אנוש כי תזכרנו" הוא מספר תהילים
פרק ח ויש עליו מדרש יפה שקורין אותו בתיקון ליל שבועות, בהקשר למתן תורה.
"אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?
אמר להן: לקבל תורה בא.
אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? (תהלים ח) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים! - אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!
אמר לפניו: רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם.
אמר לו: אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה, שנאמר (איוב כו) מאחז פני כסא פרשז עליו עננו. ואמר רבי נחום: מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו.
אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה – (שמות כ) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם? שוב מה כתיב בה - לא יהיה לך אלהים אחרים, בין הגויים אתם שרויין שעובדין עבודה זרה? שוב מה כתיב בה - זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות? שוב מה כתיב בה - לא תשא, משא ומתן יש ביניכם? שוב מה כתיב בה - כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם? שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנב, קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?
מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ח) ה' אדנינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים - לא כתיב."
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלי דרומי |
|
|
|
|
|
נותר לי לאמר לך רק מילה אחת תודה. פתחת לי צוהר להבין את המזמור בפרק ח בתהילים שכולו שיר תהילה לבורא .
אני עת כתבתי את השיר חויתי את הפסוק הזה ,פסוקים מאיוב מירמיהו כמו הפסוק "צדיק אתה ה , אבל משפטים אדבר אותך. " הנביא ירמיהו מכיר בצדקת האל אבל ההכרה בצדקתו ובעליונותו אינו מונעת אותו מלצעוק בהמשך כי הרשע הכניע את הצדק ולכן הוא מתריס.ואת ההתרסה הוא מפנה כלפי בורא עולם.
אני כואב את יכולתו של הרשע לקטוף שתי נשמות יקרות של אבא ואמא שרצו רק לעשות טוב ובני עולה רטשו אותם, והשאירו את הילד מוישלה יתום.
לסיום, נעים לי לשוחח איתך, כי אתה מדגים איך אפשר להתוכח בלי להקניט את האחר, כפי שה קורה יותר מדי פעמים במדור הזה, כולל שימוש במילים גסות ופוגעות.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- למה |
|
אלי דרומי | 8/12/08 20:15 |
|
|
מדוע? יש לך אולי בעיה בהבנת הנקרא? או עם קצת מסורת יהודית! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלי דרומי |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שמע/י עצה למען תחכם/י באחריתך: גם אויל/ה מחריש חכם/ה יחשב/תחשב. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לכסיל/ה |
|
|
7 |
|
|
ראיתי לנכון להציג מעט היבטים. ראשית חסרה התייחסותכם לנושא 'הסתר פנים' ראו עניין 'צוואתו של יוסל רקובר' שאיבד בגיטו את אשתו וששת ילדיו, וברגעיו האחרונים בראותו לאחרונה השקיעה בבית העולה בלהבות נשארה צוואתו. איני מתייחס לאמיתות ואמינות 'הצוואה', עברתי ומן הראוי שכך, על מה שכתבה לפני שנה יעל נובוגרוצקי-באשר לבעיית 'המקור'. לצורך השיר של איתן הנה מן התוכן אצל ר' יוסל ז"ל : 'אני מת בשלום אך לא בסיפוק. מריר אך לא מאוכזב...מאוהב באלוהים אך לא אומר אמן עיוור...ואלה גם מלותי האחרונות אליך...עשית הכל כדי שאתאכזב ממך, כדי שלא אאמין בך אבל אני מת בדיוק כפי שחייתי מאמין בך באמונה שאין לערערה. ישתבח שמך לעד אלוהי המתים אלוהי הנקמות אלוהי האמת והדין שבמהרה ישוב ויגלה פניו לעולם. אמן...
באשר לרמב"ם..מן הראוי ליידע גם הציבור' אפילו מיעוט הגולשים, בעניין החוברות המעולות שיצאו ע"י משרד החינוך,האגף לתכניות לימודים. לפני כעשור בנושא שלמדו רבים בחט"ע:'דמות האדם במקרא' חוברות לתלמיד ולמורה ושם בפרק ד. 'האדם וגורלו' ובמבוא דברי הרמב"ם לעיל ושל הוגים ועמדות נוספות..לאחרונה אליך איתן, הבאתי בתגובה ל'קין והבל'ראה שם, את כל השיר של אשר רייך :'הספר'. נא התייחסותך. בתודה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לאיתן ואלי שלום. |
|