בישראל לא זו בלבד שאנו צריכים תחבורה ציבורית טובה, אנו צריכים אותה מזמן, וכל רגע שעובר בלעדיה פוגע במשק הישראלי. על ממשלת ישראל להפנים שאין לנו זמן להמתין עוד עשור, או מעט פחות מכך, לפתיחתו של הקו האדום אותו מתכננת חברת נת"ע. הכלי היחיד שיכול לענות על כך הוא המונורייל.
מהו מונורייל? המונורייל הוא כלי תחבורה מעל פני הקרקע. רכבת אוטונומית זו נעה באופן עילי בצורה "חיבוקית" על קורת בטון מוגבהת ונוסעת במהירות ממוצעת של 90 קמ"ש.
מדוע מונורייל? משום שרכבת קלה היא כלי תחבורה שנוסע על הכביש וגוזל מסלול מהכביש, רכבת תת-קרקעית לעומתה תגזול זמן הקמה יקר ומשאבים רבים על חפירת מנהרות. לכן הפתרון היחידי המוצע היום, שגם מאפשר קיבולת גבוהה וגם מהירות הקמה גבוהה מאוד (1 ק"מ בחודש!), יהיה המונורייל.
קיבולת המונורייל דומה לזו של מטרו (רכבת תחתית). בתחבורה המונית מודדים ביחידות מידה הנקראות PPHPD (נוסעים לשעה לכל כיוון - Passengers per hour per direction). עם המונוריילים היום ניתן להגיע ל-50,000 PPHPD, בדומה למטרו. ההבדל הוא שאינך נדרש לבזבז זמן או כסף כדי לשים את המונורייל מתחת לאדמה, כי ברגע שאתה נדרש לחפור הפרויקט הופך להיות גם יקר מאוד וגם איטי מאוד.
רכבת קלה זה לא מטרו הרכבת הקלה שמתוכננת במטרופולין גוש-דן אינה מטרו, אלא רכבת קלה שחלק מהמתווה שלה יהיה תת-קרקעי. מה אפוא ההבדל? ברכבת קלה אינך יכול לחבר יחד יותר משתי רכבות. קיבולת של כזו רכבת אינה עולה על 500 נוסעים, מספר קטן מאוד ביחס לביקוש הצפוי בעוד 30-20 שנים. ברכבת מטרו, לעומת זאת, על אותו אורך רכבת ניתן להסיע במטרו או במונורייל כ-800 נוסעים ולהגיע אף ל-1,000. כמו-כן, רכבת קלה הנוסעת בתוואי תת-קרקעי חייבת לנסוע לאט כדי שהחלונות שלה לא ייסדקו או יישברו.
מיתוג תיירותי יתרון נוסף במונורייל הוא מיתוג תיירותי של העיר. ומה באשר לחוסר האסתטיות של קורות הבטון עליהן נע הכלי? זה המחיר הקטן שכנראה נצטרך לשלם אם ברצוננו באמת לנסוע ולא להיתקע בפקקי תל אביב. מחיר זה פעוט ביחס לתמורה ולכל הדעות הוא עדיף מאשר לשלם ביוקר על תשתית בהקמה איטית ובהון תועפות.
המון ביורוקרטיה יכולה הייתה להיחסך אם היו משרדי האוצר והתחבורה מתעשתים ומחליטים על מונורייל במקום על רכבת קלה. לשם הקמת תשתית מונורייל לא נצרכת הזזת תשתיות, בעוד שכדי להקים רכבת קלה נדרשת נת"ע לפרק את כל תשתיות המים, הכבלים והחשמל, להרוס בתים ולהתעסק בשינוי תב"עים ותמ"א. המסלול החלופי המקוצר - שמציע הקמת עמוד כל 35 מטרים במקום תשתית רציפה של מסילה או מנהרה - יכול לחסוך המון בלגאן וכאב ראש, ולצמצם בשני שלישים את העלויות.
כלי בטיחותי יתרה מכך, המונורייל הוא בטיחותי ונע בתוואי דרך שונה מאשר הולכי הרגל, התחבורה הפרטית ויתר כלי התחבורה ההמונית. הוא נוסע בגובה 12-9 מטרים מעל פני הקרקע ומנמיך לקראת הגעתו לתחנות. עם הגעת המונורייל לתחנה נפתחות במקביל דלתות התחנה ודלתות המונורייל. במקומות בהם התחנה גבוהה מגיעים אליה הנוסעים באמצעות דרגנועים ומעליות.
מונורייל כבר פועל בערים המאוכלסות מומבאי בהודו, סאו פאולו בברזיל, לאס וגאס בארה"ב, ריאד בסעודיה ועוד. בשוק ישנן כשש יצרניות, ודי בכך כדי להוציא מכרז בינלאומי מכובד, כדי להביא ארצה את כלי התחבורה שנראה כאילו נתפר בדיוק למידותיה של מדינת ישראל.