X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מונורייל בהודו [צילום: Rajanish Kakade/AP]
במקום רכבת קלה
הרכבת שלא תיגע בקרקע
בישראל מתקדמת בעצלתיים הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן, אולם בעולם מוצע כבר פתרון יעיל בהרבה שיוכל לקצץ בשני שלישים את עלות הפרויקט, לקצר משמעותית את משך ההקמה ולחסוך את כל הביורוקרטיה. הכירו את המונורייל
מונורייל בברזיל [צילום: אנדרה פנר/AP]

תשתית למונורייל במומבאי [צילום: Rajanish Kakade/AP]

מונורייל - למה כן?
משך הקמה קצר
לא מצריך הזזת תשתיות
ללא מנהרות
עלויות הקמה נמוכות
אוטומטי ללא נהג
קיבולת גבוהה
חשמלי ללא מנוע דיזל
אטרקציה תיירותית
מותר בהפעלה בשבת

גם דתיים יסעו בשבת?
גם התומכים בתחבורה ציבורית בשבת וגם המתנגדים לה צריכים לתמוך בפתרון המונורייל. עיריית תל אביב דורשת את הפעלתה של הרכבת הקלה בשבתות ואילו הממשלה מתנגדת. הפתרון שעשוי לאפשר את ההפעלה בשבת יהיה כזה שיאפשר הלכתית גם לחרדים ולדתיים לנסוע בשבת. דבר כזה יכול להיעשות רק באמצעות המונורייל הפועל אוטומטית. לשם הדגמה, במשמרת שלמה של 100 רכבות די בשני טכנאים שיישבו במרכז הבקרה בחוסר מעש ונמצאים שם רק למקרי חרום (פיקוח נפש), ולא בעשרות נהגים הדרושים להפעלת רכבת קלה, מה שגם חוסך משכורות מיותרות ושביתות.

בישראל לא זו בלבד שאנו צריכים תחבורה ציבורית טובה, אנו צריכים אותה מזמן, וכל רגע שעובר בלעדיה פוגע במשק הישראלי. על ממשלת ישראל להפנים שאין לנו זמן להמתין עוד עשור, או מעט פחות מכך, לפתיחתו של הקו האדום אותו מתכננת חברת נת"ע. הכלי היחיד שיכול לענות על כך הוא המונורייל.
מהו מונורייל?
המונורייל הוא כלי תחבורה מעל פני הקרקע. רכבת אוטונומית זו נעה באופן עילי בצורה "חיבוקית" על קורת בטון מוגבהת ונוסעת במהירות ממוצעת של 90 קמ"ש.
מדוע מונורייל? משום שרכבת קלה היא כלי תחבורה שנוסע על הכביש וגוזל מסלול מהכביש, רכבת תת-קרקעית לעומתה תגזול זמן הקמה יקר ומשאבים רבים על חפירת מנהרות. לכן הפתרון היחידי המוצע היום, שגם מאפשר קיבולת גבוהה וגם מהירות הקמה גבוהה מאוד (1 ק"מ בחודש!), יהיה המונורייל.
קיבולת המונורייל דומה לזו של מטרו (רכבת תחתית). בתחבורה המונית מודדים ביחידות מידה הנקראות PPHPD (נוסעים לשעה לכל כיוון - Passengers per hour per direction). עם המונוריילים היום ניתן להגיע ל-50,000 PPHPD, בדומה למטרו. ההבדל הוא שאינך נדרש לבזבז זמן או כסף כדי לשים את המונורייל מתחת לאדמה, כי ברגע שאתה נדרש לחפור הפרויקט הופך להיות גם יקר מאוד וגם איטי מאוד.
רכבת קלה זה לא מטרו
הרכבת הקלה שמתוכננת במטרופולין גוש-דן אינה מטרו, אלא רכבת קלה שחלק מהמתווה שלה יהיה תת-קרקעי. מה אפוא ההבדל? ברכבת קלה אינך יכול לחבר יחד יותר משתי רכבות. קיבולת של כזו רכבת אינה עולה על 500 נוסעים, מספר קטן מאוד ביחס לביקוש הצפוי בעוד 30-20 שנים. ברכבת מטרו, לעומת זאת, על אותו אורך רכבת ניתן להסיע במטרו או במונורייל כ-800 נוסעים ולהגיע אף ל-1,000. כמו-כן, רכבת קלה הנוסעת בתוואי תת-קרקעי חייבת לנסוע לאט כדי שהחלונות שלה לא ייסדקו או יישברו.
מיתוג תיירותי
יתרון נוסף במונורייל הוא מיתוג תיירותי של העיר. ומה באשר לחוסר האסתטיות של קורות הבטון עליהן נע הכלי? זה המחיר הקטן שכנראה נצטרך לשלם אם ברצוננו באמת לנסוע ולא להיתקע בפקקי תל אביב. מחיר זה פעוט ביחס לתמורה ולכל הדעות הוא עדיף מאשר לשלם ביוקר על תשתית בהקמה איטית ובהון תועפות.
המון ביורוקרטיה יכולה הייתה להיחסך אם היו משרדי האוצר והתחבורה מתעשתים ומחליטים על מונורייל במקום על רכבת קלה. לשם הקמת תשתית מונורייל לא נצרכת הזזת תשתיות, בעוד שכדי להקים רכבת קלה נדרשת נת"ע לפרק את כל תשתיות המים, הכבלים והחשמל, להרוס בתים ולהתעסק בשינוי תב"עים ותמ"א. המסלול החלופי המקוצר - שמציע הקמת עמוד כל 35 מטרים במקום תשתית רציפה של מסילה או מנהרה - יכול לחסוך המון בלגאן וכאב ראש, ולצמצם בשני שלישים את העלויות.
כלי בטיחותי
יתרה מכך, המונורייל הוא בטיחותי ונע בתוואי דרך שונה מאשר הולכי הרגל, התחבורה הפרטית ויתר כלי התחבורה ההמונית. הוא נוסע בגובה 12-9 מטרים מעל פני הקרקע ומנמיך לקראת הגעתו לתחנות. עם הגעת המונורייל לתחנה נפתחות במקביל דלתות התחנה ודלתות המונורייל. במקומות בהם התחנה גבוהה מגיעים אליה הנוסעים באמצעות דרגנועים ומעליות.
מונורייל כבר פועל בערים המאוכלסות מומבאי בהודו, סאו פאולו בברזיל, לאס וגאס בארה"ב, ריאד בסעודיה ועוד. בשוק ישנן כשש יצרניות, ודי בכך כדי להוציא מכרז בינלאומי מכובד, כדי להביא ארצה את כלי התחבורה שנראה כאילו נתפר בדיוק למידותיה של מדינת ישראל.

מונורייל בלאס וגאס [צילום: אנדרה פנר/AP]
תאריך:  22/04/2015   |   עודכן:  22/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרכבת שלא תיגע בקרקע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאד מתאים - לכן לא תקום בישראל ל"ת
ציניקן  |  22/04/15 20:23
2
חיסול ביורוקרטיה? - תשכחו מזה. ל"ת
לא אצלנו  |  23/04/15 17:44
3
בפלורידה המונורייל עובד נהדר
ירון זכאי 1  |  24/04/15 00:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
מסוף האוטובוסים החדש צפוי להיפתח אחרי שנתיים של עיכוב    מסתמן שקו קיץ חדש מפתח תקוה לאילת יפעל לניסיון
עידן יוסף
לראשונה: התחבורה הציבורית ביום העצמאות תפעל במתכונת חלקית מורחבת    הנפגעים העיקריים - ערבים וישובים קטנים    המרוויחים העיקריים - חרדים
עידן יוסף
בוצעו כאלף חיובי יתר    אגד תעבורה: נפצה את כל הנוסעים שיפנו אלינו למוקד
יצחק דנון
סגן ראש חטיבת המשק טוען, כי מוטי ברכה הוציא נגדו לשון הרע על-רקע דרישתו לערוך ביקורת במחלקת הרכש בראשה עומד מאיר ברכה
עידן יוסף
כדי לקבל מידע על הנסיעה בתחבורה הציבורית מבקשת הגרסה החדשה של אפליקציית "מוביט" מידע-ביתר החודר לפרטיות - גישה לחשבונות ומעקב אחר אפליקציות הפועלות במכשיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il