לראשונה בישראל, החל ב-1 בינואר 2016, יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין במטרופולינים הגדולים, ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מדי חודש. מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי-פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, לאחר שנים של עיכובים ודחיות.
אם עד היום נסעתם באוטובוס, ב
רכבת ישראל וברכבת הקלה, ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד, בהתאם ליעד הנסיעה, מהשבוע הבא טוענים את הרב-קו בחוזה נסיעה (כרטיסייה), הכולל את כל אמצעי התחבורה ונהנים מנסיעה חופשית בכולם, בתחומי המטרופולין שבחרתם, למשך 90 דקות.
מבנה התעריפים החדש משלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית - אוטובוסים (לרבות המטרונית), רכבת ישראל והרכבת הקלה, ולדעת שר התחבורה ישראל כ"ץ יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.
מבנה התעריפים מבוסס על "שיטת האזורים" המאפשרת שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר ביניהם באמצעות כרטיס חכם אחד (כרטיס "הרב קו").
הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים ברוב המקומות, לצד התייקרויות קלות במקומות אחרים. כל נוסע יוכל לבחור את החוזה המתאים לו, בהתאם להרגלי הנסיעה שלו - חופשי-חודשי (30 יום), חופשי-שבועי (7 ימים) וחופשי-יומי. השניים האחרונים לא היו קיימים עד היום ברוב המקומות. מחיר החוזה נקבע על-פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה. כל חוזה מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין אמצעי תחבורה שונים.
גם במקרים בהם המחיר לא ירד, מאפשרים החוזים החדשים שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו. יעד חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס, והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב.
במפת הארגון-מחדש תחולק התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים: ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. בכל אחד מהמטרופולינים נקבעו שלוש "טבעות" המאפשרות לנסוע באופן חופשי בתוך המטרופולין. מטרופולין חיפה משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.
הרחבת גבולות המטרופולינים נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו חוזה. כך למשל, נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב ("אזור 1"), כל ערי גוש-דן: חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה, וכן יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.
בכל מטרופולין קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות, במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה. כמו-כן, בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים, ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים (לא כולל מוניות שירות), ברכבת ישראל, ברכבת הקלה, ובעתיד גם ברכבת הקלה בגוש-דן, והכל ללא הגבלה. עד היום התאפשר בגוש-דן מעבר רק בין ארבעה מפעילים -
אגד, דן, קווים ומטרופולין, והדבר כאמור צפוי להשתנות.
המרוויחים הגדולים מהרפורמה הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. כל נוסע שיבצע מעבר אחד לפחות, בין אמצעי התחבורה השונים, ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה.
הרפורמה מתקנת עיוותים רבים שהיו קיימים בתעריפי הנסיעה במטרופולינים במשך שנים רבות ותבוצע בשני שלבים. בשלב ראשון מתעדכנים תעריפי החוזים (החודשי, השבועי והיומי) במטרופולינים של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בחודש אפריל יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות, חוזי כרטיסייה בהם מספר נקוב של נסיעות וערך צבור, כאשר מחיר הנסיעה המירבי לא יעלה על 13 שקלים.
השינוי היחיד יהיה בשיטת התעריפים,
אין כל שינוי במסלולי ומספרי הקווים, והתשלום ימשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו. החל מהשבוע יופצו עלוני מידע מפורטים על הרפורמה. כמו-כן, יוקם אתר אינטרנט ייעודי, הכולל "מחשבון מחירים", שיחל לפעול לקראת סוף-השבוע.
באפשרות הנוסעים לבדוק במפות המופיעות בעלונים ובאתר באיזה אזורים נמצאות נקודת המוצא ונקודת היעד שעבורן נרכש החוזה, ולטעון אותו בכרטיס הרב-קו.
מפעילי התחבורה הציבורית ורכבת ישראל נערכו גם הם ליישום הרפורמה. נהגי האוטובוסים במטרופולינים ונציגי השירות במרכזי "על הקו" עברו הדרכות וקיבלו הסבר מפורט, במטרה לייעל את תהליך המעבר לשיטה החדשה.
מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי על-פי הנתונים כ-1.6 מיליון נוסעים משתמשים מדי יום בתחבורה בציבורית ומבצעים כ-2.4 מיליון נסיעות ביום (באוטובוסים וברכבות). כ-70% מנוסעי האוטובוס וכ-50% מנוסעי הרכבת מבצעים את הנסיעות בתוך מרכזי הערים וכן נוסעים קבועים המבצעים נסיעות מדי יום מאזור מגוריהם למקום עבודתם או כדי לקבל שרות בעיר הסמוכה.