X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קווי אפיקים באשדוד [צילום: יח"צ]
שדרוג התחבורה הציבורית בנהריה
ובאשדוד צריך להיות אפקטיבי
מחקר אפקטיביות שנערך בטכניון העניק ציון נכשל לתחבורה הציבורית בנהריה וציון מספיק לזו שבאשדוד. כעת עובר השירות בערים אלה שדרוג מבורך, אך דפוס הקצאת המשאבים ביתר, בא על-חשבון תוספות שירות במקומות שבהם נדרש שדרוג אמיתי

לפני למעלה מעשור הפנימו גם בישראל שתחבורה ציבורית מפותחת היא מנוף לפיתוח כלכלי, לצמצום פערים ואף תורמת לאיכות הסביבה. מאז סדרי העדיפות השתנו עד כדי כך שיותר תקציב מופנה עתה לתחבורה ציבורית מאשר לפיתוח תשתיות תחבורה. אך ראו זה פלא, שיעור המשתמשים בתחבורה הציבורית אינו עולה, כפי שניתן היה לצפות.
הבוקר (יום ו', 21.1.22) נפתח ארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בשתי ערים, אשדוד ונהריה, הראשונה סמוכה למטרופולין והשנייה עמוק בפריפריה הצפונית. כל השקעה בתחבורה הציבורית, בפרט כאשר היא נעשית בערים שבהן התחבורה הציבורית הוזנחה קשות, ראויה להערכה. אולם שאלת השאלות היא האם השדרוג הניתן לעיר אכן תואם את צרכיה ומביא לעלייה במספר המשתמשים או שמדובר בשפיכת כסף שאותו ניתן היה להשקיע במקומות אחרים.
מחקר שנערך בטכניון עבור משרד התחבורה על-ידי הפרופסור שלמה בכור, הפרופסור יורם שיפטן ודויד סיוון בדק את האפקטיביות של התחבורה הציבורית בערים בארץ. המחקר, המביא בחשבון מגוון שיקולים ובהם מדד חברתי-כלכלי, החזקה בכלי רכב, התפלגות התנועה בעיר וחלוקתה לפי אמצעים, גודל האוכלוסייה, העניק מתוך 100 נקודות ציון 60 לאפקטיביות התחבורה הציבורית באשדוד וציון 42 לאפקטיביות התחבורה הציבורית בנהריה.


מעגל קסמים
אפקטיביות נמוכה מובילה לביקוש נמוך, שמדרדר עוד יותר את אפקטיביות השירות. זהו מעגל קסמים שקשה לפרוץ, בפרט כאשר ההנמקה העיקרית לתוספות שירות היא ביקוש עודף. מציאות סחרור זו מאלצת את המשתמש הפוטנציאלי לאמץ חלופות אחרות ולהסתגל אליהן כך שרגישותו לשיפור בהיצע השירותים נמוכה

באשדוד יבוא למיצוי עשור של הכנות והשקעה של תקציבי עתק, שהחל בשנת 2012 עם הכרזה על עיר מודל לתחבורה ציבורית בקווי חברת אלקטרה אפיקים. בנהריה, תיושם תוכנית נסיעות חדשה במסגרת שדרוג אשכול הגליל של חברת נתיב אקספרס.
השקעה מסיבית לאחר שנים רבות של הזנחה מדגימה היטב את מדיניות הקצאת המשאבים של המדינה. משרד התחבורה מקצה משאבי עתק למיזמים ארוכי-טווח, אך מתקשה להשקיע בפיתוח מתמשך ורציף. דפוס זה של הקצאת משאבים ו"שפיכת כסף" במקום שהוא אינו נצרך באמצעות תוספות שירות כאילו אין מחר, אינו מוביל לשיפור של אפקטיביות התחבורה הציבורית וגורם לתסכול מתמשך בישובים רבים שמשוועים לשירות ראוי, אך הביקוש בהם אינו יכול להצדיק מיזם-על. מנגד, בשל החשש שמיזם שתוכנן לפני עשור לא יוכל לענות על צרכים עכשוויים ולכן נוקטים תקצוב יתר, כאמור. כלומר, שופכים משאבים וממלאים את המקרר הרבה מעבר לדרוש במצרכים לא שמישים, "כדי שלא יחסר".
שתי הערים בהחלט ראויות לתוספות שירות, אך אליה וקוץ בה. ברור לכול שתוספות השירות באשדוד ובנהריה הן הרבה מעבר לנדרש. מה שפחות מבינים הוא שבשנים הקרובות קיבולת השירות העודפת פשוט תתבזבז.
מדידת אפקטיביות של התחבורה הציבורית שנערכה בטכניון עבור משרד התחבורה, חושפת את שורשי המציאות המורכבת של התחבורה הציבורית בארץ, שסובלת מביקוש נמוך ומתקשה לספק שירות ראוי. אפקטיביות נמוכה מובילה לביקוש נמוך, שמדרדר עוד יותר את אפקטיביות השירות. זהו מעגל קסמים שקשה לפרוץ, בפרט כאשר ההנמקה העיקרית לתוספות שירות היא ביקוש עודף. מציאות סחרור זו מאלצת את המשתמש הפוטנציאלי לאמץ חלופות אחרות ולהסתגל אליהן כך שרגישותו לשיפור בהיצע השירותים נמוכה.
הכשל של דפוס הקצאת המשאבים שתואר אינו מאפיין רק את התחבורה הציבורית ואינו ייחודי לישראל. מדובר בתופעה רחבה שנובעת מהקושי להקצות משאבים לשירות ציבורי מורכב (חינוך, בריאות, ביטחון וכדומה). מה אפשר אפוא לעשות? בעבודת דוקטורט בנושא, מציע דויד סיוון מודל הקצאת משאבים מבוסס הערכת אפקטיביות, שתומך בהקצאת משאבים ממוקדת, בתדירות גבוהה ורציפה, על-פי מדיניות שקופה וברורה. היישום, כך הוא קובע, יוביל לשיפור מתמיד של האפקטיביות בתוך מסגרת מוגדרת של משאבים.
מדידת פערים באפקטיביות של התחבורה הציבורית בין הישובים בארץ תאפשר לקובעי המדיניות לכוון היטב ובאופן תדיר את הקצאת המשאבים. משרד התחבורה יוכל לגרום למפעילי התחבורה הציבורית להתחרות על צמצום הפערים ומשרד האוצר ישמח על כך שכסף שצמצם את נסיעות כלי הרכב הפרטיים ולהגביר את מספר הנוסעים באוטובוסים אכן משיג את ייעודו. התוצאה תהיה שתוספות השירות תהיינה ממוקדות ורציפות וקיבולת השירות תנוצל היטב.

תאריך:  21/01/2022   |   עודכן:  21/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שדרוג התחבורה הציבורית בנהריה ובאשדוד צריך להיות אפקטיבי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
לנוכח מחסור בידיים עובדות בשל בידודים - גם בשבוע הבא תימשך המתכונת שנהגה כל השבוע    בסוף השבוע לא יחול שינוי במתכונת השירות המצומצם ממילא
עידן יוסף
ח"כים וראשי רשויות דורשים בחינה מחודשת לאחר שלטענתם לא נערך שיתוף שלהם ושל הציבור ושלא נלקחו בחשבון רעיונות מהניסיון המקומי של התושבים באזור    נת"ע: התייעצנו עם הרשויות וקיימנו עשרה מפגשי ציבור
עידן יוסף
מיזם התחבורה הציבורית החדש ייצא לדרך בסוף השבוע    חלק מן הקווים העמוסים יבוטלו לטובת אוטובוסים חשמליים מהירים, אך כלל לא בטוח שמשרד התחבורה נותן מענה לקשרים הדרושים בין שכונות העיר    מבחן ההצלחה יימדד בהגדלת מספר הנוסעים
עידן יוסף
נוסעים המתניידים בכיסא גלגלים יוכלו לעלות לקו ירושלים-באר שבע    המגבלות: מקום לנוסע אחד, הזמנה לפחות חצי שעה מראש ותשלום שלא באמצעות הרב-קו
עידן יוסף
בשל תחלואה גוברת בקרב נהגי התחבורה הציבורית יחול צמצום בשירותי האוטובוסים והרכבות    הנסיונות לתגבר את מצבת הנהגים באמצעות נהגי קבלן אינם עולים יפה    מיקוד בצמצום הפגיעה בקווים עירוניים ופרבריים    מחדל המידע באתר משרד התחבורה נמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il