במחקר שערכה יחידת המחקר של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ומתפרסם כאן לראשונה, עולה כי הכוונה לאפשר עלייה למטרונית ללא צורך בעיכוב לתשלום במכונות ליד הדלתות במהלך העלייה דרש מנגד פתרון לתחזוקה מתמדת של המכונות שסבלו מתופעות משחיתנות (ונדליזם) ומבלאי מוגבר ושחיקה בעקבות מזג האוויר, ואף הקשה על נוסעים בעלי מאפייני נסיעה ייחודיים כגון חיילי מילואים ועיוורים.
כבר בשנת 2018, ואולי אף קודם לכן, הפנימו במשרד התחבורה שתופעת ההימנעות מתשלום במטרונית חמורה. על-פי הערכת המשרד אז, נאמד שיעור הלא-משלמים בכ-30% מהנוסעים, מה שהביא את המשרד ליזום הצעת חוק שלא צלחה להגדלה משמעותית של הקנסות, מה שלא היה מועיל בשבתות ובלילות, זמנים שבהם לא עובדים פקחים ואין יכולת להטיל קנסות.
מבדיקת תיקופי הנוסעים במטרונית קל לראות שמהלך זה הקל מאוד על הנוסעים בביצוע התיקוף. התברר כי כאשר הותקנו מכונות בתוך אוטובוסי המטרונית, גדל מספר הנוסעים המשלמים באלפים. כספי הפדיון, כידוע, עוברים למדינה ולא למפעיל.
ביחידת המחקר אומרים כי לקראת הפעלת מערכת מטרופולינית גם בתל אביב ישנה חשיבות מודגשת אף יותר לניסויים כאלה.