X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מכונת תיקוף של המטרונית [צילום: שמואל וולף]
מכונות הכרטוס מחוץ למטרונית התבררו כטעות
עכשיו זה מדעי: הניסיון מצד משרד התחבורה לקצר את משך הנסיעה באוטובוסי המטרונית פגע בהכנסות בצורה משמעותית לאחר שנוסעים רבים לא שילמו עבור נסיעתם

כ-20% מנוסעי האוטובוס לא משלמים
עידן יוסף
ממחקר של משרד התחבורה עולה כי תופעת אי-התיקוף התגברה במהלך השנים האחרונות * במקומות אחרים בעולם בהם בוצעו מחקרים דומים נמדד אי-תיקוף בהיקף של בין 10% ל-20%
לרשימה המלאה

בדצמבר 2013 החלה חברת דן בצפון את הנסיעות המסחריות במטרונית, אוטובוסים מפרקיים רבי-קיבולת בנתיבים ייעודיים (ברוב המסלול) ברחבי חיפה והקריות. בניגוד ליתר קווי התחבורה הציבורית, ובניגוד לרכבת הקלה בירושלים, נדרשו הנוסעים לתקף את כרטיסי הרב-קו שברשותם במכונות כרטוס שהוצבו ברציפים ובתחנות המטרונית, ולא בתוך האוטובוסים עצמם.
מלבד הבלבול שנגרם בעקבות כך לנוסעים רבים, המורגלים לשלם בעלייה לאוטובוס, נוסעים שכבר עלו ןלא שילמו - אם מחמת שכחה או מחמת חשש להחמיץ את המטרונית - נאלצו לרדת כדי לשלם ולא יכלו לשלם תוך כדי נסיעה, מה שגרם לחלקם לוותר על "תענוג" זה.
מאחורי הרעיון של משרד התחבורה, להציב את מכונות התיקוף מחוץ לאוטובוסי המטרונית, עמדה הנחת מוצא של קיצור משך הנסיעה. במשרד סברו כי גביית תשלום מחוץ לרכב ועלייה מכל הדלתות הן המרכיב התורם יותר מכל מרכיב אחר לצמצום העיכוב בתחנה. ואכן - בבדיקות שנערכו בשנות הפעילות הראשונות נמצא כי משך זמן העיכוב בתחנות המטרונית עומד על 11 שניות בממוצע, לעומת כ-25 שניות בממוצע בקווי אוטובוס, בהם הגבייה מתבצעת בתוך האוטובוס על-ידי הנהג. אולם במשרד לא הבדילו בין עלייה מכל הדלתות שיש לה יתרונות לתיקוף מחוץ לאוטובוס שיש לו חסרונות.
במהלך אוקטובר 2021 הוחלפה חברת דן בצפון אשר הפעילה את המטרונית בחברת סופרבוס. בהזדמנות זו הוכנסו מכונות תיקוף גם לתוך המטרונית כך שנוסעים יכולים לשלם על הנסיעה גם לאחר שעלו.

במחקר שערכה יחידת המחקר של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ומתפרסם כאן לראשונה, עולה כי הכוונה לאפשר עלייה למטרונית ללא צורך בעיכוב לתשלום במכונות ליד הדלתות במהלך העלייה דרש מנגד פתרון לתחזוקה מתמדת של המכונות שסבלו מתופעות משחיתנות (ונדליזם) ומבלאי מוגבר ושחיקה בעקבות מזג האוויר, ואף הקשה על נוסעים בעלי מאפייני נסיעה ייחודיים כגון חיילי מילואים ועיוורים.
כבר בשנת 2018, ואולי אף קודם לכן, הפנימו במשרד התחבורה שתופעת ההימנעות מתשלום במטרונית חמורה. על-פי הערכת המשרד אז, נאמד שיעור הלא-משלמים בכ-30% מהנוסעים, מה שהביא את המשרד ליזום הצעת חוק שלא צלחה להגדלה משמעותית של הקנסות, מה שלא היה מועיל בשבתות ובלילות, זמנים שבהם לא עובדים פקחים ואין יכולת להטיל קנסות.
מבדיקת תיקופי הנוסעים במטרונית קל לראות שמהלך זה הקל מאוד על הנוסעים בביצוע התיקוף. התברר כי כאשר הותקנו מכונות בתוך אוטובוסי המטרונית, גדל מספר הנוסעים המשלמים באלפים. כספי הפדיון, כידוע, עוברים למדינה ולא למפעיל.
ביחידת המחקר אומרים כי לקראת הפעלת מערכת מטרופולינית גם בתל אביב ישנה חשיבות מודגשת אף יותר לניסויים כאלה.

תאריך:  13/01/2023   |   עודכן:  13/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכונות הכרטוס מחוץ למטרונית התבררו כטעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חינם
אין כסף  |  13/01/23 13:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
חלק מעבודות הרכבת בשבת יצומצם ויבוצע בלילות "תוך שמירה על הסטטוס-קוו"    שרת התחבורה רגב הנחתה כי השירות לציבור הנוסעים לא ייפגע    רגב ביטלה את הגעת היועץ של גולדקנופ לפגישת העידכון
עידן יוסף
מכונות הרכישה החדשות כוללות מסכי מגע קלים לתפעול, אפשרות רכישת כרטיס רב קו אנונימי, בירור יתרות ודוח פעולות אחרונות בכרטיס הרב-קו
עידן יוסף
בפגישה עם אנשי משרדי התחבורה, הכלכלה ורכבת ישראל הוחלט כי עבודות הקשורות בבטיחות הנוסעים והנסיעה יימשכו כרגיל    המשמעות המסתמנת: עבודות החישמול והפיתוח יתקיימו רק בימי חול    בכירי הרכבת: מרב מיכאלי לא נתנה הנחיה לעבוד בשבת
עידן יוסף
ברוב המפעילים קיימת מגמת יציבות ברמת הדיוק לעומת החודש הקודם, והיא ממשיכה להיות בינונית    במקומות כגון אלעד, ביתר עילית, חמשונאים והשרון השירות ממשיך להיות גרוע    עליות נאות לחברות ירושלים-רמאללה איחוד, לתנופה ולבית שמש אקספרס
עידן יוסף
שינויים בתנועת הרכבות בסופי השבוע בלבד באזור אשקלון, אשדוד, יבנה, רחובות, באר יעקב ולוד בשל היערכות להפעלת קו חשמלי נוסף    העבודות כוללות חיבור מסילות לרשת החשמל הרכבתית, הרמת גובה הרציף והקטנת מרווח העלייה לרכבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il