חברות תחבורה ציבורית ניצלו את גישתם למידע רגיש של נוסעים, כדי להגן על עצמן משפטית בהליכים משפטיים שהתנהלו נגדן. כך עולה ממכתב שהפיצה (29.10.24) הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילי התחבורה הציבורית, והעתק ממנו הגיע לידי News1. המפעילים עשו שימוש בנתונים האישיים לשימושים החורגים מהמטרה המקורית - מתן שירותי תחבורה.
במכתב, בחתימת רו"ח שלומית עמוס, מנהלת אגף תעריפים וכרטוס במשרד התחבורה, נכתב כי בהתאם להנחיות חל איסור מוחלט להשתמש בנתוני נוסעים לצרכים משפטיים או לכל מטרה אחרת שאינה מתן שירותי תחבורה ציבורית.
המכתב נשלח לאחר תלונות שהוגשו לרשות להגנת הפרטיות, שהעידו על מקרים שבהם הופעל המידע לצורכי הגנה משפטית, באופן החורג מהמטרות שלשמן נאסף המידע.
במשרד התחבורה מציינים כי המידע האישי של נוסעי התחבורה הציבורית נאסף מכוח נוהל הכרטוס החכם, המגדיר בבירור את המטרות המותרות לשימוש במידע זה. כל שימוש החורג מהמטרות המוגדרות, כך הדגיש המשרד, הינו בלתי חוקי ועלול להוביל להפרת פרטיות של נוסעים.
צו שופט - הדרך היחידה לשימוש במידע
ההנחיות מבהירות כי במקרה שבו מפעילי תחבורה ציבורית נדרשים להשתמש בנתוני נוסעים בהקשר משפטי, ניתן לעשות זאת אך ורק כפוף לצו שופט שיופנה למשרד התחבורה, שהוא בלבד המוסמך להוציא את המידע בהתאם לצו זה. בכך מוודא המשרד שהמידע האישי של הנוסעים יישאר מוגן ושלא ייעשה בו שימוש לרעה על-ידי גורמים שונים.
מנהלת אגף תעריפים וכרטוס ציינה כי המשרד רואה בחומרה כל חריגה מהנוהל הקיים ומצפה מהמפעילים להקפיד על הוראות החוק. "חל איסור מוחלט להוציא מידע על נוסעים לכל צורך שאינו מתן שירותי תחבורה ציבורית לנוסעים", הדגישה עמוס.