X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחדל בשמירת פרטיות הנוסע
חשיפה: חברות תחבורה ציבורית השתמשו בנתוני נוסעים לצורכי הגנה משפטית
בעקבות תלונות שהתקבלו ברשות להגנת הפרטיות, שלח משרד התחבורה שלח מכתב דחוף למפעילי התחבורה הציבורית ובו דרש להפסיק לאלתר את השימוש האסור בנתונים רגישים של נוסעים במכתב הבהיר המשרד כי כל שימוש במידע שאינו קשור ישירות למתן שירותי תחבורה - כולל לצרכים משפטיים - ייחשב להפרת פרטיות

חברות תחבורה ציבורית ניצלו את גישתם למידע רגיש של נוסעים, כדי להגן על עצמן משפטית בהליכים משפטיים שהתנהלו נגדן. כך עולה ממכתב שהפיצה (29.10.24) הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילי התחבורה הציבורית, והעתק ממנו הגיע לידי News1. המפעילים עשו שימוש בנתונים האישיים לשימושים החורגים מהמטרה המקורית - מתן שירותי תחבורה.
במכתב, בחתימת רו"ח שלומית עמוס, מנהלת אגף תעריפים וכרטוס במשרד התחבורה, נכתב כי בהתאם להנחיות חל איסור מוחלט להשתמש בנתוני נוסעים לצרכים משפטיים או לכל מטרה אחרת שאינה מתן שירותי תחבורה ציבורית.
המכתב נשלח לאחר תלונות שהוגשו לרשות להגנת הפרטיות, שהעידו על מקרים שבהם הופעל המידע לצורכי הגנה משפטית, באופן החורג מהמטרות שלשמן נאסף המידע.
במשרד התחבורה מציינים כי המידע האישי של נוסעי התחבורה הציבורית נאסף מכוח נוהל הכרטוס החכם, המגדיר בבירור את המטרות המותרות לשימוש במידע זה. כל שימוש החורג מהמטרות המוגדרות, כך הדגיש המשרד, הינו בלתי חוקי ועלול להוביל להפרת פרטיות של נוסעים.
צו שופט - הדרך היחידה לשימוש במידע
ההנחיות מבהירות כי במקרה שבו מפעילי תחבורה ציבורית נדרשים להשתמש בנתוני נוסעים בהקשר משפטי, ניתן לעשות זאת אך ורק כפוף לצו שופט שיופנה למשרד התחבורה, שהוא בלבד המוסמך להוציא את המידע בהתאם לצו זה. בכך מוודא המשרד שהמידע האישי של הנוסעים יישאר מוגן ושלא ייעשה בו שימוש לרעה על-ידי גורמים שונים.
מנהלת אגף תעריפים וכרטוס ציינה כי המשרד רואה בחומרה כל חריגה מהנוהל הקיים ומצפה מהמפעילים להקפיד על הוראות החוק. "חל איסור מוחלט להוציא מידע על נוסעים לכל צורך שאינו מתן שירותי תחבורה ציבורית לנוסעים", הדגישה עמוס.

מחדל חמור בפרטיות הנוסעים - מה באמת קורה לנתונים שלנו?
רו"ח שלומית עמוס [צילום: לע"מ]

בעידן שבו טכנולוגיות מתקדמות מאפשרות גישה למידע מדויק ומקיף על משתמשים בשירותי תחבורה, מתעוררת שאלה חשובה: למי יש גישה למידע הזה ומה הם רשאים לעשות איתו? דוח מבקר המדינה משנת 2021 גילה כשלים בהסדרת השימוש במידע הנאסף מכרטיסי רב-קו - כרטיסים חכמים המהווים אמצעי תשלום עיקרי בתחבורה הציבורית, ומבצעים מעקב אחרי תנועות הנוסעים.
במהלך השנים הצטברו עדויות לכך שמפעילי תחבורה ציבורית לא הסתפקו בשימוש במידע הנוסעים לשם שיפור השירות בלבד. הם העבירו אותו לצרכים פנימיים ללא הסכמה מפורשת של הנוסעים. המבקר מצא שאיסוף המידע מהכרטיס החכם התבצע ללא אסדרה מספקת, מה שהוביל לאיסוף כמויות מידע אדירות על נסיעות הנוסעים.

תיעוד הנסיעות - אמצעי נוח למעקב או סיכון לפרטיות?

בשנים האחרונות, התחזקה התחבורה החכמה, המבוססת על מערכות מעקב ואיסוף נתונים על הנוסעים. מהלך זה משפר את היעילות והקישוריות, אך מעורר דאגות לגבי פרטיות המשתמשים. הכרטיס החכם, שהושק במקור בגוש-דן בשנת 2007 ועם הזמן הורחב לכל הארץ, מאפשר תיעוד מדויק של מסלול הנסיעות, תזמון כל תיקוף ופרטי תשלום.
כבר בשנת 2020, הובהר במדריך הנחיות רשות הפרטיות למפעילי תחבורה ציבורית, כי על כל איסוף ועיבוד מידע להתבצע בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, ובתנאים שנקבעו. כמו-כן, חוות דעת משפטית של הפרופסור מיכאל בירנהק מבהירה כי שימוש במידע הזה ללא מגבלות ברורות מהווה פגיעה בזכות לפרטיות של הנוסעים, שכן מאגרי הנתונים המתקיימים כיום מאפשרים גישה למידע רגיש, לרבות תיעוד מיקום הנוסע ותדירות הנסיעות של משתמשים שונים.

הרשות להגנת הפרטיות: הצורך בשקיפות והצבת מגבלות ברורות

הדרישה לאיסור השימוש במידע נוסעים לצרכים משפטיים היא רק נדבך אחד בשורת צעדים שננקטו להגנת פרטיות הנוסעים. מדריך הרשות להגנת הפרטיות הדגיש כי על המפעילים לאסוף ולעבד נתונים אך ורק לצורכי מתן שירות, תוך הימנעות מכל שימוש אחר, כולל שימוש מסחרי, אלא אם הוגדר במפורש. מסמך המדיניות מחייב יצירת מערכות ניהול מידע שמבטיחות שקיפות וגישה מוגבלת בלבד למידע אישי, כולל הקמת מנגנון עצמאי לניהול המידע הנאסף והכפפתו לבקרה שוטפת.
החובה להבטיח את פרטיות הנוסעים לא אמורה להסתיים בהגנה על נתוני כרטיסים ותשלומים בלבד, אלא להרחיב את ההגנה על כל תנועת משתמשי התחבורה הציבורית במרחב הדיגיטלי.
המשמעות עבור הנוסעים היא שעליהם להיות בטוחים כי המידע שנמסר נשאר מוגן ושלא נעשה בו שימוש לרעה. עם זאת, מבקר המדינה ציין מספר ליקויים בנושא, כולל חוסר אתר גיבוי למאגרי המידע המרכזיים, דבר המעמיד את המערכת בסיכון להתקפות סייבר ולפגיעות אפשריות בשירות הנוסעים.

איפה עובר הקו? מה הנוסעים צריכים לדעת

ברקע הגברת המעקב אחר תנועות הנוסעים, צעד זה של משרד התחבורה מהווה הכרה בזכות הנוסעים לפרטיות מלאה. משרד התחבורה, שמוביל את ניהול הכרטיסים החכמים והיישומונים לתשלום, מתחייב כעת להטמעת נהלים מחמירים יותר באשר לשימוש במידע.
עד כה לא ידוע על הליכים כלשהם שננקטו כנגד מפעילים שהפרו את הוראות חוק הגנת הפרטיות וההנחיות. אולם העובדה שמשרד התחבורה התערב בסוגיה ממחישה את הצורך הדחוף באכיפת שקיפות ופרטיות בתחום זה. השימוש החורג במידע מערער את האמון במערכת התחבורה הציבורית וביכולת של משרד התחבורה להגן על פרטיותם של משתמשים.

תאריך:  30/10/2024   |   עודכן:  30/10/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: חברות תחבורה ציבורית השתמשו בנתוני נוסעים לצורכי הגנה משפטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
זכייה במכרז תחבורה ציבורית משמעותי בעיר קרקוב מאפשרת לMobilis, חברת-הבת של אגד, להגדיל את פעילותה לכדי 150 אוטובוסים בעיר, ולהחזיק בכ-20% מכלל התחבורה הציבורית בעיר    האוטובוסים החדשים יופעלו בגז טבעי, וישדרגו את מערך התחבורה הירוקה בעיר לצד פריסה רחבה של תחנות תחזוקה
עידן יוסף
הרכבת הקלה בירושלים גובה קנס גבוה מאוד עבור נסיעה ללא כרטיס, בסך 180 שקלים    זהו סכום גבוה משמעותית מהקנסות הנגבים באוטובוסים, שם הקנס משתנה בהתאם למרחק הנסיעה    עמותת 'דרך כבוד' טוענת כי זהו חוסר צדק ודורשת לשנות את המדיניות הזו
עמית דובקין
השילוב של דחיפת התחדשות עירונית כוללת בשכונות הדרום, זאת תוך כדי העברתן ברשם המקרקעין ובד בבד התקדמות שלושת קווי הרכבת הקלה, האדום שכבר נפתח, ובהמשך הקווים הירוק והסגול, בהחלט עשויים להעניק "פוש" דרמטי לשכונות אלה
איתמר לוין
קובע: עו"ד רונן משה היה בניגוד עניינים מהותי, כאשר שימש כיועץ המכרז של המועצה האיזורית במקביל לטיפולו בעשרות תיקים של אלקטרה אפיקים שזכתה במכרז
עידן יוסף
סקר חצי שנתי של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מצביע על ירידה של 0.4 נקודות ברמת שביעות הרצון הכללי במחצית הראשונה של 2024    64% מהנוסעים עדיין מרוצים, אך המגמה מדאיגה - עלייה במספר הנוסעים שכלל אינם מרוצים מהשירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il