טיפים ללימוד סדרי עדיפויות
|
|
לאור הטבע האנושי, היכולות הכלכליות, ובפרט לאור חשיבות החינוך - שלא נכון לרצות את הילדים כל הזמן, אלא ללמדם סדרי עדיפויות, להלן 10 טיפים ישומיים לצליחת המשימה (למנהלים רבים טיפים אלה יישימים בניהול תקציב ושיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות): - לקנות בלי רשימה, זה כמו ללכת רעבים לסופר: רכזו מראש רשימת ציוד נדרש ודבקו ברשימה - ואל תתנו למבצעים השונים להתקיף אתכם, ולגרום לכם לקנות הרבה דברים שלא בהכרח צריכים;
- הכינו תקציב מראש: ערכו השוואת מחירים, כך שתוכלו לקבל תמונה אמיתית לגבי ההוצאות הצפויות (ציוד לבית-הספר, חוגים ואביזרים נלווים, כגון חליפת ג'ודו, בגדי בלט או אפילו מכשיר נייד אם ברצונכם לצייד את הילד בכזה). קחו בחשבון כי עשויות להיות חריגות של עד 20%. מי שלא רוצה לחרוג - רצוי לדבוק ברשימה / להזמין באתרי קניות (כך ניתן גם לקבל הנחה של כ-5% נוספים);
- מחזרו את הקיים בבית ובבתי המשפחה המורחבת והחברים: הורידו מהרשימה ציוד בר מחזור. זו הזדמנות מצוינת לעשות סדר ולהקנות ערכים סביבתיים. ברור שילדים יעדיפו מוצר חדש, אך כאן המקום לחינוך והסברה - ואם תתאגדו עם הורים ומורים במסרים אלה, יקל עליכם להטמיעם. זה הזמן למקסם קשרים ולתרום לאחרים. טוב לכיס וגם לשימור הסביבה;
- בדקו אופציות נוספות להצטיידות: למשל - ספרים משומשים, אתרים לקנייה מיד שנייה, למסירה ולהחלפה. דעו - רכישת ספרים משומשים חוסכת כ-50% מהעלויות שנעות בין 300 שקלים לספרים לכיתה א' ועד 800 שקלים לספרים בכיתה יב' (בשל הפיקוח של משרד החינוך אין מבצעים על ספרים חדשים). אפשר גם להיות יצירתיים ולעטוף מחברות משנה שעברה, בעטיפות של המותג החדש, או לקחת תיק פשוט ולתפור עליו דמות אהובה. חשוב לשתף את הילד גם בהליך היצירה ולהרוויח זמן איכות משותף, פיתוח מיומנויות וחינוך של השקעה לקראת קצירת הפירות - מותג שעלה הרבה פחות;
- שתפו את הילד בתהליך התכנון והקנייה: הרבה הורים מעדיפים להימנע מקונפליקטים עם הילדים וללכת לקנות לבד. אבל אז מתפספס שיעור חינוכי חשוב. כמו בניהול, אנו מלמדים שהשותפים לתכנון יהיו שותפים לביצוע. אם אתם רוצים למנוע התנגדויות וקשיים בחנות עצמה - שאלו את הילד מראש, לרצונותיו ולציפיותיו, ביחס לתקציב הקיים. תיאום ציפיות, תוך הצבת גבולות ברורים, מונע מריבות. למשל, הכינו אותו מראש כי אין צורך בילקוט חדש אם זה נראה לכם מיותר, והיו גמישים לגבי רצונותיו לגבי חלק מהמוצרים והמותגים. ביחד ערכו סדר עדיפויות ברשימה שהכנתם - מה חייבים לקנות ומה לא. וכפי שהמלצנו קודם, תנו לו גם ליהנות מפירות החיסכון (% מסוים מהסכום שייחסך יועבר אליו);
- אל תתפתו לקנות בירידים זמינים ומזמינים: בדקו היכן כדאי לקנות את מרכולתכם בזול. שימו לב כי חנויות בקניונים פעמים רבות מעלות מחירים לא רק לקראת השנה החדשה, אלא גם בגלל השכירות הגבוהה שהם נדרשים לשלם. ירידים יעודיים כחודש לפני שנת הלימודים, אולי זמינים ומזמינים, אך המחירים בהם נוסקים מעלה בתקופה זו ולעיתים בצורה לא מוצדקת. העדיפו נקודות מכירה זולות ונגישות, אל תתביישו להשוות. למשל, מומלץ לרכוש ציוד בפריפריה מחוץ לערים היקרות, תיווכחו למצוא פערים של מאות אחוזים במחירים. ואם תשלבו עם חופשה באילת - תחסכו גם את המע"מ. ארגונים מנחים לערוך השוואה משלושה ספקים - אין סיבה שלא לנהוג כך גם בכיסכם הפרטי;
- אל תקנו הכל מראש: רק מה שהכרחי כעת. את הסטוק הדרוש למשך השנה (מחברות, קלסרים, כלי כתיבה וכדומה), מומלץ לקנות כשבועיים אחרי תחילת הלימודים. אז, המחירים צונחים משמעותית;
- לחליפין - רכשו במרוכז: התארגנו עם חברים לרכישה, פריט במארז גדול עולה פחות. התארגנו בעבודה - מנהלי משאבי אנוש, זו הזדמנות למנהיגות וערך מוסף משמעותי לעובדים (20% הנחה+);
- מותגים - לא בכל מחיר: כגון תיק, יומן, כלי כתיבה וכדומה, שמחירם יקר משמעותית - הגבילו את הילד לבחור פריט אחד גדול או שניים שלושה קטנים. מוצרים אלו מגדילים משמעותית את עלות סל הקניות. חשוב גם לדעת, למניעת עוגמת נפש - בסדרי העדיפויות של בחירת המותגים, לא לפוצץ את הקלמר של הילד בכמויות של פריטים ממותגים, אלו נוטים לאבוד ולהיגנב;
- קחו יוזמה: מכרו את הספרים המשומשים של הילד (בירידים או באתרי יד שניה), או ערכו "שוק קח ותן" בו ילדים יכולים להחליף אחד עם השני חפצים, ובכך גם להתאמן במיומנויות משא-ומתן. זה הזמן להקנות לילד ערכים של מחזור ושימור סביבתי, הכינו אותו גם השנה, אם הוא רושם בספרי הלימוד - לעשות זאת בעפרון בלבד. מכרו ציוד שלא מתאים או החליפו - זמן לרענן ולחדש הארונות.
לסיכום - תהליך תכנון ושיתוף עם הילדים, גם חוסך וגם מחנך למיומנויות עסקיות חשובות כגון - השוואת מחירים, חסכון, השקעה, יצירתיות ויוזמה ומשא-ומתן. לכן, גם מי שיכול להרשות לעצמו, רצוי שלא יתן הכל - גם כדי לא לחסוך מילדיו את ההזדמנות הנפלאה הזו לפיתוח מיומנויות כה חשובות, וגם כי מה שבא בקלות לא מוערך. וזה מתחיל בקניות, ממשיך בהכנת השיעורים עבור הילדים ומסתיים בשיר הידוע - "הילד בן 30 - להורים יש חום גבוה..."
|
בשנת 2002 הוענק לדניאל כהנמן פרס נובל לכלכלה על מחקרו המשותף עם עמוס טברסקי. השניים חקרו דפוסי קבלת החלטות כלכליות. במחקרם הם מצאו, כי לבני האדם נטייה לקבל החלטות כלכליות ממקום רגשי, ולאו-דווקא ממקום רציונלי כמו שנהוג היה לחשוב, או כפי שכדאי לנהוג. ואכן מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, "הורים רבים מציינים שהמצב הכלכלי כמעט לא ישפיע על רכישת המותגים האופנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה חד-פעמית שנתית ולא בהוצאה חודשית קבועה. אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, שמונעות בעיקר מהרצון לרצות את הילדים המעוניינים להזדהות עם טרנדים, מותגים ולהיטים חמים". בכדי לסבר את האוזן, ההפרשים שבין מוצר איכותי ממותג למוצר איכותי שאינו ממותג, נע בין פי 2 עד פי 6. כך למשל, מחק איכותי עולה 2 שקלים ומקבילתו הממותגת עולה 12 שקלים. תיק איכותי ניתן לרכוש ב-85 שקלים ומקבילתו הממותגת ב-185 שקלים, יומן פונקציונלי ונעים לעיין 16 שקלים ומקבילתו הממותגת 50 שקלים. אז כפי שאנו אומרים ב -פ.ד.ה יעוץ והדרכה, בהנחיית צוותי שירות - במתן שירות איכותי, המטרה היא לא לרצות את הלקוח, אלה שהלקוח יצא מרוצה. כך גם עם ילדים, לרצות אותם, לא מכין אותם לבית-הספר האמיתי לחיים וגם עשוי לעלות ביוקר. קיימות דרכים להביא לשביעות רצון תוך שיעור לחיים. ללמד את הילד שמיתוג לא בהכרח שווה איכות, וודאי ובוודאי שלא תמיד שווה את ההשקעה. לכן, תנו לילד לבחור פריט אחד ממותג בלבד, הסבירו לו כמה הוא חוסך ביתר המוצרים, ואפשרו לו ליהנות מחלק מהחסכון (כדמי כיס או כחסכון לקראת רכישה נחשקת אחרת כגון אופניים או חוג יוקרתי).
|
טברסקי וכהנמן מצאו במחקרם, כי לאחר קבלת החלטה, אנו נוטים למצוא לה צידוקים רציונליים. תהליך זה נקרא רציונאליזציה. "אמנם קניתי לילד את התיק הכי יקר בחנות, אבל יש לי סיבה טובה לכך, הוא יחזיק מעמד, יש אחריות, חברה אמינה, הילד שמח..." - שכנוע עצמי כי קיבלנו החלטה נכונה למניעת דיסוננס (רגש שלילי) שאנו עשויים לחוש לאחר הקנייה. כשאנו מלווים בפ.ד.ה אנשי מכירות, בתהליכי מכירה איכותיים, אנו מלמדים כיצד לסייע לקונה, להתמודד עם הדיסוננס שלאחר הקנייה - כדי שלא יתחרט, ובכדי לאפשר לו איזון רגשי קוגנטיבי. כך גם חשוב שהורים ידעו, שתהליך זה עובר גם על הילדים. כלומר, אם הילד היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות ובחר פריט אחד ממותג, הוא עלול להתחרט לאחר הקנייה ולכן חשוב לחזקו עליה, ולא לטעות לחשוב שהתהליך החינוכי הסתיים לאחר קבלת ההחלטה.
|
|