X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אלפי החרדים שאינם משלמים לנהגי אגד גם עושים עבירה וגם מכתימים ציבור שלם. איך הגענו למצב בו מתוך 51 נוסעים 27 אינם משלמים, ומה יש לעשות נגד התופעה?
▪  ▪  ▪
גם הגדלת מספר הכרטיסנים אינה עוזרת
עידן יוסף
הנוסעים מהמושב החרדי חיכו 3 שעות לאוטובוס

עידן יוסף
בגלל הרמדאן: פגיעה בקו הים מבני-ברק

חברה ישרה
למעט חריגים, בסך-הכל מדובר בציבור (בדומה לדתי-לאומי) שרובו הגדול ישר. יעידו על כך שאלות שונות שמתקבלות בחברות התחבורה בציבורית השונות:
▪  ▪  ▪
1. קניתי כרטיס נסיעה הלוך ושוב. בזמן הקנייה הייתי בגיל 17 וזו הייתה כרטיסיית נוער, אבל עכשיו, אחרי שבועיים, אני כבר בן 18. האם מותר לי להשתמש באותה כרטיסייה?
2. עליתי לקו בין-עירוני שאין לו תחנות הורדה בעיר, וירדתי בכל זאת. האם עלי לשלם מחיר של נסיעה עירונית או מחיר של נסיעה בין-עירונית?
3. הייתי שקוע בנסיעה במחשבות ומבלי משים שרטתי בציפורן את ידית המושב שלפני. האם עלי לשלם?

באגד די מתחרטים על הסידור מול הציבור החרדי בו מתאפשר למתפללים בכותל המערבי לנסוע בצאת השבת ללא תשלום לשכונות החרדיות. הנוסעים עולים על דעת שיצטרכו לשלם, אולם כפי שחשף משה הלר, עיתונאי במקומון ירושלמי, מתגלים לא מעט מקרים בהם חומקים נוסעים חרדיים מתשלום. למרות זאת ההסדר החינמי נמשך - על-חשבון הסובסידיה הממשלתית.
כעת מתברר כי מדובר בספיח בלבד מתופעה רחבה הרבה יותר. קברניטי אגד לא הצליחו להתחקות אחר שורשי התופעה, שפשתה כאש בשדה קוצים דווקא במהלך השנה האחרונה. עד כדי כך התרחבה התופעה ממירון, צפת ומרום הגליל ועד הנגב המערבי, עד שיש פקחים המדווחים על מקרים בהם מתוך 51 נוסעי אוטובוס נמצאו 27(!) שלא שילמו.
מאות הנהגים החדשים שנכנסו לאחרונה לא ממש יודעים להתמודד מול לחץ, בפרט כזה המגיע מאוכלוסיה שאורחות חייה אחרים ומגיעה בהמוניה על טפּהּ וילדיה ומסתערת על האוטובוס הדחוק. יש כאלה המנצלים זאת ונכנסים, יש שאומרים שתכף ישלמו והנהגים לא תמיד מזהים בדיעבד מי הנוסע שלא שילם, במיוחד כאשר הדבר נעשה בשעות החשיכה. למרבה האירוניה, מי שנושא באחריות הוא הנהג המסכן, שנקנס על כל נוסע שלא שילם.
כדי לנסות להיאבק בתופעה ניסה אגד להגדיל את מספר הפקחים, ומשזה לא הצליח פתח בימים האחרונים במסע פרסומי במדיות השונות של התקשורת החרדית, המדגיש את החובה לשלם הן על-פי חוק והן לפי ההלכה. מדוע לא משלמים? מאותה סיבה שיש כאלה שאינם משלמים אגרה רק כי "אין מה לראות". תירוצים יש למכביר: האוטובוס איחר, צפוף ואין מקום לשבת וכיו"ב. כל אלה כמובן אינם הכשר לגזל. בלשון התלמודית התופעה קיבלה את שם הגנאי "מורה היתר לעצמו". כלומר, אדם המתיר לעצמו דבר אסור.
אולם באגד לא בונים על מסע פרסום בלבד, ותולים את יהבם דווקא במעצבי דעת הקהל במגזר, רבנים ועסקנים, שישלימו את העבודה ויסבירו לקהל שלהם שמדובר באיסור לכל דבר, ויוקיעו את הלגיטימציה "לדפוק את אגד". אגב, אגד אינו היחיד שנפגע מאי-התשלום. זה קורה גם אצל מפעילי התחבורה הציבורית האחרים. מנהל באחת החברות הציבוריות שתיאר בפני את המצב, אמר לי שלא ליחוס כי אצל החרדים לא מעט "נבלים ברשות התורה", כלשונו.
בחזרה להסדר הנסיעות חינם מהכותל במוצ"ש. מלכתחילה אולי לא היה צריך להחיל את ההסדר, שהנהגתו החלה בסוף שנות התשעים, וכבר אז הייתה בעיה דומה. בערים חרדיות בהן ביקשו נוסעים חרדיים המתארחים אצל קרובי משפחתם לנסוע ללא תשלום במוצ"ש ולשלם אחר כך, נדחו בקשות מעין אלה בסירוב. תלוו כסף מהמארחים - נאמר להם. אולם בכותל אין בדיוק ממי ללוות, וטלטול בשבת של אמצעי תשלום או זיהוי אסור לפי ההלכה.
ראשית, יש להדגיש כי רובם הגדול של הנוסעים במוצ"ש משלמים. רק מקצתם אינם משלמים, כאשר רובם עושים זאת מחמת שכחה. חלקם משלמים במהלך השבוע לנהגים בקווים אחרים, ומבקשים שהנהג יחייב אותם חיוב כפול. בגלל כמה רמאים, גם אם מדובר באלפים, עדיין מדובר במיעוט ולא צריך להעניש ציבור שלם בגללם.
אם היה מאגר ביומטרי אזי תשלום לאוטובוס היה מתבצע בטביעת אצבע. עד אז, על הנהג לחלק לכל נוסע פתק תזכורת העומד על האיסור שבגזל. כמו-כן ניתן להזכיר לנוסעים לשלם במסך המידע המופיע באוטובוס בימים שלמחרת וכן באמצעות מודעות בתחנות האוטובוס ובריכוזי קהל. את הקווים בחינם במוצאי שבת יש לאפשר לפרק זמן של חצי שעה - שעה אחרי יציאתה (ולא כשעתיים), וגם אז להקטין את תדירות הנסיעות. אם גם זה לא יצליח לא תהיה ברירה אלא לבטל את ההסדר, דבר שיגרום לנוסעים חסרי אמצעי תשלום להסתמך על גמ"חים שיוקמו.
המסע הפרסומי של אגד הוא נכון. הוא אינו עושה שימוש במילה "חרדים" אלא מדבר בקודים המשמשים את החברה הזו, שאחוז הלא משלמים בה גבוה משאר האוכלוסיות. אגב, בימים אלה מונחת על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת הצעה להטיל קנס בסך 180 שקלים על נוסע שלא ישלם. יש לקוות שאנשים יתחילו לשלם, אחרת אין מנוס מלנקוט יד קשה נגד עבריינים.

תאריך:  11/07/2013   |   עודכן:  11/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך לגרום לחרדים לשלם באוטובוס
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
והם כועסים שקוראים להם פרזיטים ל"ת
רני  |  11/07/13 10:39
 
- מיעוט יחודי?
מגיב  |  11/07/13 12:12
2
אני לא מבין מה הבעיה!זה חדש ל"ת
שחרדים הם נוכלים?  |  11/07/13 10:42
3
יש אוכלוסיות שרגילות לרמות
מה חדש כאן ?  |  11/07/13 11:01
4
אגד ניסתה, לא אגד ניסה
אלון_  |  11/07/13 11:22
 
- הקואופרטיב ניסה ל"ת
ים תיכוני  |  11/07/13 17:00
5
סיבה טובה
ע.ג.  |  11/07/13 12:10
6
גניבה שייכת לאורח החיים שלהם
תושב גאולה  |  11/07/13 12:29
7
היום זה טרנד להאשים את החרדים
עמוס שנער  |  12/07/13 12:00
 
- אתה מוזמן לרכבת הקלה בירושלים
לעמוס שנער  |  14/07/13 04:45
 
- למגיב שהגיב לי
עמוס שנער  |  15/07/13 17:13
8
דובר אגד מדבר על קומץ
עמוס שנער  |  12/07/13 12:59
 
- ראיון לא רעיון. טעיתי סליחה. ל"ת
עמוס שנער  |  14/07/13 05:26
9
מערכת החינוך החרדי =צמצום האדם
חיים עפ ספר בודד   |  12/07/13 15:57
 
- אינך מכיר את החינוך החרדי!!!!! ל"ת
עמוס שנער  |  15/07/13 16:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
התעלומה נפתרה: מקור המימון לאשכול התחבורה הציבורית בגליל הוא חברת קרסו מוטורס, שרכשה 50% מפעילות נתיב אקספרס
עידן יוסף
הפטור יינתן מאוגוסט בקווי השירות העירוניים וברכבת הקלה    התשלום על עגלות פתוחות יימשך בין 7 ל-9 בבוקר
עידן יוסף
שר התחבורה מתייחס לעיכוב הצפוי בפרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן וקורא לגייס הון ממקורות זרים ולהשקיע את החסכונות הפנסיוניים בפרויקט
עידן יוסף
סתירה במדיניות בין משרד התחבורה לאגף התנועה במשטרה עלולה לעלות לנהגי אוטובוסים בדוח תנועה ולנוסעים ב"כליאה" שלא מרצון
שולמית קיסרי
במקביל לדחיית הקמת הרכבת הקלה לעוד עשר שנים, אישר האוצר סך של 560 מיליון שקל לתשלום למשרד אדריכלים IBI עבור תכנון ופיקוח בניית 10 תחנות עתידיות של הרכבת שעוד לא נבראה. מישהו השתגע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il