ד"ר סבירסקי מוסיפה כי לפני חודשיים, נוכח התלונות הקשות מצד עמותת נגישות ישראל, נפגשו מתנדבי נגישות ישראל צפון עם שני נציגי הסברה של המטרונית. חברי העמותה חשבו שישמעו בשורה של ממש אבל התבדו.
"זה היה כל כך מאכזב, לא נתנו את התשובות", ממשיכה ד"ר סבירסקי, "הם הגיעו עם החוברות והסבירו לנו על הקווים החדשים, אבל לא קיבלנו כל תשובה על הבעיה עצמה. זו לא הייתה אמורה להיות פגישה תיאורטית. הודעתי לחברת יפה נוף שאני דורשת סיור, ב~17 ביולי הוא היה אמור להתקיים ובוטל בהתראה קצרה. זה עורר תחושה של אי נוחות, כאילו מסתירים ופוחדים מהחשיפה. על-פי חוקי הנגישות החדשים, כל מבנה חייב לעמוד בתקן נגישות על-פי החוק. לא ייתכן שמערכת הסעה ציבורית שבונים אותה מאפס תהיה בה בעיית נגישות.
"לא תהיה פעימה ללא הסדר לנכים. אני אומרת זאת חד וחלק. נאסוף רשמים ונגיע עם קבוצה גדולה של מתנדבים מחתך מוגבלויות שונה, אני לא אתן שיטאטאו את הנושא הצידה. פנינו גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים שאמורה לאכוף את החוק. לא ניתן למטרונית לפעול ללא כל האמצעים הדרושים להנגשה לנכים, וזה אומר גם חניות נכים ביחידות הקצה".
לאחרונה יצא קמפיין הסברה על המטרונית על קוויה החדשים ושינויי התנועה. בקמפיין הושקע סכום כסף לא מבוטל על-מנת להסביר על המהפך התחבורתי בחיפה והקריות, אולם אין בו כל מידע על נגישות. "אני לא אעבור על כך לסדר היום", אומרת ד"ר סבירסקי המאוכזבת, "נהגי המטרונית כלל עברו הכשרה לטפל באנשים עם מוגבלויות שנוסעים מדי יום בתחבורה ציבורית. היום כל חברות האוטובוס יודעות לקבל את השונה, והמאבק מול חברות התחבורה הציבורית נמצא כל הזמן על סדר היום.
"זו גם מכה קשה לעיוורים. מאז בניית המטרונית חייהם של העיוורים הפכו לקשים מנשוא. הם צריכים ללמוד את כל הכבישים מחדש עם השינויים החדשים, ולקחת מורה מלווה שיקומי שיכוון את דרכם".
יוסי טובול מקרית ביאליק, חבר קהילה נגישה בביאליק, כבד ראייה, מוסיף: "אני מקווה שהסיור הזה ייתן את המענה. אני מכיר את כבישי הקריות ויכול להתנהל לבדי, וממה שאני מרגיש מהשטח לציבור העיוורים זו תהיה מכה קשה, ממש טלטלה. הנגישות תהיה קשה שבעתיים". טובול אומר שעיוור שצריך להגיע מקרית ביאליק למטרונית כדי לנסוע לחיפה, יצטרך לעלות על קו פנימי ולרדת בקריית חיים או בקריית מוצקין, לחצות כביש פנימי ולחפש את התחנה הייעודית ולחכות לאוטובוס הנכון. "אנחנו נתנסה ונראה", הוא אומר, "מה שלי מפריע זה למה צריך לשאול אותנו עכשיו אחרי מעשה. למה לא לקחו את זה בחשבון בהקמה. עכשיו אחרי מעשה זו לא חוכמה, וצריך להתמודד עם מה שיש. בקהילה יש ציבור רחב שמבין עניין ואולי ימצאו פתרונות שיקלו עלינו את הבעיה. "בצומת צבר למשל, יש תחנות לפני ואחרי הצמתים ויש המולה שמפריעה לריכוז. אז נצטרך להיצמד לרמזורים ולחפש עמודים רוטטים, כיוון שאת תקתוקי העמודים אי-אפשר לשמוע מפאת הרעש וזה יכול לגרום לתאונה בקלי קלות".
ד"ר סבירסקי וחבריה בנגישות ישראל מחוז צפון מקווים שהסיור ביום שלישי הקרוב ישנה את המצב בכל מה שקשור להנגשה.