X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יצאתי לנסיעת מבחן במטרונית, אומנם בלי להתקרב לאזורי הצ'ק פוסט וחיפה, אבל בכל זאת הספקתי לקבל כמה תובנות
▪  ▪  ▪
יהב וכ"ץ. באו לגזור סרטים. נסיעה מיותרת? [צילום: יפה נוף]
עידן יוסף
ממחר: נסיעות ללא תשלום במטרונית

בלעדי: המטרונית תהיה ללא מסלולן
עידן יוסף
במשרד התחבורה מתעלמים מהערת מבקר המדינה ומלקחי העבר וביטלו את הכוונה להנהיג בחיפה מערכת מידע בזמן אמת מתקדמת שתאפשר לנוסעים לבחור את הדרך הקצרה והמהירה אל היעד
לרשימה המלאה

לפנות בוקר (יום ו', 16.8.13) זה התחיל. הנוסעים הראשונים עלו על המטרונית, האוטובוס המפרקי שנוסע בנתיבים ייעודיים. אומרים שבנסיעה הראשונה היו 70 איש. לא קמתי כדי לספור. בכל זאת, לקום בשעה שלוש ומשהו כדי לעלות לנסיעה של ארבע זה קצת מוגזם.
אפילו שר התחבורה ישראל כ"ץ, שביום-יום מתרחק מאוטובוסים (והוא יודע כנראה גם למה), הגיע כדי לגזור את הסרט.
מסלול הנסיעה שלי היה: קו 3 מקרית שמואל - מרכזית הקריות - קו 1 לצ' וולקן - קו 3 בחזרה לקריית שמואל. בקיצור: לא התקרבתי לאזור הצ'ק פוסט וחיפה. הנה כמה מן הרשמים שהספקתי לאסוף:
הסברה - הרבה בני נוער, אחד לפחות בכל תחנה. לא בחנתי אותם, אבל נראה שמשהו הם יודעים, וחומר הלימוד אינו כה רחב ומסובך. אבל במטרוניות עצמה לא היה אף מסביר, ושם להרבה אנשים היו שאלות. כברירת מחדל, רובם פנו לנהג, שכלוא בתוך כלוב זכוכית/פלסטיק, אבל עדיין נגיש, והוא עזר להם כפי שידו משגת. כמובן שהיו נוסעים לא-מקומיים שהונחו לפי המערך הישן ('תרד ליד המרכז קליטה', נקודה שהיא עמוק בתוך קריית ים ג', המפסידה העיקרית ממערך המטרונית).
מרכב מפרקי - כבר כמה שנים שאין מפרקיות באזור הקריות (ולא בגלל שלא היה צריך, מסיבות פוליטיות), ולא כל הצמתים מתאימים למפרקיות. יצא לי לראות מטרונית בקו 1 בסוף מסלולה, כשהיא פונה מדרך חיפה-עכו לכיוון מרכזית הקריות, ונתקעת באמצע הצומת בגלל רדיוס הסיבוב שהיה קצר לאורך שלה. לקח לה זמן עד שהצליחה להשתחל כפי שצריך, בינתיים היא חסמה את התנועה של הכיוון ההפוך שכבר היה לה אור ירוק.
מושבים - המקום הכי מעניין מבחינת הנסיעה הוא הספסל הקדמי, באופן מפתיע הצלחתי לתפוס אותו בכל 3 הנסיעות בלי קשיים, כנראה שהוא לא כזה מבוקש. דא עקא, שהמושב הזה הוא בגודל של 1.5 מושבים, במקום 2, בלי סיבה (הרי אין דלת קדמית ליד הנהג שצריך לאפשר בשבילה מעבר רחב, הדלת הקדמית נמצאת כ-5 מ' מאחור). מה התועלת במושב של 1.5 במקום של 2?
בעלי מוגבלויות - כדי שנוסע בכיסא גלגלים יוכל לעלות למטרונית, הנהג צריך לצאת מכלוב הזכוכית/פלסטיק שלו, לארגן את המדרגה למדרכה, להמתין שבעל המוגבלות יעלה, לקפל בחזרה ולחזור לכלוב להמשך נהיגה. כל זה לוקח זמן, ובינתיים התנועה מאחור מתעכבת... לא כך זה צריך להיות, אך ספק אם יש פתרון טוב יותר.
שימושיות - סך הכל במסלולים שבדקתי היום, המטרונית נסעה מהר, היות שהנוסעים לא היו צריכים לשלם לנהג והעלייה מכל הדלתות, ובנוסף הנסיעה בנתיב בלעדי. מצד שני, הנתיב הבלעדי סובל מרמזורים מיוחדים לו (כאשר לתנועה הרגילה מימין יש אור ירוק לנסיעה ישר ושמאלה, במת"צ יש כמובן אור אדום). מאזור מרכזית הקריות ועד לצומת וולקן, נסעו במקביל למטרונית כמה קווי גליל מערבי (262, 271 ועוד אחד) שנסעו על המסלול הרגיל, בלי העדיפות של המת"צ ועם עצירות בתחנות הביניים. התוצאה היא שעד צ' וולקן היה שוויון בין האוטובוסים שנסעו על המסלול הרגיל, ובין המטרונית שנסעה על הנתיב שלה, בעיקר בגלל שהמטרונית התעכבה יחסית הרבה זמן בתחנות. עם זאת, נסעתי בשעות שבהן עומס התנועה בינוני, ולא כבד.
"קודם יורדים - אח"כ עולים" - זו בעיה פוטנציאלית שאפשר לנחש שתאירע בסבירות גבוהה, ע"ע: הרכבת הקלה בירושלים. אין כל פרסום או סימונים ברציפים על-מנת להתמודד עם הבעיה. מצד שני יש לזכור שמדובר באזור חיפה והקריות, שיש בו אחוז גבוה של נסיעות ברכבת ישראל, כך שמסתבר שאצל רוב האנשים, המסר יושב היכן שהוא בראש.
כריזה - חופרת ברמות. גם חזקה מדי, וגם ריבוי השפות הינו מיותר. מה בדיוק ההבדל בין 'תחנת מרכזית הקריות', Merkazit Hakrayot station', והמקבילה הערבית? מה שחשוב זה השם המילולי של התחנה (שנאמר בכל מקרה באותו מבטא בכל השפות), לא באיזו שפה אומרים 'התחנה הבאה'. בעיה אחרת שקשורה לכריזה היא שהכריזה כנראה לא פועלת באמצעות GPS, ולכן רוב התחנות במסלול שלי היו שגויות (בדרך כלל, אזכור של תחנה קודמת). היה נדמה לי שיש שליטה מסוימת של הנהג ממסך שנמצא לידו עד הכריזה. בנוסף יש לנהג גם רמקול.
שמות התחנות - מי שנתן את השמות לתחנות, כנראה לא בקי מדי בגיאוגרפיה המקומית, כי השמות תמוהים ולא מתקשרים למקומות ידועים. יש כ-5 תחנות לקו 3 בשכונת ק' שמואל, (מתחנת 'יחיעם' עד תחנת 'ק' שמואל'), מי ידע להסביר במה זכתה האחרונה שבהם שדווקא היא תקרא בשם 'ק' שמואל', ולא לדוגמה בשם 'שטרן' (שם הרחוב המתפצל לידה, בדומה לנוהג בתחנות שלפניה? מה ההסבר לכך שלתחנה בסוף רחוב אושיסקין הראשי בקקרת מוצקין קוראים דווקא 'אפרים', על שם הרחוב המשני בקריית ביאליק?
זמן אמת - היו למטרונית שבועיים של הרצה, אך עדיין אין זמני אמת באפליקציות השונות לקווים שלה! זה מתבקש לצורך ביצוע מעבר יעיל, כאשר מעתה נוסעים מחלקים רבים בקריות תלויים במעבר.
מרכזית הקריות - אחד הדברים ההזויים בפרויקט, לשפוך מעט אספלט ולקרוא למקום תחנה מרכזית בלי שיש בה ספסלים, עמודי תחנות, צל (מזל שלפני שנים נטעו בסמיכות לשם אקליפטוסים) ולקרוא לזה 'תחנה מרכזית'?! בנוסף, כל קשר בין החניון העלוב למושג הלוגי 'תחנה מרכזית' מקרי. מדובר בנקודת מוצא של קווים, בדומה לנקודות מוצא דומות מחוץ לחניוני אגד בירושלים. קווי הגליל המערבי והצפון עוברים בדרך חיפה-עכו הסמוכה, אך לא די בכך שאינם נכנסים לתחנה (ולכן, תושבי החלק המערבי של הקריות צריכים להגיע לאזור צ' צבר/הקריון בדרכים שונות כדי להמשיך צפונה, במקום להשתמש במטרונית שמגיעה למרכזית הקריות), גם מי שרוצה ללכת ברגל כמה מאות מטרים עד התחנה בדרך חיפה-עכו, יגלה שהתחנה הינה לקווים מאספים בלבד (251, 261, 271, אך לא 262, 361, 500), ולא לקוי אקספרס. בעתיד יש לשער שהקווים יועתקו למרכזית הקריות כנקודת מוצא (ואז יסבלו תושבי חיפה מצורך בעודף החלפות), אבל בינתיים הקווים האלו כאילו מתעלמים ממרכזית הקריות, והדבר תמוה ביותר.
יש עוד נושאים נוספים שראוי להרחיב בהם: כרטוס (זמן), עלות מול תועלת, סכנה בטיחותית בפניה לאריה שנקר, נהג שחצה קו הפרדה לבן רצוף(!) כדי לעקוף מטרונית קודמת, עבודות שלא הסתיימו, תחנות מקבילות, 123, 136, שילוב קווי אגד במת"צ ועוד. אבל על כך בפעם אחרת.

תאריך:  16/08/2013   |   עודכן:  17/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום ראשון על המטרונית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה זהב ל"ת
ים תיכוני  |  16/08/13 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית בעמק יזרעאל, בעמק בית שאן ובבקעת כנרות    במקום ארבעה מפעילים היום יועבר התפעול לחברה אחת, שגם תתן שירות טוב יותר
ענת ביין-לובוביץ'
5 שנים אחרי הדרמה שעורר מכרז שילוט החוצות בת"א, הענף שוב סוער בעקבות מכרז דומה ברמת-גן    על הפרק: טענות כלפי JC Decaux שזכתה במכרזים, ביקורת על עיריית ת"א ופנייה לשר הפנים שלא לאשר את המכרז החדש
עידן יוסף
המיזם כולל הסבה לחשמל של 420 קילומטרים של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכת שליטה ובקרה
עידן יוסף
משרד התחבורה ממשיך לעכב ביד אחת פרסום מכרז למוקד מידע בתחבורה הציבורית, אך ביד השנייה מקדם מכרז למרכז דומה עבור התחבורה הפרטית
עידן יוסף
שלוש שעות בלבד מאפשר משרד התחבורה לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית בכביש החוף, וקיצור זמני הנסיעה העלה ב-20% את מספר הנוסעים    אולם אין מסקנות אופרטיביות להרחבת שעות הפעילות ולתגבור האוטובוסים בציר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il