X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המטרונית בחיפה אמורה הייתה לייעל ולקצר את הנסיעות בעיר, אולם למעלה משנה אחרי שהחלה לפעול טרם ניתן לה תעדוף ברמזורים, הקווים המזינים אינם מתחברים כנדרש למערכת, משך הנסיעה בה ארוך מן המתוכנן אבל מספר המשתתפים במערכת גדול מההערכות המוקדמות
▪  ▪  ▪
המטרונית. חבלי לידה [צילום: שמואל וולף]
מטרונית במקום רשת רכבות קלות
עידן יוסף
מבקר המדינה מצביע על מחדלים וטעויות בתחומי התכנון, הניהול, הפיקוח והבקרה שנעשו בפרויקט המטרונית וגרמו לבזבוז מאות מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך מכספי ציבור ולפגיעה בתושבים, שיכלו ליהנות מרכבות קלות במקום אוטובוסים
לרשימה המלאה

עידן יוסף
רק שישית הרמזורים נותנים עדיפות למטרונית

עידן יוסף
בתכנון: תחנת רכבת בנשר וקו מטרונית

יצחק דנון
"מצלמות פוגעות בפרטיות נוסעי המטרונית"

עידן יוסף
פעימה בעייתית: אגד מתנתק מהמטרונית

המטרונית, מיזם התחבורה הציבורית המטרופולינית הגדול ביותר שהוקם בישראל עד היום, ציין לפני כמה שבועות שנה להפעלתו המלאה. יותר משבע שנים ארכה הקמתו והיא לוותה בשינויי תוכניות מרובים שגררו עיכובים בביצוע, שלל מטרדים לתושבים ובעיקר תוספת עלויות בלתי מבוטלת. בדוח ביקורת שפרסם בתחילת השנה על המטרונית, בדק מבקר המדינה את הליכי התכנון והביצוע ואת העלויות הכספיות, ומתח ביקורת על חברת יפה נוף המבצעת ועל הרשויות עצמן, העיריות ומשרד התחבורה, ואופן התנהלותן בחוזה ההתקשרות שלהן ובסעיפי ההוצאות. אבל דוח המבקר לא התייחס כלל למהותו של המיזם. כלומר, לשאלה אם הוא בכלל נחוץ ומהם מטרותיו ויעדיו. המבקר לא בדק, אז החלטנו לבדוק.
שני יעדים
שני יעדים עיקריים הוצגו למערכת עם הקמתה. הראשון, קיצור דרמטי במשכי הנסיעה בתוך המטרופולין לעומת קודם. גם בהשוואה לתחבורה הציבורית הקודמת, גם בהשוואה למשתמשי המכוניות הפרטיות. השני, מאתגר לא-פחות, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במטרופולין ועידוד התושבים לנטוש את מכוניתם הפרטית, לפחות במרחב המטרופולין, ולעלות על המטרונית. כדי לעודד את הנסיעה במערכת ולקצר את משכה, שונה מערך האוטובוסים השכונתיים של אגד בחיפה ובקריות כך שיזינו טוב יותר את המערכת ויאפשרו את הגדלת הנגישות עם השכונות על המטרונית ובחזרה. כמו-כן הבטיחו במשרד התחבורה כי יינתן למטרונית תעדוף מובנה ברמזורים שבצמתים, כדי לקצר את משך הנסיעה. בפועל, מתברר, זה לא ממש עובד, לפחות לא כרגע. במכתב ששלח בחודש שעבר מבקר הפנים בעיריית קריית ביאליק למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מציין מבקר העירייה כמה כשלים וליקויים מהותיים ההופכים את הנסיעה במטרונית להרבה פחות משתלמת מכפי שתוכנן. הבעיה העיקרית: נגישות הקווים השכונתיים המזינים אינה טובה מספיק לתעדוף המובטח ברמזורים, שפשוט לא קיים.
ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר כי לאורך השנה קיבלה העירייה פניות מצד תושבים וארגונים שהתריעו על קושי בנגישות אל המטרונית, במיוחד בחיבורים של קווי השירות הרוחבי מהשכונות אל כביש חיפה-עכו. "את התיאום הזה צריך לשפר. צריך להבטיח שהמטרונית תפעל באופן מלא בשיטת הגל הירוק, ובכך יתקצרו זמני הנסיעה מהקריות לחיפה – מה שבפועל לא קורה היום", אמר.
לא נכנסת לערים
נקודת ביקורת נוספת הנשמעת בקריות, היא כי מסלול המטרונית עובר בעיקרו בציר שדרות ההסתדרות במפרץ חיפה - כלומר, דרך חיפה-עכו – ולא נכנס אל ערי הקריות עצמן, למעט קריית אתא. המסלול משרת את התושבים שגרים קרוב לכביש הראשי, אך לא את אלה המתגוררים בשכונות הרחוקות יותר. מכתב המבקר העירוני מדגיש כי במקרים רבים, לתושבי השכונות המזרחיות בקריית ביאליק התארכה הנסיעה בכˉ100-70 אחוזים בשל המעברים המסורבלים מהאוטובוס השכונתי למטרונית בשל הליכה ארוכה מדי בין תחנת הירידה לתחנת העלייה, ובשל העמידה המיותרת בצמתים מרומזרים. "בעתיד מתוכננות שכונות חדשות במזרח הקריה, והמטרונית מתוכננת להיכנס אלינו", אומר דוקורסקי.
אלי דוקורסקי: "אצלנו במבנה של הקריה הנוכחית, שהיא 8 ק"מ אורך ובערך 0.5 ק"מ רוחב, אין מקום להכניס את המטרונית. אבל לאור העובדה שהעיר הולכת להתפתח מזרחה, כללנו כבר בשכונת נאות אפק, בשכונת ביאליק על הפארק שהופקדה עכשיו, בשכונת קדמת ביאליק, בעתיד, המטרונית תיסע. היא תיסע בשכונות ואז היא תתן גם מענה שלא קיים היום לשיכונים המזרחיים של השכונות הוותיקות".
שינויי מסלול
שיפור ראשון בקווים ייעשה בקרוב. קו מס' 2 מקרית אתא לחיפה, העובר כעת בכביש עוקף קריות, ישנה את מסלולו ויעבור דרך קריית ביאליק. בהמשך צפויה הימשכות קו מס' 1 צפונה עד לעכו ודרומה עד לטירת הכרמל. כן מתוכנן קו נוסף לעיר נשר ונשקלת אפשרות לסלול קו גם על רכס הכרמל. מנכ"ל יפה נוף המתכננת ומבצעת של תשתיות המטרונית, אבישי כהן, משיב לטענות ואומר כי החברה מצויה עדיין בשלבי לימדה והפקת לקחים. "במהותה, אמורה המערכת לשמש כרשת של תחבורה ציבורית מהירה ויעילה עם קווי מטרונית בצירים הראשיים וקווים משלימים בפרברים. חלק מזה תלוי בשיתוף הפעולה של ראשי הרשויות, ואנו מצויים כבר בעיצומו של תכנונם של הקווים המשלימים מחדש", אמר כהן. "אנחנו בתהליך של תכנון מחדש כמעט של כל הערים בכל קווי התנועה בערים שנמצאות על הציר המרכזי, לראות איך אנחנו מזינים נכון יותר איפה שיש יותר תחנות שלא נוסעים בהן, איפה שיש תדירויות לא נכונות של אוטובוסים. זה גם תהליך מורכב, כי זה הסכמים של המפעילים מול המדינה; וזה גם ראשי ערים וזה עניין של סקרים כדי לראות בכל תחנה כמה עולים. אנחנו רוצים לבטל תחנה, להוסיף תחנה – בקווים המזינים. בוא ניקח בחשבון שאנחנו בעיצומה של הכנה להשלים את הרשת. אנחנו מדברים על נשר, מדברים על טירת הכרמל, מדברים על השלמות בקריית ים, מדברים על הארכת רחוב ביאליק לקריית מוצקין ולקריית אתא. כל הרעיון של המטרונית בסוף זה גם שהקווים המזינים יתחברו בסוף. אם אנחנו לא נחבר את הפריפריה ואת הפרברים לתוך הקווים המרכזיים של המטרונית, בסוף אנחנו לא נצליח להגיע לרשת. כל הרעיון הוא להכין את זה באמת ברשת אחידה שתפעל בצורה מסודרת, בתדירות גבוהה הרבה יותר".
כהן מודה כי נכון לרגע זה, ובניגוד להבטחות, אין כמעט בכלל עדיפות על מטונית ברמזורים. כפועל יוצא, משך הנסיעה מתארך ופעילות המערכת פוחתת. כמו במערך הקווים המשלימים, גם בנושא זה המערכת אומדת את המצב וכבר החלה בבניית מערך רמזורים חדש בכל רחבי המטרופולין. זה פרויקט מורכב ומסובך מאוד, שיש לו השלכות על תנועת כל כלי הרכב – אומר כהן.
אבישי כהן: "ההעדפה תבוצע עכשיו והתעכבה קצת בגלל החלטה של מדיניות – האם ללכת על מה שנקרא העדפה אגרסיבית, שזה אומר אוטובוס יגיע לו (רמזור) ירוק, ולשם אנחנו הולכים היום. ההחלטה הייתה לנסות ולצמצם, כי האוטובוסים צריכים לתקן זה את זה. אלה מערכות מאוד...מרכז שליטה ובקרה וסימולציות...בגלל זה לקח קצת זמן, כי גם לא היה ניסיון בארץ - אלה חברות מחו"ל. התוכנות לא היו תוכנות שיודעות בכלל לבצע את זה. עכשיו, בחודשים האחרונים, עלו בנושא הזה רמה, ועשו את זה בירושלים. עושים את זה בהצלחה כאן ומנסים לעשות את זה ברכבת הקלה בתל אביב. פרויקט ההעדפה ברמזורים יפחית את זמן הנסיעה בין 10 ל-20 דקות, תלוי איפה ותלוי באיזו שעה. לוח הזמנים לביצוע שלו הוא כשנה וחצי.
קשה לשכנע את בעלי המכוניות לנטוש אותן
אז ביעד הראשון, קיצור משך הנסיעה, עוד מלאכה רבה מצפה. אולם בכל הנוגע ליעד השני, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, נראה שהמערכת עומדת יפה. כבר מתחילתה, הפכו שלושת קווי המטרונית לקווים המובילים במטרופולין, בפער ניכר מכל קו אוטובוס אחר, וחודשים ספורים לאחר תחילת הרצתה התייצב מספר המשתמשים בה על כ-80 אלף ליום בממוצע. היעד שאליו חתרו במשרד התחבורה היה הרבה פחות מזה – כˉ70-60 אלף. הנתונים אומנם מדברים בעד עצמם, אבל יש המבקשים להוסיף למספר המרשים כוכבית. קודם כל, מכיוון שאין נתונים מדויקים על מספר משתמשי התחבורה הציבורית במטרופולין לפני שנכנסה המטרונית לפעולה. ושנית, מפני שלא ברור כמה מבין הנוסעים במטרונית הם כאלה שנהגו קודם לנהוג במכוניתם או להשתמש בשירותי מוניות. נכון להיום, מודה כהן, קשה לשכנע את בעלי המוכניות לנטוש אותן ולעבור למטרונית. היא עדיין אינה יעילה מספיק ומתחשבת יותר מדי בנהג הפרטי.
הוא מודה כי הפרדת נתיבי המטרונית ונתיבי האוטובוסים לא הוכיחה את עצמה ולא סייעה בקיצור משכי הנסיעה, וכעת שבים ושוקלים את איחוד הנתיבים. כהן: "אנחנו הולכים לשלב ב', שיקח שנתיים-שלוש, אבל בתכנון זה לשים את כל התחבורה הציבורית - לא רק המטרונית – על ציר נפרד, שכל המפעילים יוכלו לעלות על זה – זה יתרון גדול. עכשיו, אתה רוצה שתהיה נוחות, שתהיה בטיחות. אתה לא רוצה שיהיה הסיפור של ציר ז'בוטינסקי בפתח תקוה. נכון? הכל יהיה הרבה יותר טוב. אז יש לזה מחיר מסוים בפגיעה ברכבים פרטיים, ואני חושב שהוא משקף מחיר נכון ביחס לפתרון שאנשים יעברו לתחבורה ציבורית".
למרות כל הליקויים והתקלות, מערכת המטרונית ובסיסה - מסכימים כמעט כל הנוגעים בדבר – מבשרת על מהפכה תחבורתית של ממש ושינוי גישה ביחס למקומה של התחבורה הציבורית בישראל. המתכננים מבטיחים כי עם השלמת כל השינויים הנדרשים תהיה המטרונית מן המתקדמות שבמערכות התחבורה הציבורית בעולם ותשמש דגם לשאר ערי ישראל.

דו"ח בקרת תנאי הנסיעה המטרונית / סקירה
סיכום שנה לפעילות המטרונית
הקמת מערך הסעת המונים במטרופולין חיפה - המטרונית / דוח מבקר המדינה
פרויקט המטרונית - מערך הסעת ההמונים במטרופולין חיפה (להלן - פרויקט המטרונית או הפרויקט) - הוא פרויקטBRT הראשון המוקם בישראל, שיופעלו בו שלושה קווי שירות באמצעות אוטובוסים משודרגים ומרובי קיבולת. לקווים אלה תהיה זכות דרך בלעדית בנתיב ייעודי שאורכו כ-45 ק"מ ועדיפות בחציית צמתים מרומזרים. הפרויקט כולל גם הקמת כ-140 תחנות, חמישה מסופי נוסעים ומרכז תחזוקה ותפעול. משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) ומשרד האוצר הטילו בשנת 2007 את ניהול הפרויקט, תכנונו וביצועו על חברת יפה נוף - תחבורה, תשתיות ובנייה בע"מ (להלן - יפה נוף או החברה), שהיא חברה עירונית בבעלות מלאה של עיריית חיפה. מנכ"ל החברה בשנים 2006-2011 היה מר דורון מגיד. מנובמבר 2011 כיהן כמנכ"ל החברה בפועל מר ערן לויטה עד התפטרותו במאי 2013. בשנת 2007 תקצב משרד התחבורה את הקמת התשתיות בפרויקט בכ-540 מיליון ש"ח. במהלך ההקמה גדלה באופן משמעותי עלות הפרויקט, וביולי 2013 היא הסתכמה בכ-1.59 מיליארד ש"ח. הרצה של הפרויקט החלה באוגוסט 2013.
הכותב הוא כתב קול ישראל בחיפה
תאריך:  27/11/2014   |   עודכן:  27/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סילוק האוטובוסים מנתיבי המטרונית נכשל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מטרונית
שולס  |  27/11/14 21:24
2
יונה יהב כשלונר שיטתי
דורון ג  |  29/11/14 21:57
3
המטרונית היא הגועל האולטימטיבי
אורלי  |  30/11/14 22:51
4
מונופול מיותר
קלר  |  1/12/14 00:11
5
מטרונית= אוטובוס דו-מפרקי ל"ת
מימי הרפפו  |  26/12/14 11:18
6
מליארד וחצי (!!) על.. קוסמטיקה
משתמש בלית ברירה  |  26/12/14 20:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
תל אביב יפו פועלת יחד עם ערים נוספות בגוש-דן להקמת קואליציה מטרופולינית לקידום התחבורה הציבורית לאחר שמשרד התחבורה משתהה ביישום החלטת הממשלה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות
עידן יוסף
למזלם של הנוסעים הבודדים ברכבת לדימונה זוהתה האש מבעוד מועד    רוחות חזקות הקשו על הכיבוי
עידן יוסף
ככל שהשבת נכנסת מוקדם יותר כך מתרבה מספר הקווים ה"גולשים" לתוך שבת בניגוד לחוק, וזה קורה גם בעיר החרדית ובירושלים    חברת סופרבוס תתחיל לפעול גם בשבת
עידן יוסף
החל ב-1 בדצמבר לא יוכלו עוד אזרחים ותיקים שלא ישתמשו בכרטיס רב-קו לקבל הנחות עבור נסיעה בכרטיסייה ברכבת ישראל    מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים: איש לא נועץ בנו, יש לעצור את המהלך
עידן יוסף
עד עתה נעדרים עשרות נהגים ערביים ממזרח ירושלים ממקום עבודתם    אגד מדווח על 10% פגיעה בשירות וגם באגד תעבורה צומצם מספר הנסיעות    משרד התחבורה: אירוע לא צפוי ועשינו כל שאפשר לפתור את הבעיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il