כשהשוק הנו שוק של מוכרים, עסק איכותי מתנהל בהצלחה גם ללא השקעה יתרה בתחומי השיווק והמכירות. אולם בתקופת מיתון, בשוק של קונים, ששוקלים מחדש את הרגלי צרכנותם, האמרה - מכירות או לא להיות, רלוונטית יותר מתמיד.
מיקוד, יצירתיות, תגובות מהירות ויוזמה, ויסות רגשי, נבואה המגשימה את עצמה 1. מיקוד - התמקדות במה שחשוב - המשאב האנושי וההשקעות הנכונות, איך נפרדים בכבוד ממי שצריך (המיתון הוא הזדמנות להתייעלות - תיקון עומסי עבר במבנה הארגוני ובהשקעות שטרם הוכיחו כדאיותן), עם מי נשארים וכיצד רותמים אותם כשותפים להתמודדות עם המשבר, למרות העומסים הגוברים. מאיזה משימות ניתן להיפרד היום כדי למנוע שחיקת הצוות ופינוי משאביהם למה שחשוב באמת.
2. יצירתיות - אלברט איינשטיין אמר כי "צירוף מקרים הוא הדרך של אלוהים להישאר אנונימי". אז אם כבר קרה המקרה והקורונה עצרה אותנו, לא צריך להיות אלברט איינשטיין כדי לנער את האבק ולחדש את העשייה - על כל הנמרצות והיתרונות המשתמעים מכך. במנעד הלקוחות, בתחומי האחריות של בעלי התפקידים ובדרכי התמרוץ:
מנעד הלקוחות - לקוחות נאמנים עם מוסר תשלומים גבוה, לקוחות ציבוריים שאמנן משלמים פחות אך גם מגיבים מאוחר יותר למיתון ומאפשרים אוויר נשימה עד שהעסקים מתחילים להתאושש, שיתופי פעולה וענפים חדשים.
תחומי האחריות - קדמו טלנטים למנוע צמיחה, עודדו יזמות עסקית, שימור לקוחות והרחבת פעילות (במקום לפטר, להחליש את המותג בשל אובדן טלנטים, והחרפת המיתון במשק, הראו להם אופק מתום המשבר).
תמרוץ שווה ערך כסף - בתקופה בה עידכוני שכר מעוכבים והבונוסים קטנים, חשוב להראות לטלנטים הזדמנות לצמיחה מקצועית - מיומנויות שירות, שיווק ומכירה - שיסייעו לנווט הספינה לחוף מבטחים, ובמקביל יאפשרו להם להצליח אם המיתון יחריף והם יפלטו לשוק העבודה. הציעו שירותים במחירים אטרקטיביים מתמיד, למכרי הצוותים.
3. תגובות מהירות ויוזמה - הזדמנות לעסקים קטנים וגמישים לפרוץ לשוק ולקבל הכרה, במקומות שארגונים גדולים ומסורבלים מתקשים להתחרות, לאור הצורך הגובר של ארגונים להוזיל עלויות ספקים.
- הפתיעו את לקוחותיכם בשירות wow - תגובות מהירות ויוזמות שירותיות. הקדימו אותם בחשיבה בנוגע לשכר הטרחה - הציעו חבילות שירות נרחבות יותר לעלויות הקיימות, פריסת תשלומים נוחה וזמני אספקה מהירים יותר - בכדי לאפשר להם לשרוד עמכם ולהישאר נאמנים גם בהמשך.
4. ויסות רגשי בתקופה בה קצוות עצבינו חשופים, מציע ד"ר אבי מרדלר, לבחור בפרשנות עניינית, ולנשום עמוק. בטרם תכעסו על חבר צוות או לקוח, זכרו שמשקל כל אחד מהם, חשוב היום מתמיד. לכאורה קל "להחליף עובדים", מוסיפה אילת פדה, אך תחלופה עולה כסף ומשליכה על תחושת השייכות הארגונית של הצוות. פגיעות מלקוח, ולא משנה כמה "השקעת בו", לא תסייע היום כשהתזרים כה חשוב. כולם מתמודדים עם מצוקות, לקוחות נאלצים להוזיל עלויות, וגם אם חלק מנצל את המצב, ולא תמיד באופן מכבד, עדיין כדאי לזכור, שהלקוח לא תמיד צודק, אך הוא עדיין הלקוח. להיפרד, תמיד אפשר, או כפי שאמר הסופר הידוע - "מחר גם כן יום".
5. נבואה המגשימה את עצמה מסרים פסימיים, אולי מנחמים אתכם, אך עלולים להבריח לקוחות וחברי צוות איכותיים ולהותיר נחמה פורתא. גם לקוחות חדשים יבחרו להצטרף לעסק מצליח, ופחות ממקום של התגייסות לאושש עסק קורס, כפי שאנו עדים מדי יום, בפדה יעוץ ארגוני והדרכה, מומחים בליווי אנשים, וארגונים בניהול משברים.