X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביהמ"ש המחוזי קובע: דוח ביקורת שהוכן על-ידי משרד רואי חשבון חיצוני, אינו עונה להגדרת דוח ביקורת פנימי שהכין מבקר פנימי, ולכן לא יחול עליו כלל האי-קבילות
▪  ▪  ▪
הפסיקה את ההתקשרות [צילום: איציק וולף]

במסגרת תובענה כספית שעניינה מחלוקת לגבי שכר טירחה בגין שירותים משפטיים שהעניקה משרד ערוכי דין למועצה המקומית באר יעקב, על-רקע החלטת המועצה להפסיק את התקשרות, דן ביהמ"ש בנושא קבילות ביקורת.
המועצה המקומית טענה, כי דוח ביקורת שערך רו"ח אותו מינה משרד הפנים לבחינת תהליכי העבודה במועצה ורישומים חשבונאיים בהתקשרויות שונות עם ספקים, העלה, כי ההתקשרות עם משרד עוה"ד נעשתה ללא מכרז, וכי המועצה שילמה למשרד כספים בגין שירותים שכלל לא ניתנו לה. לאור זאת החליט חשב מלווה להפסיק התקשרות הזו.
משרד עוה"ד ביקש מביהמ"ש שיוצאו מתצהירו של החשב המלווה דוח הביקורת ודוח מבקר המדינה שעסקו בכך, וכן להורות על מחיקת סעיפים בתצהיר המתייחסים למסמכים אלה, בטענה שמדובר במסמכים שאינם קבילים כראיה, בהתאם להוראות סעיף 10 לחוק הביקורת הפנימית ולהוראות חוק מבקר המדינה. הוראת האי-קבילות, הקובעת כי תוצרי עבודתו של מבקר הפנים לא יהוו ראיה בהליך משפטי, נועד להגן על אינטרס יעילות הביקורת, ולאפשר למבקר "לאסוף מידע באופן חופשי ולנותן המידע למסרו באופן חופשי ללא חשש שהדבר ישמש ראיה משפטית".
ב-30.4.21 דחה ביהמ"ש בקשה זו, תוך שהוא מנתח את לשון החוק והפרשנות התכליתית של החוק, בקובעו, כי כדי שהוראת האי-קבילות (סעיף 10 לחוק הביקורת הפנימית) תחול על דוחות ומסמכים שהכין מבקר הפנים בעבודתו, יש "לעמוד בשני תנאים: האחד, שהוא הוכן על-ידי המבקר הפנימי; השני, שהוכן במילוי תפקידו של מבקר הפנים".
הואיל וכך, ומכיוון שרואה החשבון מטעם משרד הפנים שביצע את הביקורת במועצה לא מונה בהתאם להוראות חוק הביקורת הפנימית, הוא "אינו עונה על הגדרת "מבקר פנים" של המועצה, קרי: הוא "אינו חלק מהמועצה או גופיה, ואינו מהווה 'זרוע של הנהלת הגוף הציבורי'. על-פי הפרשנות המילולית הפשוטה, קשה להלום כיצד דוח שהוכן על-ידי משרד רו"ח חיצוני, אד הוק, לבחינת עניין נקודתי, יכול להיחשב כמסמך ש'הכין המבקר הפנימי במילוי תפקידו'".
גם ניתוח הוראת האי-קבילות בפרספקטיבה של פרשנות תכליתית מעלה תוצאה דומה, כך נקבע. הפסיקה הכירה בקיומם של חריגים לכלל אי-הקבילות, וכך נקבע, כי יש לפרש את הדיבור "לא ישמש כראיה" ככזה האוסר על שימוש ראייתי ישיר במסמכי הביקורת, להבדיל משימוש ראייתי עקיף במסמכים1 (בע"ע 283/07). כרסום משמעותי נוסף קבע, כי הוראת אי-הקבילות לא תחול ככל בתובענות נזיקיות כאשר הנזק יכול היה להימנע מקום שהנתבע היה מיישם את המלצות הביקורת (ת"א 52925-02-12). לאור חריגים אלה טענה המועצה, כי אין בכוונתה לעשות שימוש בדוח הביקורת להוכחת אמיתות תוכנו, וכי הדוח מובא רק על-מנת להבהיר את הרקע לסכסוך והמניע להפסקת ההתקשרות שבין התובעת לבין המועצה.
ברם, בפועל ביהמ"ש לא נזקק לדון בחריגים שהתגבשו בפסיקה לכלל אי-הקבילות2, בקובעו, כי דוח ביקורת שהכין משרד רו"ח חיצוני, אינו עונה להגדרת דוח ביקורת פנימי שהכין מבקר פנימי, ולכן "לא חל עליו חוק הביקורת הפנימית הקובע את כלל אי-הקבילות".
ביהמ"ש יכול היה לפסוע בדרך המלך ולהכשיר את השימוש בדוח הביקורת במסגרת החריגים לכלל האי קבילות. אולם, הוא בחר בהכרעתו להישען על פרשנות דווקנית, הנצמדת ללשון החוק ולא על פרשנות תכליתית, תוך שהוא יוצר בכך הרחבה מסוכנת לכלל האי-קבילות. ונזכיר, כי במקרה זה הביקורת בוצעה על-ידי משרד רו"ח עבור משרד הפנים, זאת מכוח סמכותו הקבועה בחוק. פסיקה זו צריכה לעמוד בפני גופים ציבורים המבקשים להזמין ביקורת ממשרד חיצוני, שלא דרך מבקר הפנים, והוא מחייב רגולטורים השולחים מבקרים חיצונים לבחון את המשמעויות לכך.

הערות

1. כגון שימוש במסמכי הביקורת לשם הכנת טיעוני הצדדים, או לשם הבנת הרקע לסכסוך
2. עם זאת קבע ביהמ"ש "למעלה מהצורך, גם לו סברתי כי חוק הביקורת הפנימית חל על דוח הביקורת, סבורתני כי בענייננו חל החריג לכלל אי-הקבילות, כפי שהוכר בפסיקה".

הכותב הוא יועץ בתחומי הביקורת, ציות וניהול סיכונים; מכהן כמבקר ונציב תלונות ציבור ברשות מקומית; יו"ר ועדת ציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללה למינהל.
תאריך:  06/05/2021   |   עודכן:  06/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כרסום נוסף באי-קבילות דוח ביקורת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
מאז הפיכתו לראש ממשלה בישראל, נתניהו נתגלה גדול מאחזי העיניים בפוליטיקה הישראלית. דברי הימי נתניהו כראש ממשלה ייזכרו לדראון עולם. הנזקים שגרם איש זה לחברה הישראלית בתחום הביטחון, החברה, הכלכלה, התרבות, ומה לא, בלתי אפשרי לאמוד אותם כעת. ייקח עוד זמן רב עד שיתברר מה עולל איש זה לישראל
אברהם הללי
שמטה באה ללמד על כל המצוות. במלים אחרות רצה הכתוב להחיל כלל זה על כל מצוה ומצוה שניתנה בסיני, החזרה על המצוה מהוה תזכורת לאדם שרואה את עצמו צדיק הדור ולא מחסיר מצוה, בעודו יושב בנכר, ובכך הוא איננו מקים מצות הישיבה בארץ והיחס לאדמה ולצומח למחיתו של האדם
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס הטילה למאבק נגד ישראל את מוחמד דף, רמטכ"ל חמאס, בניסיון להסיג את ישראל מעמדותיה ולהצית אינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה ומזרח ירושלים. מדובר בשינוי באסטרטגיה של חמאס שמנסה באמצעות לוחמה פסיכולוגית לנצל את חולשת המערכות הפוליטיות ברש"פ ובישראל כדי לנסות להרחיב את המאבק מגבול רצועת עזה למזרח ירושלים
יגאל לוינשטיין
רק איש ואישה יחד נקראים 'אדם' וכל אחד מהם בפני עצמו אינו מציאות שלמה. אולם על-פי התפיסה המערבית הפוסט-מודרנית מציאותם של האיש והאישה יחד, לא רק שאינה תורמת להתפתחות כל אחד מהם, אלא אף 'מפריעה' לכך    פרק שלישי בסדרה
דן מרגלית
הנה הוא המפץ הקטן, והתעורר בי רצון עז להאזין לרבי נחמן מברסלב ולנעמי שמר ולקולה הערב של שולי נתן ול"שירת העשבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il