X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביהמ"ש המחוזי דחה עתירה בקבעו כי במקרים בהם העתירה מעלה טענות כלליות יש להפנות את העותר לביקורת הפנימית שהנה הפורום הנאות לטיפול בכך (עת"א (נצ') 20485-02-22 וסים אסעיד נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת - זימונים)
▪  ▪  ▪
נתלה באילנות גבוהים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

ב-10.2.2022 קיבל ביהמ"ש המחוזי (נצרת) החלטה בעתירה שהגיש אסיר כנגד שרות בתי הסוהר. העותר העלה טענות לפיהן הסוהרים "מזלזלים באמונות דתיות ואינם מאפשרים לקיים מנהגים דתיים באגף בו הוא מוחזק... "(כך הם) אינם מתירים להכניס ספרי תורה בכריכה רכה וכי ישנו סוהר אשר מקלל את אלוהים". ביהמ"ש קבע כי כיוון שכתב העתירה נוסח באופן של העלאת טענות כלליות ולא ממוקדות, כאשר העותר לא ציין מהו הסעד המבוקש, לא ניתן לבחון אותה בכלים משפטיים.
אך ביהמ"ש לא הסתפק בכך, אלא קבע כי "טענות כלליות כגון דא יש להעלות בפניה לביקורת פנים בשב"ס, זו האכסניה המתאימה ואת אלו שעניינן התבטאויות סוהר ניתן להפנות לגורם העוסק בתלונות על סוהרים". לאור זאת הורה ביהמ"ש על מחיקת העתירה על הסף. נראה, הגם שמדובר בהליך חריג, שביהמ"ש זה, אולי בלי משים לב (הדבר לא נזכר בהחלטה), נתלה בסוגיה זו באילנות גבוהים.
המקרה הראשון שבו הפנה ביהמ"ש עותר למבקר
ב-22.9.17971, ימים ספורים לפני שנכנס לתוקף חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 5), תשל"א-1971 שהקנה למבקר המדינה סמכות לפעול כנציב תלונות הציבור התקבלה בבג"ץ עתירתו של האדון הלל דודאי שקבל כנגד החלטה של פקיד משרד הרישוי לשנות ברישיון הרכב את רישום שנת הייצור של מכוניתו.
בג"ץ פסק בשעתו כי כיוון שעתה מבקר המדינה מוסמך לברר תלונות שעניינם מעשה "בניגוד לחוק או ללא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי-צדק בולט" מן הראוי להפנות אליו נושא זה. "אם צודקות טענותיו של העותר, יש להניח שטיפולו של הנציב יביא את העותר על סיפוקו, ... ואם אחרי גמר טיפולו של הנציב יראה העותר את עצמו עדיין מקופח... יוכל לפנות מחדש בבקשת סעד לבית משפט זה" (בג"ץ 387/71 הלל דודאי נ' רמון הראל ואח').
מה ניתן ללמוד מהחלטות אלה?
מבקרי פנים, שרבים מהם בגופים ציבוריים מכהנים גם כנציבי תלונות הציבור, לא רק מוסמכים אלא מהווים בפועל פורום נאות להידון בטענות כגון דא של פגיעה בזכות. לא בכדי הגדיר בג"ץ את מבקרי הפנים כפונקציה בעלת "אופי מעין-שיפוטי", כיוון שהם מכריעים בשאלות הנוגעות לאופן התנהלות המנהל ואורגניו (ראה בג"ץ 7805/00).
הגדרה זו של הביקורת הפנימית, כפורום נאות לבירור טענות/תלונות מעלה גם את שאלת העדר הסמכות שלה לאכוף את החלטותיה. אומנם להבדיל מבתי משפט, החלטות של מבקרי הפנים אינן ברות אכיפה, אך יש להניח, ומקרה שכזה עדין לא נדון, שאם עותר יטען, אם בכלל נגיע למצב שכזה, שגורם ביקורת מצא כי טענותיו מוצדקות, יודיע הגוף על כי הוא יפעל לתיקון הפגם.
סוגיה זו מעלה גם את שאלת מיצוי הליכים. האם מקרים כגון דא, שלעיתים קשה להגדיר היכן בדיוק עובר הקו, כאשר טענת השיהוי מרחפת כחרב מעל צווארו של העותר, נכון לראות בביקורת כפורום נאות, שיש בטרם הגשת עתירה לפנות אליו בבקשה לסעד?
אך מעבר לכל אלה, החלטה זו הנה עדות נוספת לחשיבותה של הביקורת הפנימית, לא רק כפונקציה של "הבטחה (Assurance) וייעוץ... המסייעת לארגון להשיג את מטרותיו... לשיפור האפקטיביות של תהליכי ניהול סיכונים..." (הגדרת הביקורת הפנימית, IIA) אלא גם כאורגן היכול לסייע בפועל בצמצום חשיפה של הארגון לסיכונים משפטיים.

הכותב הוא מומחה לביקורת פנימית, ציות וניהול סיכונים, יו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  24/02/2022   |   עודכן:  24/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש - הביקורת פורום נאות לבירור תלונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם זיבצנר
רוגלות כמו פגסוס הם רק קצה הקרחון, האיומים על הטלפון שלכם נרחבים והם כאן כדי להישאר    האם הטלפון הפשוט של ליברמן באמת מגן עליו?    מדוע לרה"מ אין טלפון רגיל?
דן מרגלית
כוחו היה בעיתונות המודפסת    מרקוס היה מין חזאי דייקן באיתור הנושאים והעמדות המקובלים על קהל קוראיו, ומילא את ציפיותיהם בשיעור מרשים
עמנואל בן-סבו
אני בעד העלאת שכר הפנסיה לגמלאי צה"ל למי שפועלים לביצור ביטחונה הצבאי של מדינת ישראל    ברם, עם זאת, מצופה כי העלאת הפנסיה תחול גם על הלוחמים אוחזי הלפטופ בכיתות ישראל
עליס בליטנטל
כמו אור בקצה המנהרה מופיע סרטו של יוני זיכהולץ "סנולנד"    לאחר שנים בהן התמקדו הסרטים הישראלים ברובם בשני נושאים: ביקורת על צה"ל וביקורת על הקהילה החרדית - מפציע סרט אנושי, מרתק, הנוגע ללב כל צופה    סרט המתמקד בנושא החברות בין הגברים הישראלים ומיקומה בחייהם
איתן קלינסקי
קשה להשלים עם מהלך פוליטי בלתי מוסרי, שהסתיים בכך שחמשת ילדיה של מיכל בת שאול יהיו מוקעים בהר, הם יהיו נופלים מומתים, כשההוראה לכך ניתנה למעשה על-ידי דוד מלך ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il