X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ללא פיצוי ומרי [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
הרהורים על פרשת "בחוקותי" (ב')
אני מביע בכאב, שפרשת "בחקתי" קשה לי מאוד לקריאה הפרשה מתחילה בעשרה פסוקים, שיש בהם ברכות מרהיבות ומשבחות אחרי עשרת פסוקי הברכה באים קרוב לשלושים פסוקים של קללות עם דוגמאות מרחיקות לכת

אודה, קשה לי להביע כבר בפתח המאמר את היותי חלוק בדעתי על גישתו של המחוקק. אני משוכנע, שהמחוקק ביקש להחיל רק את הטוב, אך אני חלוק על דרכו. אינני מביא את ביקורתי מתוך התרסה כלפי הספר, החובק בחובו את הפרשה המסיימת את ספר "ויקרא", אלא ביקורתי נכתבת מתוך מתן כבוד למחוקק. וכמי שחשוב לי יוקרתו של ספר הספרים, אני מביע את דעתי השונה.
נקודת המוצא האישית שלי, שעשיית הטוב אינה כרוכה בשכר. עשית הטוב חייבת להיות לשמה ללא פיצוי חומרי. חייבת להיות הקפדה על עשיית הטוב, אך אסור שההקפדה על עשיית הטוב תהיה כרוכה בשכר. לצערי, פרשת "בְּחֻקּוֹתַי" כבר בפתח הפרשה בספר "ויקרא" פרק כ"ו, פסוקים ג'-ו' מבליטה את השכר המובטח לשומרי המצוות. לכל מי שמאמץ את ערכי המוסר המקראי, לכל מי שמקפיד ליישמם בחיי היום-יום, לשומר המצוות הערכיות והמוסריות מובטח בפרשת השבוע שלנו הפיצוי האלוקי החשוב לקיומיות של האדם - "... וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם, וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׁדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ... וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׁבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ..."
אודה, שאני חצוי בביקורתי. מצד אחד אני דוחה את השכר כחלק מהמערך של מחויבות האדם לעשיית הטוב בחברה בה הוא חי, אך אינני יכול להתעלם מהשלמות אליה חותר המחוקק. אני עד לחתירה לשלמות, בה מוסריות ואנושיות הן הבסיס בנבכי הקיומיות הלאומית שלנו ובניין העל של המעשה המוסרי, חובק בחובו עולם פורח ומאיר פנים לאדם, עולם בו העצים יתנו פרי, לחם יינתן לשובע לאדם. הטקסט שופע הקרנת ביטחון חיים לחברה, אם באי החברה יקפידו על עשיית הטוב - "וְחֶרֶב לֹא תַּעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם" (שם, פסוק ז'). ומעל לכל מובטח עולם של שלום, שאינו יודע מהו יגון ושכול, המאפיין מציאות חיים מדממת במלחמות. החיים יתנהלו תחת מגננה של שלום ושלווה.
אני מביע בכאב, שפרשת "בְּחֻקֹּתַי" קשה לי מאוד לקריאה. הפרשה מתחילה בעשרה פסוקים, שיש בהם ברכות מרהיבות ומשבחות. אחרי עשרת פסוקי הברכה באים קרוב לשלושים פסוקים של קללות עם דוגמאות מרחיקות לכת, כמו: "וַאֲכַלְתֶּם בְּשַׁר בְּנֵיכֶם וּבְשַׁר בְּנוֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ..." (ויקרא פרק כ"ו, פס' כ"ט). אודה, שקשה לי לקרוא בפרק כ"כ בפרשה את פסוק ל"ו. לא די בתיאורי ההרג הרבים, מתווסף התיאור המצמרר: "...וְרָדֹף אוֹתָם קוֹל עָלֶה נִדָּף, וְנָסוּ מְנוּסַת חֶרֶב...".
קשה לי לקבל את היחס בין הברכות והקללות, כשאימת הקללות מוכפלת ומשולשת ותיאוריה הם קשים ולעתים מזוויעים, כמו התיאור בפסוקים כ"ט-ל' בפרק כ"ו על אכילת בשר הבנים והבנות. ציער אותי שתיאורי המעשים הטובים בפרשה הם אווריריים וקלילים ומתפוגגים בקלות, הן כמו "עָלֶה נִדָּף"(פסוק ל"ו), ואילו המעשים הרעים הם קשיחים ונשארים לאורך זמן. אני כואב את העובדה המצערת, שבארון הספרים היהודי, בשפה העברית, מתנסח תיאור של ענישה מזוויעה ולא אנושית, שיש בה נעיצת שניים של אדם ואכילת טרף של בשר בנים ובנות.

תאריך:  19/05/2022   |   עודכן:  19/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים על פרשת "בחוקותי" (ב')
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
תכלס' - אתה בועט בספר
ה.א  |  19/05/22 09:55
 
- גם ביאליק היה בועט?
לבועט ה.א  |  19/05/22 11:01
 
- מי מהם הסית לתלוש דפים? ל"ת
ה.א  |  19/05/22 11:41
 
- קנאות ערבית אוהבת את המגיב ה.א
קנאות ערבית  |  22/05/22 17:15
2
שדור ההשכלה אשם בשואה
שמואל בוקי קבע  |  19/05/22 10:13
3
גישה יפה לפרשת השבוע. ל"ת
יהודית גל.  |  19/05/22 12:12
4
אימת הענישה אינה אקט חינוכי
לא לאקט הענישה.  |  19/05/22 17:29
5
שבת שלום לרדידות של ה.א
לרגישות של .ה.א  |  20/05/22 06:50
 
- בואו נשתחר ממתחרים שקריים
ה.א  |  20/05/22 12:10
 
- שבת שלום לרדידות של המגיב ה.א
שבת שלום ה.א  |  20/05/22 16:44
 
- סיציפית זלדה הסיתה לתלישת דף?
ה.א  |  20/05/22 23:25
 
- זלדה הסיתה לתלישת דפים מהתנ"ך?
ה.א  |  21/05/22 22:09
6
שבת שלום ומבורכת לכל עם ישראל  ל"ת
שבת שלום אדם יקר  |  20/05/22 06:54
7
שבת שלום למגדפים כמו שמואל בוק ל"ת
שבת שלום למגדפים  |  20/05/22 17:28
8
מאחלת לנו שבוע טוב ומקסים  ל"ת
מאחלת שבוע מקסים   |  22/05/22 07:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
בעפולה נחנך בטקס חגיגי רחוב ריכארד קאופמן ע"ש האדריכל ריכארד קאופמן, אדריכל ההתיישבות הציונית הנוף והגנים וממתכנני עפולה    הרחוב החדש ממוקם במרכז העיר    אורכו כ-500 מטרים והוא מחבר בין "כיכר העצמאות" לרחוב שפרינצק
יוני בן-מנחם
גורמים בתנועת פתח אומרים כי בכירי התנועה פועלים להדיח מתפקידו את ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה בגיבויו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. ההדחה המתוכננת היא במסגרת קרב הירושה בצמרת הרש"פ בנימוק כי מוחמד א-שתייה כשל בהבאת הסיוע הכספי האירופי לרש"פ ובתחומי הבריאות והחינוך
יהודה קונפורטס
הדיבורים על הצורך בהשקעה בהיי-טק בפריפריה טובים, ויש גם מעשים, אבל ללא השקעה בבעיות היסוד של האזורים המרוחקים המטרה לא תושג
חיים נוי
הצגה מרגשת, מבדחת ונוקבת - תיאטרון הבימה    העלילה עוסקת בשני גברים בני 81 המבלים את ימיהם ברביצה על ספסל בסנטרל פארק במנהטן בניו-יורק
עמנואל בן-סבו
מותר וראוי לה לפרקליטות המדינה לעצור את המהלכים ולחשב מסלול מחדש, הדרוש תיקון יתוקן וזה יהיה בבחינת תחילת תהליך הריפוי של מערכת המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il