X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עתיד ירוק יותר [צילום: הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים]
ארלוזורוב כמודל תחבורה ומגורים עתידי
אני קוראת לא רק לעיריית תל אביב, אלא גם לערים השכנות בגוש-דן, גם להוסיף נת"צים היכן שאפשר, גם להפוך כמה שיותר צירי תחבורה ל"רב שימושיים", זאת תוך דגש על עדיפות להולכי רגל ולרכב דו-גלגלי, זאת על-מנת לייתר עד כמה שאפשר את הצורך במכוניות פרטיות

ביוני 1933 נרצח חיים ארלוזורוב, ממנהיגי היישוב היהודי של טרום המדינה, על שפת ימה של תל אביב. הרצח לוטה במסתורין עד עצם היום הזה. ארלוזורוב הונצח באחד מצירי התחבורה המרכזיים של העיר, המתחיל בדרך נמיר במזרח ומגיע בואכה רחוב הירקון במערב, הרחק מהמקום בו אירע הרצח.
כיום יש הטוענים כי מה שעשו לארלוזורוב האיש לפני 89 שנה, הולכים לעשות גם לרחוב רחב הידיים הקרוי על שמו. עבודות על ציר הקו הסגול של הרכבת הקלה מתבצעות בו בשיא המרץ ובד בבד מתכננת עיריית תל אביב להפקיע שטחי חנייה נרחבים משני צידיו, לטובת הן הרכבת הקלה והן המרחב הציבורי, מדרכות להולכי רגל, רוכבי אופניים ואופניים חשמליים.
איני מזלזלת כלל ועיקר בזכות הקניין, נושא שאודותיו עותרים רבים מתושבי הרחוב הזועמים על הפקעת מקומות החנייה, אולם לטעמי, כמי שאמונה על האג'נדה הירוקה, בתוך זה גם תקן 5281 המחייב בנייה ירוקה לכל בניין חדש שיבנה מעתה במדינת ישראל, אני סבורה דווקא כי לשם שינוי, ולאחר אינספור טעויות שבוצעו בעבר בנושא התחבורה, מדובר בהחלט בכיוון נכון.
גם הטיעון של התושבים שתוכנית גדס ההיסטורית ששורטטה בשנות ה-20 של המאה הקודמת תפגע, כולל פגיעה בגינות הממוקמות בחזיתות הבניינים, כבודה במקומה מונח, אך נשאלת השאלה האם היא שקולה מול הפתרון התחבורתי הכולל ומול האפשרות החלופית לשתול שדרת עצים לאורך רחוב ארלוזורוב המשודרג, שיתרמו להצללה, בדומה לשדות עירוניות נאות הקיימות בפריז ובערי עולם נוספות?
מן הראוי להזכיר כי מטרופולין תל אביב וגוש-דן, ובניגוד גמור למטרופולינים אחרים בעולם, מתאפיינת ברוב מוחץ של תחבורה פרטית על פני ציבורית. מסיבות היסטוריות וחברתיות שונות ומשונות, הפכה התחבורה הציבורית אצלנו ל"נחותה" ומזוהה בדרך כלל עם השכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות. גם הניסיון לעודד שימוש בתחבורה ציבורית הן בקמפיינים פרסומיים והן בסלילת נת"צים, נתיבי תחבורה ציבורית, זכה בעבר להצלחה חלקית בלבד.
לעודד את המגמה
כמי שחייתה שנים רבות בסינגפור, עיר-מדינה ששטחה מקביל פחות או יותר לזה של גוש-דן (כ-730 קמ"ר) וחיים בו כ-7 מיליון תושבים, כפליים יותר מגוש-דן, אני יכולה להעיד כי איכות החיים, הסביבה והבריאות של תושבי סינגפור, בה תנועת כלי רכב פרטיים מוגבלת ואיננה כלכלית, גבוהה לאין שיעור מזו של תושבי תל אביב וגוש-דן התקועים מידי שעות בפקקים המתארכים וסובלים מזיהום אוויר בדרגות גבוהות ביותר.
אולם לשמחתי כיום המצב משתנה בהדרגה, ומבחינות רבות מהווה עיריית תל אביב אוונגרד מוביל בכל הקשור למעבר הצפוי מהרומן הבלתי פוסק של "מר וגברת ישראלי" שאינם מוכנים בשום פנים להיפרד מהמכונית הפרטית האהובה שלהם לשימוש גובר והולך בתחבורה ציבורית. העובדה שרחוב ארלוזורוב, וכמוהו עוד עשרות צירי תנועה בעיר, הולכים ומקבלים צביון "רב שימושי", זאת תוך מתן עדיפות בולטת להולכי רגל, תחבורה ציבורית ודו גלגלית, תייצר לטעמי תוך שנים מעטות מציאות שונה, טובה הרבה יותר.
כזכור בין היתר עוררה בשעתו סערה החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב להקטין את תקני החנייה ל-0.5 בלבד לכל דירה ברובעי מרכז העיר, 3,4,5, ו-6 ול-0.8 ברובעי צפון ודרום העיר 1,2,7,8, ו-9. החלטה זו לכשעצמה, ובנוסף לכך שינוי תבנית צירי התחבורה, תגרום מאליה לשינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה של תושבי העיר, כמו גם חלק נכבד מאלה המגיעים אליה מהערים הסמוכות לעבודה או לבילוי.
על-מנת להמשיך ולעודד את המגמה, אני קוראת לא רק לעיריית תל אביב, אלא גם לערים השכנות בגוש-דן, גם להוסיף נת"צים היכן שאפשר, גם להפוך כמה שיותר צירי תחבורה ל"רב שימושיים", זאת תוך דגש על עדיפות להולכי רגל ולרכב דו-גלגלי, זאת על-מנת לייתר עד כמה שאפשר את הצורך במכוניות פרטיות.
ואם בדיור עסקינן, ברור כי השילוב של תו תקן 5281 לבנייה ירוקה יחד עם תחבורה ציבורית נקייה ולא מזהמת שתשים דגש על אוטובוסים חשמליים מודרניים (BRT) יהיו לה ללא ספק השלכות מרחיקות לכת, גם סביבתיות וגם בריאותיות, אל חייהם של תושבי מדינת ישראל בכלל והערים הצפופות לעייפה בפרט. אין ספק. ארלוזורוב, ששמו נקשר כל העת לרצח הנורא שהתרחש לפני 89 שנה, יהפוך להיות אוונגרד לפתרון חיובי מהפכני שישנה לחלוטין את הרגלי הנסיעה של תושבי מדינת ישראל בכלל ותל אביב וגוש-דן בפרט!

הכותבת היא מהנדסת, מבעלי חברת גרינר קיימות ובנייה ירוקה.
תאריך:  02/08/2022   |   עודכן:  02/08/2022
+מחשבון הרפורמה: חלקים מעבר לקו הירוק לא מסומנים כשטח ישראל
18:00 02/08/22  |  עידן יוסף

מחשבון רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה מציג את המילה "ישראל" רק ליד ישובים הנמצאים בתוך הקו הירוק. ישובים מעבר לקו הירוק כגון אריאל, ואף הכותל המערבי ושכונות בירושלים אינן בגבולות המדינה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל-News1: "מחשבון התעריפים והמפה באתר רפורמת דרך שווה מבוססים על מפות גוגל. למשרד התחבורה אין אפשרות לשנות את שמות היישובים, מהדרך בה הם מוגדרים בגוגל העולמית.

0
+חשיפה: משרד התחבורה אישר תוספת 24 נסיעות בשבת
17:16 02/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הורתה להפעיל בעיר מעלות נסיעות תחבורה ציבורית  ▪  הנימוק: שירות ליישוב לא-יהודי (תרשיחא), אך בפועל למעלה ממחצית התחנות נמצאות בשכונות היהודיות

אוטובוס של נתיב אקספרס [צילום: אברהם שטרן]
+ההסתדרות מתנגדת לקליטת עובדים זרים כנהגי אוטובוס
12:22 02/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה אומר כי הדבר יביא לדחיקת נהגים ישראלים החוצה, ובהמשך לבריחת זרים מהמקצוע בשל תנאי העבודה

נהג זר. בקרוב בישראל? [צילום: אוד אנדרסן/AP]
+שינויים בקווי התחבורה הציבורית בדרום בעקבות המתיחות הביטחונית
10:56 02/08/22  |  עידן יוסף

לתשומת לב נוסעי התחבורה הציבורית בדרום: עקב חסימת צירי התנועה באזור עוטף עזה יחולו שינויים במסלולי הקווים.
כלל הקווים הבין-עירוניים החולפים בשגרה דרך צומת יד מרדכי, יוסטו לנסיעה דרך צומת גבעתי וכביש 232. מדובר בקווי אשקלון-באר שבע (קווים 361,363, 364, 365, 366 ו-464), כל הקווים לאזור המרכז, אשדוד, תל אביב ובני ברק (קווים 378, 379, 465, 479, 592, 593, 594 ו-598), קווים לירושלים ובחזרה (492 ו-495), קו רהט-אשקלון (467), קו אשדוד-אילת (391) וקו אשכול-אשקלון (36).
כמו-כן, בשלב זה מבוטלים קווים לשדרות וממנה (27, 29 ו-145), קווים למסוף ממועצה אזורית אשכול וממנו (11 ו-15), קו 19 לאשקלון וממנה יסיים במבקיעים, קו 20 לאשקלון וממנה יסיים בגברעם, קו 11 בשדרות לא ייכנס לשכונת האחוזה וקו הרכבת באר שבע - אשקלון יפעל בין באר שבע לנתיבות בלבד.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארלוזורוב כמודל תחבורה ומגורים עתידי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עיקר התקלות שנרשמו הן במכונות תיקוף שלא קראו את החוזים החדשים, הורדה מהערך הצבור במקום מהערך החוזי וקנייה של חוזים לא מתאימים    משרד התחבורה הנחה לנהוג אדיבות בנוסעים, ומציע לנוסעים שחוו תקלות לפנות למרכזי "על הקו"
איתמר לוין
החברה העירונית המנהלת את הרחבת הרכבת הקלה בירושלים תובעת 5.1 מיליון שקל מ-17 חרדים שלדבריה מובילים את המחאות האלימות נגד העבודות
עידן יוסף
אם אינכם זכאים להנחות עבור נסיעה בתחבורה הציבורית ואתם נוסעים מזדמנים, נצלו את היום האחרון לפני הרפורמה כדי לטעון את כרטיס הרב-קו שלכם כדי שתוכלו ליהנות מהנחת הערך הצבור ולחסוך 249 שקלים
איתמר לוין
הורה למדינה לנמק בתוך חודשיים מדוע לא תבוטל הרפורמה בתחבורה הציבורית בשל הרכב חסר של ועדת המחירים - אך קרוב לוודאי שבסופו של דבר יאפשר להמשיך ביישומה
עידן יוסף
החברה מבטיחה מענק שיחולק בפעימות של חצי שנה במשך שלוש שנים ומציעה מעמד של עובד חברה כבר מהיום הראשון    התוכנית מיועדת לנהגים מעל גיל 21, עם ותק של שנתיים לפחות ברכב פרטי אשר יתחייבו לעבוד באגד לפחות שנה    העבודה - בסניפי תל אביב, חולון, רחובות, ראשון לציון, ורמלה-לוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il