X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מנהרה משפטית [צילום: נת"ע]
האם כדי למנוע רכבת קלה בשבת דרושה החלטת ממשלה
כך נטען בחוות דעת משפטית שחוברה לבקשת עמותת ישראל חופשית מחבריה טוענים שלנגד עיני נת"ע צריכים לעמוד שיקולי רווחיות ולא מסורת ישראל - אך לא שוללים שימוש בנימוקים זרים מחמת מונופוליות השירות הבעיה: לשיקולים אלה אין סימוכין בחוק
תחזית ההפסד מאי-הפעלת הרכבת הקלה בשבת מופרכת ואינה מציאותית
עידן יוסף
האם באמת תפסיד המדינה 800 מיליון שקל בשנה כתוצאה מאי-הפעלת הרכבת הקלה בשבתות ומועדי ישראל, או שמדובר במניפולציה כלכלית לניפוח ביקוש מלאכותי כאשר בפועל מקדם המילוי יהיה פחות מרבע ודווקא יגרום הפסדים למדינה? News1 עושה סדר בנתונים
לרשימה המלאה

עידן יוסף
הפעלת הרכבת הקלה בשבת מצריכה 30% תוספת בכוח האדם

עידן יוסף
הבטחה על הקרח: מיכאלי מתחייבת שהרכבת הקלה תפעל בשבת

חוות דעת משפטית שחיברו חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי רוזן ושות', לבקשת הארגון החילוני הרדיקלי ישראל חופשית" טוענת כי אין כיום כל מגבלה בחוק, תקנות או החלטות ממשלה, המונעת מנת"ע לקדם את הפעלת הרכבת הקלה בשבת.
המחברים מדגישים כי התייחסותם מבוססת על הוראות הדין והפסיקה, וכל מסמכים פומביים שנגישים לציבור, אך לא גלויים בפניהם מסמכי ההתקשרות החוזית בין המדינה לבין נת"ע. מסמכים אלו מתבססים על הנחת עבודה של שישה ימים בשבוע.
לא דומה לאוטובוס
לטענתם, בניגוד לקווי תחבורה ציבורית באוטובוס, שאת פעילותם מוסמך שר התחבורה להגביל, אין סמכות שכזו לגבי הפעלת רכבת מקומית. הם מסבירים זאת בהיותה של נת"ע חברה ממשלתית הכפופה לסעיף 4 בחוק החברות הממשלתיות לפעול משיקולים עסקיים של רווחיות, אך לא מטעמים זרים כגון שיקולי התחשבות במסורת ישראל. החריג לחובה זו הוא אם התקבלה החלטת ממשלה, באישור ועדת הכספים, המורה לחברה ממשלתית לפעול שלא בהתאם לשיקולים של השאת רווחים. בעבר, התקבלה החלטת ממשלה שכזו לגבי הפעלת חברת אל על בשבת, אך אין החלטה דומה באשר לנת"ע.
גדרי סמכותו של שר התחבורה בכל הנוגע לאסדרת פעילות הרכבת הקלה קבועים בפקודת מסילות הברזל, וזו כוללת שיקולים תחבורתיים בלבד, הן במישור הבטיחות והן במישור איכות אספקת השירות לציבור המשתמשים ברכבת. כלומר, השר אינו מוסמך לשקול שיקולים המגבילים את אפשרותה של נת"ע להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

שיקול שווה בין שווים

עם זאת, מודים המחברים שבסמכות משרד התחבורה לקבוע את לוחות הזמנים לפעילות הרכבת הקלה. על-מנת להבין את הצרימה הזאת, שלכאורה מאפשרת לשר להגביל פעילות בשבת, יש לחזור לפקודת התעבורה. גם לפני חקיקת התיקון לצמצום תחבורה ציבורית בימי המנוחה, ניתן היה להגביל פעילות בשבת, אך השיקול הדתי בנושא היה כשווה בין שווים מול יתר השיקולים.
כמו ברכבת הארצית, יכול המשרד להגביל בשבת גם רכבת מקומית, אך אם יתברר שהחלטתו גורמת הפסדים כספיים לחברת נת"ע, עשויה החלטתו לעמוד למבחן שיפוטי. חוות דעת של נת"ע שפורסמה השבוע מראה שהפעלה בשבת מצריכה תוספת של עשרות מיליוני שקלים בתקציב, ותגדיל משמעותית את העלויות בכל הקשור להעסקת עובדים, לשחיקת המערכות, לתחזוקה לצריכת החשמל ועוד. כך שבניגוד לטענות ישראל חופשית - הפעלה שכזו עשויה להתברר כהפסדית.
יתרה מכך, לנת"ע אין אומדני ביקוש בסופי-השבוע, ויהיה זה לא-אחראי מצידה להוציא תחזיות שכאלה לפני שתחל להפעיל את הרכבת בימי חול ולהתוודע לדפוסי השימוש במערכת.
עורכי הדין קלעי ושיינוולד טוענים כי מכיוון שאופיה של נת"ע כמי שמספקת שירות ציבורי חיוני,הוא מונופולי לעניין אותו השירות, מחויב דירקטוריון נת"ע לשקול שיקולים ציבוריים אחרים, שאינם בהכרח כלכליים (למעט שיקולי מסורת ישראל) כגון העברת הציבור מרכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית; פגיעה באוכלוסיות שאינן יכולות להתנייד בשבת, פגיעה סביבתית מהשימוש ברכב פרטי וכן נזקים כלכליים שייגרמו מהעדר השימוש בתחבורה בשבת.
אולם בניגוד ליתר הטענות בחוות דעת, לא הובאו סימוכין להוכחת טענה זו והיא נזרקה בחלל האוויר. נסיונות לברר מול המחברים על איזה סעיף חוקי הם מתבססים עלו בתוהו. נתון לא-מבוסס נוסף שהועלה בחוות הדעת מציג כאילו מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית נקבעים בהתאם למספר הנוסעים, למרות שאין קשר בין השניים והמחיר נקבע בהתאם לכללים בצו המחירים.

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  04/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם כדי למנוע רכבת קלה בשבת דרושה החלטת ממשלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי של כחצי מיליון שקל על חברת דן וחברת מטרופולין בגין הפרה של הוראות למניעה וצמצום זיהום אוויר
עידן יוסף
משרד התחבורה חתם על הסכמי "רשויות השינוי" עם קריית מוצקין, טירת כרמל, עפולה ושפרעם    במסגרת ההסכמים שנחתמו, יקודם גשר להולכי רגל ושביל אופניים בין קריית מוצקין לקריית ים, בעפולה תמותן התנועה ויוקם מדרחוב, בשפרעם ישופרו תשתיות ההליכתיות והרכיבה
עידן יוסף
אורכו של המקטע הוא כ-14 ק"מ והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות    המקטע מתחיל בסמוך לגלילות וממשיך דרומה דרך רמת אביב, רחוב חיים לבנון, דרך נמיר, רחוב יגאל אלון וממשיך דרומה עד צומת חולון
עידן יוסף
מינואר 2023 תתאפשר נסיעה בשעות הערב המאוחרות ובימי שישי בין חיפה לתל אביב    הסיבה: קיצור לוחות הזמנים לחשמול בכמה חודשים    עדיין לא ידוע מתי יתחדש השירות צפונה גם במוצאי השבת ולערים הצפוניות לחיפה
עידן יוסף
התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית אומרת כי ההיתר לקו מנשר לחיפה נסמך על שני סעיפים הסותרים זה את זה, לא עונה להגדרת קו סטטוס-קוו או להגדרת קו בית חולים, ומתבצע בתקופת ממשלת מעבר לצרכים פוליטיים של תקופת בחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il