X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרס כספי? [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
גזרים או מקלות
כל ההבחנה במדיניות ציבורית בין מקל (תשלום כספי) לבין גזר (קבלת כסף - סבסוד) היא בעייתית, למעשה מוליכה שולל

הממשלה מעוניינת לעיתים תכופות לעודד התנהגות מסוימת, למשל צמצום שימוש בכלים חד-פעמיים, צמצום צריכת משקאות מתוקים, וכמובן גם צמצום פעילות לא חוקית. במקרים רבים ברור שהגישה הסבירה היא גישת המקל - אם תגנוב, תרצח, תנהג בניגוד לחוק (ויתפשו אותך) תיענש, וכך גם אם תתרמו לזיהום הסביבה או אם תשקו את הילדים שלכם במשקאות שפוגעים בבריאותם.
איש לא מעלה בדעתו לצמצם פשיעה על-ידי "גזרים" - מי שלא רוצח יקבל פרס... אבל במקרים רבים דווקא "הגזר" מאוד פופולרי בשיח הציבורי ובמדיניות. הדוגמה הברורה ביותר היא בעידוד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, או רכיבה על אופנים, וכדומה.
נשאלת השאלה, מה עדיף? העובדה שהגזרים פופולריים (סבסוד תחבורה ציבורית למשל) והמקלות ממש לא (אגרות גודש למשל) לא מעידה על מהי הגישה הנכונה.
למעשה, כל ההבחנה במדיניות ציבורית בין מקל (תשלום כספי) לבין גזר (קבלת כסף - סבסוד) היא בעייתית, למעשה מוליכה שולל. הרי לא מדובר כאן במעסיק שיכול באמת לתגמל עובדים יותר או פחות על חשבון הרווחים. ממשלה שנותנת כסף לציבור תמיד לוקחת את הכסף מהציבור, לכן כל ההצדקה להעדפת גזרים על מקלות מבוססת על פופוליזם - חוסר הבנה או התעלמות מהאמת הפשוטה הזו.
לכן כבר שנים אני טוען כאן שמוטב מקלות על גזרים. הגזר אינו באמת גזר - הוא על חשבון הציבור - והוא מעודד שימוש מיותר. למשל תחבורה ציבורית.
אבל מה לגבי נתונים? ובכן, מחקר חדש - מטא אנליזה של מעל מאה מחקרים של האפקטיביות של התערבויות במטרה לצמצם שימוש ברכב פרטי ולעודד שימוש בחלופות מצא, כצפוי: לצמצום שימוש ברכב פרטי המקל אפקטיבי יותר מהגזר.
להגדלת שימוש בחלופות לרכב פרטי השילוב של מקל וגזר אפקטיבי יותר מרק גזר (אין כנראה רק מקלות בעידוד שימוש תח"צ/אפניים/הליכה - מה יעשו? ירביצו למישהו שיושב בבית?). כדאי לזכור: הביקוש לנסועה אינו קשיח. הוא למעשה מאוד גמיש. ולכן הגדלת שימוש בתח"צ או אופניים, לא שקול לצמצום שימוש ברכב פרטי.

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  15/11/2022   |   עודכן:  15/11/2022
+קו 360 של אלקטרה אפיקים יושבת לשעתיים בעקבות תקיפת נהג
11:42 15/11/22  |  עידן יוסף

נהג אוטובוס בקו 360 של חברת אלקטרה אפיקים תחבורה 2021, הותקף אמש (ב') סמוך לחצות בתחנת קניון מלחה. הנהג סיים את הקו מאפרת לירושלים בתחנת מלחה. התחנה הייתה עמוסה באוהדים לאחר סיום המשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין באצטדיון טדי הסמוך. כמה אוהדי בית"ר עלו לאוטובוס, והנהג הבהיר להם שסיים את המסלול ושזו תחנת הורדה בלבד.
האוהדים בתגובה קיללו את הנהג: "נהרוג אותך" ו"לך לסוריה, ערבי", חבטו במחיצת הזכוכית המפרידה בין הנוסעים לנהג וכתוצאה מחבטות האוהדים נשברה המחיצה לחלוטין על הנהג וגרמה לחבלות בפניו.
התוקפים נמלטו. הנהג התקשר למשטרה, אך שוטרים הגיעו רק כעבור 45 דקות ועסקו בפינוי האוטובוס מנתיב הנסיעה. אמבולנס הגיע לאחר 20 דקות מהאירוע.
מ' הנהג המותקף: "הרגשתי בסכנת חיים. הזכוכית נשברת עלי ואני מסתכל ורואה שיורד לי דם מהאוזניים ומהאף. אני רואה שוטרים עוברים ומבקש שיעזרו לי. הם מבחינתם לא קשורים לאירוע. שלחו אותי להתקשר למשטרה. גם שכבר סוף-סוף הגיעה המשטרה, כל מה שעניין אותם זה להחזיר את הכביש לפעילות. גם שם וגם בביה"ח לא תחקרו אותי לא נתנו מספר אירוע - כלום. כאילו שתקיפת נהג היא דבר מובן מאליו".
בעקבות התקיפה ישבית איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים את קו 360 מאפרת לירושלים בשעות 14:00-12:00.

[צילום: כוח לעובדים]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ייפתח ב-2 בדצמבר ממחלף דניאל עד לכניסה למנהרת הראל לתחבורה ציבורית ולתחבורה שיתופית בצוותאות, אך יהיה פעיל רק 3 שעות ביום בשעות השיא בבוקר    500 שקל קנס ליתר הנהגים שיסעו בנתיב
איתמר לוין
עידן יוסף
ארבע קבוצות יבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים "אוטונומיים" בארץ    עם השלמת התוכניות צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות ללא נהג באופן מסחרי    בהדגמות שיבוצעו במסגרת הקול הקורא יושקעו כ-61 מיליון שקלים
איתמר לוין, יצחק דנון
טוענת שיפה נוף מסרבת לשלם לה תמורת עבודות במסגרת מטרונית נשר, לאחר שהפרויקט הועבר לאחריות נתיבי ישראל - ולמרות הנחיית משרד האוצר
עידן יוסף
הנוסע איחר לאוטובוס ולאחר שהנהג סגר את הדלת והחל בנסיעה דפק על הדלת והיכה במראה הקדמית    פקח הזעיק את המשטרה, הנוסע סרב להזדהות, ניסה להימלט ונעצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il