X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רגב מיהרה לבטל [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
איך להפוך את הנת"צים לסיפור הצלחה
על-מנת שהנתצ"ים כן יהפכו להיות אפקטיביים, יש לטעמי צורך לתכנן מחדש את השימוש בהם, כולל, לראשונה, לאפשר בתנאים מגבילים, גם תנועה של כלי רכב פרטיים בהם

שרת התחבורה מירי רגב, עוררה, אומנם מהסיבות הלא נכונות, דיון ציבורי סביב נושא הנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית). כזכור טענה רגב בתחילה כי הנת"צים הינם מיותרים לחלוטין, זאת מכיוון שאיש כמעט אינו נוסע בהם, זאת כאשר יתר הנתיבים הרגילים פקוקים לעילא ולעילא. לאחר מכן תיקנה רגב באופן חלקי את דבריה, ואמרה כי כל נושא כדאיות הנת"צים ייבחן מחדש.
רגב אומנם צדקה בכך שהנת"צים אינם מנוצלים, ותנועת כלי הרכב בהם דלילה יחסית, אולם על-מנת שהנתצ"ים כן יהפכו להיות אפקטיביים, יש לטעמי צורך לתכנן מחדש את השימוש בהם, כולל, לראשונה, לאפשר בתנאים מגבילים, גם תנועה של כלי רכב פרטיים בהם.
אין זה סוד שהישראלי מאוהב במכונית הפרטית שלו ויהיה זה קשה מאוד לשרש את ההרגל המגונה הזה ולשכנע אותו לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית, דוגמת עמיתיו בערים הגדולות בעולם, שרובם ככולם משתמשים בתחבורה ציבורית כשכמעט ואינך רואה כלי רכב פרטיים נעים ברחובות אותן ערים. אולם, וזה אולם גדול, ניתן יהיה בהדרגה להרגיל את הנהג הישראלי למעבר לתחבורה ציבורית, זאת בתקופת הביניים (שמן הסתם תהיה ממושכת יחסית) בה נהנה גם אנחנו ממערכת היסעים המונית, כולל רשת קווי מטרו כהלכתם.
הרעיון הינו פשוט: נהגים אשר יסיעו בשעות העומס 4 נוסעים ומעלה, יהיו זכאים לנסוע בנת"צים. לעומתם נהגים אשר יסיעו עד 3 נוסעים, לא רק שלא יהיו זכאים לנסוע בנת"צים, אלא אף יחויבו באגרת גודש עבור כל נסיעה. השילוב של ה"מקל והגזר" הזה יצור בהדרגה הרגלים חדשים אצל רבים מהנהגים אצלנו. זה יביא לכך, לדוגמה, ש-5-4 נוסעים העובדים באותו מקום, ייסעו יחד למקום העבודה וממנו חזרה. בכך נהנה כולנו משלושה יתרונות:
האחד, מעבר הדרגתי של נהגים לשימוש מוגבר בנת"צים.
השני, הסטה משמעותית של כלי רכב מהמסלולים ה"רגילים.
השלישי, חסכון עתק למשק הישראלי, בזבוז זמן, דלק וכו'.
אדגיש כי המוקש המרכזי בפתרון זה הינו האינסטינקט הבסיסי של רוב בעלי המכוניות הפרטיות במדינת ישראל, שרואים במכונית הפרטית בבחינת "קודש הקודשים" של פרטיות ומעמד ובמקרים רבים תהיה נטייה פבלובית לא לשתף "טרמפיסטים", גם אם מדובר בחברים למקום העבודה. אולם וזה אולם גדול, הרווח הכלכלי המצטבר מדי חודש בחודשו ובמיוחד קיצור זמן הנסיעה המשמעותי לעבודה וחזרה, יעניקו מן הסתם את חותמם. גם אם בהדרגה.
יתרון נוסף, לא פחות משמעותי, יהיה בכך שאותם הרגלי נסיעה חדשים שייקלטו בהדרגה אצל יורת ויותר נהגים, יסייעו רבות במהלך אותה תקופת ביניים של מעבר משימוש מופרז ברכב פרטי לשימוש מושכל בתחבורה ציבורית, ובמיוחד ככל שיהיו יותר ויותר נת"צים ובד בבד מערכת היסעים מפותחת ומשוכללת יותר.
העובדה שנכון להיום מקודמים עשרות נת"צים סביב מטרופולין גוש-דן, מחייבת לטעמי את מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה וברשויות המקומיות. לטעמי ללא "גזרים" ו"מקלות", אלה, ימשיכו אותם נת"צים להיוותר מיותמים מכלי רכב, זאת לצד המראה הלא מלבב של פקקים שאינם נגמרים ביתר המסלולים.

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  05/02/2023   |   עודכן:  05/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך להפוך את הנת"צים לסיפור הצלחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בנתיב יוכלו לנסוע בשעות השיא גם מכוניות שבהן רק נהג ונוסע אחד    במשרד התחבורה צופים כי הפחתת מספר הנוסעים הנדרש, תעלה את השימוש בכביש לכ-500 כלי רכב בשעה ותפחית את הגודש בשאר הנתיבים
עידן יוסף
בתום משא-ומתן של יותר מארבע שנים נחתם הסכם שכר חדש ל-3,700 עובדי רכבת ישראל, שיקבלו ביטחון תעסוקתי עד 2039
עידן יוסף
שרת התחבורה מקדמת הרחבת הפטור מתשלום לאזרחים ותיקים, עד 50% הנחה לתושבי הפריפריה ונסיעה בשליש מחיר לצעירים שיסעו במינוי חודשי    היישום תלוי במציאת מקור תקציבי לתוכנית
עידן יוסף
השיפור בתדירות יורגש בעיקר בשעות הערב והלילה - 10-6 דקות במקום 12-10 כיום    התחלת השיפור - מיום רביעי הקרוב
עידן יוסף
בנתיב הקיים נוסעים היום בשעות הפעילות של "נתיב פלוס" כ-130 אוטובוסים בשעה ועוד כ-300 כלי רכב פרטיים    מחקר משרד התחבורה הראה הורדת רף המילוי בנוסע יגדיל את הקיבולת בכ-500 כלי רכב נוספים בשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il