X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא קלה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
רכבת קלה עם שאלות כבדות
ובמילים אחרות, האפקטיביות של הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, תהפוך עם הזמן לבטלה בשישים לעומת הצרכים התחבורתיים של גוש-דן הקורס

18 באוגוסט 2023 ייזכר בתולדות מדינת ישראל כיום היסטורי. ביום זה התחיל לפעול לאחר אינספור עיכובים הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן. מדובר בקו שאורכו כ-24 קילומטרים, 12 מתוכם מתחת לפני האדמה, שיקשר את הערים פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו בואכה בת ים, ושיהיו לו 24 תחנות, 10 מהן תת-קרקעיות.
בהקמת קו זה הושקעו כ-18 מיליארדי שקלים. התדירות שלו תהיה גבוהה, רכבת מידי 6 דקות, כ-234 אלף נוסעים ליום וכ-70 מיליון נוסעים מדי שנה. אכן ללא ספק בשורה חשובה בתחום התחבורה במטרופולין הגדול והצפוף בישראל, זאת 64 שנה לאחר פתיחת הכרמלית בחיפה בשנת 1959.
אין ספק, קו זה יקצר משמעותית את זמן הנסיעה מתל אביב, במיוחד לערים פתח תקוה ובת ים, הממוקמות בשני קצותיו של הקו האדום. על-פי ההערכות הוא גם ישפיע משמעותית על ערכי הנדל"ן בערים אלה, כולל בציר ז'בוטינסקי העובר בערים פתח תקוה, בני ברק ורמת גן. אולם, וזה אולם גדול, בשורה טובה זו טומנת בחובה גם לא מעט קושיות מטרידות.
ראשית, מדוע לקח כל כך הרבה זמן, 6 שנים מעבר למתוכנן לפתוח את הקו בשנת 2017, ותקציבים כה גדולים, כמה וכמה מיליארדים יותר מהמתוכנן, על-מנת להשלים את הפרויקט? שנית, העובדה שלא מדובר יהיה במטרו (רכבת תחתית) עם הפרדה מפלסית, אלא בקו שחלקו יהיה מעל לפני הקרקע ויעצור בכמה וכמה צמתים ורמזורים, תגביל במידה זו או אחרת את האפקטיביות שלו.
שלישית, למרות נתוני כמות הנוסעים המרשימה, עדיין יהיה מדובר רק באחוז קטן מקרב הנוסעים בתחבורה ציבורית בגוש-דן ורק אלה המתגוררים או עובדים בסמיכות לקו. רביעית, יעברו עוד אי-אילו שנים עד ששני הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, הקו הירוק שיקשר את צפון תל אביב ואבן-גבירול עם חולון והקו הסגול הטבעתי שיקשר עם שכונות דרום תל אביב, רמת גן וערי בקעת אונו, יתחילו אף הם לפעול. חמישית, וזו בעצם הנקודה המרכזית: ייתכן מאוד שמלכתחילה לא היה מקום להשקיע תקציבי ענק ואנרגיות מרובות בקווי הרכבת הקלה ולתעדף מראש את השקעת כל התקציבים בתוכנית המטרו.
התחושה שלי הינה שבאופן כזה או אחר ההתעסקות עם הרכבת הקלה באה על חשבון קידום המטרו בגוש-דן. לו, למשל, אם היו מתחילים לקדם את המטרו לפני שני עשורים, ייתכן מאוד שתוכנית הענק הייתה כבר היום בשלבי ביצוע כאלה או אחרים. חשוב לזכור כי כשדובר בשעתו על הרכבת הקלה, התגוררו בגוש-דן המורחב כ-2.5 מיליון תושבים ואילו כיום המספר מתקרב כבר לכ-4 מיליון, כשעל-פי כל התחזיות יגיע בשנת 2050 לכ-8 מיליון לפחות.
ובמילים אחרות, האפקטיביות של הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, תהפוך עם הזמן לבטלה בשישים לעומת הצרכים התחבורתיים של גוש-דן הקורס. אין ספק גם כי בנוסף לעבודה שההפרדה במטרו תהיה דו-מפלסית מושלמת, כלומר היה תמלא את ייעודה התחבורתי לעילא ולעילא, היא גם תיצור מינוף נדל"ני וכלכלי מהמעלה הראשונה, זאת באמצעות יישום תמ"א 70, שתאפשר קידום מאות אלפי יחידות דיור ומיליוני מ"ר משרדים, מסחר ובילוי, בסמיכות ל-109 תחנות המטרו שייבנו.
ובכל זאת ולמרות הכול, פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה היא סיבה טובה למסיבה, גם אם מדובר ב-160 שנה לאחר שנחנך קו הרכבת התחתית הראשון בלונדון.

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  22/08/2023   |   עודכן:  22/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
המיזם התחבורתי הגדול שז"ר פותח שער חדש לירושלים עם חניכתה של ההפרדה המפלסית מתחת לרובע העסקים    הוא כולל גם חניון תת-קרקעי עם 1,300 מקומות חנייה, שצפוי להיפתח במהלך 2025
דן מרגלית
מוצדק להיאבק בממשלה    גם המאבק נגד שיתוק התקשורת והכפפתה לשלטון מהאסכולה של ד"ר שלמה קרעי ראויה להנפת דגל מטעם תנועת המחאה    לא כן הרכבת הקלה - זה עניין למשא-ומתן, מקח וממכר, היצע וביקוש בשוק הפוליטי המאוס
עידן יוסף
החתימה מקדמת זמינות קרקעות בתוואי הקווים    המטרו יהיה מיזם תשתיות גדול בן שלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ שיחבר בין כל חלקי גוש-דן
עידן יוסף
תקצוב של כמיליארד שקלים יועבר למיזמי תחבורה במזרח ירושלים ולתקצובו של כביש הטבעת המזרחי (הכביש האמריקני)    שני מסופי תחבורה ציבורית חדשית יוקמו במזרח העיר והשירות לנוסע ישודרג
עידן יוסף
ב-2022 הושקה בנתניה מערכת תחבורה ציבורית חדשה עם קווים אורכיים, תדירות גבוהה יותר ומסלולים ישירים יותר. המערכת החדשה שיפרה את הקישוריות בין השכונות למוקדי המשיכה בעיר, והביאה לעלייה של 17% בהיקף הנסיעות. לאחר היישום התעורר כעס ציבורי בעקבות אוטובוסים שלא הגיעו או הגיעו באיחור, וכן בשל שינויים ברשת שלא התאמו לצרכי חלק מהנוסעים. התאמות ושינויים ברשת הביאו לשיפור בשירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il