X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי החלטות של בתי המשפט מהחודשים האחרונים ממשיכות את המגמה של נגיסה בכלל לפיו תוצריה של ביקורת פנימית אינם קבילים כראיה משפטית
▪  ▪  ▪
דוח על אסון הכרמל [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

חוק הביקורת הפנימית קובע, כי "דוח, חוות דעת או כל מסמך אחר שהוציא או הכין המבקר הפנימי במילוי תפקידו לא ישמשו ראיה בכל הליך משפטי, אך לא יהיו פסולים בשל כך לשמש ראיה בהליך משמעתי". על-פי דברי ההסבר לחוק, את הסיבה לכך יש לחפש בהוראה הדומה שבחוק מבקר המדינה, אשר נועדה "לאפשר למבקר המדינה לאסוף מידע באופן חופשי, ולנותן המידע - למוסרו באופן חופשי וללא חשש שהדבר ישמש ראיה משפטית".
אם כן, המחוקק החליש את כוחם הראייתי של תוצרי עבודתו של מבקר הפנים כדי שהביקורת תהיה כלי חקירה אפקטיבי. אך האם תמיד אינטרס הביקורת יגבר? האם איזון בין האינטרס של יעילות הביקורת לזה של זכותו של בעל דין להביא ראיות, יביא לכך שכף הראשונה תהיה תמיד על העליונה? ויש לזכור, כי המגמה בדיני הראיות היא של מעבר מקבילות למשקל.
במהלך השנים נדונו בבתי המשפט היבטים שונים של סוגיה זו, כאשר רק במצבים נסיבתיים מיוחדים התיר בית המשפט את קבלת דוחות הביקורת כראיה. כך לדוגמה כאשר מי שביקש את קבלת הדוח כראיה היה הגוף הציבורי עצמו (תפ 40431/99), או כאשר בית המשפט הסתמך בתרשומת שרשם מבקר פנימי לצורך הרשעה (ע"פ 4261/98). לאחרונה התקבלו שתי החלטות המחדדות את הגבולות בתחום ועליהן נעמוד כאן.
קבילות דוחות ביקורת בתביעות נזיקיות
בפברואר 2015 החליט בית המשפט המחוזי בחיפה בשאלת הגשת דוח מבקר המדינה על אסון הכרמל, כראיה בתביעה של מי שנידונו מאותה דליקה קשה (ת"א 52925-02-12). התובעים ביקשו להוכיח שהרשויות לא תיקנו ליקויים שעליהם הצביע המבקר, ואילו המדינה התנגדה לכך בשל המגבלה שבחוק מבקר המדינה על השימוש בדוחותיו כראיה משפטית.
בית המשפט דחה את עמדת המדינה בציינו, כי היא עצמה הסכימה בעבר שדוחות המבקר ישמשו כראיה ויוגשו במסגרת עתירות לבית המשפט בנוגע ליישום המלצותיו. "די בכך שהמדינה מסכימה כי בית המשפט הגבוה לצדק יבחן את דוחות המבקר לגופם, במסגרת ביקורת שיפוטית על יישום ההמלצות, כדי ללמד שהוראת אי-הקבילות עשויה לסגת מפני אינטרסים נוספים, אומר בית המשפט".
מעבר לכך קבע בית המשפט, כי בהליך הנדון הוראת חוק זו לא נפגעת. "תכלית הוראת אי-הקבילות הינה לאפשר ביקורת חופשית ויעילה תוך עידוד המבוקרים למסור מידע ולפעול בחופשיות ללא חשש מהליך משפטי. הכרה בסייג להוראת אי-הקבילות במסגרת ביקורת שיפוטית על מחדלים ביישום המלצות דוח המבקר אינה פוגעת בתכלית זו. הוראת אי-הקבילות לא נועדה להגן על עובד שלא פעל, כנדרש על-פי ההלכה ועל-פי החוק, ליישום המלצות המבקר.
"הגשת המלצות המבקר כראיה בהליך משפטי בעקבות מחדל ביישומן של ההמלצות, לא תשפיע ולא תרתיע גורמים מבוקרים ממסירת מידע למבקר, שהרי מסירת המידע עניינה בפעולות הגוף המבוקר בביצוע תפקידיו ולא בפעולות שביצע ליישום דוחות קודמים (אמנם ייתכנו מצבים שהמבקר יתייחס בדוח שהגיש ליישום המלצות קודמות, אולם זהו מקרה מיוחד שבו המבקר מפעיל ביקורת על יישום ההמלצות)... משנקבעה בהלכה הפסוקה ובהוראה חקוקה חובה לנקוט בפעולות ליישום המלצות המבקר, אין כל אינטרס למנוע את הגשת ההמלצות בהליך שעניינו מחדל ביישום".
לא רק דוח ביקורת מעקב הוא חריג לכלל לפיו דוח ביקורת אינו מהווה ראיה בהליך משפטי, אלא גם דוחות ביקורת המוגשים במסגרת תובענות נזיקיות. וכך קבע בית המשפט: "הואיל ואין חולק כי קיימים סייגים להוראת אי-הקבילות, וכי סייגים אלו הכרחיים לצורך קיום ביקורת שיפוטית יעילה על יישום המלצות המבקר, דומני כי סייגים אלו יחולו בכל הליך של ביקורת שיפוטית על יישום ההמלצות, לרבות בביקורת שיפוטית במסגרת תביעת נזיקין הנסמכת על מחדל ביישום ההמלצות.
"...קבלת עמדת המדינה ולפיה אין לחרוג מעיקרון אי-הקבילות במסגרת תביעת נזיקין בגין מחדל ביישום המלצות של מבקר המדינה בדוחות קודמים, משמעה חסימת כל אפשרות להגשת תביעה בנזיקין בשל מחדלים שכאלו. לכך תהא השפעה על אפקטיביות הביקורת ועל ארגז הכלים העומד לרשות הציבור להבטיח, כי רשויות הציבור ימלאו את חובתן לפעול בסבירות ליישום ההמלצות".
דינם של "מסמכים נלווים" לדוחות ביקורת
כאמור, החוק מאיין את כוחם הראייתי של דוחות ביקורת בהליך משפטי, אך מה באשר למסמכים הנלווים לדוחות? סוגיה זו נדונה בת"א 1943/09. הנתבע ביקש למחוק ממסמכי התובע חלקים הנוגעים לדוחות ביקורת של מבקר הפנים ומבקר המדינה ואת המסמכים הנלווים להם, ובהם פרוטוקולים של ועדת ביקורת ותגובות של מבוקרים לדוח ביקורת.
באפריל השנה קבע בית המשפט, כי לא ניתן להרחיב את תחולתו של סעיף 10(א) על מסמכים שלא הוכנו או הוצאו על-ידי מבקר הפנים כ"מסמך אחר שהוציא או הכין מבקר הפנים במסגרת תפקידו". נוכחות מבקר פנים בישיבות כגון ועדת הביקורת או ועדת הכספים, שהתקיימו לאחר הוצאתו של דוח הביקורת, אינה הופכת את המסמכים הנלווים ל"מסמך אחר" שאין להציגו כראיה בהליך משפטי.
אך מה באשר למסמכים הנמסרים למבקר במהלך הביקורת? הרי סעיף 10(ב) לחוק הביקורת הפנימית מבטל גם את כוחם הראייתי של אלה, וכבר נפסק (ע"ע 283/07), כי מסמכים שהם בעלי זיקה ישירה וממשית לחקירה בהיותם "הודעה שנתקבלה אגב מילוי תפקידיו של הנציב", לא ישמשו כראיה. עוד נקבע, כי מסמכים מקוריים שאינם במהותם בגדר "הודעה שנמסרה", לא ייפסלו מלשמש ראיה במשפט. דהיינו: מסמכים שהיו קיימים בזמן אמת ללא קשר, ישיר או עקיף, לחקירת הנציב, ושהעתק מהם נמסר לנציב במהלך החקירה.
על בסיס הלכה זו קבע כאן בית המשפט, כי גם תגובות של מבוקרים לדוח ביקורת לא ניתן להציג כראיה, כי הרי לא מדובר במסמכים שנוצרו ללא קשר ישיר או עקיף לחקירת המבקר, מה גם שאין מדובר במסמכים שהיו קיימים בזמן אמת במועד הביקורת אלא רק אחריה. מדובר במסמכים שנוצרו ביוזמת המבוקרים וגופי הטמעת הביקורת, ומטרתם ביצוע מעקב והטמעה של ההמלצות. אשר על כן, הללו מצויים בגדרו של המונח "הודעה" בחוק השוללת את תוקפו הראייתי, והחלטה הפוכה עלולה "להרתיע גורמים מבוקרים למסור מידע והתייחסות מלאה לאמור בביקורת, ומכאן - לפגוע במוסד הביקורת".
סיכום
מזה שנים הולכת ומתרחבת המגמה הכללית בדיני ראיות של מעבר מכללים של קבילות לכללים של משקל (ע"א 2515/94), המציבה במתח את ההוראה השוללת הכוח הראייתי של תוצרי מבקרים. עם השנים, בצד האיסור הסטטוטורי, הכיר בית המשפט בכך שלצד האינטרס המוגן של יעילות הביקורת, ישנם גם אינטרסים אחרים. גם בהחלטות שנסקרו כאן, הולך בית המשפט באותה שיטה של פרשנות תכליתית של הוראות החוק. כך קבע בית המשפט, כי דוחות ביקורת מעקב יוכלו להיות מוגשים כראיה בין היתר בתביעות נזיקיות, אך לא ניתן להגיש כראיה תגובות של מבוקרים לדוח ביקורת.
ככל שהביקורת הפנימית הופכת יותר ויותר לכלי ניהולי אפקטיבי המיושם ביותר ויותר גופים, כך עולה הרלוונטיות של השאלה באשר לכוחם הראייתי של תוצרי עבודת המבקר. מציאות זו, בה בתי משפט נוגסים בהגבלה האמורה, חושפת את מבקרי הפנים למציאות לא פשוטה, בה תוצרי עבודתם - שנועדו לשרת את הארגון - עלולים להפוך באבחה אחת לכלי שרת בידי אלה המבקשים לפעול נגדו.

הכותב עוסק בביקורת פנימית, ניהול סיכונים ומשפט אזרחי-מסחרי.
תאריך:  10/06/2015   |   עודכן:  10/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
ובכן, יהודה ושומרון אינם "שטחים פלשתינים"; לכל היותר שטחים במחלוקת; גם אנחנו טוענים לבעלות עליהם מכוח רישיון האומות, ההיסטוריה, הצדק והתנ"ך. הדברים הללו נטענו בידי משפטנים בעלי שם עולמי עוד לאחר ששת הימים
מיכאל מנקין
מה מצבו של מערך ההסברה הישראלי על-פי המדדים המקובלים בעולם להערכת היעילות של דיפלומטיה ציבורית    איזה שר טען בשנה שעברה כי "הסכסוך הישראלי-פלשתיני לא מעניין את הסבתא של אף אחד בעולם"    ומהו "החוק להגנה על כספי ציבור"?
קיסר קבהא
הערבים בישראל, שהם אזרחים לכל דבר, חווים יום-יום, וכמעט בכל מקום, ביטויי אפליה קשים ופוגעניים ויחס מנוכר, בשל שפת דיבורם וסממני לבושם, המסגירים את היותם ערבים. זה מעצים את ההרגשה בקרבם שמה שלא יעשו, הם לא נספרים
מרדכי ליפמן
פרשת אורנג' הייתה כרוכה באי נוחות גדולה לממשלה ולגורמי השלטון הבכירים. היא תרמה למשיכת תשומת הלב הציבורית אל הנושא המטריד מאד: עתיד הכלכלה הישראלית "לאור" התעצמות החרם. היא למעשה סיכלה את כוונת הממשלה להמשיך ולהחזיק את הנושא הזה מתחת לשטיח, כפי שהיא עושה מזה 14 שנה
יצחק מאיר
לראות את ההחלטה של בית המשפט העליון של ארצות הברית בפריזמה של הבי.די.אס, בפריזמה של הניכור המצער הגובר בין רחוב בלפור והבית הלבן, בפריזמה של שופטים יהודים שאינם בושים להימנות עם הרוב השולל מארצות הברית להנפיק דרכון ליליד ירושלים בו מצוין כי הוא נולד בישראל, היא איוולת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il