משרד התחבורה דיווח השבוע כי בשמונת החודשים הראשונים של 2016 חלה עלייה של 7% במספר משתמשי התחבורה הציבורית כתוצאה מרפורמת המחירים - רפורמת "הרב קו" - המאפשרת מעבר חופשי במשך 90 דקות בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים (אוטובוסים, רכבת, מטרונית). אף שמדובר בבשורה משמחת לכל הדעות, עדיין מדובר בנתון צנוע למדי לעומת המספרים האמיתיים שמשרד התחבורה באופן עקבי מסרב למדוד בשנים האחרונות.
בתוכניתו האסטרטגית לשנת 2012 מציין משרד התחבורה כי מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית לשנת 2010 הסתכם ב-750 מיליון נסיעות. 10% מתוכן היו נסיעות במוניות שירות, ובסה"כ 75 מיליון נסיעות ברחבי הארץ באמצעותן.
על אף היקף הנסועה הגבוה, שדומה למספר המשתמשים ברכבת ישראל, במשרד התחבורה בחרו שלא לכלול את מוניות השרות ברפורמת המחירים. בכך, למעשה, ניסה לדחוק את משתמשי התחבורה הציבורית ממוניות השירות שכן השימוש בהן נעשה לא נוח ולא פרקטי: הנוסעים נאלצים לשלם בהן במזומן במקום בכרטיס הרב-קו החכם, ואף לשלם יותר לעומת המחירים המסובסדים להם זכאים אוכלוסיות מגוונות.
אף על-פי כן, השימוש במוניות השירות עדיין מהווה עבור אוכלוסיות רבות פתרון תחבורתי מושלם ומועדף: אלה המעדיפים לנסוע בתחבורה ציבורית בשעות ובימים בהן התחבורה הציבורית המסורתית אינה פעילה; או כאלה המעדיפים כי העצירה תיעשה לאו-דווקא בתחנה - זכות המוקנית על-פי חוק למוניות השרות. מנתוני התאגדות מוניות השרות עולה כי גם כך מסתכמת הנסועה בעשרות מיליוני נסיעות בשנה.
מכאן, שאם משרד התחבורה רוצה לבצע סקר איכותי ומחמיא עוד יותר לחינוך התחבורתי והמעבר לתחבורה ציבורית, עליו למדוד גם את הנסועה במוניות השרות, לאחר שיסדיר את שילובה ברפורמת המחירים. מדובר במהלך הגיוני, שלא רק יחמיא לסטטיסטיקה - אלא גם ייתן מענה רחב יותר הן לציבור הנוסעים, הן לאיתנותם הפיננסית של מפעילי מוניות השרות, והן לקופת המדינה (שתוכל להרוויח יותר הכנסות כתוצאה מהמהלך).
בימים אלה נאבקת התאגדות מוניות השרות הפעילות על זכויותיה במסגרת רפורמה שמוביל משרד התחבורה בענף. ההתאגדות דורשת את הכללתה ברפורמת הרב-קו למען ציבור נוסעיה, שכיום יוצא מופלה ונפגע מהיעדר היכולת להשתמש ברב קו וליהנות מהזכויות המגיעות לו. בהתאגדות מוניות השרות מדגישים כי הענף מפוקח על-ידי הרגולטור, על-פי צו הפיקוח על המחירים, באופן זהה לענף האוטובוסים הציבוריים, אך בשונה ממנו אינו נהנה מהשתלבות ברפורמת המחירים. בהתאגדות מוניות השרות סבורים כי יהיה זה מהלך נכון וצודק חברתית, שכן מרבית משתמשי מוניות השירות הם אוכלוסיות מוחלשות בחברה הישראלית - החל מתושבי שכונות, דרך סטודנטים ועד קשישים.