מדיניותו החדשה של שר התחבורה ישראל כ"ץ לאשר הרחבה מסיבית של פעילות תחבורה ציבורית ביום הכיפורים מצטרפת למדיניותו הלא-מוצהרת להגדיל משמעותית את נפח התחבורה הציבורית בשבת. אותה מדיניות, שבמסגרתה ערב כהונתו כשר תחבורה היו רק כמה עשרות נסיעות בשבת ומספרן היה במגמת ירידה, למצב בו אחרי שבע שנות כהונה זינק מספר הנסיעות בשבת לאלפים, ועוד היד נטויה, כך שעד סוף השנה תאושר פעילותם בשבת של עוד כ-30 קווים - למגזר הלא-יהודי.
ביום כיפור השנה הקפיד
משרד התחבורה כי הקווים המשרתים אוכלוסייה לא-יהודית לא יתקרבו לישובים יהודיים. מדי שבת נעים בכבישים קווים, שהנימוק הרשמי להפעלתם הוא שירות לאוכלוסייה לא-יהודית. אולם ההקפדה האמורה לא זו בלבד שאינה נשמרת, אלא קווים שכאלה אף נכנסים לישובים יהודיים ולעיתים הנוסעים בקווים אלה יהודים רובם ככולם.
אין דרישה מהשטח הדרישה להפעיל את קווי המגזר הערבי דווקא בכיפור לא צמחה מלמטה. היא לא הגיעה מתושבים ערבים שהתלוננו ודרשו תחבורה ציבורית בכיפור (או בשבת), אלא הגיעה דווקא מכיוונם של יהודים פורקי עול בצמרת משרד התחבורה, שלא ממש יודעים כיצד לנצל את הררי הכסף שנשפכו עליהם, ומוכרים את כבודנו הלאומי כדי להפעיל תחבורה לישובים ערביים - שאפילו גם בהם התנועה והמסחר מנומנמים עד כדי משותקים.
יהדותה של המדינה, קבע נשיא בית המשפט העליון לשעבר
אהרן ברק, נמדדת במועדיה. בניגוד למצוות אחרות הקשורות לפרט וליחידים, יש בשמירת החגים סממן לאומי לצביונה של המדינה. כמובן, איננו כופים אף גוי לשמור שבת. אך איננו מרחיקים לכת עד כדי לחלל שבת עבורו. כבר היום מפעילות חברות התחבורה הציבורית נהגים יהודיים בקווים המשרתים את המגזר הערבי, והכל בניגוד לחוק, תוך העלמת עין מכוונת מצד משרד העבודה ומצד משרד התחבורה, שממשיך לאשר ברשיונות, הפעלה גם בשבת. רק השנה טען אחד ממנכ"לי חברות התחבורה הציבורית הגדולות שהגדלת קווי השירות למגזר הלא-יהודי תאלץ אותו להשתמש בנהגים יהודיים שיסיעו את הגויים לעסקיהם, בשל המחסור החמור בנהגים. מכאן ועד עבודת יהודים בכיפור המדרון חלקלק, וכידוע - אין דבר שכסף אינו קונה... החשש אינו בעלמא. כבר היו דברים מעולם כאשר נהגי האוטובוסים הצהובים של מועצת געתון (ז"ל, לימים מטה אשר) היו מסיעים מדי שבת תלמידים ערבים לבתי הספר.
מדינת ישראל כמדינה יהודית החליטה שמדובר ביום שבתון מוחלט, בו התנועה הציבורית היחידה היא של אמבולנסים ושאר רכבי חרום. היא מאפשרת לפּרָט לנהוג כדרכו ואינה חוסמת כבישים בישובים ערביים, אך אינה יוזמת שום פעילות שאינה מתיישרת עם אופיה היהודי - היא אינה מפעילה את כלי התקשורת (לרבות ערוץ 33 וערוץ הלא-טיוי המשדרים בשפה הערבית כמו גם את
קול ישראל בערבית [פעילותו של רדיו א-שמס אושרה כזכור בבג"ץ, בניגוד לעמדת המדינה]).