X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטה שקיבל לאחרונה ביהמ"ש המחוזי, מהווה תזכורת לאנומליה הקיימת במשטר הקנייני של הקרקעות שבידי הוועדים המקומיים
▪  ▪  ▪
בית נקופה. "טשטוש תחומין"

ועד מקומי מוגדר בחוק כ"רשות מקומית", קרי: גוף העוסק בניהול העניינים המקומיים של יישוב ומספק שירותים מוניציפליים ובהם ניקוי הרחובות ופינוי פסולת, אירועי תרבות וכן הפעלת מערכת החינוך.
על-מנת שרשות מקומית תוכל לפעול, צייד אותה המחוקק בכלים שנועדו להבטיח, כי יהיו בידיה אמצעים: סמכות לגבות מיסים ומנגנון המקנה לה בעלות על מקרקעין. רשות מוניציפלית זקוקה לשטחי ציבור, כדי שיעלה בידה לספק שירותים ממלכתיים (חינוך ורווחה) ומקומיים (שפ"ע, ביטחון, תרבות, ספורט ועוד), וזאת על-מנת להקים בהם מבני ציבור וחינוך, מגרשי ספורט, פארקים וגני שעשועים. מכאן ניתן להבין, שללא שטחי ציבור תתקשה רשות שכזו לממש את ייעודה. ואכן החוק קובע, כי ועד מקומי מוסמך להחזיק במקרקעין ובכל זכות הנובעת מהן. הוא הדין באשר לסמכות לגבות מיסים (באישור המועצה האזורית, שמרחבה הוא פועל).
אם כן, ועד מקומי מוסמך להחזיק כאמור במקרקעין, אך האם ישנו, בדומה למועצות/עיריות, מנגנון סטטוטורי המאפשר לוועד להיות בעלים של מקרקעין? לשון אחר: האם המשטר הקנייני במושבים מותיר בידי הוועדים זכויות במקרקעין?
המשטר הקנייני החל במושבים הוא תוצר של הסכם משולש בין האגודה השיתופית, הסוכנות היהודית ורשות מקרקעי ישראל, לפיו האחרונה מחכירה את הקרקע לסוכנות בהיותה גורם מיישב, שמעבירה לאגודה זכות שימוש במשבצת הקרקע. האגודה מצידה מעבירה לבעלי הנחלות זכויות בקרקע, ואת הזכות באשר לשטחים הציבוריים היא אמורה להעביר לוועד המקומי. כך יוצא, שבעוד שמועצות ועיריות מחזיקות בבעלות על מקרקעי ציבור, בין אם מכוח הפקעה/תוכנית איחוד וחלוקה ובין אם מכוח הקנייה, ועדים מקומיים תלויים על-פי רוב באגודות השיתופיות.
למרות שהם ישויות משפטיות נפרדות, בראשית הדרך גופים אלה פועלים במשותף (זהות ועדים), אולם עם השנים, בייחוד כאשר קיימת הרחבה ולמושב מצטרפים תושבים שאינם בעלי נחלות (החברים באגודה), לא אחת קמה בין הללו מחלוקות. דוגמה לקונפליקט שכזה, הנעוץ במשטר הקרקעות לפיו האגודה היא זו המחזיקה בזכויות במקרקעין הציבורי במושב, הובאה לפתחו של ביהמ"ש המחוזי בירושלים.
ועד מקומי בית נקופה הגיש בקשה למתן צו מניעה זמני, שנועד לאסור על האגודה השיתופית לפעול בשטחים הציבוריים ובמבנה ציבור ביישוב. בית המשפט דחה (22.3.17) את הבקשה, לאחר שהאגודה הוכיחה, כי היא בעלת הזכויות בקרקע. ביהמ"ש אף דחה מטעם זה את טענת הוועד, לפיה יש בהוראת סעיף 135 לצו משום מקור להוכחת קיומה של בעלות. גם הטענות שהוועד הוא זה שמשלם את חשבונות חשמל והמים, ואף העסיק במבנה עובדת, לא הועילו.
ביהמ"ש קבע, כי היה על הוועד "להמציא תשתית ראייתית סבירה לאחת מן השתיים: או זכויות בנכס, כגון הרשאה מתאימה מרמ"י או, למצער, שנתקבלה החלטה רלוונטית על-ידי גוף המוסמך לכך, בדבר הענקת מעמד למבקש". ביהמ"ש הדגיש, כי החלטה זו נתנה כאשר עמדה לעיניו "התמונה הכללית שבבית נקופה, ולא בשונה מיישובים נוספים לא מעטים, חל טשטוש תחומין רב בין האגודה השיתופית לבין הוועד המקומי. עצם ההנחה שעל הפרק שני בעלי דין שונים, לוקה, בנסיבותיו של יישוב מסוג זה, במידה יתרה של מלאכותיות, ולמעשה, על הפרק מחלוקת, אולי לגיטימית, אך ללא ספק מצערת, בין שתי קבוצות ביישוב כשהאחת טוענת בשם הוועד המקומי והאחרת בשם האגודה השיתופית".
ברם, לאור ניגוד האינטרסים בין בעלי הנחלות, המחזיקים במניות האגודה, ובין תושבי ההרחבות, נדונים אנו, עד שהמחוקק יסדיר סוגיה זו, למחלוקות כגון דא שיש בכוחן לפגוע בציבור התיישבות. ועד אז, כפי שהציע ביהמ"ש, על ראשי הוועדים לבחון היטב את דרכיהם כדי להבטיח, כי יש בידיהם כלים כדי להחזיק בשטחים הציבוריים (לדוגמא: לנקוט בהליך אזרחי דומה רק אם הוועד יכול להוכיח כי הוא מחזיק בזכויות, ובמצבים מסוימים לשקול פנייה לרשם האגודות).

המחבר הוא בעלים של משרד לעריכת דין העוסק במשפט אזרחי/מסחרי ורשויות מקומיות ומייעץ לוועדים מקומיים.
תאריך:  19/04/2017   |   עודכן:  19/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
מחברי ההגדה שיצאה לרגל "50 שנות כיבוש" מסרבים להפנים: אם אנחנו גזלנים בחברון, הרי אנו גזלנים גם ביפו וסיפור יציאת מצרים נותר רלוונטי לאורך הדורות: כאז גם היום, מי שינסו לקום עלינו לכלותנו - לא יצליחו
מתי דוד
המדינה והחברה הגיעו להצלחות מדהימות ברוב תחומי החיים    ישראל הפכה למעצמה ביטחונית, כלכלית, טכנולוגית ומדעית
ארי בוסל
מתנה שעבר זמנה, קצת לחה או עם צבע חיוור, אינה סקסית במיוחד    אך שיעורי מנהל עסקים לחוד ומציאות ישראלית לחוד: ״למי זה אמור להיות אכפת, אנחנו מוצרים תוצרת ישראל״!
רפי לאופרט
הואיל והתרבות המערבית תלויה, בראש ובראשונה, במעמדה של ארה"ב, מסכנות מחלתם של הדמוקרטים ומלחמת מנהיגיהם ורוב אוהדיהם בנשיא טראמפ, דווקא את הדמוקרטיה היקרה לליבם
דוד בדין
מה קרה ליוזמת חינוך השואה של אונרא? פקיד בכיר באו"ם המפקח על אונרא הגיב שכלל לא הייתה תוכנית כזו מלכתחילה. במילים אחרות, אונרא גייסה כספים לתוכנית שמעולם לא הייתה קיימת ולא הייתה לה שום כוונה לקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il