בעוד שקיים שפע של מידע, עצות מעשיות והסברים בנוגע לצד החוקי של ניהול עסק (פתיחת תיק במס הכנסה או מע"מ, ביטוח לאומי, זכויות העובד וכו'), הפן הפחות מדובר ומוסבר הוא כיצד מנהלים או מפעילים את העסק הלכה למעשה. כשם שלהורים אין ספר הדרכה המכסה את יסודות גידול הילדים, אבל כולם יודעים שצריך ללכת לבדיקות ולשלם עליהן לא מעט, כך גם בעסקים. אין בעל עסק שנולד עם מגע קסם לעסקים, כל אחד ואחד עובר דרך מצבים של למידה בין אם על בשרו ובין אם על בשרם של אחרים.
בעל עסק זעיר שרוצה לגדול חייב לקיים בקביעות מספר פעולות יסוד בתפעול נאות של עסק:
להצמיח שורשים 1. עסק זעיר לא יכול להשקיע באמצעי קידום ושיווק ללא הגבלה, לכן כדאי לדעת מאיפה באה הפרנסה ולהתמקד בחיזוק הפעולה. עיברו על רשימת הלקוחות שכבר יש לכם והוסיפו לה עמודה: "איך הגיע אליי הלקוח?" ברגע שתדעו את התשובה תוכלו להתמקד בחיזוק פעולות קידום נכונות ולהביא לקוחות חדשים נוספים מאותם המקורות.
2. הטלפון ו"דפי זהב" הם מקור הכנסה! נסו ותופתעו לטובה: אתרו את כל מי שמופיע בסיווגים הרלוונטיים לעסק שלכם, הכינו רשימה מפורטת ולאחר מכן צלצלו אליהם לעניין אותם בשירות או במוצר שלכם.
3. יש לשלוח דיוורים קבועים לכמה שיותר אנשים (בהתאם לחוק התקשורת, כמובן). כמה שיהיו יותר דיוורים או פנייה ללקוחות, גם אם הם לא קונים באופן ישיר, כך תהיה התעניינות רבה יותר של לקוחות ולפיכך יותר הכנסה. מה אפשר לדוור או להפיץ ללקוחות? טיפים! אנשים שמחים לקבל טיפים מעניינים, זה נחמד, לא פולשני ושומר על קשר טוב בין הלקוח לבין העסק.
נתונים סטטיסטיים עוזרים למדוד כמה גדלתם לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות היא לא פעולה רק עבור רואה החשבון ומס ההכנסה. כאשר נראה שבחודש אוקטובר העסק הרוויח הרבה יותר מאשר דצמבר - זה אומר משהו. לעסק קטן נתונים אלו חשובים במיוחד. עסק המנוהל בקפדנות, כאשר הבעלים יודע בדיוק כמה כסף הולך לאן וכמה כסף יש לו מדי חודש כדי להשקיע בקידום ופרסום - הוא עסק יותר מצליח.
תכנון מפורט יביא לצמיחה אין זה מספיק לקבוע איזה סכום צריך העסק להרוויח כדי להמשיך לנשום. אם כי זה הרבה יותר טוב מלא לדעת כלל מה המצב הפיננסי ויש גם כאלה. מדי תקופת זמן, כמה שיותר קצרה, כך יותר קל לשנות ולשלוט בעניינים, יש לקבוע כמה מכל דבר צריך.
הנתונים הם לא רק הכנסה אלא גם מה צריך להשקיע כדי להגיע להכנסה הזאת: כמה שיחות טלפון, כמה פליירים, כמה מכתבים בדואר, כמה שיחות טלפון, כמה הצעות מחיר וכו'. ככל שתהיו יותר מפורטים כך תוכלו לראות יותר בבירור מאיפה אתם באים ולאן אתם הולכים.
סניפים החולמים על רשת של סניפים חייבים להישמר מפני הלוואות מטורפות עוד לפני שנראה שהעסק היחיד מניב איזושהי רווחיות. הרשתות הגדולות התחילו עם סניף אחד מוצלח מאוד והייתה דרישה בשוק לעוד מסוגו.
דבר אחרון, לא לשכוח להשקות יום ביומו.