X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלי ויזל אמר כי ניטרליות היא התגייסות לצד החזק זה נכון באופן מצמרר בהתייחסות אובמה לסוגית ה"שוויון" בין המדינות בנושא הגרעין כמו ברעיון 'מדינת כל אזרחיה', גם פה מוצג רעיון שמצלצל "תקין פוליטית" אך עלול להוביל לאסון
▪  ▪  ▪
גרעין קיומנו [צילום: AP]
שוויון לשונים?
הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה.

הפרי הגרעיני האסור
המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית.

גרעין טוב, גרעין רע
לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית.

בהצהרת הפתיחה שלה במושב השלישי של הוועדה המכינה (PrepCom) לקראת הכינוס לבחינת ה- NPT המתוכנן להתקיים ב-2010, דנה עוזרת מזכירת המדינה האמריקנית, רוז גוטמולר, בשלושת היסודות המרכזיים של האמנה: פירוק נשק, מניעת תפוצה, ואנרגיה גרעינית לצרכי שלום. במסגרת הערותיה בנושא מניעת תפוצה, היא ציינה, כי "ציות אוניברסלי" ל-NPT, לרבות בידי הודו, ישראל, פקיסטן וצפון קוריאה – נותרה אף היא מטרה יסודית של ארצות הברית".
משפט זה עורר משב מיידי של תגובות בתקשורת הישראלית ביחס לשאלה האם ההכרזה מסמנת שינוי בעמדה האמריקנית כלפי ישראל, והאם יש לצפות בעקבות הכרזה זאת ללחץ מוגבר על ישראל מצד ארצות הברית.
בעיתוי הטעון משהו של כניסת ממשלות חדשות לתפקידן בארצות הברית ובישראל גם יחד, ועל-רקע תחושה של לחצים חדשים על ישראל ביחס לשאלה הפלשתינית, תגובת (היתר) המהירה של התקשורת אולי אינה מפתיעה. יחד עם זאת, ניתן להסיק מההקשר המיידי של ההצהרה שהיא לכשעצמה איננה מסמנת שינוי לעומת העמדה המוכרת. העיתוי של הנאום נקבע כפועל יוצא ממחזור פעילות הוועידות המכינות, ובהקשר זה, זהו נוהג אמריקני מקובל להביע תמיכה ב-NPT, לרבות תקווה, כי כל המדינות יצטרפו בסופו של דבר לאמנה.
ואולם, קשה לנתק את דבריה של גוטמולר מהאג'נדה הרחבה יותר של פירוק נשק שהנשיא אובמה אימץ לאחרונה, בפרט ביחס לצורך המוצהר לאיזון הדגשים בין שלושת יסודות האמנה. קו מרכזי באג'נדה החדשה של ארצות הברית בנושא פרוק הנשק - שהחלה במאמרים המפורסמים של קיסינג'ר, שולץ, פרי ונאן ב"וול סטריט ג'ורנל" -- הוא שהמדינות הגרעיניות צריכות בהכרח לגלות רצינות רבה יותר ביחס למחויבויות שלהן עצמן בתחום פירוק הנשק וזאת כדי להגביר את הלגיטימיות של תביעתן מאירן וצפון קוריאה לסגת מהמסלול הגרעיני. זוהי בעיקרה קריאה לשוויון בקרב מדינות בתחום הגרעיני, ללא התייחסות לנסיבות ולהקשרים השונים שבהם נתונות המדינות השונות. הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה.
בשל ערכו האסטרטגי, ולאור המטרות השונות שמדינות שואפות אליהן בתחום הגרעיני, בין אם מדובר בהרתעה, בהשפעה בינלאומית מוגברת או בהמטת חורבן, נשק גרעיני אינו יכול להיות מנותק מההקשר המדינתי שבו הוא נטוע. גורמים פנים-מדינתיים יוצרים אף הם הבדלים בין מדינות, כפי שניתן לראות ביחס ל"סרבניות": פקיסטן מציגה אתגר שאינו בר השוואה להודו ולישראל בשל מצבה הפנימי המדרדר. אומנם כן, כשנשיא ארצות הברית אובמה מדבר על צעדים לקראת פירוק נשק, הוא אינו צפוי לצדד במעבר ל"אפס נשק" בעתיד הנראה לעין, בשל האיומים הנתפסים שעדיין נשקפים לארצות הברית, והצפויים לה בעתיד. לבסוף, המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית.
בחתירתה לחיזוק ה-NPT, שאלה חשובה תהיה עד כמה ארצות הברית תמשיך להתייחס במדיניות שלה לנסיבות השונות בהן מצויות המדינות. בעוד שמבחינה נורמטיבית נראה, לכאורה, ראוי לתמוך בהנהגת אמת מידה אחת לכל המדינות בתחום הגרעיני, המקרים הבעייתיים של תפוצת נשק גרעיני כיום מפריכים בבירור את ההיגיון הזה. האתגר העיקרי של מניעת תפוצה מתמקד כיום במדינות השואפות להשיג (או כאלה שכבר השיגו) סטטוס גרעיני בחשאי, בעודן חברות באמנה. היה וחמש המדינות הגרעיניות המוצהרות יתפרקו מנשקן, וכל ה"סרבניות" יצטרפו ל-NPT כמדינות לא-גרעיניות, אין כל ערובה לכך שהמדינות הנחושות להשיג נשק גרעיני ילכו בעקבותיהן. יש לזכור שמדינות אלו לא דבקו במחויבויותיהן הקודמות; יתרה מכך, הן חותרות להשגת נשק גרעיני לא רק בשל ערכו ההגנתי/הרתעתי, אלא לצורך הפעלת השפעה על מדינות אחרות, ואפילו כדי לאיים באופן ישיר על ביטחונן ועצם קיומן. החשש העיקרי במקרים אלה אינו כלי הנשק לכשעצמם, אלא האיום שמדינות אלה מציבות על מדינות אחרות בסביבתן המיידית ומעבר לה.
לא ברור כיצד יישב אובמה את הסתירה בין הנורמה שהוא מבקש להנהיג ליצירת שוויון בין המדינות המחויבות לבין תשומת הלב הנדרשת להבדלים בנסיבות בהן מדינות מצויות. בסביבה זו של חוסר ודאות, הצהרות כמו אלה של גוטמולר עלולות להעלות חשש מסוים בישראל: לא במובן של לחץ על ישראל להצטרף ל-NPT, אלא במונחים של השלכות אפשריות על המאמצים להתעמת עם אירן, בפרט בנוגע להענקת לגיטימציה לניסיונות להשוות בין אירן לישראל בתחום הגרעיני.
מאחר שסוגיות של תפוצת נשק גרעיני הן אסטרטגיות ופוליטיות, הקבלה בין ישראל לאירן בעייתית ביותר. קיימים הבדלים חשובים רבים המבחינים בין שתי מדינות אלה, ובתוכם העובדה שאירן הובילה את המערב בכחש במשך שנים בכל הנוגע למחויבותה להישאר לא-גרעינית: על-פי הערכת המודיעין הלאומית האמריקנית (NIE) משנת 2007, היא שקדה על תוכנית גרעין צבאית החל משנות ה-80 עד שנת 2003 לפחות, בעודה חברה ב-NPT. יתרה מכך, לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית.
במסגרת השיח העולמי על תפוצת נשק גרעיני, אירן מנסה להסיט את תשומת הלב מעצמה באמצעות התמקדות באחרים, בפרט בישראל. זוהי כוונתה של אירן ביחס לפעילות ועידות ההכנה של ה-NPT, ומגמה זו תימשך גם ביחס לכינוס לבחינת ה-NPT המתוכנן לשנה הבאה. בכך שארצות הברית אינה קוראת תיגר באופן ברור על ניסיונותיה של אירן - ולמעשה בהדגשתה את הצורך באיזון רב יותר בין היסודות השונים של ה-NPT, היא עלולה להיתפס כמי שנוטה יותר לצו ה"שוויון לכולם" בתחום הגרעיני, ובכך מחזקת את תביעותיה של אירן.

פורסם במבט על, גיליון 107, 18 במאי 2009
תאריך:  18/05/2009   |   עודכן:  19/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
פגישה ראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לנשיא אמריקני טומנת בחובה קשר חזק ועמוק או פיצוץ שקשה לאחות בו את הקרעים
איילת פדה גולדשטיין
כשאתם לקראת פרזנטציה שיווקית - פגישת מכירה חשובה עם לקוח, ראיון עבודה, הצגה בפני קהל שומעים, כיצד "תשווקו" את עצמכם, ואת הארגון שלכם - בלי להיות מואשמים בחטא היוהרה?
עדי פלאוט
איך מוצאים את העובד המתאים בלי לבזבז זמן וכסף, וגם משיגים שיפור עסקי באותה הזדמנות?
נרי אבנרי
אל תגידו זיגזג הוא זיגזג הוא זיגזג. כל זיגזג והייעוד שלו. יש את הזיגזג השלילי, שכולנו נדרשים להוקיע, ויש "זיגזג חיובי" שאנחנו מודרכים להריע לו. ומי הם אלה המשגרים לתודעתנו הוראות כיצד להתייחס לזיגזג? העיתונאים...
כרמית גיא
מטח העגבניות שזרקה התקשורת על הנושאים ונותנים בדיונים על התקציב התחלף פתאום בחיבוק אוהד עם העברתו בממשלה    הבעיות היו רק עניין של נהלים, אומרים לנו, לכו לישון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il