X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לילדים יש אמונה כי הכעסים שלהם יכולים להרוג, ולכן אם חלילה קרה משהו לאדם שהם כעסו עליו, הם עלולים לחוש אשמים רובנו, אנשים בוגרים, כבר השתחררנו מחשיבה זו, אולם מה שלא הבנו, זה שיש דברים בגו כעסים אכן יכולים להרוג, אותנו
▪  ▪  ▪
כעס - רגש לא בריא [צילום: פלאש 90]

כתבה זו מוקדשת לכם, מנהלים חרוצים, ואכפתיים, שעובדים עם הנשמה, משקיעים מרץ רב בעבודה, ודורשים מעצמכם ומעובדיכם את המיטב, לקידום השליחות הארגונית.
ברצוני לשאול אתכם, מתי בפעם האחרונה כעסתם על עובד שלכם? והשאלה החשובה לא פחות, היא מה עשיתם עם זה. כי לכעס השלכות שחשוב להכיר, גם עליכם וגם על האדם עליו אתם כועסים. ואיכשהו זה בדרך-כלל מתנקז אל המזכירה.
ראשית, חשוב להבין שכעס הוא רגש מאוד לא בריא, קודם כל למי שחווה אותו. כך שמי שכועס "משלם מחיר על טיפשותם של אחרים", קודם כל בטווח הקצר כשדמו סוער ושלוותו מופרת. אולם הוא עלול לשלמו גם בטווח הארוך ברמה הבריאותית-מחקרית זה הרגש שקשור הכי הרבה למחלות.

5 שלבים בהתמודדות עם כעס

1. טעות היחוס הבסיסית: יש לנו נטייה לשפוט לחומרה את מעשי הזולת ולייחס לו אשמה בקלות, בעוד שבמקרים דומים בהם אנו השחקנים הראשיים, יש לנו נטייה לגלות הבנה ולערוך ייחוסים נסיבתיים. לכן, סגלו לעצמכם, קודם כל לשים סימני שאלה לפני סימני קריאה. תמיד שמעו את הצד השני, מתוך פתיחות לשמוע את הצד שלו, בטרם חריצת דינו. כי מרגע שהתקבעתם על פרשנות מסויימת, הרגש כבר מתעורר אוטומטית;
2. קח אוויר: למנהלים מותר להרגיש הכל, אבל לא לפעול ממקום של רגש. אם הפרשנות היא בכל זאת שלילית, והכעס מתחיל לעלות, בדקו את יכולת ההכללה שלכם למה שקורה, באותו רגע נתון. ואם היכולת לא משהו, כי לפעמים מה לעשות, זה באמת מכעיס, הישארו בעמדת ההקשבה. דברו רק אם יש באפשרותכם לחלץ משפט גבורה אמפתי כגון: "עברנו את פרעה נעבור גם את זה/אני מבין שבטח גם לך לא קל עם המצב", זה חשוב כי כנראה שהעובד במצוקה לא פחות ממך ברגעים אלה, וכאן נמדדת המנהיגות האמיתית שלך. ואז מתאמים מועד חלופי קרוב ככל שניתן לשם תגובה בזמן אמת, ועם זאת רחוק דיו בכדי להתקרר ולפעול מהראש. דרך לעשות זאת היא - "חשוב לי שנקדיש לכך את מלוא תשומת הלב ולכן אדאג לתאם לנו פגישה מסודרת בנושא";
3. לקיחת אחריות: זכרו שהאחריות היא קודם כל עליי -כמנהל. ולכן המילה אחריות מתחילה במילה א' - קודם כל אני. ורק אחר-כך (הקרובים אליי) ואז האחר. ואז אחרי, ורק אחר-כך אחריו, ולבסוף ה-ת', כי אין חצי עבודה. מ-א ועד ת'. שכן אני בחרתי לנהל, אני בחרתי את הצוות או הסכמתי לקבלו תחת ניהולי, ואני האצלתי להם את הסמכות, והאצלת סמכויות זה אף פעם לא שגר ושכח. הבנה זו מאפשרת לחזור מהרגש למוח ולתכנון השיחה עם העובד;
4. הגדרת מטרות: מה רוצים להשיג? בסוף, מה המטרה? וזה עוזר להבין שכעס, מן הסתם לא היה מקדם אף אחת משתי מטרות אלה. ובוחרים תסריט שיחה רציונלי אחר שיסייע בכך. זה בסדר אם בתסריט תכניסו הבעה של רגשות - אבל זה ממקום מתוכנן ולא מתפרץ;
5. שיחת נזיפה: בשני שלבים;
  • שלב ראשון: בית הילל - להוות לעובד דוגמה אישית, בהתמודדות, תוך לקיחת אחריות ואפשור לעובד לחמוק מחמתך, ולו מחמת הספק, "אולי אני לא הייתי מספיק ברורה, אז אני מדגישה את הציפיות שלי בנושא/את נהלי העבודה". זהו תיאום ציפיות מחודש וברור מאוד, שאינו משתמע לשתי פנים. כך שבפעם הבאה, לא יהיה מקום לספק. בדרך-כלל זה גם מונע את הפעם הבאה, כי ההבהרה והמנהיגות שתפגינו יעשו את העבודה;
  • והיה ויש צורך בשלב שני: בית שמאי - בפעם השנייה שהאירוע חוזר, וכבר אין ספק, לגבי אי-הבנה. מפשילים שרוולים ועוברים לנזיפה בהתאם בשלושה חלקים;
א. תיאור המקרה: ישר ולעניין. לקרוא לילד בשמו. "אני רואה ששוב לא עמדת ביעד, למרות שהבהרנו את נהלי העבודה הנדרשים";
ב. תיאור הרגשות שהתנהלות זו מעוררת בך כמנהל: "כמנהל שלך, מאוד התאכזבתי. או זה מכעיס אותי שאנו נאלצים לבזבז את זמננו על-כך";
ג. מעוררים מוטיבציה לשינוי ואמונה ביכולתו להשתנות: "הסיבה היחידה שאני אומרת לך את זה, ולא מעיפה אותך לקיבינימט, זה כי אני יודעת שאת יכולה אחרת. כי ראיתי איך את מכבדת את החברה בפעמים קודמות, ואני מאמינה שתצליחי".
ולקינוח חצי נחמה - בפעמים שבהם לא הצלחתם למנוע את הכעס, זכרו שני דברים, כדי שלא תמצאו עצמכם כועסים על עצמכם על כי כעסתם;
א. כשמפסידים לא להפסיד את הלקח: נסו ללמוד מכך בכדי להשתפר לפעם הבאה;
ב. עדיף הכעס על האדישות: כמה שכעס זה דבר לא בריא במערכת יחסים, שהוא לפחות מראה שאכפת, שיש תקווה. בעוד שאדישות, היא כבר כניסה לתחום המסוכן ממנו ברוב המקרים אין דרך חזרה. זה לא מצדיק את הכעס, אך לפחות מלמד אתכם ואת האדם שכעסתם עליו, שהקשר הזה חשוב, ושכדאי לכם למהר וללמוד איך לעבד את הכעסים להתנהלות בונה יותר, על-מנת לשמרו.

אז איך שולטים בזה?

לשם-כך יש להבין, כיצד עובד מנגנון הכעס. קיימים מעל 50 רגשות שליליים, שיכולים להפוך לכעס בהינתן התחושה שנפלת קורבן למעשיו של הזולת. למשל חוויית לחץ. לחץ הופך לרגש שלילי ולא אפקטיבי, כשאנו חווים אותו מעל לרף סביר (מנת חלקם של רוב המנהלים בימנו). כל עוד הפרשנות הניתנת ללחץ זה, היא חיובית כגון - "אתגר, הזדמנות לצמיחה ולמידה, מכאן אפשר רק לעלות, זה קורה לטובים ביותר".
המחקרים מראים, כי המחיר הבריאותי, אינו כמו המחיר של לחצים שהפרשנות הניתנת להם היא שלילית ואז הם ממש מסכנים את בריאותנו (בהינתן פרשנויות כגון - "איך עשו לי את זה, זה בלתי אפשרי, אי-אפשר לסמוך עליו, איזה חוסר אחריות!").

מוטיבציה והערכה עצמית

הפרשנות השלילית, גורמת לנו לכעוס על האדם ש"אשם" בחווייתנו. אולם לכעוס על עובד, לא ממש מקדם את המטרה. זאת משום שהאפקט השלילי עובר מהמנהל אל העובד ובכך פוגע במחוייבותו. והרי על הפרשנות שנתן המנהל למחוייבות העובד, הוא כעס מלכתחילה, ומטרתו היא לשפר אותה ולא לדרדרה אף יותר מכפי שהייתה. וזה מה שקורה - מחוייבות מורכבת ממוטיבציה והערכה עצמית, ושניהם נוטים להיפגע, בהתבטאות של כעס:
א. מוטיבציה: מוטיבציה היא דחף לפעולה, המאפשרת לעובד להיות במיטבו. אולם, עוד לא ראיתי עובד שעיניו ברקו והתלהבותו גברה, לאחר שכעסו עליו. יתכן שיהיה שיפור בביצועים לטווח קצר, בשל הפחד, אך לא בשל מוטיבציה הנמשכת לאורך זמן וגם כאשר המנהל לא נמצא. להיפך, חווית הענישה שבכעס, גורמת לרגש שלילי כלפי מי שכעס וזה אינו מתכון להנעת עובדים;
ב. הערכה עצמית: הערכה עצמית מורכבת מתחושת ביטחון ביכולת האדם להתמודד עם אירועי החיים בשילוב עם אמונה שגם לו מגיע להיות מאושר. כעס הוא אחד הדברים שהכי פוגע בהערכת העובד, משום שהיא מנחיתה עליו אירוע חיים שלילי במיוחד, תוך פגיעה באושרו, ועלולה לגרום לו להיכנס למגננה וזהירות יתר - מה שמכונה "ראש קטן". כי ככל שהראש קטן, יש פחות שטח שניתן לחבוט בו.

מעגל הכעס

הפרדוקס הוא, שהיות והערכה עצמית קשורה ליכולת התמודדות עם מצבים, פגיעה בהערכה העצמית של אדם, מעלה את הסיכון שהוא לא יוכל להתמודד בעצמו ולקחת אחריות, אלה יתגונן באמצעות תחושת קורבניות והאשמה. כלומר - יחוש כעס בעצמו.
היות ולרוב לא ניתן להפגין כעס זה כלפי הסמכות מעליך שכועסת עליך, יצא הכעס על אדם אחר, חלש ממנו, ובדרך-כלל במעגל הקרוב ביותר (מזכירה, משפחה).
ידועה הבדיחה על מנכל שכעס על המנהל שלו, שבתסכולו הוציא את הכעס על העובד שלו, שכעס על המזכירה שלו, שכעסה על הבן שלה. הבן שלה בא כועס לכיתה והוציא את הכעס על המורה שלו. והמורה- מסתבר היא אשתו של המנכ"ל.
כדי לעצור חגדיה זה, חשוב לזכור שלנסות לשפר דברים בכעס, לא רק שלא מועיל, אלה עלול ליצור אירוע רב נפגעים... ואם ילדים נכנסים לסיפור, זה הדבר שהכי פוגע בהערכתם העצמית ואני בטוחה שאף אחד לא היה רוצה שזה יהיה תוצר התנהלותו עם ילדיו.

מחברת המאמר הינה מנכ"לית פדה יעוץ ארגוני והדרכה
תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
האזיקים שלנו הם המשגיחים מטעם הקוורטט שנקבעו במפת הדרכים ומשלחת הקבע האמריקנית בראשות מיטשל, שהתמקמה כאן כדי לפקח עלינו. מגמת אובמה היא להציב כאן אנשים ממשרד החוץ, הצבא והמודיעין האמריקנים לעבוד מול מקביליהם מצה"ל, השב"כ, המוסד וכו' כדי לכבול את ידיהם    ישראל נאזקת
עו"ד יוסי דר
דורסנותו של אולמרט כלפי אנשים שנדמה היה לו שהם עומדים בדרכו - הייתה כבר לשם דבר והיא מן המפורסמות. גם הוריו של גלעד שליט - אנשים עדינים מאין כמותם - לא נמלטו מבעיטותיו
איתמר לוין
התנהלותה של שרי אריסון לאורך השנים וההתבטאויות התמוהות שלה בסוף השבוע מלמדות, שבנק ישראל חייב לבדוק בצורה שוטפת את בעלי השליטה בבנקים
ראובן לייב
האינטרנט והטלפון הנייד אינם, בדיוק, "כוס התה" של הקשישים, שאינם מצליחים להתמודד עימם
ד"ר נטע זיו
את הדברים האלו אומר פרופ' הרמן שוורץ אשר נאבק בהפרדה הגזעית בארצות הברית, ואשר סייע לפתח את ערכי הדמוקרטיה בארצות האיסלאם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il