X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המודל ההולנדי והמודל האנגלי עומדים במוקד הצעת חוק להקמת מוקד מידע אחוד על קווי התחבורה הציבורית (לרבות רכבות קלות ומוניות שירות) המוקש - מי יממן את העלות
▪  ▪  ▪
תחנת אוטובוס בביתר עילית. שירות של מדינת עולם שלישי [אילוסטרציה: פלאש 90]
מה יכלול המוקד האחוד?
נתונים מלאים ומפורטים על מהלך קו שירות
מיקום תחנות האיסוף
זמני השירות
מועד תחילת השירות וסיומו
תדירות הקו
משך הנסיעה
מחיר הנסיעה
שינויים בלתי מתוכננים

קנאת הנוסע
צבי גיל
רינונים על אודות התשתית התחבורתית הלקויה בישראל * תשבחות למטרו בבירה הצרפתית - פריס
לרשימה המלאה

   עידן יוסף
צג דיגיטלי - רק ב-6.5% מתחנות האוטובוס

עידן יוסף
בקרוב: מוקד מידע אחוד לנוסעי כל החברות

   עידן יוסף
האם היום יהיו פחות פקקים מבשאר ימי ראשון?

   עידן יוסף
מסמך: משרד התחבורה פוגע ביישובי הפריפריה

   עידן יוסף
בגלל הביקוש לרכבת: ח"כ חנין עומד בנסיעה

   עידן יוסף
כשמנכ"ל הרכבת הלך 2.5 ק"מ ברגל

   עידן יוסף
משרד התחבורה: רשות תח"צ ארצית בשנה הקרובה

   עידן יוסף
ירידה חדה ברמת השירות לנוסע באגד

בחודשים הקרובים צפוי לקום מוקד מידע אחוד לכלל מפעילות התחבורה הציבורית, שיספק מידע על זמני הנסיעות ומחיריהן לנוסעים. על כך דיווחנו כאן לראשונה בתחילת ספטמבר, אלא שהצעת חוק חדשה מבקשת להכניס כמה שינויים במוקד, שעשויים לעורר התנגדות מצד המפעילות, ובמקרה הגרוע אף לעכב את הקמתו.
שלושה חברי כנסת - יריב לוין (הליכוד) המשמש יושב-ראש השדולה לקידום התחבורה הציבורית בכנסת, שלי יחימוביץ' (העבודה) ונחמן שי (קדימה) הגישו הצעת חוק בעניין הקמת מאגר מידע ארצי. הבסיס להצעת החוק, שהוכן בשיתוף ארגון "תחבורה היום ומחר", נסמך על מערכים קיימים של מתן שירותי מידע המופעלים בהצלחה באנגליה ובהולנד.
מפקח התעבורה יהיה אחראי
הצעת החוק מבקשת לחייב את שר התחבורה לתקן תקנות שיסדירו את ביצועו של המוקד הארצי האחוד. על השר ייאסר בחוק להעביר אשכולות קווי שירות בין בעלי רשיון מפעיל או לקבוע אשכולות שירות חדשים, בטרם הופעל במלואו מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית הכולל מידע מלא שיועבר על-ידי כלל המפעילים. מוצע כי מי שיקים וינהל את מרכז המידע יהיה המפקח על התעבורה, ולא חברה מסוימת שתיבחר בידי שאר המפעילות.
אולם אחד הסעיפים שעלול לגרום להתנגדות מצד חברות התחבורה הציבורית שיפעילו את המוקד הוא הכוונה לחייב אותן לשאת במימון עלויות הקמתו והפעלתו של מרכז המידע. זאת משום שההבנה הקיימת הייתה שמי שיממן את עיקר העלויות, ככל הנראה 90%, יהיה משרד האוצר.
מידע ללא תשלום
עניין נוסף שעלול להערים קושי מצד המפעילות הוא הכוונה לאלץ אותן לספק את המידע בחינם, ולא בתשלום כפי שהיה עד כה. בעבר סיפק קואופרטיב אגד שירותי מידע בחינם בשיחת 1-800, אך כאשר ראה שהעלויות גבוהות נסוג והפך את מספר הטלפון לרגיל. במהלך השנים החלו חברות התחבורה הציבורית לגבות תשלום גם עבור מידע מוקלט, שירות ספירה לאחור עד להגעת הקו הבא ומידע הניתן במסרונים. כיום, המידע הניתן ללא תשלום נמסר באינטרנט או במספר מועט של תחנות איסוף דיגיטליות.
על-פי ההצעה, הקריטריון להקמת המוקד יהיה אחיד, מאחר שקיימים מפעילים רבים של תחבורה ציבורית לסוגיה, אשר כל אחד מהם מקיים מערך נפרד של מתן מידע לציבור על השירותים המסופקים על ידו. תנאי בסיס למוקד יהיה החובה להציע לכל פונה מידע בדבר מסלולי נסיעה המשלבים שימוש בשירותיהם של כמה מפעילים.
סנכרון בין מאגרים קיימים
נכון להיום, הכוונה המקורית היא להקים מוקד שיספק מידע על-סמך זמני נסיעות קבועים הנמצאים במאגרי המידע של חברות האוטובוסים. אין בנמצא מערך מסודר של מתן דיווח בזמן אמיתי על עיכובים או על שינויים צפויים בלוחות הזמנים, וזאת בשל מורכבות הסנכרון של הנתונים. הכוונה המקורית, אליה לא מתייחסת הצעת החוק באופן מפורש, היא כי השלב השני של מידע שכזה יסתיים במהלך שלוש השנים הקרובות. הזמן אותו מקציבה הצעת החוק הנוכחית הוא עד 12 חודשים מיום החקיקה.
הרחבה מפליגה של החוק
המחוקקים מבקשים כי הוראות אלה לא יחולו רק על אוטובוסים אלא גם על רכבות, רכבות קלות ואפילו מוניות שירות. הם רוצים כי בכל תחנת איסוף יתקין המפעיל מערכת מידע בזמן אמת (צג אלקטרוני), אולם עלותו של כל צג כזה יקרה מאוד, ומחירה נע כיום בין 2,000 ל-7,000 אירו (כ־37,900-10,800 שקלים). ההיתכנות כי מישהו יסכים לשאת בעלויות הכל-כך גבוהות נמוכה.
ברישיון שניתן למפעילים נכתב כי עליהם לפרסם לוח זמנים מלא ומעודכן של כל הקווים היוצאים מאותה תחנה בנקודה נגישה ובולטת. בנוסף, עליהם לפרסם מפה מעודכנת של כל הקווים היוצאים מאותה תחנה. בעל הרישיון מחויב להתקין שילוט וכן את לוח הקו בכל תחנותיו. אולם בבדיקת מבקר המדינה (דוח שנתי 59ב') נמצא, כי מרבית המפעילים לא עמדו בחובתם זו במלואה. נמצאו מפעילים אשר בכל תקופת הבקרה שלהם מצב התחנות לא עמד בדרישות האמורות. ב־100-60 אחוזים מהתחנות לא היו לוחות זמנים או מפות או שניהם גם יחד. בנימוקים להצעת החוק נכתב כי בהיעדר כתובת ברורה לקבלת מידע חיוני זה, נגרמים טרחה רבה לנוסעים, בזבוז זמן והוצאות כספיות. כל אלה מהווים תמריץ שלילי עד לכדי חסם של ממש בפני שימוש בתחבורה הציבורית.
פיקוח ובקרה נאותים
בתוך כך, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החל באחרונה להשתמש במערכת "מיכאל" מבית אלעד מערכות, המאפשרת לו לנהל, לפקח ולבקר את תהליכי האכיפה בתחבורה הציבורית. המערכת תומכת בכל תהליכי הביקורת של משרד התחבורה הנוגעים למפעילי מוניות שירות, בעלי מוניות, תחנות אוטובוסים, משרדי השכרת רכב, קווי נסיעה וכיו"ב. היא כוללת את פעילות הפיקוח היזומה של המפקחים בשטח, ניהול עדים, מלינים, חשודים, זימונים, תשאולים וכן ניהול מתקדם של כל המסמכים המעורבים בתהליכים, רישום החלטות בית המשפט, הטלת קנסות והגבלות מנהלתיות, והצגת דוחות ניהוליים וסטטיסטיים על יעילות המערכת.
יחימוביץ' אמרה עם הגשת הצעת החוק כי הציבור הוא קרבן לשירות גרוע, לא סדיר ולא ברור. עמיתה יריב לוין מעריך שהצעת החוק תחולל מהפכה של ממש בתחום התחבורה הציבורית. "אדם המעוניין להגיע באמצעות התחבורה הציבורית מנקודה א' לנקודה ב' יוכל, בלחיצת כפתור או בשיחת טלפון, לתכנן את מסלול נסיעתו, גם במידה שהמסלול כולל שימוש במפעילים שונים".

תאריך:  26/10/2009   |   עודכן:  26/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם המידע על זמני האוטובוסים יהיה בחינם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאגק כזה כבר קיים, ובחינם.
איתמר ב"ש  |  26/10/09 08:59
 
- הח"כים מנותקים ממה שקורה בארץ
קורא  |  26/10/09 10:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
איריס פרחי
בית משפט מתח ביקורת נוקבת על בעלת דין שהגישה תביעה מוצדקת אך מופרזת ועשתה שימוש לרעה בהליכי בית משפט    התובעת קיבלה פיצוי נמוך בהרבה מסכום התביעה המוגזם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il