X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קראתי והשתוממתי: דן אלמגור ביקר את המשוררת לא על מה שכתבה, אלא על מה שלא כתבה על ארץ שיושביה אוכלים בעמידה גם את השוכבים
▪  ▪  ▪
"המשוררת הלאומית" נעמי שמר

עיתון הארץ הוציא ביום 25.12.2009 מוסף יוצא מן הכלל לסיכום העשור. בלחץ העתים התפניתי לקוראו רק עתה, ובין היתר מצאתי, בעמוד 54, מאמר בשם "אצלנו בחצר" שכתב הפזמונאי המחונן דן אלמגור על נעמי שמר.
להסרת כל ספק, או ל"גילוי נאות" כמקובל לכתוב היום, אני מעריך מאוד את דן אלמגור, הפקתי נחת מרובה מפזמונים נהדרים שחיבר ומעוד יצירות שכתב, ואף רכשתי מינוי לסדרת הופעות שלו, בהן הוא מעלה מבחר מפזמוניו המבוצעים בידי זמרים מעולים וליווי מוזיקלי טוב, והסובבים כמובן סביב עצמו ויצירותיו, אם גם מצאתי פה ושם חריזה רשלנית שנכתבה כלאחר יד, אשר המוזיקה חיפתה עליה. בקצרה: דן תרם הרבה מאוד לבידור ישראלי טוב, וכמות מכובדת אף לתרבות.
דן טרח לציין את תאריך הולדתו הלועזי דווקא, 13 ביולי, הזהה (בשנים שונות) לימי הולדתם של נעמי שמר ואהוד מנור. ומנה את הופעותיו המשותפות על אותה במה עם נעמי שמר, בחינת "אמור לי מי ידידיך ואומר לך מי אתה" (או: "ראה מי ידידי ותבין מי אנוכי..."), מילא , יבושם לו. הוא באמת פזמונאי מהשורה הראשונה.

לא הזדהתה עם הפלשתינים

נעמי שמר, כמו נתן אלתרמן בערוב ימיו, הייתה מנאמני "ארץ ישראל השלמה"... האמינה כי לעם ישראל יש זכות על כל ארצו, ממנה הוגלה פעמיים ושלוש, ופעמיים שב את שיבת ציון

במאמרו, אלמגור אינו מחמיץ הזדמנות לסנוט בנעמי, בהזכירו: "לפחות פעמיים נפגשנו אז, נעמי ואני, גם במועדון 'עומר כיאם' ביפו, שם הקשבנו יחד לטרובדור הספרדי פאקו איבנז, שאחד השירים שהשמיע בכל הופעה היה השיר הבסקי, שצליליו הדהדו לימים בירושלים של זהב". איני יודע עד כמה צדק אלמגור באבחנתו המוזיקלית, אך כאשר אתה מתהדר בידידות עם מי שאתה מכנה (בצדק!) "המשוררת הלאומית", הרי אם תגרע קצת מקומתה - הפרש הגובה ביניכם יקטן... מילא. קרוב אדם אצל עצמו. יצירתו של אלמגור, לבטח, לא הושפעה מאף יצירה קודמת...
מחצית מאמרו מקדיש דן לכתיבתו שלו, ומציין ששיר של אלתרמן על כיבוש העיר לוד, כמו שיר של דן עצמו, על הטבח בכפר קאסם, נאסרו לשידור או להצגה על הבמה. שוב שם דן את עצמו בחברה טובה... ניחא. דומה שכל זה לא בא אלא להכין את הרקע לטענה הקשה שיש בפיו נגד נעמי שמר: היא לא כתבה על הסבל הפלשתיני!
נעמי שמר, כמו נתן אלתרמן בערוב ימיו, הייתה מנאמני "ארץ ישראל השלמה", וכתבה שירים נפלאים, חלקם נשמעים כתפילה, אחרים כנבואה. בתוך כלל יצירתה הכלל-אנושית והישראלית כתבה בין היתר על הֵיאחזות נח"ל בסיני, ושיר על אותו סרדין החי לצד כריש, אך לא ראיתי שכתבה נגד ערבים או "פלשתינים" - כמו שֵׁם הַפְּלִשְׁתִים, עובדי הַאֶלִיל דָּגּוֹן, שערביי יש"ע המוסלמים בחרו לעצמם באופן מוזר.
נעמי האמינה כי לעם ישראל יש זכות על כל ארצו, ממנה הוגלה פעמיים ושלוש, ופעמיים שב את שיבת ציון. היא בת הארץ הזאת, אשר תקומתה, פיתוחה, נטיעתה, בנייתה וההתיישבות בה, היו מלווים לאורך כל השנים במעשי רצח חוזרים ונשנים של יהודים בידי ערבים. היא לא מצאה צורך לכתוב על ה"נכבה" של ערביי א"י, אסון שהם הביאו על עצמם בסירובם לחיות בשלום, כמו גם לחלוק את יתרת הארץ הזו, ממערב לירדן, עם היהודים.

לא התחרתה עם אלמגור, לוי ואבנרי
נעמי שמר בצעירותה

האמנם חסרים אנו יהודים ישראלים המקוננים את אומללותם של הפלשתינים, אם בעיתון, אם בתיאטרון, אם בטלוויזיה? ישראלים המוציאים את דיבת הארץ רעה?

שמעתי ביקורות הנמתחות על פוליטיקאים, פובליציסטים, סופרים ומשוררים בגין מה שכתבו. אך לא שמעתי ביקורות על משוררים בגין שירים שהם לא כתבו... זו אכן המצאה מעניינת של אלמגור.
מדוע היה על נעמי לכתוב על הפלשתינים? כמה משוררים ערבים כתבו על השואה? על גלות ישראל בימי אשור, בבל ורומא? כמה כתבו על יהודים שנרצחו בטבח בחברון, בצפת או בטבריה? בפיצוצי אוטובוסים, בטבח בליל הסדר במלון, או בתור לדולפינריום?
מה כתב דן אלמגור עצמו על השואה? על הפוגרומים באוקראינה (חמלניצקי ופטליורה), על הנרצחים בקו 5? על ה"לינץ'" ברמאללה? על הנער שפותה לבוא לקלנדיה לפגוש נערה ונרצח בידי ידידיה? או אולי על גירוש ספרד, גירוש יהודי יורק ויתר הגירושים באנגליה וביבשת אירופה? האם דן כתב על הרצח בדארפור? בקטנגה? בסרביה? האם זה גורע משהו מגדולתו כפזמונאי?
האם חורה לדן שנעמי שמר לא התחרתה עימו ועם גדעון לוי, אורי אבנרי או ספירו בתחום זה? ובכלל, הניתן לאדם במשך חייו הקצרים לכתוב על כל עוולות תבל?!
האמנם חסרים אנו יהודים ישראלים המקוננים את אומללותם של הפלשתינים, אם בעיתון, אם בתיאטרון, אם בטלוויזיה? ישראלים המוציאים את דיבת הארץ רעה? מרצים באוניברסיטות כאן הקוראים לחרם על המוסדות האקדמיים בישראל?
על מאמרים כאלו נאמר: "לא מעוקצך ולא מדובשך". הכתבה הזו הזכירה לי מאוד את ספרו של אמנון דנקנר על "חברו" המנוח דן בן אמוץ...

תאריך:  01/02/2010   |   עודכן:  01/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נעמי שמר, השכחת את כאב הפלשתינים?
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
אסף א׳  |  1/02/10 09:14
2
נעמי אהבה את "ארץ ישראל",הכי
ישראל ישראלי  |  1/02/10 09:38
3
אל תשכח גם סיבלות חיילי הגסטפו ל"ת
יוסיפון  |  1/02/10 10:11
4
השופט אליעז צודק בדבריו, חבל ש
עץ  |  1/02/10 10:42
5
יוסף אתה מחפש יושרה? בשמאל? ל"ת
תמים אתה  |  1/02/10 10:54
6
בשם מתיישבי הר טוב השדודה
בן הר טוב השדודה  |  1/02/10 11:07
7
נעמי שמר לא כתבה גם על הסבל של
הכנענים, הביזנטים  |  1/02/10 11:15
8
שיכחת נעומי את רוצחי הנפש
אושר אשדודי  |  1/02/10 11:18
9
השמאל הישראלי מלא שינאה עצמית
יובל ארהב  |  1/02/10 11:52
10
לפלסטינים יש את ריימונדה טוויל
אלישמע  |  1/02/10 11:58
11
הפעם - מילים כדרבנות
קורא ותיק  |  1/02/10 12:48
12
הפלשתינים ה"מסכנים"רצו להרוג
אותי ומשפחתי ב 48  |  1/02/10 18:59
13
רגע של עברית ורגע של טמטום
ידידה של נעמי  |  1/02/10 20:18
 
- לעשות לאלמגור כפי שנוהגים
הערבים - מסרסים   |  1/02/10 23:57
14
הם המציאו את הפלשטינים
איציק77  |  1/02/10 20:44
15
עניי ביתך קודמים.
אליהו חיים  |  1/02/10 21:15
16
"פלסטינים"וסבל
יליד 1939, פלסטינ  |  1/02/10 22:03
17
של נעליך,אתה ואלמגור!מדוע שמשו
קורןנאוה טבריה  |  2/02/10 06:37
18
ח'אלד אל עזאם בתגובה:"מאז 1948
קורןנאוה טבריה  |  2/02/10 06:57
19
דן שפיפון נאמר.. ודייק יעקב
משוררי השמאל  |  2/02/10 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גזית
אסור לנו לתת יד לפתיחתו מחדש של תיק 48', אסור לנו להתיר החזרת הבעלות למי שנטש את ביתו או אדמתו ב-48'    לא ליהודים ולא לערבים
אורי אבנרי
ניסיון השנים מלמד, שאין שום ערך במו"מ אם אחד מצדדים אינו מעוניין בהסכם    גרוע מזה: המו"מ יכול להזיק, כאשר אחד הצדדים משתמש בו כדי למשוך זמן וליצור דימוי כוזב של התקדמות לקראת שלום
ד"ר דויד שוורץ
למרות חוסר הפופולריות, הליברליזם עדיף על הסוציאליזם והקומוניזם    "תנו לחיות" בארץ הזאת וברכו את המשקיעים בה
עו"ד סיגלית הנדשר-פרקש, לבנה שיפמן
מצד אחד, אין צורך לשמור את כל הניירת, ומאידך-גיסא, צריך לדעת מה לשמור וכמה זמן
עמי רוחקס דומבה
הייתכן כי ההצגה הייתה בשביל ההדיוטות ובפועל לבני וביבי סגרו הסכם המבטיח לה מקום בכיר בשורות הליכוד, בממשלה שתקום לאחר הבחירות ב-2013?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il