X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתייחסות של חוגים נרחבים בציבור, בעיקר בקרב הציבור הדתי והימני, לרצח רבין והבקשה לזיכוי מרגלית הר-שפי מייצגים את ההתבדלות של חוגים אלו מהציבור הכללי במדינה, את חוסר האמון בשלטון ואת הניסיון האקטיבי שלהם להשכיח את חלקם באירועים אלו. זהו הרקע לצמיחתן של תיאוריות הקונספירציה
▪  ▪  ▪
עשבים שוטים רבים: תיאוריות הקונספירציה [צילום: לע"מ]

לא על הרצח הפוליטי הנורא, לא על ההסתה שקדמה לרצח ושאי-אפשר להבין את הרצח ללא הכרת פרק ההסתה, לא על המחדל שבאי נקיטת סנקציות נגד המסיתים, לא על ההכאה לחטא של חוגי ימין ושל חוגים דתיים - שהיכו על החזות של כולם, בעיקר על חזות אנשי המרכז והשמאל, רק לא על חזותיהם הם - על כל אלה, שהם ידועים, ברורים וכתובים בתולדות ישראל, לא אכתוב היום. גם לא על ניסיונות ההשכחה הבלתי נלאים של הרצח ובעיקר של נסיבותיו וגורמיו.
מאז רצח רבין אנו עדים להצצת עשבים שוטים רבים בצורת תיאוריות קונספירציה, שרובן ככולן מנסות להסיט את הדיון מאחריות הימין לאירועים שקדמו לרצח, שהובילו את יגאל עמיר לרצוח את רבין. במסגרת זו, מצביעים על סדקים, כביכול, בראיות שהובילו להרשעתו (ויורשה לי לומר - החד-משמעית) של יגאל עמיר בביצוע הרצח ועל מעורבות, כביכול, של השב"כ במעשה. אך, אין להתבלבל, הבסיס לטענות אלו אינו ברצון לזכות את עמיר, ואפילו לא את הר שפי, מליבה ובשרה של תנועת ההתנחלות בשטחי יהודה ושומרון. כל הטענות הללו מכוונות למטרה אחת בלבד - השכחת חלקם של אותם חוגים בהסתה, שהובילה, כאמור, לרצח.
אך, תיאוריות קונספירציה אינן נולדות יש מאין. תיאוריות כאלה הן פרי בלבול ומבוכה חברתיים. כאשר עם מפסיק להאמין באמת בסיסית, הקשורה לקיומו של העם, במקרה זה בציונות החילונית, שהקימה את מדינת ישראל, הוא מפסיק להאמין בכל דבר אחר. בעיקר נשחק האמון של הציבור בשלטון ובבכיריו. בנוסף מתפתחת גם חוסר הסכמה על התהליכים למציאת אמת בסיסית זו. בהעדר הסכמה כזו (שנקראת בהקשר אחר גם צדק תהליכי), ההחלטות עצמן נדחות.
במחקרים רבים, נמצא שכאשר תהליכים נתפסו כצודקים על-ידי אנשים וקבוצות שונות, גם ההחלטות, שהתקבלו בעקבות תהליכים אלו, נתפסו כצודקים, אף אם היו בניגוד לאינטרס האישי של אותם אנשים ואותן קבוצות. אצלנו אין הסכמה אפילו לא על צדקתם של הליכים משפטיים. היום כל קבוצה מוצאת לה את דייניה ואת הפרוצדורות שלה למציאת האמת (להזכיר, למשל, את "פורום תקנה" והוא אינו היחיד), אף שההבטחה היחידה של פרוצדורות אלו היא אישוש עמדתם על בני הקבוצה ותו לא. באמת הם אינם מעוניינים.
זה הרקע לפריחתן של תיאוריות קונספירציה ולאמונות תפלות. בני העם, הלכודים בין פונדמנטליסטים מצד אחד, לבין ניהיליסטים ורלטיויסטים קיצוניים מצד שני, מוצאים עצמם במבוכה. הם אף אינם יודעים כיצד לענות על השאלות המענות אותם.
המפיצים את תיאוריות הקונספירציה בעניין הרצח של יצחק רבין, מודעים היטב לקרקע הנוחה הקיימת היום במדינת ישראל, לירידה של אמון הציבור במוסדות השלטון השונים, הם אף מלבים חוסר אמון זה ועושים בו שימוש לרעה.
שינוי הכיוון אינו קל. אך מי שאמור להתחיל בו הם דווקא מי שקרוי מנהיגי העם (בסדר, הם לא בדיוק מנהיגי העם, אך לפחות עומדים בראש מוסדות השלטון). אולם, נראה שלפחות חלקם מעוניין בהמשך המבוכה ואולי אף בצמיחתה. לכל היותר, מנסים העומדים בראש, ולצערי גם גופים ציבוריים, היודעים את האמת, להיות "ממלכתיים". בשנים האחרונות זו מלת קוד לגנות את יגאל עמיר, אך לא להזכיר את ההסתה המרושעת של חוגים רחבים למדי בימין ובקרב דתיים לפגיעה ברבין, רק בגין מעשיו בתחום הפוליטי.
לכן, לא נותר לנו על מי לסמוך, אלא על עצמנו, ולהנחיל לכל הקרובים אלינו את האמת. ואלו שבעבר עסקו בהסתה - מצאו עיסוק חדש - ייצור תיאוריות קונספירציה, שאין ביניהן והאמת - כל קשר.

להשיב את הכבוד הראוי, בתמונה: יצחק רבין ז"ל
פורסם במקור: הרמת מסך
תאריך:  19/10/2010   |   עודכן:  19/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצח רבין והבקשה לזיכוי מרגלית הר-שפי - מבט קצת אחר
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
הפראבדה הסמולנית מכה שנית
נחום שחף  |  19/10/10 16:03
2
הכל טוב ויפה
צפנת  |  19/10/10 16:14
3
לשקר יש רגלים
אברהם מערב השומרו  |  19/10/10 16:22
4
אילולא נירצח, היה נמוג ונעלם
אליהו חיים  |  19/10/10 16:23
5
מערכת האכיפה הישראלית מושחתת
לוי  |  19/10/10 16:25
6
כחוקר ותיק ודאי תסכים איתי
אלישמע  |  19/10/10 16:29
 
- לכל אדם מגיעות זכויות האדם
לא רק לשמאלנים  |  19/10/10 18:32
7
מה"אחר" במבט הזה?
חיים טובים  |  19/10/10 17:42
8
מאיר גלבוע חושב את כלנו לטפשים
יואב קוריאל  |  19/10/10 18:21
9
'תרומתך' למוסדות השלטון כשלון
למאיר גלבוע  |  20/10/10 00:17
10
איך תוקעים לבריטי
אש עצוב  |  20/10/10 09:23
11
בית אבא
didi  |  20/10/10 09:23
12
וזו האמת?! - אולי שלך בלבד
שאול א.  |  20/10/10 09:24
13
רק מי שמסרב לקרוא את המסמכים
מאמין לגירסת שמגר  |  20/10/10 09:35
14
למה לא מקשיבים לטענות ,והבתגוב
האדמו"ר  |  20/10/10 12:36
15
פרופ' הר סגור בתגובה:"יכול להי
קורןנאוה טבריה  |  20/10/10 19:57
16
יושרה ואמינות
ארז רזניק  |  21/10/10 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
למר אהוד ברק היה "נימוק" טוב לשאלה למה הוא בוחר לשבת חזק חזק על כסאו ולא להרפות ממנו, מה הוא לא יעשה בשביל השלום, התשובה היא כלום, מלבד לשבת על הכיסא בישיבות הממשלה    עכשיו משכבר ברור כי לא הוא ונתניהו יביאו את השלום צריך ברק לחפש לו תירוץ אחר
אריק מויאל
לאורך השנים מזוהה יום הזיכרון ליצחק רבין יותר מכל עם פעולותיו של רבין למען השלום, אך מעטים מציינים את פעולותיה של ממשלת רבין השנייה למען חיזוק הכלכלה במגזר הערבי בתחומי מדינת ישראל
לילי הלפרין
בימים אלה, של עלייה בגילויי האלימות החברתית על השלכותיה הקשות, חובה עלינו לבדוק ביסודיות כל גורם ניבוי לתופעה, גם אם הוא נחשב שולי בקשת הרחבה של גורמים שנמצאו כמעודדים אותה, ולהתמודד עמה, הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית
ד"ר משה שלו
בבת עינכם עולה לכיתה א' - ומה עם העיניים? חולשה בראייה שלא תאובחן ותטופל בהתאם, תפריע לילד למלא את המטלות הנדרשות ממנו במסגרת הלימודים ועלולות להוביל לתיוג הילד כ"טיפש" או "מופרע"
מיכאל זץ
אליהו ישי בחר לחזק דווקא את גבי מימון ולא בכדי - בשס כנראה השכילו להבין, אחרי כל השנים האלו, שאין כבר טעם ממשי להילחם בעשבים השוטים במפלגה, אותם עשבים שוטים הם פשוט הרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il