X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעסק יש מספר אפשרויות תמחור שונות ברגע שהעסק מצא את נקודת הבידול שלו - התמחור צריך להיות כמובן בהתאם סדרת צעדים וטיפים לתמחור הנכון
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

עסקים רבים ובמיוחד עסקים חדשים שצריכים לתמחר מוצרים ושירותים, נתקלים בדילמה לא פשוטה. "תורת התמחור" שעוסקת בשאלה הנצחית "בכמה?" מציעה מספר דרכים:
1. להתאים את המחיר למחירי שוק, מה שנקרא אסטרטגיית "Me Too" ("גם אני").
2. להוריד את המחיר מתחת למחיר השוק כדי לחדור לשוק יותר בקלות.
3. להעלות את המחיר מעל למחיר השוק - כאן העסק צריך לקחת החלטה כיצד הוא רוצה למתג ולמצב את עצמו, מהן התכונות הייחודיות של העסק ומוצריו, ואיך לבנות למוצר או לשירות ערכים גבוהים שעבורם הלקוחות יסכימו לשלם יותר.
שאלת התמחור מורכבת עוד יותר אם לוקחים בחשבון עסקים מתחרים ותיקים יותר, שמוכרים מוצרים דומים. במציאות אין כמעט אף עסק חדש, שזוכה להיות היחיד מסוגו, או הראשון בתחומו והתחרות תמיד קיימת. אז מה כדאי לעשות? הנה כמה צעדים מקדימים:
1. ניתוח עסקי - הניתוח שתעשו חייב לבחון באופן קר ונקי מרגשות וחששות את המיקום הגיאוגרפי של העסק, את השוק ואת קהל היעד. המטרה של שלב זה היא לבדל את העסק ולתת לו ערך מוסף כלשהו שיגרום ללקוחות להבחין בינו לבין עסקים אחרים. בדקו את קהל היעד של המתחרים. אחרי הכל, "קהל יעד" זה ציבור גדול שניתן לפלח לפלחים (סגמנטים) שונים. יתכן שתגלו כמה פלחי שוק שהמתחרים עדיין לא פנו אליהם - הזדמנות מצוינת לייחד את העסק.
2. מחקר שוק - גלו מהי שיטת התמחור של המתחרים, ובדקו מה הרווח הגולמי שלהם (הרווח שנשאר לאחר ששילמתם את עלות המכר).

"בכמה?"

כעת יש להחליט על שיטת תמחור:
1. אסטרטגיה שממצבת את העסק, בתחום התמחור, בהתאם למחירי השוק המקובלים ("גם אני") יכולה להיות אופציה מאוד מפתה. זה נראה כמעט כמו ללכת על בטוח כי הרי אצל אחרים זה עובד. אבל אם כבר הצלחתם לבדל את העסק ולתת לו ערך מוסף אין לזה בעצם שום הצדקה. בפועל אפשר לצפות, שהמתחרים מייד יורידו מחירים וימחקו את השחקן החדש מהמפה. ברור שלעסקים ותיקים יש אורך נשימה לספוג את הורדת המחירים כדי לחסום מתחרה חדש. אחרי הכל, אף אחד לא רוצה עוד מתחרה במגרש הביתי שלו. זה יהיה ממש פתח להפסד – ובגדול. והבדיחה הידועה שמספרת על בעל העסק שמסביר ללקוח "לי זה עולה יותר..." עלולה להתגשם במקרה זה.
2. אסטרטגיה של מחירים נמוכים ממחיר השוק בדרך כלל אינה נכונה. זה יהיה כמו להכריז מראש על הפסדיות ועלולה להוביל למלחמת מחירים – משחק שבו כולם מפסידים. זו אפשרות שבדרך כלל עסק קטן ומתחיל לא יכול להרשות לעצמו. אבל זה לא אומר שלא צריך לבחון אותה כי לפעמים יכולות להיות דווקא הצדקות עסקיות לפעולה כזאת – כל מקרה לגופו.
3. האפשרות השלישית, ובדרך כלל הפחות שכיחה, היא לבוא מגבוה ולא מנקודה נמוכה. אסטרטגיה במצב כזה היא דווקא לבחור במחיר גבוה מהמתחרים. הרעיון כאן הוא למצוא את נקודות הבידול ולתת להן ביטוי בתמחור. נכון שזה דורש הרבה אומץ וחוצפה – אבל מבחינה עסקית טהורה זה מה שחייב להתבצע. מצבים בהם עסק, שממוקם במיקום שונה או שהתמחה בשירות מסוים והעלה את המחיר בצורה דרסטית אינם נדירים.
במצב כזה המתחרים לא יכולים לפגוע בעסק החדש, בוודאי לא דרך המחיר, כשברור שהוא לא מתחרה בהם. למעשה, העסק הופך למשהו חדש וייחודי בשוק, חלוץ בתחומו. מבחינת מיצוב, עבור הלקוחות הפוטנציאליים נוצר מצב של "גם-וגם", ופער הגיוני בין עסקים שונים בתחום. כמובן שצריך בנוסף לגבות את המחיר הגבוה בשירות מעולה ולתת ללקוחות סיבות מוחשיות להעדיף לקנות אצל העסק החדש.
אפשר לעשות את אותו הדבר אפילו בתחום של מוצרי צריכה, שלכאורה אין בו אפשרות להעלות בהם מחירים – נניח חלב, לחם או כל מוצר צריכה מובהק. בשנים האחרונות נפתחו בארצנו המוני מחלבות-בוטיק, כרמי-בוטיק, לחם-בוטיק, מלונות-בוטיק וכו'. הוספת המילה "בוטיק" למוצר או לשירות כמעט מיידית יוצרת ציפייה לאיכות גבוהה יותר, מפנקת וגם יקרה יותר.
באותו אופן, אם יש לכם מיקום גיאוגרפי, או תנאים אחרים מנצחים תוכלו לקחת על הפלאפל שני שקלים יותר מהמתחרים – או על כל מוצר אחר שהלקוחות באים לקנותו מהחנות.
אסטרטגיה נכונה של תמחור יכולה לשים אתכם במקום שונה לגמרי.
האומץ משתלם!

עדי פלאוט הינו מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת אחזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.
תאריך:  20/12/2010   |   עודכן:  20/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתנאל אלישיב
מאז מותו הפתאומי זכה מייקל ג'קסון לקאמבק מרשים, אולם החברה החמיצה הזדמנות להפיק את הלקחים החשובים באמת סביב חייו ומותו: בחינה מחודשת של מעמד הסלבריטאים בחברה ומתן הכבוד הראוי לתקופת הילדות
אריה רפפורט
הצהרתו של שר האוצר כי חברות הביטוח יפצו את המבוטחים שלהן ואילו המדינה תדאג לכל אלו שלא עשו ביטוח - מטרידה    שר האוצר נתן גושפנקה ממלכתית לשים פס על האחריות האישית
איתן לרר
פעם היה שמאל רציני בישראל, בכנסת ובכיכרות. כיום, אם מדברים במושגים של "דמוקרטיה", "שוויון הזדמנויות" ו"זכויות טבעיות ואזרחיות", עלינו להידחק תחת המטריה של מפלגה פסבדו-שמאלנית בעלת שלושה מנדטים. שמאל חייב להיות מחובר למושגים כ"תקווה", "עתיד" ו"אומץ לשנות ולהשתנות"
מחלקה ראשונה
למרות שלא נראה שהחורף התחיל, ומזג האוויר הנוכחי מתעתע בנו להאמין שהכול כשורה, מומלץ לעבור לתוכנית טיפוח מותאמת לחורף כדי לשמור על נעורי העור ועל חיוניותו
ראובן לייב
כבר עשרים וחמש שנים משרתת מסעדת "אבו חאלד" שבהרצליה בנאמנות רבה את קהל-סועדיה המגוון    במסעדה המעולה תקבלו אוכל מחומרים טבעיים ואיכותיים, שירות לעילא ולעילא וגם קינוח מתוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il