X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשלואיס ברנדייס אמר שאור החשמל הוא השוטר הטוב ביותר, הוא לא התכוון למנורות מסנוורות, שהיו מותקנות בחדרי החקירות, ומכוונות לעיני הנחקרים. הוא התכוון למתכון הטוב ביותר נגד שחיתות; מתכון, שאצלנו לא מרבים להשתמש בו
▪  ▪  ▪
ממשלת ישראל [צילום: פלאש 90]

אפשר להיאבק בשחיתות על-ידי הקמת מנגנונים לחקירת השחיתויות, הקמת יחידות עלית במשטרה כמו היחידה הארצית לחקירות הונאה, הצבת טובי הפרקליטים להגשת כתבי אישום נגד המושחתים ולא לשכוח גם את בתי הכלא, אותם יש למלא במושחתים, ואם אפשר בית סוהר בסגנון כלא נפחא, אי שם בנגב, מרוחק ממרכז הארץ, במקום במעשיהו, הרי זה משובח.
אולם, מנגנונים כאלה הם יקרים, יקרים מאד. מה גם שבסופו של דבר הם נשלטים על-ידי הפוליטיקאים. הפוליטיקאים, למשל, ממנים את ראשי המנגנונים הללו, את מפקדי המשטרה, מתערבים במינוי מפקדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלי בושה וגם קובעים את תקציביהם, ואפילו גם את שכרם של השוטרים והפרקליטים. בכך, הם משפיעים על המשאבים העומדים לרשותם של המנגנונים למאבק בשחיתות, על היכולות שלהם לבצע את תפקידיהם ועל איכות אנשיהם. כך או כך, הם מצליחים לחשוף רק חלק מהשחיתויות, ולא את החלק הגדול דווקא.
אפשר לתרום להפחתת השחיתות (איני תמים ואיני סבור שניתן להעלימה לחלוטין, לכן אני חושד בכל מי שאומר שיש למגר את השחיתות. אם נקטין את ממדיה - דיינו). כשלואיס ברנדייס, יהודי ושופט בית המשפט העליון בארצות הברית, כתב בספרו "כספם של אחרים" (אגב, ספר בשם דומה נכתב על-ידי הקרימינולוג דונלד קריסי, על רמאים וגנבים) שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, ואור החשמל הוא השוטר הטוב ביותר, הוא התכוון לשקיפות. ככל שמי שקרוי "מנהיגינו" ינהגו בשקיפות רבה יותר, רמת השחיתות תהיה נמוכה יותר. הם גם לא ירמו את עצמם וגם לא אותנו.
מחקר חדש, של Chen-Bo Zhong ושותפיו מאוניברסיטת טורונטו, מדגים היטב עד כמה חוסר שקיפות תורמת להתנהגות לא אתית. המחקר מתואר במאמר שפורסם בכתב העת Psychological Science בתחילת 2010, ושמו כמובן הוא (בתרגום חופשי לעברית): "מנורות טובות הן המשטרה הטובה ביותר: חשיכה מעודדת חוסר יושר והתנהגות אגואיסטית".
במסגרת המחקר כינסו מתנדבים בשתי כיתות ונתנו להם טופס עם 20 תרגילי חשבון פשוטים, אותם התבקשו לפתור תוך מספר דקות (זמן קצר מזה שאמור להספיק לפתרון כל התרגילים). יחד עם הטופס, הם קיבלו מעטפה ובה 10$. נאמר להם שעליהם לכתוב את הפתרונות על הטופס, ובסיום למוסרו לבוחן, מבלי שהבוחן בדק את הטופס ומה נרשם בו וללא כל ציון גלוי עם שם הנבחן. על כל תרגיל שהם פתרו הם זכו במחצית הדולר, מתוך עשרת הדולרים שניתנו להם בתחילת הבדיקה. את העודף עליהם להחזיר לבוחן, מבלי שהבוחן ידע מה יש במעטפה ומי מסר אותה. ההבדל היחיד היה שחלק מ"הנבחנים" ישב בכתה אפלולית וחלק אחר בכתה מוארת.
השאלה היא מי פתר יותר תרגילים ומי לקח יותר כסף לעצמו? שתי הקבוצות פתרו כמעט אותו מספר של תרגילים (כשבעה תרגילים), כך שלא היו בין הקבוצות הבדלים ביכולות החשבוניות שלהם. אולם, הקבוצה שישבה בחדר האפלולי, השאירה לעצמה יותר כסף מאשר הקבוצה האחרת. המשתתפים בקבוצה זו השאירו לעצמם כסף כאילו פתרו 11.5 תרגילים בממוצע, בעוד הקבוצה שישבה בחדר המואר השאירה לעצמה כסף כאילו פתרה 7.8 תרגילים בממוצע, מעט יותר מאשר פתרו בפועל.
בשלב שני, ערכו ז'ונג וחבריו ניסוי נוסף, עם מתנדבים חדשים כמובן, ובו ניתנו למתנדבים 6$. הם הושבו מול מחשב, והתבקשו לחלק את הסכום לשניים, לפי רצונם הם, ביניהם ובין אדם אחר שישב בחדר אחר, גם הוא מול מחשב, אך מבלי שראו אותו. נאמר שלהם שהם יכולים לבחור בכל סכום בין 0$ ל-6$, ולאדם האחר אין זכות לומר דבר על הסכום שיקבל או למחות בגין ההחלטה של המתנדב.
גם הפעם, חולקו המתנדבים לשתי קבוצות, משתתפים בקבוצה אחת התבקשו להרכיב משקפי שמש (שנמסרו להם על-ידי עורכי הניסוי) והמשתתפים בקבוצה שנייה התבקשו להרכיב משקפיים בהירים, עם זכוכיות שקופות (אך לא אופטיות). ומה קרה הפעם? מרכיבי משקפי השמש הותירו לעצמם סכום גדול יותר מאשר מרכיבי המשקפיים השקופים. האחרונים חילקו את ששת הדולרים כמעט שווה בשווה (בממוצע העבירו לאחר 2.7$) ואילו מרכיבי משקפי השמש העבירו לאדם "שישב" בחדר אחר רק 1.8$.
המסקנה פשוטה - ככל שאדם סבור שהוא נראה על-ידי אחרים, ככל שהוא סבור שאינו יכול לפעול בצורה אנונימית, הוא יזהר מפני התנהגויות לא מוסריות ולא יבצע הונאות. כמו שכתב ברנדייס - אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר, וגם החשמל שומר מפני התנהגויות פסולות ואגואיסטיות.
עכשיו, תארו לכם שלוח הזמנים והפגישות של כל השרים, חברי הכנסת, ראשי הרשויות המקומיות, כל שאר נבחרי הציבור, וגם של מנכ"לים של משרדי ממשלה ושל רשויות ציבוריות אחרות, היה מתפרסם באתר הרשמי של המשרד הממשלתי, של הכנסת, של הרשות המקומית או של הגוף בו הם מכהנים. תארו לכם, שכל אלה לא היו נפגשים עם בעלי ההון, עם הטייקונים,עם לוביסטים, עם עומדים בראש קבוצות לחץ למיניהן וגם עם "סתם" אזרחים (לא שאני מאמין שהם נפגשים עם אנשים מהשורה) בבתי קפה או מסעדות, ולא במשרדיהם של אותם בעלי הון (זוכרים ששר האוצר נפגש עם דנקנר במשרדו של האחרון? וזה מה שנודע לנו. בוודאי מתקיימות פגישות נוספות רבות כאלה, שלא נחשפו). תארו לכם, שאנו היינו יכולים לדעת מראש וגם בדיעבד על כל פגישה כזו.
אין ספק, שהנכונות שלהם לסטות מהחוק, מהנהלים ומכללי מוסר, כתובים ובלתי כתובים, הייתה פוחתת במידה משמעותית. אז, או אז, הם באמת היו פועלים לטובת המדינה ולטובת האזרחים, ולא רק כותבים על כך במצעי המפלגות או מדברים על כך על כל גבעה גבוהה ותחת כל עץ רענן. וכל זה כמעט בלי כל השקעה, אלא כמה שיעלה פרסום לוח הזמנים הזה באתרי האינטרנט הקיימים, גם ככה, של אותם גופים.
נשמע חלום באספמיה? לא מדויק. יש מדינות שכך מתנהלת הממשלה. איזה שרים מוזרים, לא?!

הכותב הוא חוקר משטרה לשעבר, ד"ר לקרימינולוגיה ואכיפת החוק, לוחם במובן הלא-מלחמתי של המלה.
תאריך:  02/01/2011   |   עודכן:  02/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקיפות, שקיפות ועוד פעם שקיפות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאיר,מה שנכון נכון. אני הצעתי
אלישמע  |  3/01/11 09:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
לפי התחזיות, במקרה של רעידת אדמה עלינו להתכונן ל-160 אלף הרוגים, ל-36 אלף לכודים, לכ-90 אלף פצועים, לכ-400 אלף עקורים מבתיהם, ולנזקים ל-130 אלף מבנים בדרגות שונות    ד"ר אפרים לאור מייעץ לערים ולממשלות ברחבי העולם, ובכלל זה לממשלת ישראל, בכל הכרוך בניהול אירועי חילוץ והצלה בזירות אסון
עו"ד לוליק אסל
אני מתחנן בפניך, שלח את עורכי הדין שלך לפרקליטות בפעם האחרונה, הצע פיצוי הולם למתלוננות, שלם להן הון, צרף לתשלומים מכתב התנצלות כן, מלב אל לב. והכי חשוב לנו, הציבור הישראלי הדומם, תגיד שאתה מצטער, התנצל. קח אחריות
שאול רוזנפלד
אליק רון - שהופשט עירום ועריה בידי ועדת חקירה ממלכתית על תפקודו הכושל בפרעות של ערביי ישראל ב-2000, ומי שיצא בשן ועין מפרשת התארים המזויפים של מכללת לַטביה - מוצא דווקא באירועי הכרמל את השבר הנורא של המנהיגות בראשות נתניהו, ולא פחות מכך את התקווה החלופית הגדולה בדמות ציפי לבני
יוני בן-מנחם
שנת 2010 חלפה מבלי שהפלשתינים השיגו הישגים מדיניים ותסכולם וייאושם רק גברו. עיניהם נשואות כעת אל חודש ספטמבר 2011, שאמור להיות חודש מכריע מבחינתם    רק משא-ומתן ישיר עם ישראל יקדם אותם לעבר המדינה הפלשתינית העצמאית
ראובן לייב
בחלוף 800 שנה מאז שהתפתחה, יש ל"קבלה" היהודית עדנה והיא זוכה לפופולריות רבה גם בקרב מי שאינם יהודים    הזמרת מדונה היא הנושאת בדגל    הרב עובדיה יוסף הוציא פסק-הלכה האוסר לימוד במרכזי קבלה למיניהם    חוקרים: מדובר בקבלה נוצרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il