X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אכן, יש מה לקנא בקרימינולוגים בחו"ל. לפני מספר שנים הגשתי בקשה לשירות בתי הסוהר לראיין אסירים על חקירתם במשטרה ועל מניעיהם למסור הודאה או שלא להודות. שב"ס לא אישר את עריכת המחקר, בטענה שראיונות עם אסירים שלא הודו בחקירה ובמשפט עלולים להפריע לשיקומם. בינתיים, בעוד שב"ס מאפשר לכל עיתונאי לראיין אסירים ומונע מחקר, שעשוי להועיל לרשויות אכיפת החוק, בחו"ל מבצעים מחקרים תוך שיתוף פעולה בין האקדמיה למשטרה
▪  ▪  ▪
תשאול החשודים - עדיין כלי חשוב שאין לו תחליף

ב-1998 הוזמנתי להרצות בכנס של האגודה הפסיכולוגית האמריקנית, שהתקיים בסן פרנסיסקו, על תשאול והדרכת תשאול. למחרת הכנס, כינס המנחה של הפאנל, פרופ' פול אקמן, המוכר במחקריו על גילוי שקרים, את כל המשתתפים לדיון בנושא המדובר - תשאול וגילוי שקרים.
להפתעתי מצאתי בחדר הדיונים מספר אנשי משטרה. כששאלתי את פול אקמן ואותם על פשר השתתפותם, הם סיפרו לי על מסורת ארוכה של שיתוף פעולה בין האוניברסיטה ובין המשטרה. חוקרי המשטרה, שהשתתפו בדיונים, סיפרו שהמשטרה ערכה שיפורים רבים בשיטות החקירה שלה בכלל ושל שיטות תשאול בפרט, בעקבות שיתוף פעולה זה וממצאי מחקרים שנערכו במשותף. לי נותר רק לקנא.
ומכאן לעניינו. במחקר שבוצע באוניברסיטת מונטריאול, ראיינו פסיכולוגים, עורכי המחקר, 221 אסירים בבית סוהר בקנדה על תשאולם בחקירות המשטרה ועל השאלה אם הודו או לא ומדוע. המחקר פורסם ב-Justice Quarterly בחודש שעבר, ונמצאו בו מספר ממצאים מעניינים, גם את משטרת ישראל וגם רבים מאלה המנסים לערער את מעמדה של ההודאה, תוך שימוש חוזר ונשנה במספר קטן של מקרים ידועים ותו לא.
45% מבין האסירים שרואיינו הודו בחקירתם במשטרה. שיעור המודים מבין המרואיינים ללא עבר פלילי קודם הגיע ל-80%. כאשר הראיות נגד החשודים חזקות הם ייטו להודות ללא קשר למשתנים אחרים, לרבות ללא קשר לעברם הפלילי.
כאשר הראיות חלשות, חשודים יודו כאשר החוקר מצליח לעורר אצלם רגשות אשמה וכאשר הנחקר היה לבד בעת התשאול. מאחר שמדובר באסירים שנענשו בגין ביצוע עבירות חמורות, החוקרים אינם מתפלאים ששיעור המודים נמוך במקצת ממה שנמצא במחקרים אחרים, בהם נוקבים בכמחצית מהחשודים שהודו בתשאולם במשטרה.
לדעת החוקרים, אין ספק שתשאול של חשודים הוא כלי חשוב, שאין לו תחליף, בעיקר לנוכח ההגבלות שנקבעו בחוק ובפסיקה על חקירת חשודים וחיזוק זכויותיהם. ממצאי המחקר מצביעים כי היחסים בין החוקר ובין הנחקר הם המשתנה החשוב המשפיע על התשאול ועל תוצאותיו. יחסים אלו הם הקובעים אם יצליח לעורר החוקר בנחקר אמון מחד-גיסא ורגשות אשמה מאידך-גיסא.
גורמים נוספים המשפיעים על חשודים להודות, לדעת עורכי המחקר הקנדי הם: האשמת צד שלישי, להצטייר בצורה חיובית אצל אחרים וגם בעיני עצמם וגם, דבר שממנו צריכים החוקרים להיזהר, התקווה לעונש קל.
האם לא הגיע הזמן שדווקא משטרת ישראל תיזום מחקר כזה, תוך שיתוף פעולה עם שירות בתי הסוהר? הרי גם משטרת ישראל צריכה להיות מעוניינת בשיפור כישורי החוקרים בתשאול. או אולי לא?!.

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בישראל מתווכחים על תשאול חשודים - בחו"ל מבצעים מחקרים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האם תגיע המש' ל-100 אחוז הרשעה
ירון זכאי  |  13/03/11 21:21
 
- חבל שאינך מכיר את העובדות
מאיר גלבוע  |  14/03/11 07:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
ראש הממשלה, נתניהו, מינה את האלוף עמידרור לראש המועצה לביטחון לאומי. למרות קולות הביקורת "מהגדה השמאלית", הרקע המקצועי של עמידרור, ללא דופי, יעניק לתפקיד גם בסיס מקצועי. לא הכיפה שעל ראשו - מפריעה ומרגיזה את מתנגדיו אלא הדעות האידיאולוגיה שמתחתיה
ציפי לידר
מה בין שמות לויקרא? - עיקרון השוויון    מדוע מנחת העני היא ריח ניחוח להשם?    כיצד משה דייר ואורח באוהל מועד בעת ובעונה אחת? - תרבות הקריאה    וגם: פני הדור כפני הכלב    על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו
איתן קלינסקי
הַכּוֹכָבִים זָקְנוּ בְּאִיתָמָר אֶל מוּל רוּחַ חֹרֶף רוֹטֶטֶת מִתּוֹכָהּ יַד שָׁלְחָה בְּמַאֲכֶלֶת    המשורר איתן קלינסקי בשיר-מסר לפלשתינים: הידיים שרצחו ילדים והורים בשנתם הן ידיים שפשטו מעליהן מחלצות אנוש
זבולון סבירסקי
מסתמן שיתוף-פעולה בין שני אנשים: מר יושרה מחד-גיסא, ומר ביטחון מאידך-גיסא; ובסימן יום האישה הבינלאומי, כל שצריך הוא את גברת רווחה, והנה לנו מפלגה חדשה עם חזון חדש ומרענן    חשבתם על זה?    כדאי לנתניהו וללבני לצאת מארון הדומייה
יוסי בלום הלוי
את הרצח ביצעו מחבלים ערביים בני דת האיסלאם, אבל בין שולחיהם תמצא יהודים המכוונים את הסכין והרובה אל לבה של ארץ ישראל היהודית שקמה לתחייה    מות הקדושים באיתמר יהיה חשבון הנפש של האומה כולה בבואנו להתייצב במאבק איתנים מול "העולם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il