לשכת המבקרים הפנימיים העולמית, ה-IIA, ביטלה לאחרונה את החוזה עם לשכת המבקרים הפנימיים בישראל. ממה שידוע עד כה, הלשכה העולמית מצאה לטענתה, כי הלשכה הישראלית פעלה בניגוד לתנאי החוזה. יתרה מזאת, ללשכה העולמית היו השגות לגבי יכולת תקנון והלשכה לקיים דמוקרטיזציה בלשכה, והיא גם קבלה על כך שהלשכה הישראלית סרבה לניסונות הלשכה העולמית לקיים בדיקת נאותות.
מצב בו הגוף שאמור לייצג מבקרים פנימיים בישראל נתפס בקלקלתו צריך לא רק להעלות תהיות על מצבה העגום של הביקורת הפנימית בישראל, אלא גם להדליק אור אדום בפני
מבקר המדינה והרגולטורים האמונים על פיקוח על מבקרי הפנים.
ה-IIA הוא גוף מקצועי שמפתח את תורת הביקורת הפנימית, על-ידי קביעת קוד אתי ותקנים מקצועים, שלפיהם פועלים מבקרי הפנים בכל העולם. למן הקמתה ועד לאחרונה, הלשכה הישראלית תרגמה את התקנים לעברית והתאימה אותם להווי הפעילות בישראל.
למעשה, תורת הביקורת הפנימית שמפתחת הלשכה העולמית הנה התקן היחיד המקובל כולי עלמא, וגם בישראל. די אם נתבונן בדיווחים של חברות ציבוריות במסגרת גילוי נאות על המבקר הפנימי, המתפרסמים במסגרת הדוחות של חברות ציבוריות, כדי לראות כי רוב רובם של מבקרי הפנים מצהירים כי הם פועלים לפי תקני ה IIA.
הואיל ומקצוע הביקורת הפנימית אינו מוסדר ברישוי, היינו כלי המקצוע אינם מעוגנים בחקיקה [החוק קובע את "המה" אך לא את "האיך"] משמעות ביטול החוזה על-ידי ה IIA הוא שאין בישראל גוף המנחה תורתית את מבקרי הפנים.
במצב הקיים, הלשכה הישראלית, או כל גוף אחר שיפעל ללא אישור ה IIA, לא יוכל לעשות שימוש בנורמות הללו. כלומר, ביטול החוזה מותיר למעשה את מבקרי הפנים ללא כללי מקצוע. גם אם הלשכה הישראלית תנסה לקבוע תקנים חלופיים, יהיו אלה תקנים נעדרי תוקף מחייב.
יתרה מזאת, המצב הקיים יעמיד מבקרי פנים, הפועלים בגופים וחברות להם קשרי בעלות עם חברות בחו"ל, בעמדת נחיתות מול עמיתיהם בחו"ל. כך שהם לא יוכלו להצביע, בניגוד לעמיתיהם, שהם פועלים בהתאם לתקנים המקצועים המקובלים.
בעיה נוספת שעלולה לקום בעניין זה היא תאימות עובדת המבקרים לחוק הביקורת הפנימית הקבוע בסעיף 4ב', לפיו: מבקר פנימי חייב לערוך ביקורת ע"פ "התקנים המקצועים המקובלים". כיצד אם כן יוכל מבקר הפנים הישראלי, במצב שנוצר, להוכיח כי הוא מקיים את הוראת החוק?
הניתוק מה-IIA יביא לכך שלשכת המבקרים הפנימיים תהפוך, דה-פקטו, מגוף פרופסיונלי לגוף קוגיאלי, והדבר ישליך ללא ספק על מעמד מקצוע הביקורת הפנימית בישראל. חשוב לציין כי הלשכה הישראלית נהנית ממעמד והכרה בה כגוף שקיימת עמו חובת היוועצות (סעיף 23 לחוק הביקורת הפנימית), וכחברה בוועדת השתלמויות ובוועדת חריגים למקצוע, המוקמות מכוח החוק (ראה סעיף 3 לחוק הביקורת הפנימית). ספק אם התמורות הנזכרות, שלבטח ידחפו בעלי עניין שונים לנסות ולהתחרות בלשכה הישראלית, יותירו את מעמדה הסטטוטורי של הלשכה בעינו.
המהלכים שבוצעו בשנה האחרונה פגעו בלגיטימציה של הנהלת הלשכה ופגעו יותר מכול בתדמיתם של מבקרי הפנים. העובדה כי נזרקנו מהלשכה העולמית ואילו ההנהלה לא טרחה עד כה להעביר לידיעת החברים דין וחשבון מלא בעניין, מעוררת תהיות: האם טענות ה IIA לגבי היעדר דמוקרטיזציה בלשכה אכן נכונים.
גם האופן בו פעלה ההנהלה, שטרפדה את שינוי תקנון הלשכה ובכך הבטיחה כי לא זו בלבד שלא יחול שינוי אלא ששוב פעם מי שיכול [לאור ההגבלות הדרקוניות הקבועות בתקנון הלשכה] להיבחר, ואכן נבחר ללא מתחרים, חבר בגמלאות. העובדות הללו חשפו את קיומו של כשל שוק. במצב הקיים בו הפרופיסה מנוהלת על-ידי גוף וולנטרי שאיבד את הלגיטמיציה שלו נראה כמחייב התערבות חיצונית. והרי הביקורת הפנימית מהווה נדבח מהותי בהבטחתו של מנהל תקין.
המציאות במאה ה-21 היא כי הגבולות בין שוק מקומי לשוק גלובלי מטשטשים. בעידן התקשוב והאינטרנט והמהפכה בתחום התעבורה האווירית, לא ניתן לקבל את זה שבכל העולם כל המבקרים חברים ב IIA ופועלים ע"פ אותם תקנים מקצועים, ובישראל לא. הניתוק מה IIA ללא ספק פוגע בשמם הטוב של מבקרי הפנים הישראלים, ומאירם באור לא מקצועי, זאת, מכיוון שעם הניתוק הם אינם עוד מחויבים סטוטורית לפעול לפי התקנים של הIIA.
כידוע, אם אין קמח אין תורה, במילים אחרות הוצאת של הלשכה העולמית ממשפחת העמים לא זו בלבד שתוביל ליצירת קרקע להקמתו של גוף מתחרה, אלא היא תביא לכך שתורת המקצוע נשמטת מתחת לידנו, ובהיעדר תורה אין פרופסיה. הפתרונות שתוכל אז הלשכה הישראלית להמציא, ובהם התאמת ההנחיות המקצועיות כך שיושמט כל איזכור לתקני ה IIA, לא יוכלו להועיל.
הלשכה הישראלית לא תשרוד בתחרות, והיא תאבד את מעמדה כגוף פרופסיונלי ובהמשך גם את הלגיטימציה לייצג את העוסקים במקצוע הביקורת הפנימית. לאור כל זאת, ברור הוא כי ביטול החוזה עם ה IIA מביא כלייה על הלשכה הישראלית, וזהו כשל שוק שצריך להטריד את מבקר המדינה והרגולטורים.