X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה דן מדריך תיירים מוסמך, סופר ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ההתרחשויות במגרון הן דוגמה לאכיפה שרירותית ומפלה של חוקי התכנון והבנייה, במעטה של גלימת שופט ומדי משטרה, שנועדה להסוות מטרות פוליטיות המכוונות נגד יהודים ונגד הציונות
▪  ▪  ▪
משפט ופוליטיקה - שבע תהיות [צילום: AP]
ישנן ערים ערביות ובדואיות שלמות בלתי חוקיות, המצויות בתהליך שאמור להעניק להם הכרה חוקית. במה אם כן שונים מהם בתיו של מגרון ושל ישובים יהודיים אחרים ביו"ש?

הריסתם של שלושה בתים באישון לילה ביישוב היהודי מגרון מעוררת שאלות נכבדות בדבר האכיפה הסלקטיבית של החוק ביהודה ושומרון והשימוש לרעה בסמכות של המשטרה ושל הרשות השופטת.
למרות שלמדינה יש הסמכות החוקית לנקוט פעולות שבעיניה הן נחוצות לשם הגנה על החברה שאותה היא נועדה לשרת, האם אכן הריסת הבתים במגרון - כמו זו שבוצעה ב-2009 בעמונה - מוצדקת מוסרית או אתית?
ההתרחשויות במגרון הן דוגמה לאכיפה שרירותית ומפלה של חוקי התכנון והבנייה, במעטה של גלימת שופט ומדי משטרה, שנועדה להסוות מטרות פוליטיות המכוונות נגד יהודים ונגד הציונות.
הבתים, שבנייתם הסתיימה באפריל 2011, סומנו כמטרה על-ידי "שלום עכשיו", שטען כי אלה נבנו על אדמה פלשתינית פרטית; במאי עתר הארגון לבג"ץ שיורה על הריסתם. חודש מאוחר יותר הם הודו כי טענתם הייתה כוזבת ומשכו את עתירתם. אך זה בכל זאת לא מנע מהם ומהפרקליטות לדרוש להרוס את הבתים, הפעם בטענה כי בנייתן נעשתה ללא אישור. בית המשפט נעתר להם.
המדינה דוברת של "שלום עכשיו"
בעלי הבתים לא הכחישו כי בנייתם אכן נעשתה ללא רישיון, אך טענו כי לא ניתן היה להשיג את הרישיון, היות שהרשויות הרלוונטיות סירבו לתת אותו, ובית המשפט העליון הכריז על מגרון כולה כעל ישוב בלתי חוקי ובלתי מורשה והורה על הריסתו.
בעלי הבתים מצדם טענו כי יש להם זכות לבנות במגרון, וכי אין להרוס את בתיהם בלי לספק להם פתרון מגורים חלופי, בדיוק כפי שפוסק בית המשפט במקרים שבהם נדונה בנייה ללא רישיון של ערבים. הם גם שאלו מה פשר החיפזון.
המקרה של מגרון מעלה אפוא כמה שאלות מטרידות.
האחת, מדוע קיבל בג"ץ את עתירתו של שלום עכשיו? לעותרים לא הייתה כל נגיעה לעניין, ולפיכך - שום בסיס לפתיחה בהליך משפטי. הבתים לא הסבו שום נזק לאיש, ויכלו להישאר על-כנם עם שאר הבתים של הישוב. לכן, לא הייתה שום סיבה להרוס אותם, בוודאי לא עכשיו.
השנייה, בנוגע לקהילה כמכלול, בהסתמך על פרקליטות המדינה, קיבל בית המשפט העליון את טענותיהם של העותרים הערביים ושל שלום עכשיו, מבלי לבדוק האם הן תקפות וניתנות לאכיפה. הסמכות לדון בטענה הייתה של בית המשפט המחוזי, וזה לא דן בה.
שלישית, מזכר פנימי ששלח ראש המנהל האזרחי, תא"ל מוטי אלמוז, חושף מדיניות של אכיפה סלקטיבית נגד יהודים. אלא שהוא הרי אינו קובע מדיניות; זו באה מראש הממשלה שאישר את הריסת הבתים במגרון ומשר הביטחון אהוד ברק שהורה על הפעולה.
רביעית, מדוע דווקא הבתים במגרון נבחרו להריסה? הרי יש אלפי מבנים ערביים בלתי חוקיים, כולל ערים ערביות ובדואיות שלמות בלתי חוקיות. חלק מן הישובים הללו קרויים "בלתי מוכרים", וככאלה הם מצויים בתהליך שאמור להעניק להם הכרה חוקית. במה שונים מהם בתיהם של מגרון ושל ישובים יהודיים אחרים ביהודה ושומרון?
חמישית, האם היו פקידי המדינה, נציגי המנהל האזרחי והשופטים מודעים למדיניות המפלה? האם מדובר בקנונייה בין עובדי הציבור להוציא לפועל את ההריסה מטעמים אידיאולוגיים ופוליטיים? האם המדינה והמנהל האזרחי ייצגו את טענותיהם של הערבים ושל שלום עכשיו?
ששית, מדוע בית המשפט העליון לא הגן על זכויות האזרח של בעלי הבתים? מדוע השופטים לא דרשו לקיים הליכים מנהליים חוקיים על-מנת לקבוע זכויות ובעלות במקרקעין?
שביעית, למי שייכת האדמה שעליה בנוי מגרון? כמו באזורים אחרים ביו"ש שבהם בנו יהודים, אם מדובר בקרקעות של המדינה, מדוע אין המדינה מתירה ליהודים לפתח אותה? למי היא בעצם מייעדת אותן?
אם בתים במגרון ובישובים אחרים אכן נבנו בטעות על קרקע פרטית, יש לפצות את בעליהן. הריסת בתים אלה אינה משיגה שום דבר, אך היא מנחיתה מהלומה על מטרת קיומה של מדינת ישראל ושל הציונות.
שלושת גלי ההריסות במגרון מצטרפים לתשעה גלי ההריסות בעמונה, לעשר הדירות ההרוסות ברובע היהודי בחברון, למאות של מה שהיו פעם בתי יהודים ברחבי יו"ש ולאלפים נוספים בגוש קטיף ובצפון השומרון - מציבות זיכרון לעיוות הצדק הישראלי.
הכל נעשה על-פי חוק, בסמכות המדינה - עדות לחרפה. פעולות כמו אלה רומסות את ההוד וההדר של העם היהודי במולדתו.

הכותב הוא סופר ופובליציסט המתגורר בירושלים.
תאריך:  18/09/2011   |   עודכן:  19/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד ברק  שלום עכשיו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקרה מגרון - עדות לחרפה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כל הבנייה
בשטחים הכבושים-  |  18/09/11 19:25
 
- נכון, זה לא חוקי.
הג'וקר  |  18/09/11 20:45
 
- אין הבדל בין 48 לעומת 67!
דודי29  |  18/09/11 22:45
2
ברק ברק ועוד פעם ברק
מזכיר את נפוליון  |  18/09/11 20:53
3
מגרון היא חרפה לתנועת ההתנחלות
יהודה דרורי  |  18/09/11 20:56
4
הפנקס פתוח והיד רושמת-א"י שלנו ל"ת
דניאל סבלדי  |  18/09/11 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
לא נעים לומר, כנראה הרג של 3,000 איש ביום אחד אינו מהווה צופר אזהרה חזק דיו. האומה האמריקנית ברובה המכריע לא נפגעה מן הטרור    הטרור לא נגע בכל משפחה ומשפחה, אלא שם, בניו-יורק הרחוקה, הגאוותנית והיהירה
ציפורה חלפון
מבט מעמיק לאחור מציג את ההישגים האמיתיים של מדינת ישראל ומנפה כל מיני אמונות טפלות ותעלומות סקטוריאליות. כן, בנינו מדינה ועברנו מאז הקמתה קרוב ל-66 ראשי-שנה. אבל הגיעה כבר השעה לצאת ממצב נפשי של בונקר למצב תודעתי של מדינה
עמוס דאי
הם כבר ניסו לא מעט דרכים בניסיון לשחרר את בנם גלעד מן השבי, אך על דרך אחת הם לא חשבו: ניצול קשריהם עם יריב אופנהיימר, נעמי חזן ושאר שמאלנים שחברו אליהם ע"מ לשחרר מחבלים-רוצחים מהכלא הישראלי
גלעד כהן
משל למה הדבר דומה? לשר כושל המחזיק שני תיקים בממשלה, נניח שר התשתיות והשר לאיכות הריפוד במשרדי הממשלה, ואשר בתגובה להחלטת ממשלה שאינה לרוחו, מודיע כי היות שאינו יכול להמשיך לעבוד עם ראש הממשלה, הוא מתפטר מתפקידו כשר לאיכות הריפוד
אליקים העצני
בישראל יודעים, שמעולם לא הייתה מדינה פלשתינית והעם הפלשתיני הומצא במאה הקודמת בלבד, כדברי זוהייר מוחסיין, ראש ארגון הצא'אקה וחבר הנהגת אש"ף - אך ורק כדי להעמידו כאויב שווה-מעמד מול הלאומיות היהודית. לאחר חיסולה ישובו הערבים המקומיים להיות מה שהם באמת: בני האומה הערבית
רשימות נוספות
מראה  / מי ומי    | 
"כוכב נולד" המוקדש לשפה העברית   /  עמוס גורן
טורקיה לא תוכל לרקוד על כל החתונות  /  מרדכי קידר
ההטיה של התקשורת בישראל  /  ישראל מידד, אלי פולק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il