X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בשביל הטור הזה אני מוריד את הכיפה, לדקות הקרובות של הכתיבה – אני לא 'דתי'
▪  ▪  ▪
בלי כיפה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
   עידן יוסף
עיריית ת"א: תחבורה ציבורית - גם בשבת

כך קבר חולדאי תחבורה ציבורית בשבת
עידן יוסף
הצהרותיו של ראש עיריית ת"א בדבר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת נועדו רק לרצות את דעת הקהל. לא לחינם הציע להעביר את הנושא להנהלת העירייה. זו מחויבת לחתימה ישנה של חולדאי על מסמך הקובע שהעירייה לא תוכל להפעיל בשבת תחבורה אפילו בעקיפין ואפילו בחינם
לרשימה המלאה

   איציק וולף
חולדאי לא יפעיל תחבורה ציבורית בשבת

זהו מאבק ממושך שקיים מאז הקמת המדינה, כנראה כבר לפני - המאבק על זהות מדינת ישראל. קרב ממושך, אולי קרב מאסף. מדי פעם כל צד זוכה בכמה נקודות לפה או לשם, לפעמים הדתיים והחרדים, לפעמים החילונים. זה תמיד היה מאוזן, מפוקח, לא פוגעים יותר מדי בצד השני. הסטטוס קוו נשמר.
הסטטוס קוו הוא לא הדיון כאן, למרות שהוא נפגע או ייפגע אם החלטת עיריית תל אביב תתקבל. הדיון הוא גדול ומהותי מזה. חולדאי נגע בו כשאמר ש"ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת". הצדק איתו, ישראל היא אכן כנראה המדינה היחידה בעולם שזה מצב התחבורה הציבורית. אבל הוא שוכח את הסיבה לכך.
איפה הצדק?
כל מדינה באשר היא, צריכה לנוע בין שלושת צלעות משולש ערכים שהיא מספקת לאזרחיה. חופש, שוויון וצדק. בדרך כלל היא תיתקע איפשהו באמצע, כי חופש לאחד הוא פגיעה באחר ופוגע בשוויון שלו. האלמנט הדתי תמיד פוגע או בשוויון או בחופש, מה שמותיר את ערך הצדק כערך העליון על פיו צריך ללכת. אם יש כאן דיון בין החופש של כל אחד לנסוע באוטובוס בשבת, המדינה צריכה להחליט על דבר אחד. איפה הצדק?
הצדק הוא הערכים עליהם מתבססת המדינה. סטטוס קוו זה לא ערך, זה פשרה. המדינה צריכה להוביל ולהחליט מה חשוב. השבת, כיום מנוחה, הוא אחד הדברים המיוחדים לעם היהודי מאז ומקדם, וגם בגמרא מסופר על כך שאחד הדברים שנוכרי היה נתקל בהם כשהיה מגיע לארץ ישראל והיו ייחודיים לעם ישראל הוא השבת, לכן טבעי אפוא ש"מדינת ישראל היא היחידה שבה ברבע מימות השנה" אין תחבורה ציבורית.
גפני צעק על הסטטוס קוו, אבל, כאמור – לא זה מה שחשוב. הפגיעה בערכיהם החלושים של החרדים או של הדתיים אינה מה שחשוב, אלא הצביון. מדינת ישראל היא לא מדינה ככל המדינות, אנחנו לא עם ככל העמים, חלילה לנו מכך.
בנוגע לפרקטיקה של יישום ההחלטה – הוא בוודאי יהיה גזעני. הרי חוקתית ליהודים אסור לעבוד בשבת, מה שאומר שיהיה שימוש נרחב ב"גויים של שבת". לטענה זו אפשר לומר שאת יום המנוחה לו כל אזרח זכאי, אותם גויים של שבת יוכלו לממש בכל יום אחר, למשל ביום ראשון, אבל זה רק מראה כמה הם לא אזרחים שווי-זכויות. נסיעה באוטובוס בתל אביב בשבת, כמו בחיפה או באילת, היא ניצול הפרת זכויות עובד בסיסיות בצורה גזענית. שבת, בניגוד למה שאפשר לחשוב – זה לא רק ליהודים: "ויום השבת... לא תעשה מלאכה – אתה ועבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך" – ערך יהודי אבל לא רק ליהודים.
אז מה יהיה בסוף?
אז אולי זו עבודה בעיניים, כי המדינה כנראה לא תאשר את בקשת עיריית תל אביב, החרדים העסקנים יעצרו את זה. העירייה תממן את זה איכשהו, או שיגבירו את תדירות מוניות השירות, אבל המדינה – כמדינה, לא יכולה לאפשר את זה. תל אביב? היא רק מגדילה את הניתוק שלה מאלו שמאמינים באפשרות שיש אלוקים או שיש חשיבות ערכית ליהדות, ומתבססת בתור מדינה עצמאית – מדינת תל אביב.

תאריך:  21/02/2012   |   עודכן:  22/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוריד את הכיפה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
שיש1  |  22/02/12 11:35
2
עקיבא
סמדר ארצי רוזנברג  |  22/02/12 11:36
3
שלטון ריכוזי מול שלטון איזורי
ארז נ  |  23/02/12 15:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל ברוך
מה משותף לאושר, גירושים, השמנה ושחיקה בעבודה? ואיך אפשר לרתום את זה לשיפור האקולוגיה, וליצירת חברה טובה יותר?
עפר דרורי
על ראש הממשלה להעמיד את שר הביטחון שלו במקומו ולעצור את המבול של האיומים על עם ישראל מצד משרד הביטחון. יש מספיק איומים מארצות ערב ומאירן. שנית יבהיר ראש הממשלה מה שרמטכ"לים, אלופים, מח"טים ומג"דים אומרים לחייליהם יום יום. אנחנו נלחם וננצח עם מה שיש לנו וחוסר בפריט כזה או אחר לא יהווה עילה לנסיגה
איתמר לוין
מספר השיא של התיקים שנפתחו אשתקד בבתי המשפט בישראל מלמד, שהאחריות העיקרית מוטלת לפתחן של המשפטיזציה שהשתלטה עלינו ושל הצפת מקצוע עריכת הדין. מכאן גם צריכים לבוא הפתרונות העיקריים, ועל בתי המשפט לתרום את חלקם בטיפול ביתר הגורמים
דניאל גיגי
רה"מ ממשיך להכות בבוחריו, מבלי שהם מודעים לכך שהמדיניות הכלכלית שלו פוגעת בראש ובראשונה בהם. נתניהו מסנוור אותם באמצעות הצגת נתונים שקריים על הכלכלה ואמירות שאין להן בסיס, בעוד במציאות מצבה הכלכלי של רוב החברה הישראלית הולך ומחריף
שבתאי עזריאל
פעם הוא אמר ש"הכל שפיט". כשגברו המחאות, הוא שינה כיוון ל"מעולם לא אמרתי שהכל שפיט". ב-2003 הצגתי בפניו סימוכין לדבריו, והוא השיב לי בכתב ידו: "הכל שפיט נורמטיבית אך לא שפיט מוסדית". אתמול הוא חזר לטעון שמעולם לא אמר ש"הכל שפיט"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il