X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טליה פישמן עורכת ומתרגמת ספרותית ומשפטית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
השופט רוברטס וחבריו חשפו את המנגנון שבבסיס אובמה-קייר. הם חידדו את זה שהחוק מעצים את כוחו של הקונגרס כך שיהיה רשאי, באמצעות מיסוי, להפעיל כוח כמעט בלתי מוגבל על האזרח. הסקרים אומרים שרוב האמריקנים בעד ביטול אובמה-קייר, אבל הנקודה המעניינת כאן, אני חושבת, היא כמה כבוד יש להם למשרת הנשיא. משמיעים ביקורת, אבל אף אחד לא מעלה בדעתו לפתוח בהליכים
▪  ▪  ▪

נורא שמחתי שאולמרט זוכה מרב ההאשמות נגדו (שתיים מתוך שלוש, כמו שהקפיד לדייק ראש הממשלה). מלכתחילה נראה לי הזוי לפתוח בהליכים משפטיים נגד ראש ממשלה מכהן, או אפילו, לשם העניין, ראש ממשלה לשעבר, על בסיס עדותו של אדם לא במיוחד אמין. טלנסקי עצמו הודה בשלב מסוים שהוא לא אמר את האמת ובוודאי שלא את כל האמת (אמיר אורן, הארץ 15.8.2008). התנהלות הפרקליטות בראשות עו"ד לדור מעידה לכל הפחות על ראיה מרחיבה מאד של תפקידה.
ביהמ"ש העליון האמריקני מצמצם בסמכויותיו
לשם השוואה, בית המשפט העליון האמריקני העביר לפני שבועיים פסיקה העושה שימוש מצמצם בסמכויותיו שלו עצמו. לבית המשפט העליון ישנה הסמכות לבטל חוקים שהועברו על-ידי הקונגרס האמריקני ורבים חשבו שהוא אכן יבטל את "אובמהקייר", חוק הבריאות הלא פופולרי שהעביר ממשל אובמה. החוק הגיע לבית המשפט בטענה שלא ניתן לפרש את הסעיף המסחרי (Commerce Clause) של החוקה כאילו הוא מאפשר לקונגרס לעשות רגולציה של פעילות מסחרית שלא נעשתה עדיין. קרי, לא יכול להיות שחוק יחייב את אזרחי ארה"ב לקנות מוצר מסחרי, ביטוח בריאות במקרה הזה.
נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס העביר פסיקה לפיה חוק הבריאות מקובל עליו אך עם מספר סייגים, כשהראשון בהם הוא שאכן אין בסמכותו של הקונגרס לפרש את הסעיף המסחרי כאילו מותר לו לעשות רגולציה של פעילות שלא נעשתה. גם ככה, אומרת הפסיקה, לוקח על עצמו הקונגרס לעשות די הרבה רגולציה. מצד שני, אומרת הפסיקה, מותר לקונגרס להטיל קנסות ומיסים.
אובמה-קייר: מעניק כוח לשלטון על האזרח
במקרה של אובמה-קייר נקבע כי אזרח שלא ירכוש לעצמו ביטוח בריאות ניתן יהיה להטיל עליו קנס. הנשיא הכריז שוב ושוב שאין משמעות הדבר כאילו אובמה-קייר מהווה מס (וזה כי הוא, הנשיא, הבטיח כמובן לא להטיל מיסים חדשים). אך לפי הפסיקה החדשה אובמה-קייר אכן מהווה מס. בזמן שאסור לקונגרס לתת לאזרח הוראות בנוגע לפעילות עסקית שהוא לא עשה, מותר לו בהחלט להטיל על האזרח מיסים.
השופט רוברטס וחבריו חשפו למעשה את המנגנון שבבסיס אובמה-קייר. הם חידדו את זה שהחוק מעצים את כוחו של הקונגרס כך שיהיה רשאי, באמצעות מיסוי, להפעיל כוח כמעט בלתי מוגבל על האזרח. הקונגרס, לפי הפירוש המובלע באובמה-קייר, רשאי להטיל מס גבוה על מי שלא עומד בדרישה כזו או אחרת, מס שמגובה כמובן במאסר למסרבים לשלם, והופך לכלי חזק מאד של השלטון כשהוא בא להפעיל כוח על האזרח.
הסקרים אומרים שרב האמריקנים בעד ביטול אובמהקייר, אבל הנקודה המעניינת כאן, אני חושבת, היא כמה כבוד יש להם למשרת הנשיא. משמיעים ביקורת אבל אף אחד לא מעלה בדעתו לפתוח בהליכים.
תגובות מתונות בעיתונות האמריקנית
רק עכשיו יצאה לאור סיפור "מבצע מהר וזועם" (Operation Fast and Furious), מבצע מתוחכם מידי מטעם הרשות האחראית ליישום החוקים החלים על מכירת אלכהול, טבק וכלי נשק (ATF). תולדות המבצע הזה כבר מפורסמים בעיתונות בצד הימני של המפה כבר שנה וחצי אבל עיתונות הזרם המרכזי התחילה לדווח עליו רק עכשיו.
מטרת המבצע הייתה השגת שליטה טובה יותר על זרימת נשק אמריקני לארגוני פשע מקסיקנים, אבל הניסיון לא צלח ו-1,400 מתוך 2,000 הנשקים שנמכרו נעלמו אל תוככי העולם התחתון, מה שעלה בחייהם של כמה מאות מקסיקנים פלוס שוטר משמר הגבול אמריקני אחד.
במהלך האחרון של הסיפור הזה זימנה וועדה של הקונגרס את אריק הולדר, התובע הכללי של ארה"ב, להסגיר לידי הקונגרס את כל המסמכים הנוגעים למבצע והנשיא אובמה, שהוא בעיקרון מאד בעד שקיפות שלטונית, הודיע שבתוקף סמכותו הוא מכריז על המסמכים האלו כחסויים.
קודם כל זה מעורר התפעלות שלקח לעיתונות של הזרם המרכזי שני וחצי, לא פחות מ-18 חודשים, כדי להתחיל לטפל בעניין הזה, וגם אז רק אחרי שהוועדה העוסקת בחקירת הפרשה בקונגרס הכריזה שהתובע הכללי מבזה את הבית באי שיתוף הפעולה שלו איתו. שנית, קשה לי לדמיין תגובה מתונה כל כך אצלינו, אם ראש ממשלה היה מכריז על אוסף מסמכים שעוסק בפרשה שלפי כל הצדדים כבר הסתיימה ושהובילה למותם של מאות אנשים, שהם מסמכים חסויים. אצלינו הייתה בוודאי סערה פוליטית נוראית.
או זה שאובמה הכריז באמצע יוני על שינוי המדיניות כלפי כ-800,000 צאצאים למהגרים לא חוקיים. מעתה יינתנו לנכללים בקבוצה זו רשיונות עבודה והשלטונות לא יחפשו אחריהם כדי לגרשם. גם אם מדובר בצעד שבסופו של דבר יוכר כצעד הנכון, זה נעשה בתוקף צו נשיאותי, תוך כדי עקיפת הקונגרס והדיונים הדמוקרטיים שתמיד מתקיימים שם. איזו טולרנטיות האמריקנים מפגינים כלפי חוסר הכבוד של הנשיא שלהם כלפי התהליכים הדמוקרטיים המקובלים, לעומת סגנון האצבע על ההדק שלנו. אני כבר לא יודעת איזה סגנון יותר סביר.

תאריך:  12/07/2012   |   עודכן:  12/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסגנון השלטוני אצל האמריקנים ואצלנו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בחוקי היהדות כולם שווים בפני ה
קורןנאוה טבריה  |  14/07/12 05:26
2
סתם מניפולטיבית או סתם טיפשה..
גל איש הים  |  14/07/12 05:58
 
- גם טיפשה, גם מניפולטיבית,  ל"ת
גם סיגנון גרוע  |  14/07/12 14:16
3
מתאים יותר השם טליה ששון !
ישמעאל   |  14/07/12 12:52
4
פשוט טפשה וכסילה
ינקה  |  15/07/12 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נתן
ספיד דייטינד לחרדים    שובו של אולמרט    ריח בחירות
נרי אבנרי
גם פרקליטת המדינה לשעבר, השופטת עדנה ארבל, חטפה מהחברים של אולמרט. אמנון דנקנר הציע לך להתאבד, טומי לפיד הגדיר את גברת ארבל "ראש יחידת טרור משפטי". הלכתי לארכיון...
אפרים הלפרין
יש שופטים בירושלים. השופטים קבעו כי אולמרט זכאי במרבית סעיפי האישום    השופטים שופטים על-פי החוק, ומכאן שהחוק דפוק    אולמרט זכאי פלילית, השב"ס לא יטפל בו, לפחות לא כעת, והפליאה היא איך בחר הציבור הישראלי באולמרט המנותק מתפקידיו הרמים, והאם ישוב הבוחר על טעותו הפטאלית?
איתמר לוין
השופט העליון אורי שהם חתם החלטה בבקשת רשות ערעור של נהגת במילים "טענותיו של המבקש"    ההסבר האפשרי היחיד הוא, ששהם העתיק את הפיסקה המסיימת מהחלטה בעניינו של נהג שנתן במקביל    היעילות היא חשובה, אך כדאי להימנע מתוצאות מגוחכות
ד"ר צ'לו רוזנברג
מה עשו חלק מכלי התקשורת כאשר המציאות טפחה על פני משמיצי-השווא של אהוד אולמרט? פשוט מאוד: שינו את המוזיקה, תיבלו במשפטים מפוצצים את ההסברים, ולבסוף נתלו על אותו משפט קסם: זיכוי מחמת הספק    פרשת אולמרט תיזכר כאחת הפרשות הבלתי מחמיאות לחלוטין לחלק מן התקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il