X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרד הפנים פרסם תקנות חדשות בניסיון נוסף להסדרת התחום. תקנות אלה אינן יכולות ואף נראה כי הן לא נועדו לטפל בבעיות של עסקים שלא ניתן להוציא להם רישיון זאת עקב אי עמידה בדרישה של גורם מאשר. אומנם הכנסת המפרטים לתקנות מצמצמים במידת מה דרישת הגורמים המאשרים, אך אין בכך כדי להביא לפתרון הבעיה של העסקים המהווים את אותו גרעין קשה
▪  ▪  ▪
משרד הפנים. אין בכוח התקנות לאכוף את החוק על הכול [צילום: פלאש 90]

לאחר עשרות שנים בהם האסדרה של רישוי עסקים כשלה, ועל כך יעידו דוחות מבקר המדינה ונתוני משרד הפנים, התקין שר הפנים תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות) התשס"א-2000 שנועדו להתמודד עם בעיית האכיפה של החוק. באמצעות תקנות אלה בקש המשרד לפתור גם את בעיה הסחבת שבמתן רישוי, זאת על-ידי הענקת סמכות לרשות המקומית להוציא היתר זמני כאשר הגורמים המאשרים (כגון: משרד הבריאות, כיבוי אש, משטרה) לא משיבים תוך 30 יום על הפניה.
דא עקא, למרות המסלול המקוצר להוצאת היתר ושיפורים נוספים, לא הצליחה רפורמה זו להביא לתיקון המצב. ואכן נתוני משרד הפנים מצביעים על כי 31% מהעסקים טעוני הרישוי הפועלים במדינה פועלים ללא רישיון עסק1. אחת הסיבות לכך היא שסמכות הרשות המקומית להוצאת היתר זמני מוגבלת אך ורק למצב בו גורם מאשר לא מגיב לבקשה.
בניסיון לשפר את המצב פורסמו ב 5.11.2012 תקנות רישוי עסקים (תיקון), תשע"ג - 2012 המהווים ניסיון משמעותי נוסף להסדרת תחום רישוי העסקים. התקנות שיכנסו לתוקף רק ב 2013 מבקשות לפתור את בעיה האסדרה של עסקים טעוני רישוי על-ידי יצירת סטנדרטיזציה של הליך אישור הבקשה על-ידי הגורמים המאשרים, וכן על-ידי קביעת הליך חדש מזורז למתן היתר תוך 21 יום. הרעיון שבבסיס הרפורמה הוא שבאם הגורמים המאשרים יפעלו, בהתאם למפרטים הקבועים בתקנות, ע"פ קריטריונים קבועים, הליך אישור הבקשות יהיה פשוט יותר ומכאן מהיר יותר. דהיינו ע"פ התקנות המוצעות לא זו בלבד ששקול דעתם של הגורמים המאשרים יוגבל למפרטים הנזכרים, אלא שהתקנות מעמדים ערוץ מהיר נוסף לקבלת היתר - "היתר מזורז".
אך לא רק בכך מטפלת הרפורמה. בניסיון להגביר את הפיקוח על רשויות הרישוי עוגן בתקנות מנגנון פיקוח של "רגולציה צרכנים", זאת על-ידי קביעת פרוצדורה להגשת השגות על החלטות רשות הרישוי, זכות שעד כה הצריכה הגשת עתירה מנהלית2. כמו-כן , בניסיון להעניק "כוח" לצרכנים עוגנה בתקנות החובה להעמדת מידע באשר לדרכים להגיש בקשה לרישיון עסק, לכל סוג עסק טעון רישוי, באתר אינטרנט של ממשל זמין.
לאור כל זאת עולה השאלה,האם בכוחה של הרפורמה החדשה לפתור את בעיית אכיפת חוק רישוי עסקים?
כפי שניתן לראות, רפורמה זו שהנה המשכה של הרפורמה מ-2000 עוסקת ככלל בעסקים טעוני רישוי שלא קיימת לגביהם מגבלה להוצאת רישיון. הנגשת מידע, יצירת תהליך מזורז לקבלת רישיון ופישוט תהליך האישור אצל הגורמים המאשרים, כל אלה צפויים להגביר את המוטיבציה בקרב בעלי עסקים שעומדים בדרישות הגורמים המאשרים ושיש להם רצון להסדיר את מצבם, ציבור המהווה כ-17% מכלל העסקים טעוני הרישוי הפועלים ללא רישיון3. אך מה באשר ליתר העסקים המהווים את הגרעין הקשה, שעקב אילוצי תכנון ובנייה, חוסר התאמה של המבנה ו/או מערכותיו לדרישות נותני האישור, פועלים ללא רישיון עסק?
מחקר שפרסם בעבר משרד הפנים4 מעלה כי 11% מכלל בעלי העסקים טעוני האישור מהווה את הגרעין הקשה של העסקים פועל ללא רישיון. לכך מספר סיבות ובהם (א) אי יכולת עמידה בדרישות הגורמים המאשרים, (ב) וחוסר מוטיבציה של בעלי העסקים עקב חולשת מנגנוני ההרתעה והאכיפה.
כפי שניתן לראות, תקנות אלה אינן יכולות ואף נראה כי הן לא נועדו לטפל בבעיות של עסקים שלא ניתן להוציא להם רישיון זאת עקב אי עמידה בדרישה של גורם מאשר. אומנם הכנסת המפרטים לתקנות מצמצמים במידת מה דרישת הגורמים המאשרים, אך אין בכך כדי להביא לפתרון הבעיה של העסקים המהווים את אותו גרעין קשה.
לסיכום
התקנות החדשות מהוות צעד משמעותי בקידום אסדרת רישוי העסקים, אך אין בכוחם כפי הנראה כי כדי לאכוף את החוק על הכול. ואולי פתרון שכזה מחייב בגישה מערכתית הכוללת גם היבטים הנוגעים לתכנון ובניה, כיבוי אש, משטרה, משרד הבריאות, שמן הסתם תחייב בהסדרי חקיקה הגולשים אל מעבר לחוק רישוי עסקים. בין אם כך ובין אם אחרת המאמצים הכרוכים באסדרת תחום רישוי עסקים ימשיכו להציב בפני העוסקים בכך אתגרים. ואולי נהיה בעתיד צפויים לרפורמה נוספת שתתן מענה לאותו גרעין הקשה של העסקים ובכך יוכלו רשויות המקומיות לנקוט כלפי אלה בצעדים, מלבד הוצאת צו הפסקה מנהלי.

הכותב עוסק בדיני רשויות מקומיות, משפט מנהלי, אזרחי ומסחרי.
תאריך:  08/11/2012   |   עודכן:  08/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם בא הפתרון להסדרת רישוי עסקים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רישוי-עסקים
קופל רישוי  |  8/11/12 16:10
2
תקנות לא תמיד מתקנות את המצב
ש הלוי  |  14/11/12 23:51
3
מאמר מעולה (: ל"ת
חובב  |  16/11/12 11:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוז גדות
בקדנציה הבאה של אובמה הייתי מציע לכנס את הצדדים כמה שיותר מהר, למפגש סגור של מספר שבועות בקמפ דייויד ולסגור את הסיפור אחת ולתמיד, עד שיצא עשן לבן, ממש כפי שנעשה בשיחות השלום עם מצרים
רו"ח אהוד ציגלמן
הכנסת משקיע חדש עשויה לאפשר השגת המשך צמיחה והצפת ערך של השקעות עבר בחברה. יתרונות אלה מושגים תוך עלויות, וסיכונים שונים. בחברה המחפשת דרכים להשגת צמיחה, נכון לבחון היתרונות והחסרונות שבהכנסת משקיע חדש, באופן מעמיק עוד טרם המו"מ המתקיים עם משקיע פוטנציאלי
ראובן לייב
פעמיים הוכיח ראש ממשלת ישראל העדר תבונה מדינית אלמנטרית    בפעם הראשונה הוא עשה זאת כאשר החליט על צירוף ישראל ביתנו לליכוד, ובפעם השנייה נרשם לו כישלון מוחץ כאשר הפסיד בהימור על נשיא ארה"ב, בשל התייצבותו הברורה לצידו של מיט רומני שהובס
אור יזרעאלי
אפשר להתחיל לחזור בתשובה, לארוז מזוודות ולהמתין לדרך החדש אליה העולם הולך    קצת תחזיות אפוקליפטיות סביב בחירת אובמה לנשיאות ארה"ב
אלי אלון
השר אלי ישי אמר בכינוס דוברי הרשויות כי יש למנות דובר לכל רשות מקומית כולל רשויות קטנות. דבריו אלה מקוממים ולא ממלכתיים. הוא מבקש, ללא בושה, להעמיס על תקציב הרשויות ולהקצות כמה מיליוני שקלים לתפקיד מיותר כדובר רשות מקומית שמשרת לא פעם את ראש העיר וחברי מועצת העיר ולא את התושבים שצריכים לממן אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il