שר התחבורה, ישראל כ"ץ, השתנה עם פרוץ הקדנציה השנייה שלו. ניכר שהיה רוצה להיות
משה כחלון, סוג של אגדה עבור אזרחי ישראל. האיש ששינה את חיינו בתחום מחירי הטלפונים והשיחות. האם יצליח כ"ץ במקום שהצליח כחלון?
יש צד חיובי מאוד כאשר שר שמילא תפקיד במהלך קדנציה אחת ממשיך גם לקדנציה שנייה. שר התחבורה ישראל כ"ץ מנהל משרד ממשלתי חשוב לא פחות מכל משרד בכיר בממשלה, בעיקר בישראל בה מצב התחבורה הוא מהגרועים בעולם המערבי. למרות שהשר כ"ץ התבלט בקדנציה הקודמת בניסיונות לשפר את התחבורה הציבורית, עיקר נוכחותו בלט בכישלונות התפקוד של הרכבת, בכישלונות של פרויקטים הקשורים לרכבת, בכישלונות בתחום האוטובוסים, בין השאר במיפוי תוואי קווי האוטובוסים, כדי שהנוסע יוכל לדעת בדיוק לדעת את פרטי הקו ולאן אפשר להגיע עם האוטובוס (שירות מינימלי הקיים בכל העולם הנאור).
למרות שנבנו עוד דרכים וכבישים ועוד כמה תוואי רכבת, המצב הכללי היומיומי עדיין מפגר לעומת ארצות המערב, לפחות במאה שנה. השר לא התגלה כבעל כושר מנהיגות והתאמץ לא פעם לפרסם את עצמו גם במקרים בהם פרויקטים נשארו על הנייר ללא תוצאה אמיתית, גם אז ניסה השר לקחת על עצמו את הכבוד של איש העשייה הברוכה.
שינוי אווירה אף אחד לא יוכל להגיד שאין שינוי באווירה בישראל מאז הקמתה של הממשלה החדשה ופתיחת הכנסת החדשה. השרים לפיד ובנט מתבלטים בשיטת התקשורת שלהם עם העם - היינו שימוש בפייסבוק, במקום מה שהייתה עד לזמן האחרון שיטת ההתקשרות של אנשי השלטון עם העם: מסיבות עיתונאים, נאום לאומה, או העברת חומר לכתבים. גם ראש הממשלה נתניהו, מצב רוחו מאז ביקורו של אובמה בישראל מרומם בקביעות. האווירה הכללית מלאת רוח חיובית, ראש הממשלה זנח לעת עתה את סגנון ההפחדות ומדבר באווירה חיובית על רפורמות, כמו היה חבר לדרך של
דפני ליף, האישה שלא מספיק מפרגנים להשפעתה בהשתלשלות התהליכים.
האם כ"ץ יהיה כחלון? משה כחלון, השר ששינה את השיטה בתחום מחירי שיחות הטלפון, פתח אף הוא דרך ראשית לרפורמות והוכיח, במבצע מדויק, כי אפשר לעשות שינויים, גם אם הממשלות לדורותיהן והאזרחים חשבו תמיד ש"הכל תמיד נשאר כאן אותו דבר". השר כ"ץ הוא אדם שאפתן, בין השאר הציע את ההצעה לבנות רכבת לאילת, זאת לפני שזכינו לראות פרויקט אחד מושלם בתחום התחבורה הצולעת, את הרכבת התחתית או הרכבת הקלה שאמורה לשנות את מצב התחבורה הציבורית באזור המרכז, פרויקט שלא ממריא עשרות שנים, בולע כסף שיכול היה לפתור את בעיות הגרעון בקופת המדינה, פרויקט שלא מתרחש והפך מזמן את אזור המרכז לפקק ענק, לאין-חניה, ולשפע תאונות דרכים ואסונות.
אבל יש לתת קרדיט לשר לפחות כפי שנתנו כל הבנקים הלוואות ל
נוחי דנקנר... השר התחיל בימים האחרונים ללכת בדרכי לפיד-בנט: תקשורת עם ההמונים בדף פייסבוק ובו הכרזות הנשמעות כמו פעמי המשיח או לפחות פעמי "הכחלון החדש". מה כתב השר כ"ץ בפייסבוק ביום שלישי ה-30 באפריל:
"אל תקנו כלי רכב חדשים. רגע לפני שמהפכת המחירים בענף הרכב יוצאת לדרך, אני קורא לכם אל תקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם בני משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם". לפני הפנייה בפייסבוק הודיע השר כי מחירי מכוניות
ירדו ב-20% יחד עם מחירי החלפים. שאלנו את עצמנו איך המדינה שמנסה למצוא כל פתח אפשרי להרוויח ממיסים על כל דבר תוותר על המיסים על המכוניות? או האם היבואנים החליטו לוותר על רווחיהם במכירות מכוניות?
כולנו שואפים לראות את השר כ"ץ מבצע את תוכניותיו בתחום שיפור ענקי ברמת הרכבות, האוטובוסים, מחירי הרכבים ומה לא, בנוסח כחלון. אבל, מעדיפים להתייחס אל השר כ"ץ בשיא הכבוד אך גם בשיא החשדנות. נשמח לכחלוניזם במשרד התחבורה, אבל היינו רוצים לראות תוצאות מול העיניים ולא רק לשמוע על התוכניות הפנטסטיות בפייסבוק של השר.