X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביהמ"ש העליון דחה ערעור של עיריית הרצליה שביקשה לקרוא תגר על ההלכה לפיה המבחן האם בניין ראוי לשימוש המאפשר הטלת ארנונה הוא המבחן האובייקטיבי, ולא השאלה האם יכול המחזיק בנכס להשמישו בעלות סבירה (ברמ 42/12 עיריית הרצליה נ' חברת גב ים לקרקעות בע"מ)
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. סתם את הגולל [צילום: פלאש 90]
ביהמ"ש קיבע את הלכת המגרש המוצלח, וסגר על פניו את הגולל על יכולתם של רשויות מקומיות להטיל על נישומים ארנונה בגין שימוש ב"נכס שאינו ראוי למגורים, ולא נעשה בו שימוש".

נדמה שמעולם לא הייתה סוגיה שלוותה בחשדנות ובמשחקי 'חתול ועכבר' בין רשויות מקומיות ומחזיקים, כמו עילת הפטור מארנונה מכוח סעיף 330 בגין "נכס שאינו ראוי למגורים".
המחוקק שקבע ב 1964 בפקודת העיריות [נוסח חדש] כי "נהרס בניין.. או שניזוק במידה שאי-אפשר לשבת בו, ולא יושבים בו.. לא יהיה חייב..", דחה את הצעת חוק הממשלה, במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2010 , לתקן את הסעיף כדי "למנוע מצב של מתן פטור מארנונה לנכסים שניתן להשמיש בעלות סבירה".
בפועל, תחת זאת הסתפקה הממשלה בתיקון צנוע יותר לפיו בחלוף שלוש שנים למן תחילת קבלת הפטור, ישלם בעליו של בניין שנותר לא ראוי לשימוש ולא נעשה בו שימוש, ארנונה "בסכום המזערי הקבוע לסוג הנכס המתאים לבניין על-פי השימוש האחרון שנעשה בבנין". לאחר מכן "לא יחויבו עוד הבעלים בשיעורי ארנונה נוספים".
רציונל זה, המובע כאמור בחקיקה, עמד במבחן במשך השנים כאשר ב-30.12.2009 נקבעה בביהמ"ש העליון הלכה, בערעורה של חברת המגרש המוצלח בע"מ כנגד עיריית תל אביב, לפיה "כי די בכך שלא ניתן לשבת בבניין ואין יושבים בו, על-מנת לזכות בפטור מארנונה לפי סעיף 330 לפקודת העיריות, ואין מקום להמשיך ולבדוק, כתנאי למתן הפטור, האם לא קיימת כדאיות כלכלית לשיפוצו והפיכתו ראוי לשימוש".
לאחרונה, נדרש ביהמ"ש העליון לשוב ולדון בהלכה זו. עיריית הרצליה ביקשה להטיל ארנונה על נכס שנמצא בשלב של "מעטפת" (דהיינו ללא תשתיות חשמל, ריצוף, חלוקת חדרים, מיזוג, אינסטלציה וכו'), שטרם הושכר לצד שלישי כלשהו. בתגובה להשגה שהגישו הבעלים טען מנהל הארנונה כי "מדובר בבנין חדש, שבנייתו נסתיימה, ואין בעיכוב ביצוע עבודות גמר והתאמה, לרצונכם, כדי לאיין חיובכם בשטחים אלה בארנונה". לאור זאת הוגשה עתירה ובה, בהסתמך על הלכת "המגרש המוצלח", דחה ביהמ"ש המחוזי את עמדת העירייה וקיבל את העתירה.
לאור החלטה זו הגישה העירייה ערעור לביהמ"ש העליון, בו היא טענה, בין היתר, כי ההלכה שהתקבלה המאפשרת לבעל נכס להימנע "מלהשלים פרטים מסויימים הנוגעים לגימור או עיצוב הנכס", כדי לא לשלם ארנונה נוגדת "את התכלית והרציונל מאחורי דיני הארנונה". לאור זאת שאלה העירייה "האם נכון להרחיב את הפרשנות אשר ניתנה בהלכת המגרש המוצלח, כך שיקבע כי נכס, אשר טרם בוצעו בו "עבודות התאמה" ו-"חיבור לתשתיות" יחשב כבלתי ראוי לשימוש, ולכן כפטור מארנונה?"
בפועל, המבחן שביקשה עיריית הרצליה להעמיד בפני הלכת "המגרש המוצלה" נדחה. בפסק דין שניתן ב 5.5.2013 דחה ביהמ"ש העליון את הערעור תוך שהוא קובע: "עולה איפוא בבירור, כי בית משפט זה קבע בהלכת המגרש המוצלח כי מבחן הכדאיות הכלכלית איננו יכול לחול גם כאשר עסקינן בשאלה מתי בניין הנמצא בשלבי הקמה הופך להיות ראוי לשימוש (ולא רק כאשר מדובר בבניין שלם שניזוק). ... הדרך לבחון האם בנייתו של הבניין הושלמה הינה אך ורק באמצעות המבחן האובייקטיבי, קרי בשאלה האם במצבו הנוכחי ראוי הנכס לשימוש אם לאו. לשאלה האם יכול המחזיק בנכס להשמישו בעלות סבירה - אין איפוא משמעות מבחינת דיני הארנונה הכללית. לפיכך, יכול המחזיק לבחור להמשיך ולהותיר את הנכס במצב שהוא איננו ראוי לשימוש, וכל עוד יעשה כן - לא יחויב בארנונה בגין החזקתו את הנכס. דברים אלה, כך נקבע בהלכת המגרש המוצלח, נכונים גם כאשר מדובר בנכס שהיה שמיש אך ניזוק, וגם כאשר מדובר בנכס שבנייתו טרם הושלמה."
אם כן, עיננו הרואות, ביהמ"ש קיבע את הלכת המגרש המוצלח, וסגר על פניו את הגולל על יכולתם של רשויות מקומיות להטיל על נישומים ארנונה בגין שימוש ב"נכס שאינו ראוי למגורים, ולא נעשה בו שימוש". מאידך, רצונן של רשויות מקומיות, לאור המציאות הכלכלית בה הן שרויות, למקסם גבייה ממקורות עצמיים ורצונם למנוע "דירות רפאים" בשטחן, מבטיח קרוב לוודאי כי אין זה מן הנמנע שדרכם של אלה המבקשים ליהנות מפטור זה תהא רצופה במאבקים משפטיים.

הכותב בעל משרד לעריכת דין העוסק בדיני רשויות מקומיות ומיסוי מוניציפאלי וכן במשפט אזרחי/מסחרי.
תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיבוע להלכת "המגרש המוצלח"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר משובח ופורה  ל"ת
חובב  |  14/05/13 16:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח״כ יעקב מרגי
למה ליבי עליכם אחיי ממעמד הביניים? כי בדרך שרוצים להכות ולהכאיב לדוסים מכים בכם ומכאיבים לכם ולא בצדק
רו"ח ירון חריטן
באוניברסיטה קיימות פעילויות ייחודיות בתחומי המעבדות בהן דרך שגרה נוצרים מצבי קרבה או פעילות בשעות לא שגרתיות השונות משאר העסקים דבר הדורש זהירות והקפדת יתר על יישום החוק והסברתו
ראובן דינור
לי ברור כי פרגוסון באנרגיות ובדרייב שלו יכול היה להמשיך עם הקבוצה עוד כמה שנים. עדיין לא נס ליחו, ולעיסת המסטיק אנרגטית ובלתי מתפשרת כתמיד. אבל בתת ההכרה תחושת הבטן אומרת שאולי האיש במרומי גילו הרגיש שהרצף הבלתי נדלה עליו שקד מגלה סדקים
הרצל חקק
לקראת חג השבועות מספר הרצל חקק את סיפורה של הסבתא, שהייתה עולה בחג השבועות לקברו של דוד המלך - מבקשת מרפא, מבקשת ישועה לה ולמשפחה. זוכרת כי ביום הזה בשנת תש"א נרצחו שני בניה בפרעות בבגדד
ד"ר רון בריימן
עם כל הצער, השלום לא יגיע בדורנו - לא באשמת ישראל - אבל בינתיים אסור לישראל להתפרק מנשקה ומצבאה. קיצור השירות הצבאי נראה כצעד פזיז המחייב שיקול דעת נוסף והערכת סיכונים מעמיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il