X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בצד האפשרות להצטרף לעשייה הציבורית, השתתפות בבחירות המוניציפליות תוחב סיכונים לא מעטים לאלה המבקשים להתמודד. המחוקק שביקש להגן על ההליך הדמוקרטי קבע כללים לקבלת כספים כדי לקיים תעמולת בחירות, אך גם עונשים פלילים על מפרי הכללים
▪  ▪  ▪
בחירות לרשויות המקומיות [צילום: פלאש 90]

דומה שעוד לא הספקנו להתרגש מהבחירות לכנסת ה 19 וכבר אנו בפתחה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. דומה שלמרות החשיבות הציבורית שיש לבחירות הארציות, הבחירות הלוקאליות, בכך שהם מאפשרים מעורבות של כלל רבדי העם, סוחפות יותר מערבות של הציבור.
בצד האפשרות להצטרף לעשייה הציבורית, השתתפות בבחירות המוניציפליות תוחב סיכונים לא מעטים לאלה המבקשים להתמודד. המחוקק שביקש להגן על ההליך הדמוקרטי קבע מחד כללים לקבלת כספים כדי לקיים תעמולת בחירות, ומאידך עונשים פלילים על אלה המפרים את הכללים.
הבחירות הבאות לרשויות המקומיות ייערכו ב 22.10.2013. כל אזרח מגיל 17 ומעלה כלול בפנקס הבוחרים רשאי להצביע. כיצד ניתן להתמודד בבחירות. מהם האיסורים החלים עליהם, מהם הסיכונים אליהם הם חשופים וכיצד ניתן להתמודד בבחירות ולחזור הביתה בשלום? במאמר זה ננסה להציג את עיקר הכללים החלים על אלה המבקשים להנהיג למן סוף 2013 את הרשויות המקומיות.
בקשות למימון
כל רשימת מועמדים המתמודדת בבחירות זכאית להגיש, עד חמישה ימים לפני הבחירות, בקשה למימון בחירות מקופת המדינה. היקף המימון והתנאים לקבלתו קבועים בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) התשנ"ג - 1993. ע"פ חוק זה הרשימות זכאיות לקבל מקדמות מקופת המדינה כאשר רשימה שלא זכתה להכנס למועצה, ואף לא בלמעלה מ 50% מסך הקולות בחילוק למספר חברי המועצה תחוייב להחזיר את המימון שקיבלה.
תרומות
בדומה לבחירות הארציות לכנסת, גם בבחירות לרשויות המקומיות חלים על המועמדים הגבלות בגיוס תרומות. ההגבלות הנם באשר לסכום המקסמילי שניתן להתרים וכן הגבלות באשר להתרמה גורמים מחו"ל.
ניהול כספי
סיעות המתמודדות בבחירות חייבות לנהל את עניניהם הכספיים בהתאם לנורמות ציבוריות מקובלות. מבקר המדינה פרסם הנחיות מימון הבחירות ברשויות המקומיות (ניהול חשבונות), התשס"ח-2008 המחייבים את הסיעות לנהל מערכת חשבונות, לתעד את כל הטרנזאקציות הכספיות ולהגיש בסוף הבחירות דין וחשבון כספי למבקר המדינה, שבסמכותו להטיל, במקרים בהם או מוצא חריגה מהכללים, קנסות.
פרסום
חוק תעמולת בחירות מטיל על המתמודדים איסורים והגבלות רבות, שנועדו להבטיח תעמולה הוגנת שוויונית. ההגבלות נוגעות לגודל והמקום בו ניתן לפרסם. לדוגמה לא ניתן לפרסם יותר מהודעה אחת ביום ובעיתון ולא כזו שגודלה מעל 40 אינצ' .גם לגבי פרסום חוצות ופרסום באמצעות מתקנים (כגון שילוט ע"ג אוטובוס) חלות הגבלות, אך אלה רק החל מהיום ה 34 לפני תחילת הבחירות.
תעמולה
ככלל תעמולת בחירות ברדיו מותרת, כול עוד היא לנעשית 60 יום לפני הבחירות, ושהיא נעשית בצורה שוויונית. במסגרת תעמולת בחירות ניתן גם לפרסם סקרים, ואף סקרים שלא נדגמו באורח סטטיסטי, אך נדרש לתת ביטוי לשיטת עריכת הסקר. כמו-כן אסור לפרסם סקרים ימים שלפני הבחירות. גם כאן הטיל המחוקק עונשים כבדים ובהם קנס ואף מאסר של עד לששה חודשים למפרי החוק.
איסורים החלים על מועמד המהכהן ברשות
ראש רשות מכהן וכן כל מועמד אחר בעל זיקה לתאגיד ממשלתי או עירוני או זיקה כלשהי לנכסי הרשות או של גוף המקבל תמיכה מהרשות המקומית או שזו משתתפת במינוי הנהלותו, אסור השימוש במשאבי הרשות לצורך תעמולת בחירות. איסור זה חל על שימוש במקרקעין או במיטלטלין המוחזקים על ידם, שאינו מיועד להשכרה.
סיכום
הבחירות לרשויות המקומיות מהוות ביטוי עליון להוצאה מן כוח אל הפועל של עיקרון הדמוקרטיה. מכיוון שכך, בצד העמדת משאבים לשחקנים בזירה זו, קבע המחוקק כללים שנועדו להבטיח את טוהר המידות, כאשר על המפרים מוטלים סנקציות פליליות. כללים אלו כתובים במארג של חוקים, הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה ושל מבקר המדינה וכן בפסיקה, שחלקם סקרנו כאן. טוב יעשו המועמדים, בצד הקפיין יקדישו משאבים לצורך הבטחה כי הקמפיין בחירות שלהם תואם למערכת הכללים הסבוכה החלה עליהם.

הכותב הוא בעל משרד לעריכת דין העוסק בדיני רשויות מקומיות ומיסוי מוניציפאלי וכן במשפט אזרחי/מסחרי.
תאריך:  02/06/2013   |   עודכן:  02/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מורה נבוכים למועמד בבחירות המוניציפליות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
איציק וולף
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קיבל את עתירתם של חברי מועצת העיר ראשון לציון והורה לבטל את נאומו של ראש העירייה, דב צור, בכינוס תושבים שיזם
הרב אליהו קאופמן
מישהו צריך לחוקק חוק שמי שהורשע בעבירה פלילית - אם או בלי קלון, לא יוכל להתמודד לעולם לתפקיד נבחר ציבור בכיר ובכלל זאת ראש עיר. מישהו צריך לחוקק חוק שראש עיר או אחד מסגניו שמפעיל אלימות מוכחת במילוי תפקידו יודח לאלתר ולא יוכל עוד לכהן בתפקיד ציבורי כלשהו
איתמר לוין
אורי אוהד טוען ללשון הרע בשל קישורו לחברה שהוקמה למעשה בידי אשתו-בנפרד    טוען: העיתון הסתמך על מסמכים שנכללו בתביעה שנמחקה בשל אי תשלום אגרה
עידן יוסף
המדינה לבג"ץ: לקיים בחירות במועצה המקומית חריש במסגרת הבחירות לרשויות המקומיות ב-2013
ישי פרידמן
ח"כ הורוביץ מכריז על מועמדותו לראשות עיריית תל אביב. גם בתוך מרצ של תל אביב יודעים שנאומו הסביר והמחויך לפרקים של איש התקשורת לשעבר לא יביאו למרצ את השררה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il