X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביה"ד לעבודה הורה על פיטוריהם של גזבר ומבקר פנים ברשות מקומית לאור קרבתם המשפחתית לראש הרשות (סע (נצ') 50781-03-12 התנועה למען איכות השלטון בישראל ע"ר נ' מועצה מקומית עילוט)
▪  ▪  ▪
מועצה מקומית עילוט. פיטורי קרובי משפחה של ראש המועצה
ביה"ד נגד הנפוטיזם בשלטון המקומי הערבי
איתמר לוין
הורה למועצת עילוט לפטר את הגזבר והמבקר הפנימי, שהם קרובי משפחתו של ראש המועצה - למרות שמונו זמן רב לפני שנבחר לתפקידו * קובע: ניגוד עניינים בוטה שלא ניתן להסדירו
לרשימה המלאה

בעשרות פסקי דין שהמפורסם מבניהם הוא סיעת הליכוד נ' עיריית פ"ת (בג"צ 531/79), פיתח בית המשפט הישראלי את דיני ניגוד העניינים. עיקרם הוא שמצב של ניגוד עניינים הינו אסור, ושיש לבחון את קיומו ע"פ מבחן אובייקטיבי. דהיינו פסלות המצב תיבחן, לא באם התגבש בפועל ניגוד עניינים, אלא האם ניתן במצב הדברים הקיים להיווצר ניגוד עניינים.
לאור הלכות אלה ניתן ב 14.7.2013 בביה"ד האזורי לעבודה בנצרת פס"ד בעניין המועצה המקומית עילוט המורה על פיטוריהם של גזבר המועצה, המכהן בתפקידו 20 שנה, ומבקר הפנים המכהן 15 שנים בתפקיד, וזאת לאור העובדה שהללו קרובי משפחה של ראש המועצה. לדעת ביה"ד "מצב בו מבקר וגזבר ברשות מקומית הינם קרובי משפחה של ראש המועצה, ומכהנים במקביל אליו - מקים אפשרות ממשית לניגוד עניינים מהותי שעלול לפגוע פגיעה קשה בהתנהלותה התקינה של הרשות, ויש בו כשלעצמו גם כדי לפגוע באמון הציבור במערכת השלטונית".
בצד האיסור על ניגוד העניינים נתן ביה"ד את דעתו לכך שהחלטתו פוגעת בחופש העיסוק של הגזבר ומבקר הפנים והבהיר כי זו "מעוררת אי נוחות (בלשון המעטה), בהינתן העובדה שמדובר בעובדים תמי לב, שעובדים שנים רבות במועצה, אין חולק שמונו כדין, וגם לא נטען שנפל פגם בתפקודם - והכל בשל העובדה שלא מכבר, לאחר תקופת כהונה ממושכת שלהם - נבחר ראש המועצה, קרוב המשפחה שלהם".
למעשה פסיקתו של ביה"ד מתייחסת לסבירות החלטת ועדת המינויים במשרד הפנים לפיה "המצב מעלה חשש להימצאותו של ראש המועצה בניגוד עניינים, בין תפקידו כראש המועצה לבין ענייניהם של קרוביו, אשר אינו ניתן לנטרול". וכך קבע ביה"ד: "לא מצאנו שבהחלטת ועדת מנהל השירות, כהחלטה של רשות מנהלית, נפלו פגמים שכאלה המצדיקים ביטולה". מכיוון שכך נפסק: "אנו מורים למועצה לנקוט בפעולות הקבועות בדין המתחייבות מהקביעה לפיה לא ניתן להמשיך בכהונתם במקביל של הגזבר-המבקר-וראש המועצה."
היינו למרות ה"אי הנוחות", בחר ביה"ד לבחון את המקרה רק בראי מבחן הסבירות ודיני ניגוד עניינים, ולא לראות בכך גם משום התנגשות בין שתי זכויות (תקינות המנהל וחופש העיסוק) המחייבת בעריכת איזון אופקי. על פניו החלטה זו של ביה"ד מעלה קשיים, שיתכן וטוב היה אילו הללו היו מבוארים בפס"ד, ובהם:
  • האם ההלכה, לפיה מצב של קרבה משפחתית בין עובדי ציבור תביא תמיד לפיטורים? לדוגמה האם גם במצב בו העובד היה קרוב לגיל פנסיה או בנסיבות אישיות מיוחדות היה ביה"ד מגיע לאותה מסקנה?
  • אומנם התובענה שהוגשה לביה"ד עסקה כאמור בהחלטת ועדת המינויים, המוסמכת לעסוק בעובדים, אך האם לאור נסיבות המקרה, לא היה מקום לבחון את הסוגיה ללא מגבלות? לדוגמה בחינת מאזן הנוחות של פיטורי עובדים מול הפסקת כהונת ראש הרשות, בין היתר, לאור העובדה שאנו בפתחם של בחירות לרשויות המקומיות.
  • האם בכל עת שייבחר לראשות עירייה/מועצה, קרוב של עובד בכיר אזי יהיה על העובד להתפטר?
באנגליה, למן המאה ה-15, החלה להתגבש פרקטיקה לפיה יש לפנות למערכת דיני היושר (Equity), כאשר יישום חוק על-ידי בית משפט מביא לתוצאה שאינה סבירה. בהדרגה נוסדה מערכת בית דין נפרדת המכונה "בית המשפט ליושר", כאשר במאה ה-17 אוחדו בתי דין אלה בחקיקה שקבעה כי במקרה של התנגשות דינים ידון בית המשפט על-פי דיני היושר. גם ישראל שאימצה את המשפט המקובל, הוחלו דינים אלה במשפט.
קרבה משפחתית בקרב עובדים בגוף ציבורי הינו תופעה פסולה, בטח ובטח כאשר מדובר בעובדים בכירים וכאשר הדבר מתנהל שנים רבות ללא הפרעה. בעניין זה אמר ביה"ד את דברו בצורה נחרצת, וטוב שכך. ברם באשר לתוצאת פס"ד, קשה שלא לתהות, האם לא ניתן היה להגיע לאותה תוצאה של שמירת המנהל התקין, גם בראי דיני היושר, בדרך הפוגעת פחות בעובדים.
אכן, כפי שקובעת כבוד הנשיאה ורד שפר "מניעת ניגוד עניינים ושמירה על טוהר המידות, הולמים את ערכיה של מדינת ישראל ונועדו לתכלית ראויה אשר לקיומה של מידתיות... בכל הנוגע לסוגיית האפשרות לנטרול ניגוד האינטרסים העניינים". ברם, לאור ההשלכות של קביעה זו, פס"ד זה לבטח מותיר את מבקר הפנים והגזבר עם התהייה- "האם לא היה ניתן להגיע לתוצאה הפוגעת פחות בזכויותיהם"? קרוב לוודאי כי באם לא יוגש ערעור, עובדים אלה לעולם לא יזכו לקבל על כך תשובה.

לכותב משרד לעריכת דין העוסק בדיני רשויות מקומיות ומשפט אזרחי ומסחרי.
תאריך:  31/07/2013   |   עודכן:  31/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
לאחר שנספרו הקולות, נפתח שלב תיוג הרב הראשי החדש, הרב דוד לאו    הרבנות - מוסד אנכרוניסטי? האם יצליח לאו לייצור דמות חדשה של רב ראשי שימצא מסילות לליבו של כל יהודי?
עמי דור-און
במשאל עם, אם אכן יתקיים על-פי חוק יסוד חדש שיחוקק בכנסת, לא תוצג שאלה על "הסכם שלום", כי הסכם כזה לא יושג    יש כנראה סיבה אחרת לתחיית המתים התקשורתית של המו"מ
רפי לאופרט
אני מציע ומפציר שתנצל ללא היסוס הזדמנות כדי לתקן את המעוות, על-ידי כך שתודיע ללא דיחוי, שעד לביטול הסנקציות האחרונות של אירופה, לא תהיה התקדמות בניהול המו"מ המהותי. אפשר לדבר על טקסים ונהלים, אבל לא על נושאי המהות
מחלקת ליווי עסקאות, סומך חייקין KPMG
לאור האתגרים הרבים הניצבים בפני השחקנים בתחום הבריאות, ניתן לצפות לגידול בהיקף עסקות הרכישה בעתיד הקרוב. מוכרים, נדרשים להבנה מעמיקה של סוג העסקה שתבטיח את הצלחתם בטווח הארוך והקונים, נדרשים להתמקד במטרות המיזוג, ובאתגרים הקיימים, בטרם ייבחנו את הצלחת הארגון הממוזג בעתיד
בעז שפירא
במונח "משאל עם" יש הטעיה יסודית המנקרת את העין ודוקרת את הלב. ביום פקודה ולאחר הגעה חלילה להסכם עם הרוצחים הערבים תופנה אל ה"עם" שאלה אם הוא ("העם") מסכים למסירת חלקים מארץ ישראל לאויב. וראה זה פלא, במשאל המוצע יצביעו כל אזרחי ישראל הדמוקרטית, בכלל אלה ערבים תושבי ישראל!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il