המדינה מצידה, לא כפרה בעובדות ואמרה שפעם הייתה מדיניות להגבלת כמות הנוסעים בעמידה, וכיום - אין. ברוחב ליבה לא סירבה המדינה לדרישה שלאחר שתיקבע הגבלה היא תירשם ברישיון הרכב, ואמרה שאם היא, המדינה, תחליט על הגבלה כזו - היא תירשם ברישיון הרכב.
|
טענת העותרים העיקרית היא שהמדינה מחויבת להשתמש בסמכותה על0פי חוק ולהגביל את כמות הנוסעים באוטובוסים. מאידך, המדינה כלל אינה מתייחסת לשאלה: האם היא מחויבת או רק רשאית להשתמש בסמכותה; ורק טוענת בשלב זה שזה בטיחותי לנסוע בצפיפות. אגד ודן, אף הן, כמדינה ממש, סוברות שאין להגביל את כמות הנוסעים העומדים ואף מוסיפות שזה לא צודק, לא יעיל ובלתי ניתן לאכיפה. משהו זז במערכת, וביום 1.1.2007 נרשם בביהמ"ש צעד שנקט משרד התחבורה בעקבות העתירה - הגבלת כמות הנוסעים העומדים המותרת בנסיעה בינעירונית לרף מקסימאלי של עשרה. באותו המועד מבקש ביהמ"ש מהמדינה להחליט כיצד תפורסם ההגבלה הכמותית של העומדים בנסיעות הבין עירוניות, לקבוע כיצד יבוצע רישום ההגבלה ברישיון הרכב, וכן שהמדינה תגביל את כמות הנוסעים בעמידה גם בנסיעה עירונית. מיד, כעבור כשנה וחצי ביום: 26.5.08 מודיעה המדינה את בשורתה המנצחת: שלא רק שזה בטיחותי לעמוד בנסיעה עירונית צפופה, אלא שעל-פי מחקר שנערך זה גם מונע עומסי תנועה (על-פי המשוואה ההגיונית שככל שנדחוס יותר נוסעים באוטובוס אחד, כך נזדקק לפחות אוטובוסים על הכביש, מה שלבטח יקל על עומסי התנועה), וכערך מוסף חשוב ביותר יפחית גם את הפגיעה באיכות הסביבה.
|
בג"צ בהרכב המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופטים יורם דנציגר ואליקים רובינשטיין הכריע (9.6.09) כי אור להתחייבויות המדינה להגבלת כמות הנוסעים בנסיעה הבינעירונית, ובהתחשב בעובדה שישנם מתקני אחיזה באוטובוסים העירוניים ושדוח שהפיקה המדינה, אכן, מראה, שבטוח ויעיל לנסוע בעמידה בעיר, החליט שאין יותר מה לתקן, שהכל בא על מקומו בשלום, ומשאין מה לתקן - מחק את העתירה. במחווה נדירה מאפשר לנו השופט רובינשטיין להציץ מעט אל תוך ראשו של שופט עליון ולנסות לפחות להבין מה יכול לתת לשופט עליון תחושה שהוא עשה צדק. כך הוא כותב בסוף פסק דינו: "בשעה שבעל הרכב הפרטי יסע ברכבו - במקביל יסע הנוסע באוטובוס בבטיחות וברווחה. אם היה בעתירה זו, ובטיפול בית המשפט, משום תרומה לבטיחות וגם לכבודם ולרווחתם של נוסעי האוטובוסים - והיה זה שכרם של העותרים, וגם בית המשפט יחוש סיפוק."...
|
בג"צ 1527/06 התנועה להגינות שלטונית ומנחם קניג, יו"ר הארגון לעידוד תחבורה ציבורית למען צמצום תאונות דרכים בישראל נ' המדינה, המשטרה אגד דן
|
|