X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית הדין לעבודה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
תנאי הסף "עבודה בביקורת" פנימית במבחן
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין

מה נחשב כניסיון מוכר לצורך קבלה לעבודה כמבקר פנימי במכרזי כוח אדם? לכאורה, התשובה לכך ברורה, והרי חוק הביקורת הפנימית1 המגדיר את תנאי הסף קובע, בין היתר, כי נדרש "ניסיון עבודה שנתיים ביקורת". דע עקא כי המחוקק לא הגדיר מהו אותו ניסיון נדרש, קרי לא הגדיר מה נחשב ל"עבודה בביקורת". ובלשונו של ביה"ד "המונח עבודת ביקורת עמום", ו"יישומו כרוך ביסוד סובייקטיבי של הערכה" וככזה "הוא טעון פרשנות".
סוגיה זו הגיע עד לדיון בביה"ד הארצי לעבודה, בפסד דין שניתן ב-9.5.2024 שדן בערעורה של מועמדת שזכתה במכרז למבקר פנים שערכה רשות מקומית, שתוצאותיו נפסלו. עיקר הערעור נסוב סביב השאלה האם הניסיון שהמועמדת הציגה, הכולל עבודה כרו"ח, קצין ציות ומשפטנית וכן עבודה בהתנדבות כמבקרת באגודת סטודנטים, קביל לצורך עמידה בתנאי הניסיון. ערכאת הערעור קיבלה את קביעות ביה"ד קמא בנושא זה וקבעה:
1. התנדבות - לא ניתן להתחשב בניסיון תעסוקתי שנצבר בהתנדבות. להוציא חריגים. פעילות שנעשתה בהתנדבות אינה ראויה לבוא בגין תנאי הסף של ניסיון תעסוקתי.
2. השתלמות מקצועית - ביה"ד הארצי חזר על הקביעה של ביה"ד קמא לפיה לאור התיקון בחוק לא ניתן עוד להביא בחשבון השתלמות מקצועית לצורך עמידה בתנאי הסף של "עבודת ביקורת".
3. עבודות טכניות בביקורת SOX - למרות שנקבע כי ביקורת SOX יכולה להיות מוכרת לצורך עמידה בתנאי הניסיון, עבודה טכנית של הכנת נתונים, תרגום נהלים מאנגלית ובדיקת יישום נהלים, כפי שעשתה המערערת, לא עונה על דרישת הניסיון בביקורת.
4. קצין ציות - לאור אופי עבודתו, ניסיון עבודה כקצין הציות אינו שקול ערך לניסיון בביקורת (להרחבה, ראה א.קוחלני, News1, 3.12.2023).
5. עבודה במשרד רו"ח - מניתוח החקיקה העלה ביה"ד הארצי עולה כי "קיים שוני בין תכלית פעולות הביקורת ובין תכלית הבקרה החשבונאית". בעוד ש"מיקודה של הביקורת החשבונאית הוא בשיקוף נאות של הנתונים הכספיים" מבקר הפנים בוחן מציאות בהתאם לנורמה, ומעלה המלצות במקום שיש פער בין הללו. לכן עבודה במשרד רו"ח הכרוכה בהכנת דוחות כספיים ו/או בבקרה רגילה של הדוחות הכספיים, שעיקר עבודתה הוא בבדיקת נכונות הנתונים והצגתם בדוחות לא יכולה להוות ניסיון מוכר בביקורת פנימית.
בצד אלה קיבל בעניין זה ביה"ד הארצי לעבודה החלטות מהותיות נוספות, כדלקמן:
א. ככלל אין להחיל את דוקטרינת הבטלות היחסית על החלטות לביטול הכרזה על מציע כזוכה. דהיינו, יש לבטל מינוי של מועמד, אם הוא לא עומד בכל תנאי הסף הקבועים בחוק למינוי מבקר פנימי.
ב. במכרז כ"א, כאשר עולה חשד בדבר הרקע התעסוקתי שמציע המועמד נדרש להפיק דוח עיסוקים מהביטוח הלאומי, שאם לא כן אזי הרשות עלולה להראות ככזו שפגם נפל בעבודתה.
כיוון שלא זו בלבד שההוראות בעניין תנאי סף "עבודה בביקורת" אינן ברורות אלא שהעדר הנמקה של הרשויות במכרזי כ"א מקשה על בירור המקרים. קרא ביה"ד הארצי, על-רקע הגידול בתובענות נגד רשויות מקומיות בגין הליכי מכרז לקבלת עובדים, כי על משרד הפנים לקבוע דרכים "לטיוב הליך קבה"ח בדבר עמידה בתנאי הסף, כדי להבטיח שהחלטות מתקבלות על מלוא המידע הרלוונטי", וכן להבטיח כי החלטות אלה בדבר עמידת הזוכה בתנאי המכרז מנומקות ומפורטות, והציע לעשות זאת באמצעות טופס מובנה, וקביעה ברורה באשר למכרזים המחייבים בחו"ד יועמ"ש הרשות. כמו-כן יש לברך על קביעת ביה"ד הארצי לפיה בכל הקשור למנוי מבקרי פנים לא ניתן לפסוע בדרך האמצע, אלא יש להקפיד על קוצו של יוד ומקום שמועמד לא עונה על תנאי מתנאי הסף יש להעדיף את ביטול המינוי.
פסיקה זו ממחישה את הצורך באסדרה, ועתה יש להמתין ולראות האם ההוראות שמשרד הפנים צפוי לפרסם, אכן יסגרו אחת ולתמיד את הפרצה שמאפשרת מינוי עובדים שניסיונם הוא לא בהכרח בביקורת פנימית פר אקסלנס.

הערות

1. הוראות אלה מחוק הביקורת הפנימית הוחלו גם בחקיקה המוניציפלית, ראה סעיף 167(ג) לפקודת העיריות וסעיף 13ה לפקודת המועצות.

הכותב הוא מומחה לציות ביקורת פנימית וניהול סיכונים, עוסק בביקורת פנימית ברשומ"ק, ומרצה בתוכנית MA ללימודי ביקורת ציבורית ופנימית באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  21/05/2024   |   עודכן:  21/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנאי הסף "עבודה בביקורת" פנימית במבחן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיר טורם-הספרי
המצרף של המלחמה עם האירועים האנטישמים, שחרגו מעל ומעבר לכל מה שידענו, כולל במדינות שבהן לא ניכרו בעבר סממנים שכאלה באופן אינטנסיבי, דוגמת ארה"ב, בריטניה וצרפת, הינה לדידי קריאת השכמה למי שעדיין לא הבין את הפוטנציאל הגלום במשקיעים
יוסף גערליצקי
כאשר יהודי מרגיש שחסר לו משהו בענייני תורה ומצוות, אינו סומך על-אף אחד ולא מחכה שיצוו אותו, אלא תובע וצועק מעומק נפשו למה נגרע
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
איתן קלינסקי
אני פוחד מהיהירות המשיחית, שהגביהה לשחקים משכרים, כשראש הממשלה הולך לעבר עימות עם ארה"ב, הנכס הביטחוני הגדול ביותר שלנו, שעצם הישרדותנו כמדינת עולם ראשון תליה בו
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il