|
1 |
|
|
של מי שכורך ותוקף בנשימה אחת את הכיבוש המוצדק
ביחד עם הריקבון במערכת המשפט ועוולות סל הבריאות? פשוט לא ייאמן. והרי לפניכם דוגמה אחת מרבות?
כיבוש
(שיר-לכת)
נִמְשֹׁל בִּשְׂדוֹת-זָרִים
נָגוּר בְּבָתֵּיהֶם
נִסְחַר בִּרְכוּשָׁם
נִדְפֹּק אֶת בְּנוֹתֵיהֶם
נִמְשֹׁל בִּשְׂדוֹת-זָרִים
נִשְׁפֹּךְ קְצָת אֶת דָּמָם
כְּדֵי שֶׁיִּלְמְדוּ
שֶׁהֵם חֶלְאַת-אָדָם
נִמְשֹׁל בִּשְׂדוֹת-זָרִים
נִקְצֹר, נַחְלֹב, נָשִׁיר
עַל עַם מוּרָם מֵעַם
מוּרָם , עֶלְיוֹן, בָּכִיר
נִמְשֹׁל בִּשְׂדוֹת-זָרִים
נִמְשֹׁל בָּם לְעוֹלָם
וּמִי שֶׁלֹּא יָכֹל
שֶׁיִּסְתַּלֵּק מִכָּאן!
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ל. אהרון |
|
|
|
|
|
זה מכבר יש לנו פה עסק עם איש מוזר עם שירים עוד יותר מוזרים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אספור א. |
|
|
|
|
|
והשפעתם על הנוער שלנו עלולה להיות קטלנית כמו שהייתה פעם השפעתם של "ייסורי וורתר הצעיר" על הנוער הגרמני.
קל וחומר, כשעשרות מתוכם מולחנים ומושמעים באמצעי התקשורת, שגם בעייתים כשלעצמם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ל. אהרון |
|
|
|
|
|
הינה, לדוגמה, את זה מצאתי במדור "אומרים שירה" באתר "חברה":
מהירות האור
"מי ישמור על השומרים
כשהאצבע קלה על ההדק?
מי ישפוט את השופטים
מי יציל מדינם את הצדק?
מי ינהיג מנהיגים
מי יציל מידם את העם?"
אימאן עספור
*
כמה מהר הופכים הדברים
להִבהובים בחלל אפל
כמו כוכבים שאין לדעת
אם הם עדיין בוערים
הלוך ובעור הלוך ויהל
או כמו מרכבת-דלעת
פג תוקפם כשהשעון צילצל
חצות – ושום תיקון לא יציל
את חורבנם את אובדנם
את דעיכתם את קפיאתם
אי-שם מחוץ לטווח-זיכרון –
כמה מהר הופכים הדברים
לצל של עצמם
כמה מהר נשארים הדברים
תלויים על בלימה
עד צאת נשמתם
איזה שופט מטומטם
ציווה לתלותם
על בלימה? ולמה?
איזה פִּרסום איזה קידום
יָצא לו מזה? הרי במוקדם
או במאוחר יתגלה
שהוא מטומטם השופט הזה
שמסיבות שעדיין שמורות עִמוֹ
הרס עולם ומלואו
אבל המטומטם הגדול מכולם
הוא מי שמינהו לשופט על עַמּוֹ
אידיוט כזה – יִמַּח שְׁמוֹ.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בני לוי |
|
|
|
|
|
לפי השיר מקום היהודים בין המתים...
זכות הנקמה
"לא נקמה אבקש אלא צדק
ואם הצדק הוא נקמה – אזַי נקמה"
איימן עספור
אם אינכם יודעים
שעשיתם אי-צדק
מה בכם מוֹתר
האדם מן הבהמה?
אם אינכם רואים
שבראתם אי-סדר
או חושבים שלכם מוּתר
מי בכם ראוי למחילה?
אם אינכם מריחים
את סירחון עצמכם
או בטוחים שהוא מור-שושנים
איך תריחו שפיכות דמים?
אם אינכם שומעים
דמים זועקים
אליכם מן האדמה
מה לכם ולאדם ולאדמה?
אם אינכם חשים
לתקן עיוות-דין
שהורס ומחריב חיים
מקומכם בין המתים.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
א.ע |
|
|
|
|
|
שיר ערש ים תיכוני
מילים: עידן סובול
לחן: דרורה חבקין
שן ילדי אביך מת
גם לך צפוי כמוהו
אל המלחמות לצאת
ואחר תמצא מרגוע
שן ילדי אביך מת
מלחמות חמש סיפר
כשתיגדל תקום יבש
ותדע אותן על פה
שן ילדי אביך מת
לא סתם מת - מת כגבר
יום אחד הרי תצא
ותביא אותו אל קבר
שן ילדי אביך מת
והיה מזל גדול לו:
מלחמות חמש סיפר
רק אחת הוא לא יכול -
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נחום ת. |
|
|
|
|
|
האלה מהשמאל שכותבים נגד מלחמות היא שהם גרמו למלחמות אלה בוותרנותם ודפנסיביותם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דרורה |
|
|
|
|
|
ששנאו מלחמות וכתבו נגד המלחמות ולחמו במלחמות ישראל ויש מהם שגם שילמו בחייהם במלחמות האלה.
דוגמה ואות ומופת לכולנו מבין אלה הוא יוסף שריג מבית השיטה, שנפל במלחמת יום הכיפורים. יוסף היה רודף שלום מובהק ובשל המלחמה המיותרת ההיא - שירתו באמצע ניפסקה.
משוררים וסופרים ואנשי-רוח רבים מהשמאל לחמו בכול מלחמות ישראל ובכול החזיתות, ורובם ככולם היו אנשי שלום מובהקים.
אז ההכללה שעשית כאן אין לה ראש וידיים ורגליים ואין לה שום קשר ליצירותיהם, שאותן כניראה גם לא טרחת לקרוא מעולם, כמו לדוגמה את יצירותיו הגדולות של ס. יזהר, שגם הוא היה במקרה רחוק מהימין כרחוק מזרח ממערב.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
סמדר ג. |
|
|
|
|
|
גם את המשורר שכתב את השיר הבא:
על זאת
חצה עלי ג'יפ את העיר הכבושה,
נער עז וחמוש ... נער כפיר.
וברחוב המדבר
איש זקן ואשה
נלחצו מפניו אל הקיר.
והנער חייך בשיניים-חלב:
"אנסה המקלע" ... וניסה.
רק הליט הזקן את פניו בידיו...
ודמו את הכותל כיסה.
זה צילום מקרבות-החירות יקירים.
יש עזים עוד יותר, אין זה סוד.
מלחמתנו תובעת ביטוי ושירים ...
טוב! יושר לה, אם כן, גם על זאת!
אכזרית מלחמה! המטיף התמים,
באגרוף מפניה-יחזר,
אך לכן
צו היושר וצו הרחמים
לו יהיה בה כמוה אכזר.
ולקהל המפיטים רק על קסם הודה,
ותורמים לה רק דבש על מירדה,
לו יוכנו בידה עונשים של פלדה
בתי דין צבאיים של שדה.
תמוגר השלוה הלוחשת "אכן" ...
ורואה את פניה בראי.
ומלחמת העם שעמדה לבלי-חת,
מול שבעת הגייסות
של מלכי המזרח,
לא תחת גם מפני "אל תגידו בגת",
היא אינה פחדנית כדי-כך! ...
*
את השיר הנ"ל כתב לא אחר מאשר המשורר נתן אלתרמן, שמעולם לא היה חשוד בשמאלנות (ראו "הטור השביעי", 19.11.1948).
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ליעד |
|
|
|
|
|
תקרא את השיר פעמיים ואם צריך אז בשלישית, נתן אלתרמן כותב את השיר הזה לא מנקודת מבט שמאלית אלא ימנית בה עוולות המלחמה שנכפתה עלינו הם כורח המציאות.
הצחקתני עם הפרשנות שלך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אספור א. |
|
|
|
|
|
עברתי על כמה מתגובותיך, ולא נותר לי אלא להציע לך ללכת להיעזר בהוראה מתקנת, כי הבעיות בהבנת הנקרא הן שלך וגם הן חוזרות על עצמן בוריאציות שונות.
השיר של נתן אלתרמן הפך זה מכבר לעל-זמני כמו השירים של אצ"ג, למשל, ואני בטוחה שאילו עידן היה כותב שיר זהה אחד לאחד, היית עושה כמיטב יכולתך להשמיצו.
אבל ממילא "הביקורת" שלך אינה מעלה ואינה מורידה ואינה מעידה אלא על תסכוליך הפרטיים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ליעד |
|
|
|
|
|
להשוות את אלתרמן (אותו לא הבנת...) ואת אצ"ג, לנהיליסט המופקר עם שירי הרפש שלו.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אספור א. |
|
|
2 |
|
|
לבדיחה. ולמרות שברור שבמקורו הוא היה מכוון על-ידי ערבייה לאלוהים של הערבים, כולנו יודעים שזה גם אלוהים שלנו.
אפילו שאולי לא הבנתי אותו עד הסוף, אני נורא כועסת, כי איך שלא יהיה לא מתייחסים ככה לאלוהים.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שומרת מסורת |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כמה שאתה צודק שהם מתאימים זה לזו וכמה חבל שהם כל כך מוכשרים ולא שייכים למחנה שלנו. לא פעם אני שואלת את עצמי מדוע כל הסופרים הגדולים והמשוררים הגדולים והמחזאים הגדולים שייכים למחנה האחר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ציפורה |
|
|
|
|
|
מדובר באדם עבריין שהוא "משורר" בעיני עצמו (ובעינייך) שמשרבט שירי זבל . ועוד פלשתינית פשיסטית.
אין כמו אצ"ג. נעמי שמר ואחרים , כל השאר פלצנות שמאלנית נהיליסטית .
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אספור.א |
|
|
|
|
|
ומי אתה או את אדוני או גברתי שמבטל בהבל-קליד כל דעה שאינה כדעתך?
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ציפורה |
|
|
|
|
|
ולהשוות בין משורר הזעם הדגול אורי צבי גרינברג
לבין, עם כל הכבוד, הפזמונאית נעמי שמר ואחרים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
זאבי |
|
|
|
|
|
ובטח לא שירים פוליטיים, שירים אירוטיים ותרגומים מעכו"ם, לא עלינו.
חסר בארון הספרים היהודי שירים טהורים שאת הולכת לראות חרוזים של מה בכך בשדות זרים שאין בם לקט, פאה ושיכחה, קל וחומר שאין בם שמיטה ומהם צומחות ובאות עלינו כל הצרות שבעולם, רחמנא ליצלן.
מוטב לך לחזור בך לאלתר ולדבוק בכלל "כבודה בת מלך פנימה" ובא לך ולציון גואל במהרה בימינו אמן. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נפתלי א.ה. |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
לאלה שקראו בלב והפנימו
ולאלה שקראו בקול ומחו;
לאלה שקראו ועברו לסדר היום
ולאלה שחזרו וקראו וחזרו וקראו;
לאלה שיחפשו את הקודמים ואת הבאים
ולאלה שריפרפו על אחד באופן חד-פעמי והסתלקו;
ואפילו לאלה ששרקו בוז וקיללו
והיו שמחים (מסיבות השמורות עימם)
לשלוח אותי לבית העולם או לפחות לסיביר
אילו רק יכלו מבלי לסכן את חירותם;
תודה לכול אלה שהיו רגישים עד כדי כך שלא יכלו
להישאר אדישים לטוב ולרע.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ע. סובול |
|
|
5 |
|
|
|