X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אור לגויים? [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
דרושה רביזיה בחוק הביקורת הפנימית
נייר מחקר של המרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה שהתפרסם לאחרונה קובע כי חוק הביקורת הפנימית נותר כמעט ללא שינוי למרות התמורות במקצוע, טעון, כדי להבטיח את אפקטיביות הביקורת הפנימית, ברביזיה

לפני 30 שנה, בשלהי הכנסת ה-12, בימים שבהם חוקקו חוקי היסוד שהביאו למהפכה החוקתית (כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק) חוקק חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992 (להלן - חוק הביקורת). המהלך החקיקתי הציב את ישראל בקדמת המדינות המערביות שבחרו להסדיר את עבודתו של המבקר הפנימי וחובת מינויו בחוק מסגרת חוצה מגזרים.
אך מה נותר מ"תקדים" עולמי זה? האם עדין ישראל הנה אור לגויים? האם חוק הביקורת עדין מהווה כלי המבטיח את אפקטיביות הביקורת הפנימית? על-רקע כנס ייחודי שנערך באוניברסיטת חיפה במעמד מבקר המדינה, שעסק בהיבטים השונים של השלכות של חקיקת חוק הביקורת הפנימית, נערך מחקר שבקש לבחון סוגיות אלה.
בנייר המחקר שפורסם לאחרונה1, ושעותק ממנו נשלח לוועדה לשר המשפטים, השר הממונה על החוק, וליו"ר ועדת ביקורת המדינה, ניתח צוות החוקרים שעליו נמנים מחברי שורות אלו, את מצבה של הביקורת הפנימית בישראל בראי החוק, המשפט והפרקטיקה.
המחקר מעלה כי למרות שחלו בביקורת הפנימית תמורות שהפכו את עורה, מביקורת פנימית מסורתית השמה במרכז את הבקרה לביקורת פנימית מבוססת סיכונים, חוק הביקורת נותר בפועל ללא שינוי. ביטוי בולט לכך ניתן לראות דרך התמורות בהגדרת המקצוע. כעולה מסעיף "תפקידי המבקר" שנחקק אז הקובע את קווי המתאר של תפקידיו באופן העולה בקנה אחד עם הגדרת הביקורת הפנימית שנהגה אז (בחינת יעילות הבקרה). אולם, ההגדרה המקובלת היום גורסת שביקורת פנימית "הינה פעילות בלתי תלויה ואובייקטיבית של הבטחה (assurance) וייעוץ, אשר מיועדת להוסיף ערך ולשפר את פעולות הארגון. היא מסייעת לארגון להשיג את מטרותיו בהבאת גישה שיטתית וממוסדת, לשם הערכה ושיפור האפקטיביות של תהליכי ניהול סיכונים, בקרה, פיקוח וממשל תאגיד" (תקני IIA).
כלומר: כאשר הפכה הביקורת הפנימית מכלי להערכת "הלימותן ויעילותן של מערך הבקרה בארגון" לכלי ייעוץ והבטחה שנועד "להוסיף ערך לארגון", נותר חוק הביקורת כפי שהוא. לשון אחר, כאשר מבקר הפנים נדרש לתת כיום הבטחה (assurance) וייעוץ בתחומי ידע שהתווספו אחרי שנחקק החוק (ניהול סיכונים, סייבר וכו'), חוק הביקורת, שנותר ללא שינוי, מכוון מבקרי פנים לערוך ביקורת מסורתית, בעוד הפרקטיקה המקצועית מחייבת אותם לערוך ביקורת המבוססת על סיכונים (לסקירת ההבדלים ראה טבלה בהמשך).
על-מנת לנסות ולהצעיד את חוק הביקורת אל המאה ה-21 העלה צוות החוקרים רשימה מקיפה של המלצות ובהם:
א. להגדיר את חוק הביקורת הפנימית כחוק מסגרת, כפי שנקבע בדוח זיילר3, כדי ליצור האחדה במאפייני המקצוע שהוסדרו בחקיקה בחוקים שונים.
ב. להסדיר בחוק את מעמד המבקר בארגון כנושא תפקיד בכיר, כדי שבכירותו תאפשר לו לבקר בכירים בארגון וכדי להגביר את היענות הארגון לאמץ את המלצות הביקורת.
ג. לעדכן את הגדרת כשירות המבקר ולכלול בחוק תחומי ידע עדכניים (ניהול סיכונים, סייבר, משפטים).
ד. לעדכן את הגדרת תפקידי המבקר ולכלול בחוק את החובה לערוך ביקורת המבוססת על סיכונים.
ה. להטיל חובת מעקב אחר ממצאיו של מבקר פנימי במסגרת צוות מעקב לתיקון ליקויים (כיום הוראה זו נוהגת רק בחקיקה המוניציפלית), כדי להגביר את אפקטיביות הביקורת.
ו. לעגן, כפי שנעשה בהצעת חוק העיריות, את זכות העיון וזכות הטיעון של המבוקרים (בג"ץ 7805/00) כדי להבטיח שמירה על זכויותיהם.
ז. להקים בכל ארגון ועדת ביקורת. יש ארגונים, כגון משרדי ממשלה, שאין בהם ועדה כזו. מומלץ לשקול לשלב בחוק את החובה להקים ועדת ביקורת בכל גוף שימונה לו מבקר פנימי
יש בכוחם של המלצות אלה, המבקשות לעשות רביזיה בחוק הביקורת, כדי להבטיח כי פונקציית הביקורת הפנימית תמשיך, למרות התמורות, להוות מגדלור המסייע למקבלי החלטות במתן תובנות המשמש כשומר סף בודד בקו השלישי התומך בממשל תאגידי נאות. נייר מחקר זה אם כן מעלה תרומה חשובה בהפניית תשומת הלב לצורך בתיקון חוק הביקורת על-מנת להבטיח כי הוא מקדם את ייעודו, ואנו קוראים למקבלי החלטות לבחון לשקול לתקן את חוק הביקורת הפנימית בהתאם.

הערות

1. המחברים הנם מרצים בביה"ס למדע המדינה, אוניברסיטת חיפה. המחקר נכתב בשיתוף עם אורית בז'רנו שפירא, מרצה באוניברסיטת חיפה. תודות המחברים נתונות לפרופ' שלמה מזרחי, ד"ר יניב ריינגוורץ, ד"ר וולארי איסק ולפרופ' דנה ושדי. הוועדה לבחינת חוק הביקורת הפנימית התשנ"ב - 1992 בראשות השופט זיילר.

[צילום: אלון קוחלני]
תאריך:  30/04/2023   |   עודכן:  30/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושה רביזיה בחוק הביקורת הפנימית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
יכולת ההרס, עוצמת השנאה, מידת הניכור מהעם והנכונות לשרוף את האסמים - הפתיעה רבים, אותי בוודאי, ראינו את המראות ושמענו את הקולות
יורם אורעד
הטלסקופ חולל מהפכה בעולם המדע כשאיפשר לצפות בגרמי שמים כאילו הם קרובים ולראות את פרטיהם    קצת על הטלסקופ ותולדותיו, על רדיו טלסקופים ועל טלסקופי חלל
יוסף קנדלקר
ככה נראו ימי שירותי בצה"ל. הלכתי מהר בהתחלה, ואז בקושי צעד אחד, ולאכול, אם היה מה לאכול, הלכנו תמיד באלכסון למאפייה הצמודה לחדר האוכל
צבי גיל
אלה משביי רוח שבפניהם יש להעלות את המפרשים במלוא אורכם, רוחבם והדרם    לפתוח ולא להרפות עד שנגיע לחוף המיוחל
רפי לאופרט
הימין חוזר על טעויותיו בהן הוא מבטיח לציבור הרים וגבעות ומנפק לו שפע גבנונים וגיבנות. פוליטיקה היא כידוע "אמנות האפשר" ואחת המיומנויות שמיטיבה עם העוסקים בה היא ההבנה שאמון הציבור הוא נכס, אולי אף החשוב ביותר. מאידך-גיסא, הבטחות סרק בפוליטיקה מכרסמות באמון הציבור כקיני טרמיטים. וגם: "בתחבולות תעשה לך מלחמה" נאמר במקורותינו וחשוב לזכור זאת. אל לימין להיסחף אחר מלל חסר ממשות או אמוציות נעדרות שליטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il