X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שער האריות [צילום: משה מילנר/פלאש 90]
ילד בירושלים
גן החיות התנ"כי - נקמתו של מלך החיות
אוהב חיות אני מנעורי, גידלתי חתולים וכלבים עזובים בילדותי בחצרות המוסד בנעורי, בקיבוץ שלוחות אשר בעמק בית-שאן, היו מביאים אלי כל גור או גוזל עזובים שנמצאו בשדות

ילד הייתי בירושלים. לפני מלאת לי שש שנים הועליתי ארצה על-ידי "עליית הנוער", אותו ארגון מופלא שארגן לו העם היהודי כדי לטפל ביתומיו, ובילדים שניצלו מתופת השואה ושוטטו ברחבי אירופה כגוזלים אבודים, ללא קן וללא כנפי הורים לחסות תחתן. כחודש ימים אחר עלייתי ארצה הביאוני למוסד ילדים דתי ברחוב רש"י 60 בירושלים, במבואותיה המערביים דאז של הבירה. המוסד נבנה מאחורי "בית צעירות מזרחי", המצוי שם נטוש בעלבונו עד ימינו, אלא ששם נפרד לא הוענק למוסד הילדים, ועד היום כל בוגריו הזכרים חשים באי-נוחות באומרם כי "גדלו בבית צעירות"... מילא, "הגדיים הפכו תיישים" והגדיות היו לעזים (?) ושום רע לא אירע.
רחוב "הטורים" של ימינו אז טרם נסלל, ולא היה אלא דרך כבושה בעפר. בקצהו, אשר מול מחנה הצבא שנלר, בפינת רחוב שבטי-ישראל כשמו היום, בנוי בית-מידות מפואר מאבני גזית אדמדמות. גינה מטופחת ועשירה הקיפתהו אז סביב, ובעיבורה בריכה מוארכת בה שטו תדיר ברבורים ואווזים לבנים. סיפרו כי הבית שייך היה לאחד מראשי הפקידות הבריטית. אנו, ככל עוברי-האורח, היינו מתעכבים שם ומנסים לראות מבעד לגדר הרשת הצפופה את יפעת הברבורים המלכותיים השטים בבריכה ונושאים בגאוה ובחן את צוואריהם הארוכים.
אלא שלא על ברבורים באתי לספר כאן, אלא על אריות, לפי שידוע הוא שירושלים עיר של אריות היא. יעידו סִמְּלָה, יעיד האריה שעל בניין ג'נראלי, יעידו האריות בכניסה לתחנת המשטרה של מחנה יהודה, וכל זוגות האריות הרקומים ביד אוהבת על פרוכותיהם של ארונות הקודש אשר במאות בתי-הכנסת, ועוד לא מנינו אלא מקצתם.
מעבר לרחוב שנלר, כפי שקראנוהו אז, בנויים בשורה או שתיים בתי אבן חומים בהירים, רובם בני קומה אחת, והם בתי הטמפלרים הגרמנים שהתיישבו להם בצפונה של ירושלים דאז. הם גם בנו את מחנה שנלר כבית יתומים. כמיטב הבנייה הגרמנית בנו בו גם כנסייה, ומעליה מגדל מרובע ששעוניו מורים בדייקנות טיפוסית את השעה לארבע רוחות השמיים. אנו, ילדי המוסד, לא ידענו אז דבר אודות הטמפלרים. ברוב הבתים כבר גרו משפחות מעדות המזרח - אז עדיין לא הכרנו מושג זה - וילדיהן העזים הגנו באגרופים נוקשים על תפוחי-העץ ושאר פירות-מגדים שגדלו בחצרותיהם. אנו קראנו לשכונה זו "שכונת הכורדים". די נזהרנו כאשר חלפנו לידה, בדרך העפר שבינה ובין המחנה, שלא להסתבך עם שוכניה.
מאחורי שכונת הטמפלרים השתרעו חורשות ושדות פתוחים, מנומרים בסלעי ענק אפורים-לבנים ומנוקדים באי-אלו עצים, ובהם כמה עצי תאנה ושקד שֶׁיֵּשׁ וזכית ליהנות מִבָּכּוּרוֹתֶּיהֵם עם קיץ. השדות נשתפלו אל גיא עמוק אשר בו, או סמוך מעליו, עבר קו הגבול עם ממלכת ירדן. מעבר לגיא שָׁבִים ומתנשאים ההרים ובראש הגבוה בהם מתנוסס מבנה גדול ובראשו צריח-מסגד מתנשא, הלא הוא "נֶבִּי-סמואל", מקום קברו של שמואל הנביא לפי המסורה. משם הפגיזו ללא הפרעה את כל צפון ומזרח ירושלים בזמן המלחמה שני תותחי "לונג טום", אשר הבריטים סיפקו ללגיון הירדני. לצבאנו לא היה מענה לטווח כזה ונסיונות לכבוש את הרכס עלו בתוהו. מאותו הר נזדמן לי שוב, והפעם כקצין מילואים, לספוג אש ירדנית עֵת עליתי, בזחל"ם המודיעין של חטיבת השריון 10, חטיבתו של אל"ם אורי בן-ארי, לכוון גבעת הרדאר, שועפאט ורמאללה במלחמת ששת-הימים.
הוֹי שמואל, שמואל הנביא, בחייך שפכת אש וגפרית על שאול המלך ועל יתר העוברים על דבר ה', ולאחר מותך שוב שפכו עלינו מחצריך אש, גופרית ופגזים בשתי מלחמות. כלום ידעת כבר אז כי שוב נמסור את קברך לידי שוטמנו? העל כן הרשית להם להפגיזנו מחצריך? אלא ששוב סטינו מהנושא: טמפלרים, כורדים, אנגלים, לגיון, ערבים, נביא אחד, ואל גוב הארי טרם באנו.

כלובין לא גדולים [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

לימים, כמדומני לאחר מלחמת השחרור, הוקם בחורשות האורנים העבותות שאחרי מחנה שנלר גן החיות שנקרא, להבדילו מכל גן-חיות אחר, "גן החיות התנ"כי". דומני שהועבר ממקומו הקודם בצפון מזרחה של העיר, לאחר שהופגז ונהרס באש הלגיון הערבי. גם סובב לו סיפור על ארי שנמלט מכלובו ההרוס ושוטט בעיר אשר האריה הוא סמלה, עד שנלכד או הומת. סוף אותו מעשה אינו זכור לי.
הגן החדש עשיר לא היה. בין עצי האורן הישנים נבנו כמה וכמה כלובים לא גדולים במיוחד, ודי מרוחקים זה מזה. לא היה זה גן מודרני בו חצרות רחבות לחיות כמקובל בארצות-הברית או באירופה, כלוביו לא היו ככלובי הגן כיום, במקומו החדש ליד הכפר מלחה, בדרומה של עיר. גם גדרותיו לא היו רמות ואיתנות, ואנו - נערים סקרנים קלי-רגלים וקלי-כיס, היינו חולפים על פני גדרות אלו כמהלכים בדרך הישר.
אוהב חיות אני מנעורי, גידלתי חתולים וכלבים עזובים בילדותי בחצרות המוסד. בנעורי, בקיבוץ שלוחות אשר בעמק בית-שאן, היו מביאים אלי כל גור או גוזל עזובים שנמצאו בשדות, למגינת לבו של יעקב, הקרוי ז'אק, שחלק עמי את ה"ליפט" [ארגז עץ גדול, עטוי נייר-זפת עבה, בו נשלחו חפצים באוניות, טרם היות "מכולות" המתכת המקובלות כיום] בו גרנו. בזמנים מסוימים חלקו עמנו באותו צריף גם חמישה גורי תן, נחש שחור אחד וכמה צבים וקיפודים. אלא ששוב מקדים אני את המאוחר.
מדי פעם הייתי הולך לבדי אל חורשות שנלר, מקפץ ברגל קלה על סלעי הענק שהיו שם, אשר למרגלותיהם הטחובים גדלו רקפות וְרַדְרַדוֹת עדינות מרכינות-ראש. משם אל גדר גן-החיות, אותה הייתי עובר בקלילות, תוך שאני בוחן שמא מי משומרי-הגן ישא רדידי מעלי, הגם שלא היה לי רדיד. הייתי משוטט בין הכלובים, מציץ מעט אל הקופים השובבים, אך עיקר מעייני היו בחיות הטרף הכבירות: הארי, הלביאות, הדב והנמר, כאשר ימיני לופתת ענף עץ, למקרה שמי מחיות הגן תפרוץ פתע מכלובה...
כך יום אחד נזדמנתי אצל כלובו של הארי. משום מה הופרדו ממנו הלביאות ואותו ארי, שצבעו כצבע אדמת השפלה הבהירה, היה מהלך בסוגרו הקטן, כששה מטרים מהכא להתם. עודי מתבונן בו ותמה מה עוצם כפו על טפריה המעוקלים, והנה הגיעו למקום שני עלמים, כבני 18-17, ניצבו ליד הסוגר ופנו לאריה בקריאות. הארי כלל לא הסב ראשו אליהם והמשיך לצעוד בכלובו הלוך וחזור. אדישותו לא נשאה חן בעיני השניים, והם החלו להשליך עליו איצטרובלים, ענפים ואולי גם אבנים. קראתי להם לחדול אך נעניתי באיום בנוסח: "צוציק, שתוק, עוף מפה לפני שתחטוף". שתקתי. מה יכולתי לעשות? להזעיק שומר שיתענין מהיכן נכנסתי לגן? כך נמשכה ההתעללות כעשר דקות ויותר, האריה בשלו: צועד וחוזר חלילה, והללו בשלהם: משליכים עליו ענפים וקוראים לעברו קריאות שונות, ואין שומר או סדרן, אין קול ואין קשב.
לפתע הארי עצר, סובב את גופו, כך שאברו ניצב למול השניים, הניף את רגלו וללא אזהרה התריז עליהם במלוא עוזו. איני כותב "השתין" וגם איני נוקט לשון נקיה כמו "הטיל את מימיו", כי ביטויים אלו הם חלשים מדי לתיאור המעשה. הזרם היה חזק, כזרמו של ברז כבאים. אותם שני פוחזים ממש הוטחו לאחור. אך לא עוזו של הזרם היה עיקר, אלא ריחו, ריח של שתן מרוכז ועז, ריח שהילך למרחוק.
איני בקיא בגידול אריות, ואיני יודע מה טעם ריח מי-רגליו של אותו שחל היה כה עז. כיום אני יודע כי אריות מסמנים בשתן עז-ריח את גבולות הטריטוריות שבשליטתם. אפשר גם ומקורות המים בסוואנה מרוחקים, והאריות עם עצל הם, ואחרי שיטרפו לשובע עשויים הם לרבוץ ימים בצל, עצלים אפילו מלגרש את הזבובים. אפשר שעל כן הם מנצלים נצל היטב את המים שבגופם ואשר על כן שתנם כה מרוכז. מכל מקום, השניים, לחים, דביקים ומסריחים, ברחו משם כל עוד נפשם בם.
נער הייתי וגם שמנתי ולא ראיתי עוד כמקרה הזה. לא אוכל גם להתווכח עם מטפל חיות או מאלף אריות שיאמר שלא ראה מימיו אירוע שכזה. אשר ראיתי במו עיני הוא שכתבתי והוא שהיה.

תאריך:  06/09/2023   |   עודכן:  06/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גן החיות התנ"כי - נקמתו של מלך החיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ביבי אינו רוצה להגיע ליעד    הוא מעוניין במשא-ומתן ונקודה    להרוויח זמן    לשקר לשופטי בג"ץ שמתנהל משא-ומתן, ואנא להמתין
יורי מור
צה"ל במתכונתו הנוכחית דומה למנוע דיזל עוצמתי של משאית שהותקן במכונית מיני-קופר ומאיים להרוס אותה בכך שהוא יוצר חיכוכים בחברה סביב שאלת הגיוס
תרצה הכטר
הסרט הקולנועי "גולדה" מתמקד ב-19 הימים שיהפכו למורשתה של מאיר"    הבחירה בפרק זמן זה אפשרה לנתיב לבנות הערכה מחודשת ומובנת של גולדה מאיר
עפר דרורי
מדינת יהודה היא מלוכנית, בראשה ראש ממשלה שהוא גם מלך הקנאי למצוות ההלכה ולהפרדה בין המינים
איתן קלינסקי
אלפי מורי הקבלן בישראל - מעל 15% מציבור המורים - לא יזכו לחוש בעבודתם החינוכית את עקרונות הערבות ההדדית, המעוגנים בלבה של פרשת "ניצבים" הפרוסה בפנינו בספר "דברים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il