X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם גם הפעם רשות החברות הממשלתיות תהווה מעין סנונית ראשונה המעידה על תפנית, כשם שבעשור הקודם היא הייתה הראשונה לאמץ את הרעיון של קציבת כהונה של מבקרי פנים?
▪  ▪  ▪
רשות החברות הממשלתיות [צילום: רשות החברות הממשלתיות]

ב-2.3.2008 פרסמה רשות החברות הממשלתיות חוזר מנכ"ל ובו קבעה כי "תקופת המינוי של המבקר הפנימי תעמוד על חמש שנים... כאשר מבקר פנימי המשמש בתפקידו חמש שנים יוכל להתמנות מחדש לתקופה נוספת שלא תעלה על חמש שנים נוספות, בכפוף לביצועה של בדיקת איכות הביקורת הפנימית, על-ידי גורם חיצוני שנבחר על-ידי הדירקטוריון, לאחר היוועצות עם ועדת הביקורת ובאישור הרשות.
מבקר פנימי לא יועסק לתקופה העולה על עשר שנים..."
מדיניות חדשה זו התבססה על דוח שהגישה בדצמבר 2006 הוועדה הציבורית לבחינת חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992 בראשות השופט זיילר (להלן – "דוח זיילר") שמינתה שרת המשפטים. ועדה זו קיבלה, בין היתר, המלצה מעוררת מחלוקת לפיה יש להגביל את כהונתם של מבקרי פנים, זאת על בסיס הטענה כי "למשך כהונתו של מבקר פנימי (כמו של כל תפקיד אחר) בתפקידו יש השלכות נוגדות.., ככל שתקופת הכהונה מתארכת כן גדלה השחיקה, כן חסר הרענון וכן גדל הסיכון לקפיאה על השמרים."
חוזר מנכ"ל זה של רשות החברות הממשלתיות זכה לקיתונות של ביקורת מצד הנוגעים במקצוע, ואף הקים עליו את הוועדה לענייני ביקורת המדינה. בדיון מיוחד שזו קיימה בנושא ב-24.11.2009 העלו רוב הדוברים חשש לפגיעה הצפויה עקב כך למוסד הביקורת הפנימית. שנשאל לדעתו על כך בישיבה הבהיר מבקר המדינה כי הוא מצדד בעצמאות מבקרי הפנים והסביר "אם למשל אבוא ואני אגיד או.קיי, מבקר פנים מכהן שנתיים ואפשר יהיה להאריך לו בעוד שנתיים אז אני בעצם גרמתי לכך שעצמאותו מוגבלת כתוצאה מכך". בסוף הדיון ביקשה הוועדה ממנכ"ל רשות החברות הממשלתיות להקפיא את החוזר.
הרעיון של הגבלת כהונת מבקרי פנים, כשהוא נשען על דוח של ועדה ציבורית שמונתה ע"י השר המופקד על חוק הביקורת הפנימית, קנה לו מעריצים, ומספר גופים נוספים, בהם רשות השידור ומשרד הפנים, ניסו לכפות הגבלת כהונה, זאת ללא כל הצלחה. תפיסה זו, הבאה לכאורה להבטיח שאלה העוסקים בביקורת פנימית יהיו, בלשונו של דוח זיילר, "מטאטא חדש, שעיניהם צדה דברים ונושאים הראויים לטיפול, שעין קודמו כהתה מלהבחין בהם" זכה לחשדנות מצד המחוקקים, שמנעו גם ניסיון לעגן הגבלה זו בחוק ברשות השידור.
ובחזרה לרשות החברות הממשלתיות.
לאחר שמונה שנים שבהן חוזר המנכ"ל הנזכר לא נאכף, פרסמה ב-22.5.2014 הרשות לחברות הממשלתיות חוזר חדש הקובע, על בסיס אותן הנחות, בשינוי אחד, הפעם ללא אזכור דוח זיילר, כי "תקופת המינוי של המבקר הפנימי לא תיקצב. תבוטל כל קציבת כהונה שנעשתה למבקר הפנים לאחר פרסום חוזר 1/2008". דהיינו בשם אותו עקרון של חיזוק מבקר הפנים לא זו בלבד שרשות החברות הממשלתיות קובעת שלא תיקצב כהונתם, אלא שהיא מבטלת רטרואקטיבית כל מינוי שתקופתו נקצבה.
האם אקט זה של רשות החברות מעיד על היפוך מגמה? האם גם הפעם רשות החברות הממשלתיות תהווה מעין סנונית ראשונה המעידה על תפנית, כשם שבעשור הקודם היא הייתה הראשונה לאמץ את הרעיון של קציבת כהונה של מבקרי פנים? מוקדם מידי להשיב על שאלה זו, אך ללא ספק לא ניתן להתעלם מכך שכעשור לאחר פרסומו, מעמדו של דוח הוועדה הציבורית לבחינת חוק הביקורת הפנימית כמסמך מנחה נפגע.
ואולי לא נצטרך להמתין זמן רב כדי לבחון זאת. בדצמבר 2013 הגישה ועדת פרוקצ'יה את דוח הוועדה הציבורית לבחינת לשכת עורכי הדין, ובה היא המליצה, בין היתר, כי כהונתו של מבקר הפנים תוגבל ל 4 שנים. אם אכן לשכת עורכי הדין, כגוף סטטוטורי, תנקוט בדרך דומה לזו שאומצה ברשות החברות הממשלתיות, ותפעל לחזק את עצמאות מוסד מבקר הפנים ולא להגביל את כהונתו, יהווה הדבר אישוש לכך שירד הגולל על הניסיון הממשי ביותר שקם בשנים האחרונות לערער על עצמאותה של הביקורת הפנימית.

הכותב הנו עו"ד המומחה לביקורת פנימית, ניהול סיכונים וציות
תאריך:  01/06/2014   |   עודכן:  01/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
זכותו של ראש הממשלה לתמוך במי מבין המועמדים לנשיאות מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד. מכאן ועד לשטות באנשים, לנסות שיטות המנוגדות לכל נורמה דוגמת ביטול מוסד הנשיאות רק משום סלידתו מאחד המועמדים, הדרך ארוכה מאוד. בעצם אצל נתניהו, כך מסתבר, קצרה למדי
אליהו קאופמן
המודל של האדון האשכנזי החרדי הוא מודל החיקוי של הספרדי החרדי תוך הסכמה שיש להשתחוות לפני כל אשכנזי חרדי מדרגת בינוי ומטה
עו"ד דודי זלמנוביץ'
הרשת החברתית בשירות עורכי הדין - הזדמנות או איום? מהן הרשתות החברתיות הזמינות וכיצד על עורכי דין לפעול בהם? ומהם היבטי האחריות המקצועית והאתיקה? מאמר ראשון
איתן קלינסקי
מצער, שבתקופת כהונתו השנייה של רבין לא רק שלא מותנה מהפכת ההפרטה, אלא הסתמנה פריחה בגידול הפרא ששמו הפרטה    תנועת העבודה אחראית להיותנו כובשים
איתמר לוין
גל המעצרים חסרי היסוד שביצעה המשטרה ערב ביקורו של האפיפיור מוכיח שוב: זהו ארגון עצל, שרק רוצה שלא יפריעו את מנוחתו, וכדי להשיג זאת - הוא מוכן להפר את החוק על בסיס יום-יומי. וכאשר תופסים אותה, המשטרה פשוט משקרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il