X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נורית רייכמן דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr סטודיו C
בלוג/אתר רשימות מעקב
השומן העיקרי שפוגע בגוף ומביא לתחלואה הוא בעיקר השומן הבטני העמוק כדי לקבל תמונה על פעילות השומן הבטני העמוק חשוב לברר את פרופיל השומנים בדם ובעיקר את מדד הכולסטרול הטוב (HDL) והטריגליצרידים (TG) הנותנים תמונה מהימנה לגבי מצב פעילות השומן הבטני
▪  ▪  ▪
תאי שומן לעולם לא נעלמים [צילום: AP]

מספר תאי השומן של האדם נקבע כבר ברחם
ישנן שלוש תקופות מרכזיות בחיים בהן נקבע מספר תאי השומן בגוף: תקופת העוברות, גיל הינקות והילדות המוקדמת וכן בגיל ההתבגרות. יותר ויותר עדויות מדעיות עדכניות מלמדות, כי לתנאים בהם גדל העובר, לתזונת האם בהריון ולסביבה העוברית, ישנה כנראה השפעה על ביטוי / השתקה של גנים שונים ובין השאר ישנה כנראה השפעה גם על הרכב רקמות הגוף והמטבוליזם.
במהלך השליש השלישי להריון ובהמשך בגיל הינקות והילדות וכאמור בגיל ההתבגרות ישנה הגדלה של מספר תאי השומן בגוף ואז מספרם מתקבע. תקופות אלו הינן קריטיות לגבי העתיד המשקלי של האדם הבוגר ובריאותו. במהלך החיים הבוגרים, משתנה בעיקר נפח התאים ולא מספרם ולכן לילד שמן יש סיכוי גבוה שיהפוך להיות מבוגר שמן.
תאי השומן בגוף לעולם אינם נעלמים - מספרם אינו קטן
תאי שומן לעולם לא נעלמים, כל שמשתנה הוא נפחם וזו בהתאם למשוואה הקלורית. המשמעות היא שכאשר מתרחשת הרזייה. כלומר, ההוצאה הקלורית גדולה מן ההכנסה הקלורית, מתרוקנים תאי השומן מתוכנם השומני (יש לציין כי בתהליך הרזייה מתרחש גם פירוק שרירי, לא רק שומן) כאשר ישנה עלייה חזרה במשקל תאי השומן מתמלאים מחדש (כמו בלון) - מספרם אינו משתנה, הוא נשמר. הדרך היחידה לצמצם את מספר תאי השומן הוא בהוצאתם החוצה על-ידי הליך כירורגי לדוגמה, שאיבת שומן.
שומן אינו נמצא רק במצבור התת-עורי
חשוב לדעת שהמחסן העיקרי של השומן בגוף הוא אכן תת-עורי, אך שומן עוטף גם איברים פנימיים כגון: כבד, טחול, לבלב וכדומה. כיום ניתן באמצעי הדמייה לראות את אותם מצבורי שומן העוטפים איברים פנימיים חיוניים. שומן זה בכמות גדולה יכול לפגוע בתפקוד התקין של האיברים ולגרום לתחלואה.
שומן ירכי פחות מסוכן לעומת שומן בטני
למבנה הגוף ישנה השפעת על תחלואת כלי דם ולב, סוכרת ועוד. הסיכון מוגבר דווקא לאלו בעלי מבנה גוף מטיפוס "תפוח", בו עיקר ריכוז השומן הוא בחלק העליון של הגוף וזאת לעומת מבנה גוף מטיפוס "אגס" בו עיקר השומן מרוכז בחלק התחתון של הגוף. השומן הירכי אינו פעיל שלילית מבחינה בריאותית וזאת ביחס לשומן המרוכז בבטן ובפלג הגוף העליון.
לא כל אדם בעל עודף משקל הוא בהכרח לא בריא
כיום אנו עדים לתסמונת שנקראת "השמן הבריא" - אדם שמשקלו חורג מהנורמה על-פי מדד ה-BMI, אך רקמת השומן שלו לא פעילה שלילית מבחינה מטבולית. הכוונה היא ששומן בטני עלול להפריש חומרים ורעלנים ובכך להפריע לתהליכים מטבוליים המתרחשים בגוף ולפגוע בתקינותם.
השומן העיקרי שפוגע בגוף ומביא לתחלואה הוא בעיקר השומן הבטני העמוק. כדי לקבל תמונה על פעילות השומן הבטני העמוק חשוב לברר את פרופיל השומנים בדם ובעיקר את מדד הכולסטרול הטוב (HDL) והטריגליצרידים (TG) הנותנים תמונה מהימנה לגבי מצב פעילות השומן הבטני. רמות תקינות / חריגות של מדדים אלו חשובות בהערכת הסיכון הבריאותי וזאת בנוסף לשאר המדדים הנבדקים בפרופיל השומנים בדם.
לסיכום, רקמת השומן הינה המאגר האנרגטי הגדול בגוף. גוף האדם מתוכנן אבולציונית לאגור שומן. סביבת השפע ואורח החיים הפסיבי (שעות רבות בישיבה), תורמים לאגירה ולהגדלה של נפח רקמה זו. על-מנת לשמור על בריאות תקינה יש להקפיד על אורח חיים בריא וזאת כבר מראשית החיים. מניעת ההשמנה הראשונית יעילה משמעותית יותר מאשר טיפול בה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C
תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
ההתיישבות היהודית בשרון בתקופת המנדט ופעולות הפיתוח של ממשלת המנדט הביאו לחיסול המלריה ולהקמת שירותים רפואיים, ששיפרו את מצב התברואה בכפרים הערביים וצמצמו את שיעורי התמותה של תינוקות ומבוגרים והעלו את תוחלת החיים
חיים נוי
ביקורת: הביידרה - האופרה הישראלית מארחת את תיאטרון האופרטה ההונגרי - הפקה ססגונית וסוחפת
ד"ר אודי ארד
שאיבות שומן, טיפולי מילוי לפנים, הצמדת אוזניים והסרת שיער - בנות, תזוזו בבקשה ותעשו מקום לגברים    בעשורים האחרונים, גם המין המחוספס רוצה להיראות טוב ומוכן לעשות לא מעט למען זה
ד"ר נמרוד פרידמן
מחקר חדש שנערך בבוסטון מוכיח, כי נערות מתבגרות הסובלות מתופעת חזה א-סימטרי, סובלות מדימוי עצמי נמוך ובעיות רגשיות ופסיכולוגיות
רננה מזרחי
כל תינוק במשפחה משנה את האיזון בה ופעמים רבות לוקח זמן מה להסתגל למשפחה שהתרחבה    לכן, כדי להקל עלייך, נצלי כל אפשרות למנוחה, קבלי עזרה המוצעת לך מבני משפחה, מחברים ומכל מי שאת ובן זוגך סומכים עליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il