X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקרים בארץ ובעולם מצביעים באופן ברור על תרומתה המשמעותית של פעילות גופנית לאורח חיים בריא יותר והוכח שלפעילות גופנית חשיבות מכרעת על איכות חיינו בכל גיל או שלב ומהווה מרכיב חיוני המוביל לחיים שמחים ובריאים יותר
▪  ▪  ▪
שימרו על כושר [צילום: פלאש 90]

בשנים האחרונות התרבו המחקרים שבדקו את השפעת הפעילות הגופנית על נשים, במהלך שלבי חייהן החל מילדות, דרך גיל ההתבגרות, בגרות מלאה וגיל המעבר. התברר, כי בנוסף ליתרונות הרבים המתאימים לכלל בני האדם נשים וגברים, קיימים יתרונות ייחודים המשפיעים על נשים המבצעות פעילות גופנית סדירה וקבועה.

נשים - דומה אבל שונה מגברים

נשים בשונה מגברים, עוברות במהלך חייהן שינויים גופניים והורמונליים. חשוב לנצל את חלון ההזדמנויות שניתן לאישה כבר בגילאים המוקדמים של הילדות ולהתחיל לסגל את הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מחייה.
לנשים המתחילות בפעילות גופנית כבר בילדות, יש יתרונות כמו למשל: אפשרות להעלאת צפיפות העצם בשלבים המוקדמים ולמנוע בכך את האטת קצב ירידת צפיפות העצם שחלה בגיל המבוגר יותר. כמו-כן, הקלה על תהליך ההריון, הלידה וההתאוששות שלאחר-מכן, הפחתת תסמיני גיל המעבר (כגון גלי חום ודיכאון), חיזוק שרירי רצפת האגן ואפילו הפחתה בשכיחות סרטן השד.

מניעה והאטת אוסטיאופורוזיס

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שהצביעו על השפעה חיובית של פעילות גופנית על צפיפות העצם. התחלה של עיסוק ספורטיבי מגיל הילדות, תדחה בעתיד את הופעת האוסטיאופניה (ירידה במסת העצם) והאוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר.
גיל העשרה הוא קריטי בכל הקשור להתפתחות השרירים ולבניית מסת העצם. לפעילות גופנית השפעה משמעותית על בניית העצם, בעיקר בתקופת ההתבגרות, שכן היא מסייעת להשגת כמות עצם מרבית, כך שבעתיד תקטן הסכנה להידלדלות העצם והשרירים.
פעילות גופנית הכרוכה בנשיאת משקל הגוף ובהפעלת עומסים על השלד, תורמת להגדלת מסת העצם ולעלייה בצפיפות העצם אצל מתבגרים.
המסקנה שניתן להסיק מתוצאות המחקרים בנושא, שחשוב לעודד ילדות ונערות להתחיל ולעסוק בפעילות גופנית שתשפיע ישירות על בריאות העצם לכל החיים. בגיל המבוגר יותר, יש צורך בפעילות גופנית המתרכזת בשיפור שיווי המשקל, הקואורדינציה, בתרגילי גמישות וזריזות וזאת בכדי להפחית את הסיכונים לפגיעה חמורה עקב נפילה - שבגיל הזקנה גורמת לשברים אוסטיאופורוטיים.

השפעת הפעילות על ההריון והלידה

ההריון והלידה גורמים לשינוי עצום בגופה של האישה, וגורמים לשינויים מאוד משמעותיים בהרגשתה הגופנית והנפשית. האישה מתוודה לדברים שלא חשה בעבר. השפעות הפעילות הגופנית בתקופה ההריון:
  • שיפור במצב הרוח, שלעיתים מושפע מההריון (שינויים הורמונליים המשפיעים על מצב הרוח);
  • הקלה על העומס הגובר על הגוף בזמן ההריון;
  • הכנת הגוף ללידה קלה יותר כמו גם את היכולת להתאושש ולחזור למצב הגופני הקודם;
  • הקלה בנשיאת עודף המשקל, ובבקרה על העלייה במשקל;
  • פיזור לחצים הקיימים על עמוד השדרה;
  • מניעת הצטברות נוזלים ובצקות והקלה על הנשימה;
  • הפחתת ומניעת כאבי גב ודליות (ורידים ברגליים);
  • שמירה על אלסטיות וחוזק של שרירי קרקעית האגן, דבר שלאחר הלידה יסייע לחזור במהירות לתפקודם התקין.

פעילות גופנית אחרי הלידה

לפעילות גופנית לאחר הלידה תפקיד חשוב ביותר בריפוי ובהתאוששות מהירה, דבר המשפיע כמובן על בריאות הגוף והנפש לטווח הארוך. האימהות משנה כליל את חייה של האישה. הטיפול בתינוק במשך 24 שעות ביממה, הוא דבר מתיש ותובעני במיוחד לאישה שהורגלה לאורך חיים עצמאי.
אחרי הלידה צריכה האם הטרייה, להתאים את עצמה לסדר יום חדש שכולל מעגל בלתי פוסק של האכלות, החלפות, אמבטיות ועוד. הדבר גורם לנשים רבות לעבוד בדפוסי תנועה ויציבה שהגוף אינו מורגל בהם. למשל, תהליך ההנקה שמעסיק את האישה לאורך כל שעות היממה, גורם לעייפות ותשישות.
ככל שהכושר הגופני יגדל, כך ההתמודדות של האישה עם המשימות היום יומיות, תהיה טובה יותר. פעילות גופנית סדירה היא חלק מהותי מאורח חיים בריא ועוזרת לשמור על תפקוד יעיל של הלב והריאות, שומרת על השלד ועל שרירים חזקים וגמישים יותר. גם המערכת החיסונית של הגוף עמידה יותר מפני מחלות.
הפעילות הגופנית לאחר לידה, צריכה להיות מכוונת אל כל אותם אזורים שנפגעו כתוצאה מתהליך ההריון והלידה. ההתמקדות צריכה להיות בכל אותם אזורים בעייתיים - חיזוק אזור קרקעית האגן, חיזוק שרירי הבטן. כמו-כן, נדרשת עבודה על הארכת הגב התחתון וחיזוק כל שרירי הגב.

גיל המעבר

לפעילות גופנית סדירה תרומה משמעותית ביותר לנשים בגיל המעבר. גיל המעבר ותהליך ההזדקנות שלאחריו, מאופיין בירידה בצפיפות העצם ובשינויים גופניים. מתחילה ירידה במסה השרירית ועלייה באחוזי השומן, דבר שמלווה בדרך-כלל בירידה בקצב חילוף החומרים בזמן מנוחה ובשינויים הורמונליים בהם הגוף מפסיק לייצר את ההורמונים הנשיים החשובים - האסטרוגן והפרוגסטרון.
לירידה ברמות האסטרוגן ישנן השלכות רבות כמו למשל פגיעה בתפקוד יעיל של הלב ושל מערכת כלי הדם. תהליך זה, גורם להאצת פירוק העצם ולירידה בשמירה על שיווי משקל וביכולת התגובה, שעשוי לגרום לנפילות ובעקבות זאת לשברים. מחקרים מראים, כי שכיחותן של מחלות לב עולה אחרי הפסקת המחזור החודשי והירידה ברמות האסטרוגן.
לפעילות גופנית בשלב זה חשיבות רבה בהפחתת מתח, שמירה על משקל ומניעת מחלות לב. כמו-כן, עולה ממחקרים שנשים שמבצעות פעילות אירובית באופן קבוע (כארבע שעות פעילות בשבוע, כלומר כחצי שעה ביום), מקטינות את הסיכוי בכ-30% ללקות בסרטן השד ולהפחית את הסיכונים ללקות גם בסוגים אחרים של גידולים. פעילות גופנית הוכחה גם כמורידה כולסטרול, סוכרת ואוסטיאופורוזיס. לנשים בגיל המעבר ישנה נטייה לסבול מעצבנות, כעס או מצבי רוח. פעילות גופנית תשפר את מצבן הרגשי באופן משמעותי.

סיכום והמלצות:

חשוב לדרבן נשים לעסוק בספורט ולהפוך את הספורט לחלק בלתי נפרד מחייהן, החל מהשלבים המוקדמים של הילדות ועד לגיל המבוגר.
גורמים שעוזרים להתמיד בהתעמלות כאורח חיים בריא:
  • בחירה בפעילות מתאימה אישית אשר תגרום להנאה מנטלית או ו/או פיזית;
  • הפן המנטלי מתייחס להנאה מהסיפוק שבהצלחה שבביצוע התרגילים ותחושת השיפור וההתקדמות עם הזמן. הפן הפיזיולוגי מכוון לפעילות אירובית אינטנסיבית יותר, הגורמת לשחרור אנדורפינים בגוף. אלה מביאים לתחושת ה- היי. זו תחושה ממכרת דיה בכדי לעזור בהתמדה;
  • לעיתים פעילות ספורטיבית מהווה מסגרת חברתית תומכת. הדבר שכיח מאוד באוכלוסייה המבוגרת יותר, שאינה נמצאת כבר במעגל העבודה, וזו לה מסגרת חלופית תומכת;
  • הבנה והפנמה של תרומת הפעילות הגופנית לניהול אורח חיים בריא וחיוני. עם הזמן, האדם מבין שמרכיבי הכושר הגופני השונים משפרים את תפקודי הגוף שלו ויכולים לגרום לו להפוך לאדם פעיל, נמרץ וחזק יותר.

הכותבת היא סמנכ"לית ומנהלת מחלקת הדרכה ברשת סטודיו C
תאריך:  03/03/2015   |   עודכן:  03/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תזכורת חשובה ליום האישה - פעילות גופנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יום האישה
איתן קלינסקי
"אימהות אחרות": קולות רועמים בדמויות אפופות שתיקה מוחלטת של נשים במקרא
איתן קלינסקי
במיוחד ביום האישה חובה עלינו לדרוש מתן גט כריתות לאותן פסיקות וחוות דעת של גדולי ההלכה, המציגות את האישה באופן לא מכובד ומעליב - 'עשרה קבין שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים", בקידושין מ"ט, כי הרי "נשים דעתן קלה" בשבת ל"ג, "ואין לסמוך על דבריהן" במדבר רבא י"ז
עופר וולפסון
בשנת 2010 היה גילן הממוצע של נשים שילדו את ילדן הראשון מעל 27 שנים    במקביל לעלייה בגיל הנישואין והלידה הראשונה, גם היקף הגירושין בישראל גדל    שיא במספר הנשים המועסקות במקצועות אקדמיים
ליאורה קוזלובסקי
מאיר הילזנרט
תמיכתם של "ארגוני נשים" באפליית גברים ובצידוד בנשים אף היכן שאישה היא מעוולת, מובילה את הנשים צעד אחורה אל התקופה בה מחמת "חוסר יכולתן השכלית והמנטאלית" הן לא הורשו לכרות חוזה ולבצע שום פעולה משפטית    תנו לנו פמיניזם אמיתי – סלקו את המתחזה הרדיקלי!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il